De Nieuwe Ducati Scrambler

Hoezo te koud? Ik heb deze week nog een afspraak voor een rondje samen met een andere oude rot.
Slecht weer bestaat niet; slechte motorkleding wél. Oud spreekwoord zegt alles!
Nog wel even de motor goed inspuiten met van alles en nog wat.
Er zit toch al een preventieve laag vuil op de meeste onderdelen?Moet dat ook nog beschermd worden?!😉
Vandaag de motor ingespoten met allerlei middeltjes uit een spuitbus en de indoorhoes er overheen getrokken. Dit was in voorgaande jaren echter wel meer een dingetje dan nu. Sinds een week ligt er een nieuw dak op mijn garage. Voorgaande jaren was het altijd nat en vochtig in de garage gedurende de wintermaanden. Nu is hij wel koud, maar ook kurkdroog. Ben er erg blij mee en zorgt voor wat minder poetswerk in het voorjaar en is positief voor het behoud van je spullen (ook gereedschap ed.). Beide motoren zijn nu aan de winterslaap begonnen. Met een beetje mazzel begint het voorjaar vroeg. De olie en filters voor een goede start heb ik al klaar staan. Ik heb de Zard uitlaat en 2 standaard pijpstukjes binnen liggen. Deze kan ik nu weer lekker oppoetsen tot een blinkend geheel. Ga nog wat onderdeeltjes van CNC Racing bestellen. Als ik het allemaal binnen heb zal ik wel een fotootje schieten... In het voorjaar moeten ook de riempjes vervangen worden. Laat ik er ook gelijk een paar nieuwe vonkgenerators in zetten. Heb gelukkig nog effe tijd om te sparen....
Dat zal wel een flinke klus worden, die oude roestige Zard pijp weer oppoetsen... 🤣
Ben benieuwd wat je nog hebt weten te vinden in de CNC Racing catalogus maar wordt vast weer mooi.

Ik hoop zelf nog wel een enkel ritje te kunnen maken in de winter. Zolang het boven de 3° is en de weg een beetje schoon vindt ik het altijd nog wel lekker.
In het voorjaar vervang ik de olie en het filter wel, is er helaas niet meer van gekomen en ook niet strikt noodzakelijk.
Hoop dat we volgend jaar weer een paar leuke tochten kunnen maken met open horeca en wat reisjes naar het buitenland 🤞
 
Er zit toch al een preventieve laag vuil op de meeste onderdelen?Moet dat ook nog beschermd worden?!😉

Dat zal wel een flinke klus worden, die oude roestige Zard pijp weer oppoetsen... 🤣
Ben benieuwd wat je nog hebt weten te vinden in de CNC Racing catalogus maar wordt vast weer mooi.

Ik hoop zelf nog wel een enkel ritje te kunnen maken in de winter. Zolang het boven de 3° is en de weg een beetje schoon vindt ik het altijd nog wel lekker.
In het voorjaar vervang ik de olie en het filter wel, is er helaas niet meer van gekomen en ook niet strikt noodzakelijk.
Hoop dat we volgend jaar weer een paar leuke tochten kunnen maken met open horeca en wat reisjes naar het buitenland 🤞
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik zie de laatste dagen wel af en toe een strooiwagen passeren hier. Dat is niet echt bevorderlijk voor de blank stalen delen. Dus wat Ad zei is wel relevant om alles goed in te spuiten als je nog effe door rijdt.

Dat poetsen van die pijp valt toch nog tegen hoor. Er zitten her en der wat zwarte pitjes die je toch wel serieus moet behandelen. De CNC deeltjes zijn o.a. de standaard verbreder, rode duopassagier voetsteunen en rode boutsetjes. Niet schokkend dus...😊 Ben wel blij dat ik ‘m onder zeil heb. Moet er niet aan denken dat werk rond het vriespunt te moeten verrichten met blauwe vingers...
 
Vandaag de motor ingespoten met allerlei middeltjes uit een spuitbus en de indoorhoes er overheen getrokken. Dit was in voorgaande jaren echter wel meer een dingetje dan nu. Sinds een week ligt er een nieuw dak op mijn garage. Voorgaande jaren was het altijd nat en vochtig in de garage gedurende de wintermaanden. Nu is hij wel koud, maar ook kurkdroog. Ben er erg blij mee en zorgt voor wat minder poetswerk in het voorjaar en is positief voor het behoud van je spullen (ook gereedschap ed.). Beide motoren zijn nu aan de winterslaap begonnen. Met een beetje mazzel begint het voorjaar vroeg. De olie en filters voor een goede start heb ik al klaar staan. Ik heb de Zard uitlaat en 2 standaard pijpstukjes binnen liggen. Deze kan ik nu weer lekker oppoetsen tot een blinkend geheel. Ga nog wat onderdeeltjes van CNC Racing bestellen. Als ik het allemaal binnen heb zal ik wel een fotootje schieten... In het voorjaar moeten ook de riempjes vervangen worden. Laat ik er ook gelijk een paar nieuwe vonkgenerators in zetten. Heb gelukkig nog effe tijd om te sparen....
Wat zijn vonkgenerators? Zijn dat de bobines of heb ik wat gemist. Riempjes zijn inderdaad eenvoudig dankzij YouTube.
 
Goeienavond allen, vraagjes van een oud Scrambler 800 rijder. Ben inmiddels weer paar motoren verder maar blijf toch groot fan van de Scrambler. Overweeg om volgend jaar misschien toch weer één aan te schaffen.
Vroeg mij af of er hier Scrambler 800 rijders zijn overgestapt naar het facelift model van 2019 meen ik. Als ik de reviews mag geloven hebben ze precies die dingen verbeterd die destijds maakte dat ik hem verkocht.
En zijn er hier ook van 800 naar 1100 overgestapt? En wat is je bevinding? Vroeg mij ook af hoe je bagage meeneemt op de 1100 vanwege die hoge uitlaten. En al helemaal de variant met dubbele uitlaat aan één kant 😯
 
Goeienavond allen, vraagjes van een oud Scrambler 800 rijder. Ben inmiddels weer paar motoren verder maar blijf toch groot fan van de Scrambler. Overweeg om volgend jaar misschien toch weer één aan te schaffen.
Vroeg mij af of er hier Scrambler 800 rijders zijn overgestapt naar het facelift model van 2019 meen ik. Als ik de reviews mag geloven hebben ze precies die dingen verbeterd die destijds maakte dat ik hem verkocht.
En zijn er hier ook van 800 naar 1100 overgestapt? En wat is je bevinding? Vroeg mij ook af hoe je bagage meeneemt op de 1100 vanwege die hoge uitlaten. En al helemaal de variant met dubbele uitlaat aan één kant 😯
Hoi, we zien je graag weer terug op n Scrambler! Ik heb de mijne ingeruild voor een Desert Sled 2020. Die heeft precies wat de Icon miste, maar voor mij was dat voornamelijk hoogte. De Desert Sled heeft instelbare vering, die ik heb laten afstellen in bij HK in Tiel. Veel beter dan die van de Icon.
 
Goeienavond allen, vraagjes van een oud Scrambler 800 rijder. Ben inmiddels weer paar motoren verder maar blijf toch groot fan van de Scrambler. Overweeg om volgend jaar misschien toch weer één aan te schaffen.
Vroeg mij af of er hier Scrambler 800 rijders zijn overgestapt naar het facelift model van 2019 meen ik. Als ik de reviews mag geloven hebben ze precies die dingen verbeterd die destijds maakte dat ik hem verkocht.
En zijn er hier ook van 800 naar 1100 overgestapt? En wat is je bevinding? Vroeg mij ook af hoe je bagage meeneemt op de 1100 vanwege die hoge uitlaten. En al helemaal de variant met dubbele uitlaat aan één kant 😯
Ik ben over gestapt naar de 1100 en deze is puur ergonomisch gezien een stuk beter voor mij persoonlijk. Standaard vering en zitcomfort is gewoon van een hoger niveau(geen öhlins overigens). Ook is de gas aanname en reactie geweldig maar ik mis wel een beetje het speelse van de iet wat omstuimige gashendel van de eerste generatie 800 Scrambler. Het geluid van de 1100 is standaard ook fantastisch al ben ik toch nog voor een Akrapovic eindemperset gegaan zonder db killer.Bagage gaat prima met SW Motech Legend Gear tassen en quick release beugels. Ik denk dat die ook met het 1 zijdige systeem werken al ziet het er dan wel wat raar uit aan de linker kant.
De nieuwe 800 heeft alles wat de oude inderdaad miste. Benzine meter, versnellings indicator en ook heeft hij nu bochten ABS als ik het goed heb.
 

Bijlagen

  • 20200202_144717.jpg
    20200202_144717.jpg
    360,5 KB · Weergaven: 15
  • 20180929_110355.jpg
    20180929_110355.jpg
    367,1 KB · Weergaven: 17
Hoi Andrew,
Leuk dat je weer naar een Scrambler kijkt. Wat Skippy hierboven al zegt dat zijn de veranderingen ten opzichte van jouw oude motor. Ik heb zelf nog steeds de rode die ik destijds bij ons eerste Scrambler ritje ook al had en ben er nog steeds niet op uitgekeken. De benzinemeter, de schakelindicator en de bochten-ABS zijn erg mooi en handig, maar ik mis het niet. Voor het nieuwe jaar is het echte Ducati rood weer terug qua kleur. Bij de introductie van de modellen met de verbeteringen had je het aloude geel (ook leuk) en een soort van oranje. De 1100 is inderdaad net weer een stapje hoger. Ook een erg mooi ding hoor. Succes met oriënteren...
 
Kijk met dit soort reacties voel je je gelijk weer welkom! Dank allen. Das bij andere fora nog wel eens anders..
Na de Scrambler heb ik een Hypermotard gehad, een S1000R en een Urban GS (inderdaad, er zit totaal geen lijn in mijn keuzes :+). Maar ik merk dat ik kleinere lichtere compacte fietsen gewoon het allerprettigst vind. EN heb zo veel lol gehad op de Scrambler dat ik die toch maar moeilijk kan vergeten. En nu zag ik dat het zadel, vering en de punten die Skippy noemt zijn aangepakt van de 800. Dat maakt het weer een stuk interessanter. Overigens wel als 2e fiets.

Jullie fietsen zien er stuk voor stuk geweldig uit. Ga zowel de facelift 800 als de 1100 in de lente proefrijden maar het is altijd prettig om de tijd in deze koude wintermaanden te gebruiken voor oriëntatie.
@Skippy '73 Mooie bagage oplossing. Sowieso schitterend die Legend Gear tassen. Vroeg me af hoe breed het is met gevulde tassen? Breder dan het stuur? Dit ivm file filteren.

@ adspeed Ah je bent overgestapt naar een Sled. Schitterende fiets, iets te hoog voor mij maar wel echt een koppendraaier!

@MacJunk Ja die oranje word ik niet echt vrolijk van. Vind die matzwarte wel erg leuk maar das een 2020 model dacht ik. Lijkt me wel een lastige keuze steeds voor je, kiezen tussen de MT10 of Scrambler 8-)
 
Oh ja @Skippy '73
Hoe is de warmte van het blok in verhouding tot de 800? Die kon flink warm worden, wellicht met 1100 nog meer?

Vriend van mij heeft een Speed Twin 1200, zijn benen verschroeien al bij 22 graden, écht niet te doen dat ding :N
 
Kijk met dit soort reacties voel je je gelijk weer welkom! Dank allen. Das bij andere fora nog wel eens anders..
Na de Scrambler heb ik een Hypermotard gehad, een S1000R en een Urban GS (inderdaad, er zit totaal geen lijn in mijn keuzes :+). Maar ik merk dat ik kleinere lichtere compacte fietsen gewoon het allerprettigst vind. EN heb zo veel lol gehad op de Scrambler dat ik die toch maar moeilijk kan vergeten. En nu zag ik dat het zadel, vering en de punten die Skippy noemt zijn aangepakt van de 800. Dat maakt het weer een stuk interessanter. Overigens wel als 2e fiets.

Jullie fietsen zien er stuk voor stuk geweldig uit. Ga zowel de facelift 800 als de 1100 in de lente proefrijden maar het is altijd prettig om de tijd in deze koude wintermaanden te gebruiken voor oriëntatie.
@Skippy '73 Mooie bagage oplossing. Sowieso schitterend die Legend Gear tassen. Vroeg me af hoe breed het is met gevulde tassen? Breder dan het stuur? Dit ivm file filteren.

@ adspeed Ah je bent overgestapt naar een Sled. Schitterende fiets, iets te hoog voor mij maar wel echt een koppendraaier!

@MacJunk Ja die oranje word ik niet echt vrolijk van. Vind die matzwarte wel erg leuk maar das een 2020 model dacht ik. Lijkt me wel een lastige keuze steeds voor je, kiezen tussen de MT10 of Scrambler 8-)
Uit mijn hoofd is de breedte zo'n beetje 92 cm en dat is ietsje breder als het stuur maar smaller dan een BMW 12** GS dus filteren gaat nog prima.
De warmte van het blok is mij zelf nog nooit als negatief opgevallen maar ik draag wel altijd een motorbroek(van textiel of leer maar wel duidelijk degelijker dan een spijkerbroek ). Ik lees er wel soms wat klachten over maar het is imo niks bijzonders.
Het mooie aand Legend Gear tassen is dat bij aanschaf van een andere motor er alleen maar een ander setje beugels gekocht hoeft te worden. Ook zijn de beugels vrij vlot te verwijderen(mits je geen 800 met classic spatborden hebt...).
De Urban GS vindt ik zelf ook schitterend maar ik heb redelijk wat BMW boxers gehad en kwa beleving doet het Ducati blok mij wel meer. De boxerblokken zijn min of meer te perfect en lineair vergeleken bij de Ducati L twin. De BMW is wel sterker maar dat zou je gevoels matig niet zeggen. Toch zie ik een Urban GS wel als motor die er ook nog wel eens kon komen.

Veel plezier bij het proefrijden op de 800 en 1100 Scrambler. Zou nog weleens een heel moeilijke keuze kunnen worden😉
 
En een tweede generatie Monster 1100(S) misschien? Toch weer even wat anders en wel een lekker bullig klassiek Ducati-blok.
 
Gezien er geen reactie kwam herkent niemand dit "probleem". Dit heeft ertoe geleid dat ik actief ben gaan zoeken op het Ameriķaanse scrambler forum. Blijkt mij dat het een veelvoorkomend probleem is. Zo wie zo veel koppelingsproblemen! Heeft me veel geleerd en heb het probleem nu in de hand.
Dit gaat over het door mij eerder genoemde probleem met plakkende koppeling.
 
Gezien er geen reactie kwam herkent niemand dit "probleem". Dit heeft ertoe geleid dat ik actief ben gaan zoeken op het Ameriķaanse scrambler forum. Blijkt mij dat het een veelvoorkomend probleem is. Zo wie zo veel koppelingsproblemen! Heeft me veel geleerd en heb het probleem nu in de hand.
Dit gaat over het door mij eerder genoemde probleem met plakkende koppeling.
Ik herken het echt niet. Het blok onder de Scrambler is redelijk uitontwikkeld. Als ik al problemen met de koppeling heb gehad, dan was het na de eerste keer opstarten na de winterstop. Maar dat kan gebeuren, paar plakkende plaatjes. Als het in Amerikaanse fora wel voor komt, zou kunnen.
 
Gezien er geen reactie kwam herkent niemand dit "probleem". Dit heeft ertoe geleid dat ik actief ben gaan zoeken op het Ameriķaanse scrambler forum. Blijkt mij dat het een veelvoorkomend probleem is. Zo wie zo veel koppelingsproblemen! Heeft me veel geleerd en heb het probleem nu in de hand.
Dit gaat over het door mij eerder genoemde probleem met plakkende koppeling.
Blijft apart. Ik heb er met de Icon en nu met de Desert Sled nooit last van gehad. Daar moet ik wel bij vertellen dat mijn motor nooit lang stil staat; geen "winterstop" of zoiets.
Zou het kunnen dat de Amerikanen er andere olie in gooien?
 
Blijft apart. Ik heb er met de Icon en nu met de Desert Sled nooit last van gehad. Daar moet ik wel bij vertellen dat mijn motor nooit lang stil staat; geen "winterstop" of zoiets.
Zou het kunnen dat de Amerikanen er andere olie in gooien?
Dat weet ik niet bij die Amerikanen. Gebruik zelf die shell olie die op de sticker staat. Heel strak afstellen helpt ook. Ik kan me wel voorstellen dat de platen wat blijven plakken met de kou en dus dikkere olie. Ook teveel gesleten en platen kunnen de oorzaak zijn. Als die blokjes te plat zijn, dan komt de olie er ook minder tussen weg en plakt de boel meer. Ik heb zowiezo het gevoel dat er meer sleutelaars zijn op het .com forum dan hier met de Scramblers. Ik vind sleutelen vaak nog leuker dan het rijden op de brommert.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Skippy voor je antwoorden. +/- 90cm is prima te doen. En goeie tip van die Legend Gear tassen. Ik wilde die ook op mijn Urban GS zetten maar die is inmiddels dus verkocht. Ook echt een fijne mooie fiets en standaard luidruchtig ook! Leek wel een vliegtuig uit WOII met dat geluid. En aan het eind vd toeren echt een behoorlijk eindschot. Maar qua geluid haalt het niet bij de Duc's.
En wat betreft de warmte afgifte, dan huur ik de 1100 ook nog een keer op een warme dag.

@ Dizono Probleem met de Monsters is voor mij altijd geweest dat ik ze te rond vind, te vrouwelijk ofzo. Ik schop hopelijk niet tegen schenen nu maar smaak is zo persoonlijk. Heb de Monster 821 ook gereden, serieus leuke fiets. Qua Monster vind ik echter alleen de 1200 van de laatste 2 generaties mooi.

Hebben jullie trouwens gezien dat een Engelsman de wereld rond is gegaan op een Desert Sled en in 1 jaar tijd bijna 85.000km gereden heeft? Misschien oud nieuws hier maar vond het echt indrukwekkend. Vooral omdat het een nagenoeg standaard fiets was en hij werkelijk door de allergrootste bagger, jungle en bergen mee reed.
 
Wel een mooi verhaal van die kerel met zn dessert sled, altijd leuk om te zien dat je geen gigantische BMW nodig hebt om gekke tochten te maken 👌
 
Waar staat dat verhaal. Graag linkje.
Als je op zijn naam zoekt kan je nog meer vinden, maar hier alvast iets
 
Ja dat verhaal van Henry Crew en zijn reis op de Desert Sled is indrukwekkend. Domper is wel dat vrij kort na terugkomst de Desert Sled bij hem in het dorp is gestolen en zover ik weet nooit meer is teruggevonden. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan