de examinator of ik!

Denk dat het eens tijd gaat worden dat het CBR een concurent krijgt, misschien dat de mededingins wet misschien wel een aardig idee is.

Daarnaast is de factor "mens als examinator" gewoon een onzeker iets. Als jou examinator net ruzie thuis heeft gehad, of zelf een sombere stemming zit is het bijna uitgesloten dat hij of zij zijn werk zuiver doet. Aan de andere kant als de examinator net een life-event meemaakt wat hem opgewekt maat of bijna op vakantie gaat kan ik mevoorstellen dat het net de andere kant op werkt.
 
Nu ik ondertussen 4 maanden mij rijbewijs heb (en een jaar een voorlopig rijbewijs) besef ik hoe "slecht" je maar kan rijden wanneer je toch kan slagen voor een examen. Ik bedoel hier niet de manouvres op het terrein (want dat is toch allemaal maar fake) en ook niet het rijden in een drukke stad (want ik heb meer stilgestaan dan gereden in mijn 20 minuten durend examen) maar de algemene feeling met de motor...

Dat is absoluut waar. Nu, 3.5 jaar later, en (helaas nog maar) 15.000 km later, is dat nog veel sterker als ik terugkijk (daarbij >20.000 km autorijervaring helpt ook mee natuurlijk); ik heb nu het idee dat ik een beetje kan rijden. Maar ik ben er ook van overtuigd dat ik over 3 jaar weer op dezelfde manier naar m'n huidige rijvaardigheid kijk. ;)

Hoe zien de echte "cracks" dat? Je zult altijd wel een beetje blijven bijleren, maar op een gegeven moment zal de "leersnelheid" wel sterk afnemen lijkt me (omdat je het meeste al eens gezien hebt). Na hoeveel jaar/kilometer gebeurt dat?
Bij de auto zeggen ze soms 7 jaar en/of 100.000 km.
 
examinatoren zijn 100% mens, je hebt alleen minder socialen en meer sociaal aangelegde examinatoren. En ja.. ik ben voor auto en motor in 1 x geslaagd, hun zeiden niks dus begon ik een praatje.. auto had ik een oude taart en voor motor een jonge vent.. daarom kon ik ook met 140/150 over de snelweg gassen met windkracht 5 ( was begin dit jaar.. 21 januari :) )
 
Bij mijn examen had ik ook nog een examinator in opleiding mee. De gewone examinator is volgens mn rijinstructeur een motorliefhebber dus ik hoefde me geen zorgen te maken.
Buiten de bebouwde op een overzichtelijke kruising moest ik linksaf slaan, ik zie niets aankomen dus neem de binnenbocht.
Hoor ik later van mn instructeur:

examinator in opleiding:"nou das wel een beetje erg enthousiast, blijft niet eens op zn eigen weghelft
examinator: :?
mn instructeur: :X
examinator: "kijk dat is nou :] , die jongen snapt het een beetje"
examinator in opleiding: "ow, maar toch vind ik het niet helemaal correct"

Ik hoop voor toekomstige examenkandidaten dat die examinator zn opleiding niet voltooid })
 
Ik ben begonnen met de auto, was al gezakt voordat ik goed en wel van het parkeerterrein af was. Reed met een hand aan het stuur |( kerel "Hey vindt je dat normaal!!" ik van eeehh... Gezakt op een paar vage dingen, zoals iets te hard over kruisingen terwijl ik toch echt vroeg van het gas ging.
2de keer geslaagd deze kerel was vet relaxt. Was volgens die vent was ik cum laude geslaagd *D .

Met mijn motor examen heb ik diezelfde kerel als mijn eerste auto examen, ik dacht slik..
Maar evengoed in een keer geslaagd :}
 
Toen ik leste voor mijn motor (voorlopig rijbewijs) dan was er ook een instructeur op stage. De 'hoofd'instructeur moest hem af en toe an dingen herinneren dat hi jwas vergeten te zeggen :) ... maar iedereen kon erom lachen. Ik heb me echt geamuseerd met die mannen. Dus na de proef op het parcours moest ik de baan op. Ik natuurlijk zo zenuwachtig als iets ... de eerste 2 kruispunten 'vergeten' voorrang te verlenen (ik kreeg het te horen via het oortje) ... maar ik mocht verder rijden ... zelfs een keer verkeerde straat ingeslagen *D . Liet de hoofdinstructeur die helemaal achteraan reed, mij en de stagair een wijk inrijden waar ze nog aant bouwen waren ... ('ja hier rechtsaf' ... de stagair volgt me en opeens zien we een weide ipv van een straat :) ) De instructeur plooide dubbel van het lechen ...
Was fijn !
 
Het CBR blijft een onafhankelijke instantie, afhankelijk van geld die zij verkrijgen door o.a. examens die zij zelf geven.

Tja, ze moeten zichzelf natuurlijk wél aant werk houden en wat mooier om mensen te laten zaken.
Moeten ze nog een keer....Kassa! hoe bedoel je:"de kat op het spek binden? "

Zelf ben ik voor al mijn rijbewijzen in 1 keer geslaagd. Dat ik nogal zwaar ben kan natuurlijk wel de doorslag gegeven hebben. ;)
 
Ik had de 23e juist de mazzel dat het in de ochtend goot van de lucht er werden toen een paar foutjes door de vingers gezien ( ja ik heb me A-bewijs nog geen week).. .
De letterlijke woorden van de examinator: je bent geslaagd maar je had wel wat mindere acties.

Ik heb ook gehoord dat het per cbr en examinator er vanaf hangt of ze coulant zijn of niet.
 
Ik heb altijd al het idee gehad dat ze een soort quota hebben wat betreft het aantal mensen dat mag slagen. Ze moeten gewoon mensen laten zakken om geld binnen te halen. Hoeveel mensen zijn er wel niet gezakt om een stomme reden...

Ikzelf de eerste keer (met auto dan), omdat ik teveel in mijn spiegels keek en te weinig over mijn schouder...oke, bij invoegen moet je over je schouder kijken, deed ik ook, maar niet genoeg...en dan TEVEEL in je spiegels kijken |(

Vind het erg kinderachtig om je op zo'n puntje te laten zakken, aangezien dat alles was wat deze meneer kon verzinnen...
 
Het ligt echt aan de "mood" van de examinator, ik ben gelukkig voor beide bewijzen in 1 keer geslaagt, terwijl ik zelf twijfels had.

Met de auto schoof ik met 4 geblokkeerde wielen bijna door het rode licht, ik kon zelf de lichten niet meer zien en moest wachten op een reactie van een auto achter mij. Het licht sprong op groen en de auto toeterde, dus ik kon weer.
100 meter verderop zegt ie dat we links af gaan, dus ik zonder richting aan te geven uit gevoegt |( Krijg een droge opmerking naar mijn kop: EDIT:Links langs het stuur zit een stok, als je die omhoog duwt gaan er lichtjes knipperen dat we links af gaan. Ik kon wel door de grond zakken. Excuses gemaakt, dat hielp blijkbaar. We voegen in op de snelweg, althans dat was de bedoeling, maar er reden 2 vrachtwagens. Zegt de exa, geef maar gas en voeg maar voor de vrachtwagen in, een stukje vluchtstrook mag wel. Met toestemming wou ik dat gaan doen, maar we reden net een viaduct op en ik kon niet ver voorruit kijken op de vluchtstrook, dus ik gaf geen gas, de vrachtwagen liet zijn gas los en ik mocht ertussen.
Minpuntje volgens de exa, maar toen we op het viaduct reden zagen op de vluchtstrook een auto stil staan met pech, waar ik anders (misschien) met 120 in geknalt was. Hij vergaf me dat "foutje" nadien toch wel.

Ik dacht dus dat ik vet gezakt was, maar in het nagesprek kreeg ik deze dingen wel te horen, maar het ging er hem om HOE ik er op anticipeerde, dat was belangrijker dan geen fouten maken. Iedereen maakt fouten, niemand rijd foutloos. Hulde aan die examinator.

Met de motor zakte ik bijna op een bijzondere verrichting, mijn motor" snukte" een keer toen ik de slalom proef moest doen, ik moest het over doen, anders zakte ik. Dat vind ik wel een zeik reden om iemand om te laten zakken.
 
Laatst bewerkt:
Met de motor zakte ik bijna op een bijzondere verrichting, mijn motor" snukte" een keer toen ik de slalom proef moest doen, ik moest het over doen, anders zakte ik. Dat vind ik wel een zeik reden om iemand om te laten zakken.
Het is de bedoeling van de BV dat je laat zien dat je je motor beheerst. Als je motor "snukt" betekent dat dat je niet goed met koppeling / gas / rem etc. kan omgaan. Om te voorkomen dat je op een klein puntje zakt krijg je de mogelijkheid om één BV over te doen. *D

Als ik de reacties lees valt het me trouwens wel op dat iedereen die foutloos rijdt blijkbaar zakt, en dat de mensen die fouten maken direct slagen...
 
ja het is bekend het zijn een stelletje hufters daar hoor. (ik ga het steeds meeer waarderen dat ik in 1x ben geslaagd) Ze hadden mij vast ook wel kunnen laten zakken als ze zin hadden er is altijd wel wat... :X
 
Het is de bedoeling van de BV dat je laat zien dat je je motor beheerst. Als je motor "snukt" betekent dat dat je niet goed met koppeling / gas / rem etc. kan omgaan. Om te voorkomen dat je op een klein puntje zakt krijg je de mogelijkheid om één BV over te doen. *D

Als ik de reacties lees valt het me trouwens wel op dat iedereen die foutloos rijdt blijkbaar zakt, en dat de mensen die fouten maken direct slagen...

Ja in dat opzicht kan ik met je mee, het was ook mijn eigen fout, ik kwam veel te hard aanrijden op de slalomproef, dus ik kon mijn gas niet "vast" zetten en stabiel verder rijden. De 2e keer reed ik in de aanloopfase al goed gedoseerd met het gas het de rem te spelen, toen ging het wel goed.
Maar hij kon gewoon zien dat ik de motor wel beheerste, en dat dit een inschattingsfoutje is.

Ik heb overigings voor auto om 12.00 afgereden, en motor om 13.00. "Ze" zeggen dat hoelater op de dag, hoe meer er zakken. In welke trant dat waar is, weet ik niet. 2 voor mij zakte grandioos.
 
Gepost door Mazzia op woensdag 29 september 2004 14:43



Het is wel grappig om te lezen hoe zo veel mensen die voor hun examen zakken vinden dat ze er blijkbaar meer kijk op hebben dan de examinator. Het gaat ook om de algemene indruk die een examinator van je krijgt. Laatst was iemand nogal verbolgen over het feit dat ze, ondermeer, gezakt was op 'teveel kijken'. Ze vroeg zich nogal verontwaardigd af hoe te in hemelsnaam TEVEEL kon kijken, dat is toch nooit teveel! WRONG!!! Teveel kijken getuigt van onzekerheid! En onzeker mag je nooit zijn in het verkeer op een motor! Daarbij moet je ook het verkeer voor je in de gaten houden en niet alleen achter je.
Als je de examinator gewoon vraagt waarom je gezakt en hoe je het kan verbeteren zul je er misschien nog wat van leren. Maar waarschijnlijk zijn de meesten te teleurgesteld en willen zo gauw mogelijk naar huis alwaar hun teleurstelling omgevormd wordt tot kwaadheid op de examinator want die was met zn verkeerde been uit bed gestapt o.i.d. Begrijpelijke reactie maar wel een beetje kinderachtig.

Een examen is een moment opname en hangt voor een groot deel af van toeval (als die fietser daar niet had gereden had je em ook niet platgereden :9 ). En natuurlijk zal het humeur van de examinator hier of daar een klein rolletje spelen maar zal nooit een doorslag geven daarvoor zijn deze mensen veel te ervaren. En denk je nou werkelijk dat zij een boterham meer verdienen als ze wat mensen laten zakken?? Hou toch op met die onzin.
Oh en voor meer info kun je even kijken op de website van het CBR. Daar staat ook de klachtenprocedure op want je kan wel degelijk een klacht indienen!!!!!

Sorry mensen ik liet me ff gaan maarre......ik werk bij een divisie van het CBR....SHOOT ME!!!! ;)
 
I will, jij cbr-vriendje :+

wacht ff, wat zeik ik nou. ik ben in een keer geslaagd. zelfs met een lompe fout. (Golf GTI bijna in de sloot gedrukt bij het wisselen van rijbaan. maar ach het is toch maar een golfie :X )

het hangt grotendeels af van de examinator die je hebt. de een wil dit zien en de ander dat. Ik ben afgereden in een plensbui van jewelste. maar ik was geslaagd (ondanks mijn attempt at murder) omdat ik me goed aanpaste aan de omstandigheden en "volledig overzicht" had. (yeah right)

het is een kwestie van geluk I think.
 
"dat iedereen die foutloos rijdt blijkbaar zakt, en dat de mensen die fouten maken direct slagen."

Ad rem (of zelfbeschermende beroepsbotheid?). We weten allemaal hoe onverdraaglijk krom rechtspraak/beoordelingen kunnen zijn (zeker als je er dagelijks met je neus bovenop zit). Natuurlijk roept examinator-kritiek met nadelig gevolg weerstand bij de klanten op. Mij boeide het zakken financieel geheel niet en had het hele examen fikse regenval. Dat een aanzet om mij te laten zakken niet doorgezet wordt icm. herkenbaar verhaal topicstarter bevreemdt toch. Doet mij vermoeden dat bochtenkritiek de 'vluchtheuvel' is binnen het 'grijze gebied'. De vraag is of dit gebied een eufemisme is voor kandidaatvaardigheid of examinatorpercentage...
In mijn geval vermoedde ik het laatste ondanks dat ik gewoon geslaagd was.

Laat zo'n examinator maar verplicht met 2 voorbeelden komen richting instructeur en kandidaat. En vraag je instructeur naar zijn/haar mening. Dat geeft rust en richting.
 
"dat iedereen die foutloos rijdt blijkbaar zakt, en dat de mensen die fouten maken direct slagen."

Ad rem (of zelfbeschermende beroepsbotheid?). We weten allemaal hoe onverdraaglijk krom rechtspraak/beoordelingen kunnen zijn (zeker als je er dagelijks met je neus bovenop zit). Natuurlijk roept examinator-kritiek met nadelig gevolg weerstand bij de klanten op. Mij boeide het zakken financieel geheel niet en had het hele examen fikse regenval. Dat een aanzet om mij te laten zakken niet doorgezet wordt icm. herkenbaar verhaal topicstarter bevreemdt toch. Doet mij vermoeden dat bochtenkritiek de 'vluchtheuvel' is binnen het 'grijze gebied'. De vraag is of dit gebied een eufemisme is voor kandidaatvaardigheid of examinatorpercentage...
In mijn geval vermoedde ik het laatste ondanks dat ik gewoon geslaagd was.

Laat zo'n examinator maar verplicht met 2 voorbeelden komen richting instructeur en kandidaat. En vraag je instructeur naar zijn/haar mening. Dat geeft rust en richting.


:? Wat wil je nu eigenlijk zeggen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan