De Nieuwe Ducati Scrambler

Ik heb nu een paddockstand geleend en moet de lepels op het einde van de brug zetten.... ik zie liever iets wat meer solide....

Bevalt zo'n ABBA goed ?

Zo'n ABBA ziet er al wat stabielen uit, alleen twijfel ik of ik voldoende bodemvrijheid creëer. De swingarm ophanging vam een DS is net wat afwijkend van die van een normale scrambler geloof ik.
Kan een van jullie eens meten hoe hoog het hart van de swimgarm as zich boven de vloer begeeft in opgebokte stand ? Volgens mij heb ik minimaal 46 cm nodig....

Alvast bedankt !!! 😀
De Abba stand is een top ding. Je kan er ook je voorwiel mee in de lucht houden(met behulp van een blokje of krik)of bijvoorbeeld je schokdemper demonteren. Voor de desert sled moet je een verrijdbare plint meebestellen om voor de hoogte te compenseren(zou ook gaan met een dikke plank zo te zien) , ik ga er van uit dat dan alles prima werkt. Op hun website staat als je op de desert sled zoekt wat je nodig hebt. Ik ga van de week mijn ketting nog smeren dus zal dan even meten als ik er aan denk. Ik zl ook meten hoe hoog het swingarm punt zich bevind voor het opbokken.
 
Ik heb nu een paddockstand geleend en moet de lepels op het einde van de brug zetten.... ik zie liever iets wat meer solide....

Bevalt zo'n ABBA goed ?

Zo'n ABBA ziet er al wat stabielen uit, alleen twijfel ik of ik voldoende bodemvrijheid creëer. De swingarm ophanging vam een DS is net wat afwijkend van die van een normale scrambler geloof ik.
Kan een van jullie eens meten hoe hoog het hart van de swimgarm as zich boven de vloer begeeft in opgebokte stand ? Volgens mij heb ik minimaal 46 cm nodig....

Alvast bedankt !!! 😀
Ok heb vandaag de ketting gesmeerd en gelijk gemeten en eat foto's genomen. Moet je alleen ff uitdokteren hoeveel hoger jou swingarm bevestiging zit. Op de eerste foto(rechts onder) zie je de afstand tot de grond zonder Abba stand. De rest is op de stand.
 

Bijlagen

  • 20220722_154513.jpg
    20220722_154513.jpg
    358,9 KB · Weergaven: 49
  • 20220722_154446.jpg
    20220722_154446.jpg
    165,7 KB · Weergaven: 53
  • 20220722_154239.jpg
    20220722_154239.jpg
    132,5 KB · Weergaven: 46
  • 20220722_154552.jpg
    20220722_154552.jpg
    282,8 KB · Weergaven: 50
Ok heb vandaag de ketting gesmeerd en gelijk gemeten en eat foto's genomen. Moet je alleen ff uitdokteren hoeveel hoger jou swingarm bevestiging zit. Op de eerste foto(rechts onder) zie je de afstand tot de grond zonder Abba stand. De rest is op de stand.
Is die ketting nog wel fris , ik zie op de derde foto de schakels niet evenwijdig zitten
 
Is die ketting nog wel fris , ik zie op de derde foto de schakels niet evenwijdig zitten
Ketting is goed onderhouden en roestvrij maar foto was voor het schoonmaken en smeren. Hij is 12.000 km oud dus denk dat het wel los loopt.Denk dat de foto ook wat vertekend want in het echt valt me niets bijzonders op en bewegen alle schakels soepel.
 
Op ducati week hebben ze de nieuwe scrambler geteased, driving modes, bochten abs, body panels die je makkelijk eraf kan klikken en zodoende de kleur kan veranderen etc. Ben benieuwd.
 
Ik heb begrepen dat er hier mensen zijn die het jaarlijkse onderhoud zelf doen (denk aan olie verversen, remblokjes vervangen, etc.).

Is het echt zo'n drama als de youtube-filmpjes schetsen (uitlaat demonteren om olie te kunnen verversen) ?

Wat zijn de ervaringen, mbt oliewissel en ander jaarlijks onderhoud ?

Grt #jd
 
Met uitzondering van het stellen van de kleppen is het allemaal prima zelf te doen. Mits je natuurlijk zelf wel enige technische kennis hebt. Klepspeling controleren gaat ook nog wel zelf. Voor het stellen heb je stelplaatjes nodig en dat is wat lastiger. YouTube filmjes hebben mij altijd prima geholpen. M.n. die van het vervangen van de distributieriemen. Gewoon beginnen!
 
Met uitzondering van het stellen van de kleppen is het allemaal prima zelf te doen. Mits je natuurlijk zelf wel enige technische kennis hebt. Klepspeling controleren gaat ook nog wel zelf. Voor het stellen heb je stelplaatjes nodig en dat is wat lastiger. YouTube filmjes hebben mij altijd prima geholpen. M.n. die van het vervangen van de distributieriemen. Gewoon beginnen!
Dag Guzzifred,

Dat vermoeden had ik al.
Ik zit alleen nog even te kijken of ik de servicemelding dan ook kan resetten.
Of weet jij hoe je dat het beste kunt doen ?

Alvast bedankt !!
 
Dag Guzzifred,

Dat vermoeden had ik al.
Ik zit alleen nog even te kijken of ik de servicemelding dan ook kan resetten.
Of weet jij hoe je dat het beste kunt doen ?

Alvast bedankt !!
Kan ik niet. Maar een goede dealer wil dat wel doen. Uurtje factuurtje. Je bent een diagnose apparaat van Ducati nodig. Is in 10 minuten klaar. Buddysit eraf en de stekker erin!
 
Ik heb begrepen dat er hier mensen zijn die het jaarlijkse onderhoud zelf doen (denk aan olie verversen, remblokjes vervangen, etc.).

Is het echt zo'n drama als de youtube-filmpjes schetsen (uitlaat demonteren om olie te kunnen verversen) ?

Wat zijn de ervaringen, mbt oliewissel en ander jaarlijks onderhoud ?

Grt #jd
Is allemaal prima zelf te doen. Voor een oliewissel hoeft de uitlaat er niet af. Of je moet ook het cilindrische filter in het blok schoon willen maken. Maar ook die uitlaatdelen liggen er zo af. Kleppen stellen doe ik niet, maar de rest is prima te doen. Zeker als je de werkplaats-manual hebt.
Daar staan ook alle aanhaalmomenten in. Echter 1 is er niet juist, namelijk die van de olieplug. Moet rond de 20Nm zijn.

Succes.
 
Na jarenlang mijn kettingen slecht onderhouden te hebben ben ik dan toch overgestapt op een osco. Met dank aan de tips van Ad voor de praktische details.

Het was achteraf iets meer werk dan verwacht, maar de osco zit erop! En hij valt best mooi weg tegen de rest van de motor. Nu zou het wel goed moeten gaan met het onderhoud van mijn ketting :)

En een paar weken geleden ben ik de 70.000 gepasseerd :] Op naar de volgende 70.000!

2022-09-10 21.30.26a.jpg



2022-09-10 21.30.12a.jpg


70000.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na jarenlang mijn kettingen slecht onderhouden te hebben ben ik dan toch overgestapt op een osco. Met dank aan de tips van Ad voor de praktische details.

Het was achteraf iets meer werk dan verwacht, maar de osco zit erop! En hij valt best mooi weg tegen de rest van de motor. Nu zou het wel goed moeten gaan met het onderhoud van mijn ketting :)

En een paar weken geleden ben ik de 70.000 gepasseerd :] Op naar de volgende 70.000!

Bekijk bijlage 1802616


Bekijk bijlage 1802617

Bekijk bijlage 1802619
Kees-Jan, Je gaat geen spijt krijgen van die OSCO.
Je hebt m waarschijnlijk gekocht met een busje bijbehorende olie. Die olie is niet goed genoeg om daarmee in weer, wind en pekel te rijden. Ik heb daarover overlegd met de uitvinder van de OSCO. Om het te verbeteren kun je een paar druppels Molycote (Molybdeen disulfide-dispersie) toevoegen. Dat hecht zich aan het metaal van ketting en tandwielen en wordt bv ook gebruikt voor zware spanningen in heftrucks en hijskranen.
Als je busje leeg is (bij jou nogal snel, gezien de km) maak dan zelf een mengsel van niet biologisch afbreekbare kettingzaagolie en Molycote. Dat werkt bij mij al jaren en de ketting schoonmaken is echt niet nodig.
Sinds ik het mengsel gebruik, heb ik nooit kettingproblemen gehad en met de Truimph die ik ook in de winter voor woon-werkverkeer gebruikte heb ik bijna 40.000 km gereden, waarna de dealer de motpr nog kon verkopen met de 1e ketting, dank zij de OSCO.
 
Kees-Jan, Je gaat geen spijt krijgen van die OSCO.
Je hebt m waarschijnlijk gekocht met een busje bijbehorende olie. Die olie is niet goed genoeg om daarmee in weer, wind en pekel te rijden. Ik heb daarover overlegd met de uitvinder van de OSCO. Om het te verbeteren kun je een paar druppels Molycote (Molybdeen disulfide-dispersie) toevoegen. Dat hecht zich aan het metaal van ketting en tandwielen en wordt bv ook gebruikt voor zware spanningen in heftrucks en hijskranen.
Als je busje leeg is (bij jou nogal snel, gezien de km) maak dan zelf een mengsel van niet biologisch afbreekbare kettingzaagolie en Molycote. Dat werkt bij mij al jaren en de ketting schoonmaken is echt niet nodig.
Sinds ik het mengsel gebruik, heb ik nooit kettingproblemen gehad en met de Truimph die ik ook in de winter voor woon-werkverkeer gebruikte heb ik bijna 40.000 km gereden, waarna de dealer de motpr nog kon verkopen met de 1e ketting, dank zij de OSCO.
Er zijn al twee mensen die gekeken hebben en zeiden: 'Dat is wel heel erg handig zo'. Ik blijk niet de enige te zijn die het ketting-smeren niet in zijn/haar systeem krijg blijkt nu.

@adspeed Je hebt het over Molycote (Molybdeen disulfide-dispersie) toevoegen, maar ik kan alleen maar vetten en spray's van molycote vinden.

1)
Zou je mij kunnen helpen aan een internet link met het product wat je bedoelt? (ik denk dat je molykote met een 'K' bedoelt, Google maakt er namelijk molycote met een 'C' van)


2)
En als ik mij goed heb ingelezen dan bedoel je met de 'niet-biologisch afbreekbaar', de minerale olie variant. Dus ik moet zoeken op 'minerale kettingzaagolie'. Bijvoorbeeld deze: Kettingzaagolie XS 100 1L

Zit ik dan op het goede spoor?
 
Er zijn al twee mensen die gekeken hebben en zeiden: 'Dat is wel heel erg handig zo'. Ik blijk niet de enige te zijn die het ketting-smeren niet in zijn/haar systeem krijg blijkt nu.

@adspeed Je hebt het over Molycote (Molybdeen disulfide-dispersie) toevoegen, maar ik kan alleen maar vetten en spray's van molycote vinden.

1)
Zou je mij kunnen helpen aan een internet link met het product wat je bedoelt? (ik denk dat je molykote met een 'K' bedoelt, Google maakt er namelijk molycote met een 'C' van)


2)
En als ik mij goed heb ingelezen dan bedoel je met de 'niet-biologisch afbreekbaar', de minerale olie variant. Dus ik moet zoeken op 'minerale kettingzaagolie'. Bijvoorbeeld deze: Kettingzaagolie XS 100 1L

Zit ik dan op het goede spoor?
Ha Kees-Jan,
Ik heb de busjes nu naast de pc staan. Op het busje van Molykote staat "A-dispersion". Dat moet de correcte zijn.
Op de bus van de olie gekocht bij de Boerenbond staat: OK kettingzaagolie Mineraal. Deze doet het prima. Ander merk kan ook, maar let op dat NIET op de verpakking staat dat de olie biologisch afbreekbaar is, want dan gaan je O of X- ringen er aan en kom je alsnog aan een nieuwe ketting toe. Dat was juist niet de bedoeling.
Overigens nog heel wat door de regen gereden (Italdag o.a.) en net voor thuiskomst even de OSCO gebruiken: ketting weer prima (en de regen heeft het vuil er voordien van af gehaald, haha)
 
Dank je Ad. Is het deze?


Het is nog wel een uitdaging om deze te vinden. Het lijkt wel of het overal uitverkocht is.

Bekijk bijlage 1808101
Jazeker Kees-Jan, dit is de Molykote die ik gebruik. 5% toevoegen aan minerale kettingzaagolie en het werkt prima in een OSCO. Gebruik je in het begin de door OSCO meegeleverde olie, dan daar de Molykote aan toevoegen. Met een beetje geluk hoef zelfs jij nauwelijks nog ooit een nieuwe ketting / tandwielen te kopen.
 
Ik had er echt graag bij geweest, maar het weer werkte helaas niet echt mee… Volgend jaar beter.
 
Elke versnellingsbakolie werkt goed voor je motorketting.
Ruik maar eens aan het flesje van Osco.
Mso2 geeft wel hele zwarte bende toch?
 
Elke versnellingsbakolie werkt goed voor je motorketting.
Ruik maar eens aan het flesje van Osco.
Mso2 geeft wel hele zwarte bende toch?
Werkt prima, heeft alleen een te lage hechtingscoefficient. Resultaat: De olie zit op de rug van je jas en niet op je ketting…😄
 
Ik wil mogelijk andere spiegels op een Scrambler Icon monteren. Hebben jullie ervaring met spiegels voor een prijs onder de 100 euro? Ik hou marktplaats en dergelijke al even in de gaten (mocht er nog een mooie set Rizoma's voorbij komen), maar weet nog niet helemaal wat het mooiste staat.

En mocht iemand nog onderdelen/accessoires over hebben dan heb ik wellicht interesse.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan