**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
Mijn Emco 8 draaibank is recht zat, daar gaat het niet om. Het is meer dat boutjes doorgaans van best hard staal zijn en dat boortjes daar moeite mee hebben.

Ik moet nu op zoek naar een nieuw M3 boortje _O-

Bouten waar een gaatje in zit zou al ontzettend helpen.
Nou heb ik deze wel gevonden, maar dat duurt weer 1,5 maand uit China O-)
S71bb559f3a04418fabd9172852462708b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het hoogste toerental van m'n bank gepakt. Zit nog wel redelijk ruim onder het toerental voor M3 boren, maar wel redelijk hoog.

Boortje had het er goed zwaar mee. Kan ook maar zo een speciale bout zijn geweest hoor, maar het was niet alsof het lekker vanzelf ging.
 
Zou de eerste keer zijn dat ik hoor dat je niet door een bout kan boren, een RVS bout of een 10.xx kan lastiger zijn, en stelschroeven kunnen ook veel weerwerk bieden, die zijn gehard.
Ofwel is je voor niet scherp, ofwel draaid je machine verkeerd.
 
Nadere inspectie liet blijken dat ik waarschijnlijk de enige 10.9 inbusbout uit de hele rommel bak te pakken had als experimenteer bout _O-

8.8 vloog het volgende boortje zo door.
Nu alleen nog even op zoek naar een M4 tapje waarvan de steel niet dikker is dan de tap. Ik krijg nu maar 15 van 30mm getapt.
 
Meer draad is wel fijner natuurlijk. Het M4 boutje gaat er natuurlijk helemaal door. Hoe meer die ondersteund wordt hoe beter.

Ik weet niet wat er aan komt te zitten en waarom de bout er helemaal door moet, maar normaal gesproken pakken de eerste 3 gangen de kracht, de rest doet niks meer.
Ongeveer de dikte van de standaard moer dus. Meer draadgangen is niet van nut voor de sterkte. (in dit geval, waarbij alles 8.8 kwaliteit is)
 
@DAF400
Als je te groot voor boort voor je tap zijn het dan nog steeds de eerste 3 gangen?

Dan wordt de verbinding minder, maar hoeveel dat zou ik niet kunnen zeggen.

Hahahaha, gvd scorp, het is een serieuze vraag. Ik boor voor M8 gerust voor met 7mm en 8,5 voor M10 en 3,5 voor M4

Je M8 gat is 0,2 mm te groot, je M10 gat is precies goed en je M4 gat is 0,3 mm te groot. Procentueel is dat laatste ook nog eens het meeste. Die laatste op 3mm boren dat gaat met tappen denk ik nog wel, afhankelijk van de plaatdikte.
Ik denk dat jouw m4 verbindingen niet kritisch zijn. (schakelaar/ sensor/ relais enz?)
Dus het is nog niet zo slecht.
Maar de praktijk bewijst ook dat het voldoende is, anders was er al wat naar beneden gekomen.
 
Erwin P je schrijf dat je een draaibank hebt dan kan je toch de hals van een tap over een langere lengte dunner draaien bv net onder schroefdraad maat .
En ja het kan net gedaan bij een M5 tap van Phantom om te testen of dat kan .
Ik gebruik dan wel een bijtelplaatje daarvoor ( de Vp 15 TF)


Hmm vergist is een M4 tap waar ik de hals dunnen van gemaakt heeft.
Dus Erwin als je hem wil proberen mail je adres naar mij dan stuur ik hem op
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan