Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

De XS'en van Haga-San

Zo weer even updaten..
Wat is er gebeurd?
Begonnen met schoonmaken van de carburateurs, gewoontegetrouw. Alles bleek keurig in orde van binnen, goede vlotternaalden, niet al te lang geleden vervangen vermoedelijk. Dus het blijft vooral bij een uiterlijke opknapbeurt. ijzerwerk naar de verzinkerij gebracht.. morgen ophalen.. kan ik weer verder.

 
Laatst bewerkt:
Vervolgens, de gare balhoofdlagers. Motor gedemonteerd tot ik er bij kon.. heel de voorkant los, dus!

 
Mooie gelegenheid om alles na te kijken en op te poetsen dus..

T stuk en frame ontdaan van de lagers.. mooie k-klus altijd, maar het ging wel..
Alle stukken zijn nog heel
T stuk was roestig, ontroest dus..

 
Na wat noeste hand-arbeid, schuren, polijsten, afplakken, veel afplakken, spuiten, en een setje nieuwe Metzeler Lasertecs via www.ligt-banden.nl uit Oisterwijk, zijn de wielen ook weer (meer dan) toonbaar

Nu nog nieuwe wiellagers, die zijn al besteld..
 
En nog een paar mooie aanwinsten;
- NOS nieuwe chromen koplamprand origineel Yamaha,
- NOS stofhoezen voor de voorvork
- NOS achterwiel keerring (bij wiellager)



Als de wiellagers (deze week??) binnen zijn en het verzinkte ijzerwerk (morgen) kan ik weer gaan bouwen..
(maar kan nog wel vooruit, poetswerk genoeg....)
 
Zitten bij zgan banden op van dik 15 jaar oud.
Waar de motor vandaan komt had die banden er net een jaar onder zitten en toen is de motor verhuisd naar de schuur van zijn ouders. En heeft zo op gebokt
gestaan, trouw werd elke maand de banden een stukje gedraaid.
 
haha, ja ik had een Soes GS850G met banden uit 2001 en heb daar echt nog prima 1000km mee gereden (en toen verkocht).
Gewoon even kijken hoe ze er uit zien, niet verdroogd of zo, en even proberen. Hoeft niet altijd een probleem te zijn, oude banden.
Maar de banden op deze 1100 waren en verdroogd, ingescheurd en kaal/plat gereden.. (achter).
 
Onder het motto “je bent nooit te oud om wat te leren” een vraag, wat zijn spanners bij banden? Want meer onderdelen dan een binnen- en een buitenland en eventueel een velglint heb ik nog nooit gezien.
 
Onder het motto “je bent nooit te oud om wat te leren” een vraag, wat zijn spanners bij banden? Want meer onderdelen dan een binnen- en een buitenland en eventueel een velglint heb ik nog nooit gezien.
Dat zijn een soort kunststof klemblokken in de band, die je aantrekt dmv schoefdraad/moer in de velg. De bedoeling is dat deze spanners de hiel van de band in het velgbed trekt. Dit zit op 2 plaatsen in de achtervelg.
Doel is om te voorkomen dat de achterband draait om de velg (mede om lekke binnenbanden te voorkomen).
Ik had er een foto van moeten maken natuurlijk...

Naar huidige maatstaven, met moderne banden, niet nodig meer, maar destijds kennelijk wel, al lijkt het wat overdone voor de XS1100.

Tav de binnenbanden; zonder 'gaat ook wel' maar de bandenman zei nog dat de velg echt ontworpen is voor binnenbanden; een duidelijke binnenrand ontbreekt, die je wel ziet bij moderne velgen.
Maar ook hier, de betere banden van vandaag de dag, zouden dit een heel eind compenseren.
 
Die zogenaamde spanners zijn gemeengoed in de cross/enduro en trail wereld.
Daar wordt veelal met lage bandenspanning gereden en dan voorkomen ze dat de buitenband tov van de velg verdraait.
 
En weer even wat updates;

Nieuwe wiellagers en het naaldlager van het achterwiel schoongemaakt en nieuw gesmeerd..
 
De voorvork dan; die kon ook wel wat aandacht gebruiken. Het oxidehuidje verwijderd en geserviced met nieuwe vorkolie en stofhoezen. De seals waren nog prima..

 
Toch leuk dat ze de remvloeistof nog niet zo lang geleden ververst hadden...
Maar het is allemaal weer schoon ondertussen..

 
Afgelopen donderdag was ik (op de fiets vanwege vakantie) bij Groenevelt motoren in Son waar deze prachtige XS1100 staat. Is van de eigenaar van de winkel en is niet te koop. Geen beste foto maar werkelijk prachtige motor: