Definitief: Minimumleeftijd zware motor 24 jaar

279%20%20me%20&%20my%20Hummer.JPG

18


60.1.jpg

24


_O-
 
Wat een geleuter over dat rijbewijs :?

Ga gewoon genieten van het motorrijden opzich.
Kennelijk is het grootste probleem dat men niet gezien wil worden op een "slap aftreksel" van een werkelijke motorfiets.
Enkel dat geeft al aan dat het kennelijk nodig is dat men tegen zichzelf in bescherming genomen dient te worden.
Aangezien het merendeel dat die leeftijd gepasseert is, allemaal zowat op een lichtere dan wel minder Kw fiets begonnen is.
Is het niet omdat de motorfietsen eerder gewoon veel lichter waren, dan was het wel omdat het men geen reet kon schelen wat de rest er van vond.
Als zij maar konden genieten van het motorrijden.

Jammer alleen van heel dat geneuzel dat een aantal mensen het extra geld gaat kosten, helaas tis niet anders :?

Have funn :]
 
Wat een geleuter over dat rijbewijs :?

Ga gewoon genieten van het motorrijden opzich.
Kennelijk is het grootste probleem dat men niet gezien wil worden op een "slap aftreksel" van een werkelijke motorfiets.
Enkel dat geeft al aan dat het kennelijk nodig is dat men tegen zichzelf in bescherming genomen dient te worden.
Aangezien het merendeel dat die leeftijd gepasseert is, allemaal zowat op een lichtere dan wel minder Kw fiets begonnen is.
Is het niet omdat de motorfietsen eerder gewoon veel lichter waren, dan was het wel omdat het men geen reet kon schelen wat de rest er van vond.
Als zij maar konden genieten van het motorrijden.

Jammer alleen van heel dat geneuzel dat een aantal mensen het extra geld gaat kosten, helaas tis niet anders :?

Have funn :]

Hoi,

Ik ben het met je eens dat een lichtere motorfiets ideaal is om mee te beginnen, maar dat zou dan voor iedereen moeten gelden ongeacht hun leeftijd.
Je kan nu op je 18e dagelijks met de motor naar je werk/school rijden, en zodoende heel wat ervaring op doen (in weer en wind). Als je dit dan afzet tegen sommige oudere mooi weerrijders die hooguit 3000 km per jaar rijden.... Dan vraag ik me af wie er na bijvoorbeeld drie jaar de betere bestuurder is. En daarnaast heb je ook veertigers die op de motor hun verstand thuis hebben gelaten.

Ik vrees dat veel mensen het motorrijden uit gaan stellen, en als ze wat ouder zijn hebben ze vaak niet het geld om te gaan lessen. (eigen huis, kinderen, etc.)

Zelf rij ik heel wat woonwerk km's met mijn oude XJ 600, zelfs deze motor is straks met zijn 53 kw al niet bereikbaar voor iemand onder de 24. Terwijl je het vermogen wel nodig hebt om goed mee te kunnen komen in het verkeer.
En daar komt nog bij dat de huidige motoren naast meer vermogen, ook stukken beter te hanteren zijn.

Wat ik dus aan wil geven is dat het onzin is om iedereen over één kam te scheren, en dat het niet goed is voor de nieuwe generatie motorrijders.
 
Ik ben het met je eens dat een lichtere motorfiets ideaal is om mee te beginnen, maar dat zou dan voor iedereen moeten gelden ongeacht hun leeftijd.
Je kan nu op je 18e dagelijks met de motor naar je werk/school rijden, en zodoende heel wat ervaring op doen (in weer en wind). Als je dit dan afzet tegen sommige oudere mooi weerrijders die hooguit 3000 km per jaar rijden.... Dan vraag ik me af wie er na bijvoorbeeld drie jaar de betere bestuurder is. En daarnaast heb je ook veertigers die op de motor hun verstand thuis hebben gelaten.
Ik blijf dit zo'n vreemde redenatie vinden. Je zet nu dus twee uitersten tegenover elkaar en verbind daar voor het gemak maar een leeftijd aan.
Jongere die altijd rijdt en oudere die 3000 km per jaar rijdt.
Dat zijn dus niet controleerbare parameters.

Het gaat er puur en gewoon om dat jongeren roekelozer zijn, niets meer en niets minder.
Natuurlijk zijn niet alle jongere roekelozer maar over het algemeen genomen wel.

Vandaar die regelgeving.
Betuttelend, jazeker maar zoals ik eerder zei, als het ook maar 1 verkeersdode scheelt dan vind ik het prima.
 
4 commentaarpuntjes:

- Risicogroepen zijn volgens mij dezelfde idioten op 18 jarige leeftijd als op 21 jarige leeftijd als op 24 jarige leeftijd. Dus het is meer persoonsgebonden dan leeftijdsgebonden. Ze mogen hier wel eens naar gana kijken ipv alleen naar leeftijd.

- hoe ouder, hoe wijzer geldt voor de meeste mensen, dus met 24 jaar, zullen er idd vast wel een aantal een stuk verstandiger omgaan in het verkeer. dus de risicogroep is wel kleiner worden, denk ik.

- Jankende MF mensen moeten die vergelijking met auto's niet maken. Een ferrari/SUV kan maar gekocht worden door een heel kleine groep mensen, een 600+cc supersport al 'met gemak' door een studentje.

Vandaar die regelgeving.
Betuttelend, jazeker maar zoals ik eerder zei, als het ook maar 1 verkeersdode scheelt dan vind ik het prima.

Helemaal geen motor rijden scheelt ook een verkeersdode, dus dat vind jij prima..... :Z
Dat argument zou ik dus maar terugnemen :)
 
Laatst bewerkt:

Hoe dan ook voor mijn gevoel (en wat mijn ogen en gehoor ook zeggen) is dat er meer sjonnie's aso en gevaarljk rijden in een (opgefokt) auto(tje) dan sjonnie's op een (opgefokt) motor(tje). En dan heb ik het nog niet eens over die lui met van die opgefokte scooters. Dan denk ik wie moeten we nu aanpakken? Niet de motorrijders dus.

Bovendien is het nog steeds niet bewezen dat aantal cc's en motorvermogen in verband staan met elkaar bij de ongelukken die zich hebben voorgedaan. (waarbij meeste ongelukken gebeuren buiten de macht van de motorijder, het bekende "niet gezien fiasco"- voorbeeld.)

Ook is het bewezen dat de meeste ongelukken te wijten zijn aan het feit dat de automobilist de motorrijder "niet zag" of door gebrek aan anticiperen een motorrijder schept.

Ik snap nog steeds dat punt niet over dat vermogen en aantal cc's. Sla de (regio)kranten maar open. Ik lees alleen maar dat (jonge) automobilisten WEER de macht over het stuur kwijtgeraakt zijn en/of teveel hebben gedronken etc...etc... Dan denk ik WEER, vanwaar deze absurde regel? Dit stemt toch totaal niet met het feit dat mevrouw Peijs de wettelijk minimale leeftijd om je rijbewijs van je auto te halen naar beneden gehaald word? Want over motorrijders zeggen ze dat ze op hun 24ste geacht worden "volwassen" te zijn. Nee en voor beginnende automobilisten zeker op hun jonge 17de laten beginnen met lessen.

Gaat lekker hier met de logica.

En ik ben ook geen heilig boontje hoor wat betreft snelheden etc... maar zeg eerlijk, iedereen wilt toch wel een keer snel rijden. Ik ben niet voor niks voor mijn motorrijbewijs gegaan, en heb niet voor niks een racemonster (het is niet de snelste...maar zeker niet de langzaamste. Ik heb dat ding in ieder geval niet gekocht om boodschappen te doen...)

:P
 
Ik blijf dit zo'n vreemde redenatie vinden. Je zet nu dus twee uitersten tegenover elkaar en verbind daar voor het gemak maar een leeftijd aan.
Jongere die altijd rijdt en oudere die 3000 km per jaar rijdt.
Dat zijn dus niet controleerbare parameters.

Het gaat er puur en gewoon om dat jongeren roekelozer zijn, niets meer en niets minder.
Natuurlijk zijn niet alle jongere roekelozer maar over het algemeen genomen wel.

Vandaar die regelgeving.
Betuttelend, jazeker maar zoals ik eerder zei, als het ook maar 1 verkeersdode scheelt dan vind ik het prima.

Dat jongeren over het algemeen roekelozer rijden is waar, maar dat heeft niets met vermogen te maken, ook met een 25 kw, of een oude auto kan je levensgevaarlijke actie's uithalen.

En dan zijn er ook beginners van middelbare leeftijd die direct opstappen op een supersport o.i.d. Heb het zelf ook al eens zien gebeuren dat een veertiger met een vers rijbewijs zijn "mille" eerst de berm instuurde en hem daarna highside. Als je vermogen dan zou willen reguleren, dan zou ik eerder voor een algemene ervaringseis kiezen. Ongeacht leeftijd dus.

:]
 
volgens mij heeft niemand een idee.... is ook nog nie besloten geloof ik..

wel nog mijn aanvulling :)

ik ben net 21, rij een honda pan european (rijklaar 330 kg met 74 kw, 126 pk) een zwaar rijbewijs dus. Heerlijk voor iemand die lange afstanden gaat rijden..... Onbereikbaar voor de toekomstige motorrijder met dezelfde leeftijd/wensen/interesse. Racen doe ik niet aan, circuit ook niet, maar zelfs een vakantie op de motor is er dus niet meer bij...
 
volgens mij heeft niemand een idee.... is ook nog nie besloten geloof ik..

wel nog mijn aanvulling :)

ik ben net 21, rij een honda pan european (rijklaar 330 kg met 74 kw, 126 pk) een zwaar rijbewijs dus. Heerlijk voor iemand die lange afstanden gaat rijden..... Onbereikbaar voor de toekomstige motorrijder met dezelfde leeftijd/wensen/interesse. Racen doe ik niet aan, circuit ook niet, maar zelfs een vakantie op de motor is er dus niet meer bij...

Als je niet al te roekeloos rijd heb je zelfs vanaf je 24ste nog heeeel wat jaartjes te gaan als het goed is. Dus ik zou je niet al te druk maken ;)
 
Ben net 21 maar in mijn rijbewijs staat dat vanaf volgend jaar ik een zware motor mag besturen. Ik ga er dus vanuit dat dat gewoon zo blijft.
 
Tja, of die hele regeling nou écht zoden aan de dijk zet vraag ik me ook af.

Maar.....feit is wel dat de cijfers aantonen dat met name in de jongere categorie motorrijders de meeste slachtoffers vallen. Als je dat afzet tegen het feit dat de grootste groep motorrijders 40 jaar of ouder is, dan geeft dat wel te denken.
Testosteron en motorrijden gaat nu eenmaal minder goed samen, dat is een gegeven, net zoals die cijfers.

Wil dat nu zeggen dat een jongere motorrijder per definitie een slechtere rijder is? Natuurlijk niet.
Maar jongere motorrijders zijn nu eenmaal eerder geneigd de grenzen van zichzelf en hun motor op te zoeken. Hoe goed je ook bent, als je altijd de grens opzoekt, ga je er vrijwel zeker een keer overheen. Dát is het probleem waar Den Haag en Brussel een oplossing voor willen vinden. Ik snap dat jongere rijders daar niet blij mee zijn, het lijkt er op dat ze als slechtere rijders worden gezien, maar die cijfers zijn er nu eenmaal.....

Maar.... wat is volgens jullie dan een bruikbaar alternatief, dat jongere rijders minder beperkt in hun keuzes en toch het aantal slachtoffers in die categorie terug brengt tot een aanvaardbaar niveau?
 
Testosteron en motorrijden gaat nu eenmaal minder goed samen, dat is een gegeven, net zoals die cijfers.
Testosteron gaat beter samen met die tientallen golfjes en andere pimp-bakken waarvan de bestuurders zich elk weekend weer, met veel te veel drank op, laten aanhouden in het beste geval, en om een boom vouwen in het slechtste geval?
 
Vraagje:

Het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen, maar blijft de 2-jaars regeling wel van kracht? Dus na 2 jaar alsnog doorgroeien naar een volledig rijbewijs? (Niet dat het voor mij wat uitmaakt, ik ben lekker al 24.)
 
Testosteron gaat beter samen met die tientallen golfjes en andere pimp-bakken waarvan de bestuurders zich elk weekend weer, met veel te veel drank op, laten aanhouden in het beste geval, en om een boom vouwen in het slechtste geval?

Dat kun je allemaal zeggen. Misschien heb je zelfs gelijk wat betreft die pimpbakken.

Neemt niet weg dat, hoe je je het ook draait of keert, de cijfers aantonen dat er te veel slachtoffers vallen onder juist de jongere categorie motorrijders.
 
Tja, of die hele regeling nou écht zoden aan de dijk zet vraag ik me ook af.

Maar.....feit is wel dat de cijfers aantonen dat met name in de jongere categorie motorrijders de meeste slachtoffers vallen. Als je dat afzet tegen het feit dat de grootste groep motorrijders 40 jaar of ouder is, dan geeft dat wel te denken.
Testosteron en motorrijden gaat nu eenmaal minder goed samen, dat is een gegeven, net zoals die cijfers.

Wil dat nu zeggen dat een jongere motorrijder per definitie een slechtere rijder is? Natuurlijk niet.
Maar jongere motorrijders zijn nu eenmaal eerder geneigd de grenzen van zichzelf en hun motor op te zoeken. Hoe goed je ook bent, als je altijd de grens opzoekt, ga je er vrijwel zeker een keer overheen. Dát is het probleem waar Den Haag en Brussel een oplossing voor willen vinden. Ik snap dat jongere rijders daar niet blij mee zijn, het lijkt er op dat ze als slechtere rijders worden gezien, maar die cijfers zijn er nu eenmaal.....

Maar.... wat is volgens jullie dan een bruikbaar alternatief, dat jongere rijders minder beperkt in hun keuzes en toch het aantal slachtoffers in die categorie terug brengt tot een aanvaardbaar niveau?


Mentaliteit > Opvoeding > Ouders.

Informatie > Voorlichting > Ongecensureerde foto's van ongelukken.

Het klinkt er cliche matig, maar het is gewoon zo alleen de een vind het weer "Te" hard en de andere is moeilijk vatbaar. Althans ze doen er geen moeite voor...

Bovendien het zijn altijd dezelfde soort types die "systematisch" te "aso" rijden. Ik rij ook snel maar verder gewoon "netjes". En DAAR zit het grote verschil, al zeg ik het zelf!

Gewoon die fokking mentaliteit! Om even in volksmond termen te spreken... "volkswagen types" want ik wil niet discrimineren, maar iederen weet nu wel wat voor "volk" ik bedoel!
 
Vraagje:

Het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen, maar blijft de 2-jaars regeling wel van kracht? Dus na 2 jaar alsnog doorgroeien naar een volledig rijbewijs? (Niet dat het voor mij wat uitmaakt, ik ben lekker al 24.)


Ja. Een wet kan niet met terugwerkende kracht werken. Met andere woorden, voldeed jij op dat moment aan de toen gestelde wet die op dat moment van kracht was, dan heb jij daar aan voldaan en is het goed zo. Wat betreft die 25 kw regeling met 2 jaar wachttijd: Die datum wordt al in je rijbewijs gedrukt op het moment van afhalen, dus dat lijkt mij sowieso het probleem niet meer. En bovendien 25 kw of niet, je hebt op dat moment voldaan aan de toen geldende wet.
 
Klopt. Bij verandering in de wetgeving gelden de op dat moment voor de betrokkene gunstigste bepalingen. Stel dat de oude regeling totaal werd opgeheven, dan gelden dus de gunstiger nieuwe bepalingen.
 

Ja. Een wet kan niet met terugwerkende kracht werken. Met andere woorden, voldeed jij op dat moment aan de toen gestelde wet die op dat moment van kracht was, dan heb jij daar aan voldaan en is het goed zo. Wat betreft die 25 kw regeling met 2 jaar wachttijd: Die datum wordt al in je rijbewijs gedrukt op het moment van afhalen, dus dat lijkt mij sowieso het probleem niet meer. En bovendien 25 kw of niet, je hebt op dat moment voldaan aan de toen geldende wet.

Ik bedoelde: gaat dat ook gelden voor de nieuwe 35kw mensjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan