De nieuwe Yamaha Xmax 300

Volgens de website van Louis.nl is het dit model van TRW

1648214459678.png
1648214596179.png
 
Wanneer ik met iemand achterop rijd dan hoor ik vaak - vooral bij lagere snelheid/rond de 40kn/u - een schurend geluid. Net of de band ergens tegenaan loopt, maar dit lijkt niet het geval (gecontroleerd). Ik heb het idee dat het geluid afkomstig is van de riem/vario die bij "zwaardere belasting" een schurend geluid begint te maken ofzo. Als ik alleen erop zit dan hoor ik het niet of nauwelijks. We wegen samen max 130kg, dus aan het gewicht kan het ook niet liggen 😁. Het gaat om een x-max uit 2020 met inmiddels 5000km op de klok. Herkent iemand dit of enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Hier ook een 2020 model met hetzelfde. Dacht al dat het aan mij lag........kan er ook niet de vinger op leggen wat het precies is. Ik heb soms ook de indruk dat de achtervelg sneller vervuild. Net of er iets aanloopt, zeker met passagier.
 
Hier ook een 2020 model met hetzelfde. Dacht al dat het aan mij lag........kan er ook niet de vinger op leggen wat het precies is. Ik heb soms ook de indruk dat de achtervelg sneller vervuild. Net of er iets aanloopt, zeker met passagier.
2021 hier het zelfde
 
Donderdag eindelijk mijn xmax ophalen. Heeft iemand tips voor het inrijden? Snelwegen volledig vermijden? Wat hebben jullie gedaan? De info over het inrijden uit het boekje heb ik gelezen.
 
Hier ook een 2020 model met hetzelfde. Dacht al dat het aan mij lag........kan er ook niet de vinger op leggen wat het precies is. Ik heb soms ook de indruk dat de achtervelg sneller vervuild. Net of er iets aanloopt, zeker met passagier.
Ik heb er iemand van de garage (waar ik hem gekocht heb) op laten rijden (die zelf ook een Xmax heeft gehad) en volgens hem was dit normaal en kon het verder niet kwaad. Het zou de riem zijn die je hoort onder zwaardere belasting.
 
Donderdag eindelijk mijn xmax ophalen. Heeft iemand tips voor het inrijden? Snelwegen volledig vermijden? Wat hebben jullie gedaan? De info over het inrijden uit het boekje heb ik gelezen.
Snelwegen heb ik de volledige inrijperiode vermeden. Ik heb in het begin vooral veel getourd op kleine/rustige binnenwegen waar ook de maximum snelheid lager lag. Het was best lastig om altijd onder die 4500 toeren te blijven 😅 vooral op 80km wegen. Dus die laatste heb ik in het begin ook proberen te vermijden.
 
Ik heb hier nog een nieuwe lucht en Carter/vario filter en ook de olie filter en dichtingen liggen voor de x max 300 deze mogen afgehaald worden voor 40€.
Heb de x max ingeruild maar had de filters klaar liggen voor het volgende onderhoud
 
Snelwegen heb ik de volledige inrijperiode vermeden. Ik heb in het begin vooral veel getourd op kleine/rustige binnenwegen waar ook de maximum snelheid lager lag. Het was best lastig om altijd onder die 4500 toeren te blijven 😅 vooral op 80km wegen. Dus die laatste heb ik in het begin ook proberen te vermijden.
dank ga ik dat meenemen. gelukkig kun je via maps snelwegen vermijden Ben benieuwd of het inrijden lukt volgens het boekje.
 
Ik heb er iemand van de garage (waar ik hem gekocht heb) op laten rijden (die zelf ook een Xmax heeft gehad) en volgens hem was dit normaal en kon het verder niet kwaad. Het zou de riem zijn die je hoort onder zwaardere belasting.
Ik ben niet overtuigd van die uitleg.
Waarom zou je die riem dan horen? Wat doet die riem dan? Slipt die in de poelies? Dat kan toch helemaal de bedoeling niet zijn.
 
Donderdag eindelijk mijn xmax ophalen. Heeft iemand tips voor het inrijden? Snelwegen volledig vermijden? Wat hebben jullie gedaan? De info over het inrijden uit het boekje heb ik gelezen.
Ik vond dat ook erg lastig. 4500 toeren is met tegenwind soms maar 65 km/u. Ook zoveel mogelijk rustige binnenwegen gepakt maar soms ook kleine stukken even vol opgetrokken of net onder 5500 toeren gebleven. Heb ook wel eens gelezen dat je niet constant op 1 bepaald toerental in moet rijden omdat de zuiger dan op die manier inslijt. Wel altijd pas wat meer gas als motor goed op temperatuur is.
 
Ik vond dat ook erg lastig. 4500 toeren is met tegenwind soms maar 65 km/u. Ook zoveel mogelijk rustige binnenwegen gepakt maar soms ook kleine stukken even vol opgetrokken of net onder 5500 toeren gebleven. Heb ook wel eens gelezen dat je niet constant op 1 bepaald toerental in moet rijden omdat de zuiger dan op die manier inslijt. Wel altijd pas wat meer gas als motor goed op temperatuur is.
Ik ga het mee maken ga hem morgen ochtend ophalen. Helaas word het echt shit weer erger kon niet. Bedankt voor de tips zal morgen even een fotootje delen als ik hem heb.
 
Ik vond dat ook erg lastig. 4500 toeren is met tegenwind soms maar 65 km/u. Ook zoveel mogelijk rustige binnenwegen gepakt maar soms ook kleine stukken even vol opgetrokken of net onder 5500 toeren gebleven. Heb ook wel eens gelezen dat je niet constant op 1 bepaald toerental in moet rijden omdat de zuiger dan op die manier inslijt. Wel altijd pas wat meer gas als motor goed op temperatuur is.

Ik heb meer gelet op wisselende snelheden (zonder te overdrijven natuurlijk) dan me te fixeren op de toerenteller...
 
Hier ook een 2020 model met hetzelfde. Dacht al dat het aan mij lag........kan er ook niet de vinger op leggen wat het precies is. Ik heb soms ook de indruk dat de achtervelg sneller vervuild. Net of er iets aanloopt, zeker met passagier.
Ik heb dit al eerder aangegeven in dit topic.
Die van mij doet het ook.
Dealer kan niets vinden en ik ben er bijna van overtuigd dat het aan de krakkemikkige achterschokbrekers ligt.
 
gisteren mijn xmax opgehaald bij Goedhart. Meer dan tevreden en gister meteen al 130 km erop gezet. Tot zover erg tevreden. Enigste "minpunt" ik krijg hem moeilijk op het stuur slot uiteindelijk lukt het wel maar niet naar wens misschien even oefenen. Nog een vraag het rechter vak voorrin gaat gewoon open ( drukken)als de smartkey niet in de buurt is en als die op stuurslot staat. Hoe zit dit? Dat hoort toch niet? Dit weekend koud maar droog dus morgen weer rijden
 

Bijlagen

  • IMG_20220401_184556.jpg
    IMG_20220401_184556.jpg
    135,1 KB · Weergaven: 35
gisteren mijn xmax opgehaald bij Goedhart. Meer dan tevreden en gister meteen al 130 km erop gezet. Tot zover erg tevreden. Enigste "minpunt" ik krijg hem moeilijk op het stuur slot uiteindelijk lukt het wel maar niet naar wens misschien even oefenen. Nog een vraag het rechter vak voorrin gaat gewoon open ( drukken)als de smartkey niet in de buurt is en als die op stuurslot staat. Hoe zit dit? Dat hoort toch niet? Dit weekend koud maar droog dus morgen weer rijden
stuurslot moet je een beetje terug draaien en dan opslot zetten dus niet helemaal naar links maar een beetje speling behouden
 
gisteren mijn xmax opgehaald bij Goedhart. Meer dan tevreden en gister meteen al 130 km erop gezet. Tot zover erg tevreden. Enigste "minpunt" ik krijg hem moeilijk op het stuur slot uiteindelijk lukt het wel maar niet naar wens misschien even oefenen. Nog een vraag het rechter vak voorrin gaat gewoon open ( drukken)als de smartkey niet in de buurt is en als die op stuurslot staat. Hoe zit dit? Dat hoort toch niet? Dit weekend koud maar droog dus morgen weer rijden
En? Gisteren gereden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan