Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

De Nieuwe Ducati Scrambler


Weet niet wat ik hier van moet vinden.
Lijken een beetje van het spoor te geraken...
 
Ja op zich maak ik me nog niet echt zorgen over het zuiger cilinder verhaal omdat het voor mij onduidelijk is of er ook schade door ontstaat of dat het gewoon meer herrie maakt. De motor verbruikt geen olie dus dan heb ik toch het idee dat de zuiger goed afsluit. Ik heb een BMW K100RS gehad waarvan de vrijloop van de versnellingsbak bij gas los een verschrikkelijk geluid maakte maar dit was een produkt eigenschap en ging verder nooit kapot. Bij het 85 model werd het ontwerp gewijzigd en was het stil. Misschien is het hier hetzelfde verhaal.
Dat het probleem nu bekent is en ook is benoemd in een service bulletin en er ook een nieuw onderdeel nummer is met gewijzigde onderdelen geeft in ieder geval aan dat er iets aan de hand is wat in ieder niet ontkent kan worden.

Dat met die uitlaat ligt iets ingewikkelder, hij was er al al die tijd maar het verwijderen van de db killers zorgde nogal voor een hoop problemen en de communicatie hier omtrent liet nogal te wensen over(er werd gewoon nooit teruggebeld of gemaild ondanks herhaaldelijke toezeggingen dat ze mij echt wel zouden bellen als het klaar was als ik voor de zoveelste keer maar weer eens zelf contact had gezocht) tot het punt dat ik er echt klaar mee was om er steeds maar zelf achteraan te moeten bellen en mailen en daar ben ik toen dus ook maar mee gestopt.
Nu ikzelf contact zocht over de recall van de koppelings cilinder kwam het ineens ter sprake of het kon dat er misschien nog een uitlaat lag voor mij. Ach we zien wel wat er volgende week uitkomt
 
Hahaha.
Dat 1100 blok heb ik best vertrouwen in hoor, het is nog een beetje onduidelijk wat er nu precies aan de hand is. Ik word er in ieder geval nog niet echt nerveus van. En ik denk dat mocht het toch problemen geven dit zeker wel word opgelost al vraag ik me wel af hoe dit gaat na het verlopen van de garantie termijn.
 
Hoi Skippy,
Ik sleutel nu al zoveel jaren aan motoren en als ik jouw verhaal hoor, dan zou ik me geen zorgen maken. Géén olieverbruik en géén problemen bij zo snel mogelijk optrekken? Draai een bougie er uit en kijk of er grote verschillen zijn tussen de voorste en de achterste cylinder.
Als het echt zo zou zijn dat de zuiger gaat "kantelen" dan moet je dat kunnen zien. Een relatief licht tikkend geluid duidt niet op een zuigerpen of krukaslager. Sinds mijn 800 de RACE-programmering heeft hoor ik ook een iets meer tikkend geluid. Zaltbommel constateerde dat het blok prima loopt na de nieuwe mapping.
Je kunt voor de zekerheid nog de uitlaatklep van de voorste cylinder controleren, want daar kun je gemakkelijk bij en die zou als eerste een signaal moeten geven. Kost alleen een nieuwe rubber ringetje. Succes én geen zorgen!
 
Mooie foto hoor, Zoutelande...? Ja, ik ben een uur geleden afgestapt. Wat een heerlijk dagje. Vanmorgen de MT uitgelaten en na de middag de Scrambler. Heb er van genoten met volle teugen...
 
Foto was vlakbij wijk bij Duurstede, was echt heerlijk weer vandaag. Hoeveel km rijden jullie op zo'n dag?
 
Aangezien mijn motor nog in de garantie zit doe ik voorlopig zelf niets maar maak me verder nog geen zorgen.
Ik ben wel wat dieper in de materie gedoken en heb daar in het Amerikaanse forum het volgende topic aan gewijd:
 
Als ik het geluid op het filmpje goed beluister, dan heeft mijn 800 het ook en is het niet mijn eerste Duc die zo'n geluid maakt. Ik heb met geen enkele Duc zelf meer dan 40.000 km gereden, maar nooit een probleem. Kees-Jan kan daar als kilometervreter misschien iets meer over zeggen?
Met een liggende cylinder is het wel belangrijk fatsoenlijke olie te gebruiken én opletten als het blok erg koud is. Er blijft altijd wat olie achter aan de ene kant en minder aan de andere kant. Na 2 weken stilstaan, is het verschil in oliefilm tussen boven en onderkant merkbaar. De zuiger begint dus vanzelf met een heel klein beetje kantelen, omdat er aan de enen kant minder olie zit. Dus rustig wegrijden. Beemers weten daar alles van, vooral als ze langdurig parkeren op de zijstandaard.
 
Ja het is sowieso een kwaaltje waar vele Duc's last van hebben als ik het goed begrijp. Mijn 1100 klinkt mechanisch in grote lijnen vrijwel gelijk als mijn vorige 800 en ik hoor volgens mij hoofdzakelijk de kleppen trein.
Om 1 of andere reden is het bij de Scrambler 1100 duidelijker hoorbaar maar of dit zich ook uit door hogere slijtage of andere problemen is vooralsnog onduidelijk.
Wat we wel weten is dat er een nieuwe zuiger en cilinder zijn met een ander artikel nummer en dat deze de oude vervangt.
 
Foto was vlakbij wijk bij Duurstede, was echt heerlijk weer vandaag. Hoeveel km rijden jullie op zo'n dag?
In de morgen op de Yammie zo’n 150 kilometer en na een kleine pauze in de middag zo’n 100 kilometer op de Duc.
 
Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Ten eerste zit je nog in de garantie-periode en ten tweede zijn er niet al te veel met het bijgeluid. Let wel dat mensen die het wel hebben dat over het algemeen laten weten in diverse fora en zij die het niet hebben zich niet laten horen. Dat geeft vaak een ietwat vertekend beeld....
 
Ik zou het niet direct aandurven, maar deze Scrambler vindt ik qua uiterlijk wel zeer geslaagd. Het blijven natuurlijk wel Italiaantjes, met hulp van wat spleetoogjes...

 
Lijkt wel of ‘het jaren 60 design’ van de huidige Scrambler tijdperk 20 jaar vooruit gaat. Dit lijkt een beetje op de jaren 80 design.
 
ik vindt hem geweldig Dakar/Cross . helaas te duur en teveel elektronica .
 
Ik vind het wel gaaf maar kan niet aan de indruk ontkomen dat, net als bij de Desert Sled, er in ieder geval één iemand nogal gecharmeerd is van de oude off road machines van Yamaha.
 
Jazeker. Een jaren 80 XT-500 is echt de bom en een goede ook vrij prijzig. Ik vindt deze op de foto’s niet echt mooi. Tank veel te pompeus. Maar zoals zo vaak kan het irl totaal anders uitpakken...
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel gaaf maar kan niet aan de indruk ontkomen dat, net als bij de Desert Sled, er in ieder geval één iemand nogal gecharmeerd is van de oude off road machines van Yamaha.
Nou ... ik dacht meteen aan een Cagiva Elephant 900. In elk geval ook met Duc-blok!
Overigens vind ik de plaatjes van het ontwerp van de Morini X-Cape ook wel mooi, waarbij ik wel meteen aan de Africa Twin moest denken. Misschien vinden de Chinezen dat die een kleiner broertje mist? De scrambler-achtige variant vind ik dan weer minder.
 
Dat kan ik me voorstellen al denk ik bij deze motor direct aan de Yamaha (super)Tenere bij de Paris Dakar vroeger. Of de Yamaha's eerder deze look hadden dan de Cagiva's durf ik niet te zeggen. En ook de Africa Twin is natuurlijk zo'n legendarische verschijning uit die oude Paris Dakar tijden maar die had toch wel meer een eigen gezicht.
 
Haha. Ik merk dat ik al een paar jaar ouder ben..... Als ik er de plek voor zou hebben dan zou ik heeeeeeeeeel graag een Elefant in de garage willen hebben.
Ooit proef gereden op een Elefant 750, maar die vond ik toch te weinig hebben t.o.v. de getunede Allazurra die toen had.
Als je nu nog een complete Allazurra hebt (echt compleet origineel!) , dan heb je iets bijzonders in je schuur, want waarschijnlijk de enige in West Europa..
 
Ja mooi spul allemaal!
Ach er moet nog wat te wensen over blijven...
 
Iets moderner, maar ik vindt de nieuwe StreetFighter V4S ook wel wat hebben...