Deense sloten

Thijsvr

MF veteraan
14 jan 2008
3.682
1
Leiden
Loop ik door Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken omdat m'n broertje hier woont. Kom ik behoorlijk wat motoren tegen. Vervolgens kijk ik wat dichterbij en wat schetst mijn verbazing; Geen sloten, geen knipperende lichtjes, niets. Gewoon de motor met een stuurslot. En niet alleen hier in een buitenwijk, onderaan een flat. Maar overal, midden in de binnenstad. Buiten bij een kroeg. Bij een winkelcentrum. Gewoon overal mooie fietsen zonder enige vorm van een slot. Zelfs een prachtige Triumph Thruxton in topstaat. Gewoon zo los op de parkeerplaats. (Motorparkeervakken zijn hier standaard). Desgevraagd weten ze me te antwoorden dat dat heel normaal is hier. Hier wordt niets gestolen. Als je je portemonnee verliest in de kroeg krijg je die netjes via de post terug. Vaak de complete inhoud nog intact. Als je naar het strand gaat kun je gerust je mobieltje op je handdoek laten liggen.

Waarom kan dat niet bij ons? Ik wou dat ik thuis kon komen, de sleutel uit het stuur kon trekken en naar binnen kon lopen. Zelfs nu, met alle sloten, heb ik nog steeds een terughoudendheid als ik kijk of de motor er nog staat. In Amsterdam rijdt de helft van de mensen die zou willen rijden niet omdat ze bang zijn dat het ding onder hun neus weg gejat wordt. En ze hebben nog gelijk ook.
Ik ben jaloers op die Denen. Blijkbaar bestaan er nog mensen die wel respect hebben voor elkaar. Waar mensen nog gewoon blij kunnen zijn met wat ze zelf hebben, en niet alleen maar kijken naar wat anderen wel niet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Loop ik door Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken omdat m'n broertje hier woont. Kom ik behoorlijk wat motoren tegen. Vervolgens kijk ik wat dichterbij en wat schetst mijn verbazing; Geen sloten, geen knipperende lichtjes, niets. Gewoon de motor met een stuurslot. En niet alleen hier in een buitenwijk, onderaan een flat. Maar overal, midden in de binnenstad. Buiten bij een kroeg. Bij een winkelcentrum. Gewoon overal mooie fietsen zonder enige vorm van een slot. Zelfs een prachtige Triumph Thruxton in topstaat. Gewoon zo los op de parkeerplaats. (Motorparkeervakken zijn hier standaard). Desgevraagd weten ze me te antwoorden dat dat heel normaal is hier. Hier wordt niets gestolen. Als je je portemonnee verliest in de kroeg krijg je die netjes via de post terug. Vaak de complete inhoud nog intact. Als je naar het strand gaat kun je gerust je mobieltje op je handdoek laten liggen.

Waarom kan dat niet bij ons? Ik wou dat ik thuis kon komen, de sleutel uit het stuur kon trekken en naar binnen kon lopen. Zelfs nu, met alle sloten, heb ik nog steeds een terughoudendheid als ik kijk of de motor er nog staat. In Amsterdam rijdt de helft van de mensen die zou willen rijden niet omdat ze bang zijn dat het ding onder hun neus weg gejat wordt. En ze hebben nog gelijk ook.
Ik ben jaloers op die Denen. Blijkbaar bestaan er nog mensen die wel respect hebben voor elkaar. Waar mensen nog gewoon blij kunnen zijn met wat ze zelf hebben, en niet alleen maar kijken naar wat anderen wel niet hebben.
Dat viel mij ook al eens op tijdens een vakantie in Denemarken, een paar jaar geleden. Mensen die hun motor parkeren, hun jas eroverheen hangen, helm erbij en dan rustig de stad in wandelen. Het lijkt me heerlijk om zo ontspannen te kunnen leven. Ik zet mijn motor hier in de schuur al dubbel op slot!
 
In Amsterdam centrum hoef je je motor ook niet op slot te zetten, en voor een kroeg al helemaal niet. Op rembrandplein bijvoorbeeld had geen van de 8 motoren een slot erop.
 
In Amsterdam centrum hoef je je motor ook niet op slot te zetten, en voor een kroeg al helemaal niet. Op rembrandplein bijvoorbeeld had geen van de 8 motoren een slot erop.


Dat gaat dan 1 keertje goed, maar verwacht niet dat hij er na een nachtje ook nog staat...
 
Motoren en auto's kosten bij aanschaf in Denemarken het dubbele van wat ze hier kosten. Misschien willen de boefjes niet zo'n grote financiële aanslag doen op het slachtoffer :+
 
Als ik ergens heen ga zet ik m ook gewoon alleen op stuurslot hoor.
Buiten bij een pannenkoeken huis die ik in middel of nowhere tegenkom.

Ook als ik naar wat vrienden ga zelfde verhaal.

Alleen op drukke plekken bij de bios neem ik voor de zekerheid wel mijn slot mee maar voor de rest vind ik het wel best zo.
 
Motoren en auto's kosten bij aanschaf in Denemarken het dubbele van wat ze hier kosten. Misschien willen de boefjes niet zo'n grote financiële aanslag doen op het slachtoffer :+
Of alle motoren daar zijn gestolen.

Dus als jouw motor daar gestolen word pak jij de eerste de beste motor die je tegenkomt.
En die andere doet dat dan ook weer.
Op die manier kom je op verschillende motoren te rijden en geen extra kosten.

Mooi systeem toch.
 
het (on)veiligheidsgevoel is allebei 81% Diefstal van auto,s is relatief hoger in Denemarken.
Het vertrouwen in politie efficiëntie is wel 20% hoger in Denemarken 71 ipv 51%
 
Ideaal, soort van fietsidee dat in de jaren '70 ook in NL werd gehanteerd :P
Witte fietsen in Damsco, en ook die hoefde* je niet op slot te zetten (vandaar dat het project ook misliep)

* zie Ridge Forrester z'n post.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat daar bepaalde groepen bijna niet voorkomen waar we hier enorm last van hebben.
Dat zal het verschil maken.
 
Denk dat daar bepaalde groepen bijna niet voorkomen waar we hier enorm last van hebben.
Dat zal het verschil maken.
Marokkanen. :?

Het probleem ligt niet aan de Marokkanen maar de Nederlandse Marrokaan.
Je hebt goede en slechte net als Nederlanders, Surinamers, Italianen, Engelsen, Griekse noem maar op.
Het probleem is hoe ze hier opgevoed worden en de mensen met wie ze omgaan.
Dat ervoor zorgt hoe ze zich hier gedragen.
Als je naar hun vaderland gaan zijn de mensen meer dan sociaal en vriendelijk.
Daar worden dit soort dingen absoluut niet gedaan op grote schaal zoals in Nederland het geval is.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat daar bepaalde groepen bijna niet voorkomen waar we hier enorm last van hebben.
Dat zal het verschil maken.


Grootste verschil van 'bepaalde groepen' tussen kopenhagen en hier...

Daar zullen verhoudingsgewijs veel minder nederlanders zijn, en hier weer minder Denen.

Moeten we meer Denen hierheen halen?
 
Loop ik door Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken omdat m'n broertje hier woont. Kom ik behoorlijk wat motoren tegen. Vervolgens kijk ik wat dichterbij en wat schetst mijn verbazing; Geen sloten, geen knipperende lichtjes, niets. Gewoon de motor met een stuurslot. En niet alleen hier in een buitenwijk, onderaan een flat. Maar overal, midden in de binnenstad. Buiten bij een kroeg. Bij een winkelcentrum. Gewoon overal mooie fietsen zonder enige vorm van een slot. Zelfs een prachtige Triumph Thruxton in topstaat. Gewoon zo los op de parkeerplaats. (Motorparkeervakken zijn hier standaard). Desgevraagd weten ze me te antwoorden dat dat heel normaal is hier. Hier wordt niets gestolen. Als je je portemonnee verliest in de kroeg krijg je die netjes via de post terug. Vaak de complete inhoud nog intact. Als je naar het strand gaat kun je gerust je mobieltje op je handdoek laten liggen.

Waarom kan dat niet bij ons? Ik wou dat ik thuis kon komen, de sleutel uit het stuur kon trekken en naar binnen kon lopen. Zelfs nu, met alle sloten, heb ik nog steeds een terughoudendheid als ik kijk of de motor er nog staat. In Amsterdam rijdt de helft van de mensen die zou willen rijden niet omdat ze bang zijn dat het ding onder hun neus weg gejat wordt. En ze hebben nog gelijk ook.
Ik ben jaloers op die Denen. Blijkbaar bestaan er nog mensen die wel respect hebben voor elkaar. Waar mensen nog gewoon blij kunnen zijn met wat ze zelf hebben, en niet alleen maar kijken naar wat anderen wel niet hebben.


Zeik toch eens op met dat gejank over Amsterdam!

De helft rijd niet dan zijn het een paar faalhazen van hier tot Tokio!

Onder je neus gejat worden........ What happened to protecting your property?!

Amsterdam is heul zo erg niet als jullie provincialen het weer schetsen! |(
 
Zeik toch eens op met dat gejank over Amsterdam!

De helft rijd niet dan zijn het een paar faalhazen van hier tot Tokio!

Onder je neus gejat worden........ What happened to protecting your property?!

Amsterdam is heul zo erg niet als jullie provincialen het weer schetsen! |(


Een blik in het profiel van ts.....

woonplaats Amsterdam...
 
Terug
Bovenaan Onderaan