Definitief: Minimumleeftijd zware motor 24 jaar

waarom zie ik hier niks staan over voor jongelui betaalbare snelle autotjes?
(crxjes, golfjes enz)
of je nou 3k in een motor steekt of 3k in een (lichte) auto een beetje licht hok gaat ook rap :)

en wat hard rijden betreft, je hebt het zelf in de hand.
Enige probleem wat ik heb ervaren is, dat redelijk wat 25kwfietsen (1pittertjes vooral), hebben moeite om met gemak op een snelweg goed mee te komen. (gas erbij om even die vrachtwagen voorbij te gaan bij invoegen enz).

ben begonnen op een gtr, kan alleen zeggen dat dat vermogen (koppel) heerlijk is en zonder zorgen kom je van je plaats, kennisen met 25kw hebben daar wat meer moeite mee :+
 
Ik denk als ze de leeftijd voor zwaar van 21 naar 24 willen brengen voor motoren ,, mogen ze ook wel wat bij auto's gaan doen.....

Iedereen kent wel die petjes knulletjes met een breezûh sletje ernaast.
Met erg (te) brede velgen, regenpijp uitlaat met dito geluid en de nodige strijkplanken erop en eraan...... een rijdende drive in show zullen we maar zeggen....
Dat ze dan zeggen dat zo iemand maar een bepaalde cilinder inhoud & vermogen vs gewicht mag rijden , en dat ze wel in andere (snellere )auto's als er begeleiding is van iemand die wel over het juiste rijbewijs beschikt...

Met een Astra 1,4i 44 KW kan je ook stunts uithalen en heel gevaarlijk rijden. maar je trekt wel de angel eruit,,, ik zie dat jonge lefgozertjes met 25 kw niet zo snel meer mee doen met wedstrijdjes op een toertocht met de gasten die wel vol & zwaar mogen.....
Dat kon ook wel eens zo zijn met auto's als iedereen van die leeftijd dta heeft ,, ontmoedigen.....

Bepaalde landen is er wel zo'n systeem , het lost het probleem niet op maar zet er wel een rem op....

Maar als ze toch wat willen doen ,, zat gisteren tijdens het zappen te kijken naar blik op de weg , waar een stell kak libelle mutsen 50 + echt 30 a 40 km onder de limit reden...
op binnen wegen gezellig te beppen , hele file erachter......

eerst dacht ze dat ze te hard gereden had |( _O-
toen ja ik word steeds nu zo bruut in gehaald door motorrijders en dan schrik ik zo.. |(
Agent bleef heel beleefd ,, vond het verhaal toch wat te vrijblijfend ,, zou mevrouw wel doordrongen zijn dat ze door haar gedrag juist gevaarlijk situatie uitlokt ??? in mijn ogen ben je net zo verantwoordelijk als die gene die over een door getrokken lijn gaat en inhaald....... en dan de gene die door het voertuig niet in kunnen halen ,, je zal er maar 20 km achter zitten ,,, en dit type dame is vaak ook nachtblind en rijd dan ook zo traag, het zou eigenlijk zo moeten zijn als agenten dat ontdekken dat ze iemand naar een arts kunnen sturen zien ze echt moer in het donker dan een rijverbod in het donker....
 
Ik bedoelde: gaat dat ook gelden voor de nieuwe 35kw mensjes.

Hmmm, hoe bedoel je dit precies? 35 kw was die nieuwe regel toch? Dan had je 25 kw, 35 kw en Groot vermogen? Het is heel simpel. Haal jij je rijbewijs als die nieuwe Wet (24 jaar vol vermogen) is ingegaan, dan voldoe je aan die Wet op dat moment. Is die nieuwe Wet nog niet ingegaan, dan voldoe je gewoon aan de "oude regeling" betreffende groot en licht motorrijbewijs. (dus 21 jaar groot rijbewijs, of 2 jaar 25 kw indien nog geen 21 jaar afgereden)

Als het niet duidelijk is... zeg het maar ;)
 
voornamelijk eens met de golfjes en petjes verhalen en oude mensen ( praat me er niet over ..)

als bijrijder op de vrachtauto zie je veel wie er in t verkeer de meest domme streken uithalen.. met name oudere idd door te langzaam te rijden etc.

en golfjes rijders door bumperkleven ( niet alle ;) )

maar ook veel zakenmensen met een alfatje of auditje ff kleven...

ik zou zeggen IEDEREEN ( ongeacht leeftijd ) eerst een jaar 25 kw of auto met bepaalde begrenzing

( vriend van me wilde een 3.5 liter golf 5 halen ) had ie t geld voor -_- en nou is ie aant kijken voor een mini S of een bmw cabrio nieuwe serie ( zal ook niet langzaam gaan )

dus of iedereen 1 of iedereen 2 jaar 25 kw ( ik rijd t zelf en wil t er nou eigenlijk al uit hebben... ook al is t beter dit niet te doen ) ik vind wel dat ik oneerlijk behandeld wordt tegenover andere omdat ik het met 19 gehaald heb ( net 20 ) moet ik tot me 21 en 10 maanden dus 22 zowat rijden met 25 kw..

terwijl iedereen met 21 al op een r1 mag stappen want dat zal geen kwaad kunne :\ maar als ik 1 jaar rijervaring heb met 25 kw en ben 21 dan zou ik dat niet mogen... terwijl ik er toch meer km op heb zitten en zo meer "verstand" zou hebben.
 
25 kw is dan nog veel te weinig , als ik met die echte 25 kw reed van die rijschool was het me toch maar wat soepjes , trok ie een klein beetje op voor ongeveer 2000 toeren en dan was het gedaan met de pret ....

dan willen ze dat nog langer maken ook , ik snap er echt niets van :N
 
25 kw is dan nog veel te weinig , als ik met die echte 25 kw reed van die rijschool was het me toch maar wat soepjes , trok ie een klein beetje op voor ongeveer 2000 toeren en dan was het gedaan met de pret ....

dan willen ze dat nog langer maken ook , ik snap er echt niets van :N


idd die top haal ik nou ook ( 180 ) dat haal je met sommige andere motoren nog niet met vol...
 
Van een 25 kw rijdende (GS500,19 jaar):

Dat er meer jongeren zijn die de fout in gaan dan de oudere garde is wel duidelijk.
Dat elke malloot niet zo maar op een sneller motor mag stappen ben ik het helemaal mee eens, ook al plaats ik me in het gedupeerde hoekje van -> mensen die verstandig rijden, maar de appie's verpesten het voor hem.
Ik vind ook dat 21+ers best een poosje (half jaar ofzo?) op een minder brute motor moeten rijden. Mijn ouders (53 en 50) hebben net hun A'tje gehaald en kunnen meteen op een cbr1000 stappen zonder enige ervaring. Ik moet eerst 2 jaar stepjes aan de grond rijden op een klein motortje. Dat terwijl (volgens mijn ouders) ik veel meer controle heb over de motor.....

Ik vind dat het probleem met de huidige regeling vooral in de uitwerking zit. Tussen 25 en 35 kw merk je niet heel veel verschil, alleen op de snelweg. (zelf gereden met een begrensde en onbegrensde GS500) Ik zou 25 kw dan ook verhogen naar 35 kw, omdat zo de beginnende rijder beter mee kan komen op de snelweg, de keuze van motoren wordt ook aanzienlijk vergroot.
Het officieël begrensen van een motor kost bakken vol geld, sommige motoren zijn zelfs niet officieel terug te tunen. Als ze nou eens goedkeuren dat je alleen met een 25/35 kw uitdraai rondrijdt, scheelt een hoop gedoe! En als er dan veel gesjoemeld zou worden, doe maar een rollerbank controle, zou ik geen probleem mee hebben.
 
Wanneer gaan ze dit nou invoeren?? Want ik ga binnenkort met mijn 21 jaartjes gewoon lessen voor zwaar :S
 

Maak je geen zorgen, 2012 zou de doorslag zijn. Dus tot die tijd is het gewoon nog steeds hetzelfde. En dan nog... ALS ze het volgend jaar april willen doen in NL heb je hem alsnog voor die tijd... denk ik?
 
Hmmm, hoe bedoel je dit precies? 35 kw was die nieuwe regel toch? Dan had je 25 kw, 35 kw en Groot vermogen? Het is heel simpel. Haal jij je rijbewijs als die nieuwe Wet (24 jaar vol vermogen) is ingegaan, dan voldoe je aan die Wet op dat moment. Is die nieuwe Wet nog niet ingegaan, dan voldoe je gewoon aan de "oude regeling" betreffende groot en licht motorrijbewijs. (dus 21 jaar groot rijbewijs, of 2 jaar 25 kw indien nog geen 21 jaar afgereden)

Als het niet duidelijk is... zeg het maar ;)

Volgens mij bedoelt hij: Stel je haalt je rijbewijs op je 18e, moet je dan tot aan je 24 wachten voor je volvermogen mag of mag je na 2 jaar volvermogen. En er dan ook nog bij denkend dat 25 kW 35 kW wordt en niet dat getrapte 25-35-volvermogensysteem.

En dan het antwoord: 2 jaar blijft (ergens in dit topic gelezen geloof ik, dus er kunnen geen rechten aan mijn antwoord ontleend worden ;) )
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij bedoelt hij: Stel je haalt je rijbewijs op je 18e, moet je dan tot aan je 24 wachten voor je volvermogen mag of mag je na 2 jaar volvermogen. En er dan ook nog bij denkend dat 25 kW 35 kW wordt en niet dat getrapte 25-35-volvermogensysteem.

En dan het antwoord: 2 jaar blijft (ergens in dit topic gelezen geloof ik, dus er kunnen geen rechten aan mijn antwoord ontleend worden ;) )

Als jij in de huidige wet je motorrijbewijs haalt als je 18 (licht rijbewijs) bent dan mag jij over 2 jaar gewoon groot (groot rijbewijs) rijden. En mocht in die tijd daarna over gegaan worden op de 25-35-volvermogen Wet dan weet ik niet of jij dan 35 kw mag rijden gelimiteerd aan je leeftijd, ga maar uit dus van de oude regeling gewoon 25 kw tot 2 jaar na het behalen van je klein rijbewijs, en daarna dus gewoon groot rijbewijs.
 
Hmmm, hoe bedoel je dit precies? 35 kw was die nieuwe regel toch? Dan had je 25 kw, 35 kw en Groot vermogen? Het is heel simpel. Haal jij je rijbewijs als die nieuwe Wet (24 jaar vol vermogen) is ingegaan, dan voldoe je aan die Wet op dat moment. Is die nieuwe Wet nog niet ingegaan, dan voldoe je gewoon aan de "oude regeling" betreffende groot en licht motorrijbewijs. (dus 21 jaar groot rijbewijs, of 2 jaar 25 kw indien nog geen 21 jaar afgereden)

Als het niet duidelijk is... zeg het maar ;)

Wat ik bedoel is dat nu met een 25kw papiertje deze na 2 jaar automatisch overgaat in vol vermogen, ongeacht of je dan de leeftijd van 21 hebt bereikt. Nu de regel verandert van 21 naar 24 jaar en van 25kw naar 35kw, blijft het dan zo dat je toch nog steeds na 2 jaar naar vol vermogen gaat?
 
Wat ik bedoel is dat nu met een 25kw papiertje deze na 2 jaar automatisch overgaat in vol vermogen, ongeacht of je dan de leeftijd van 21 hebt bereikt. Nu de regel verandert van 21 naar 24 jaar en van 25kw naar 35kw, blijft het dan zo dat je toch nog steeds na 2 jaar naar vol vermogen gaat?

Ja in feite wel. Op je rijbewijs staat namelijk al je datum voor het groot rijbewijs gedrukt conform de toen geldende Wet. Zou heel krom zijn dat dat dan opeens vervalt. Vast is vast. Hoe dat in combinatie met het nieuwe rijbewijs pasje gaat weet ik niet. Ik heb nog het "papieren rijbewijs", weliswaar gelijk groot gehaald. Maar bij een maat van me die wel 25 kw heeft, staat het groot rijbewijs er al in gedrukt. Namelijk precies 2 jaar later. Bij mensen die gewoon groot haalden in een keer, zijn beide data gelijk aan elkaar in de Categorie A en A-beperkt.

[edit]
De nieuwe Wet (die "25kw-35kw-volvermogen van 21 jaar naar 24 jaar -Wet" voor motorrijders dus) is van toepassing op iedereen die op het moment dat die nieuwe Wet is ingegaan zijn kersverse motorrijbewijs haalt, indien dus nog niet in het bezit daarvan.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu ook nog bezig met lessen 25kw beperking.

Weet iemand wanneer dit ingaat?
Ik hoop niet vanaf 1-1-2007 want ik had al plannen wat ik over 2 jaar ga kopen na me 25kw periode dat dus mooi niet doorgaan.

Ik heb naavraag gedaan bij verkeer en waterstaat en zij konden mij vertellen dat dit pas in gaat in 2012 *O* (zoals het er nu uitziet).
Is ook fijn voor mij want ik stel mijn motor rijbewijs halen daarom dus een jaartje uit kan ik in ieder geval zonder moeite een leuke motor kopen.
 
ik hoop toch zeker dat ze nog anderhalf maandje wachten - anders heb ik toch een probleem! Ik heb een fazer in de schuur en ben zo goed als klaar met mn papiertje!
 
De nieuwe regel gaat alleen op voor de mensen die vanaf de dag dat de nieuwe wet is ingegaan hun verse net gehaalde A rijbewijs op kunnen halen. Met andere woorden iedereen die hem nu heeft, heeft er niks meer mee te maken. Een wet kan niet met terugwerkende kracht worden ingezet. Als jij op dat moment voldeed aan de toen geldende wet om je nieuwe rijbewijs te halen dan is geen probleem. Moet jij je rijbewijs op gaan halen wanneer de nieuwe wet definitief in is gegaan in NL, dan moet je wel wachten tot je 24e voordat je vol mag gaan.

Iedereen die bijvoorbeeld voor 1 april 2003 (?) (dacht ik) al zijn motorrijbewijs had, hoefde ook niet AVB te doen, iedereen die hem na die datum haalde moest dat dus wel doen.

Klopt, vandaar dat ik 3 maart 03 ook een intest heb gedaan (daarna vlug theorie en met praktijk begonnen) en 23 maart 03 mijn roze briefje kon laten updaten. :)

~[edit] ben ik met mijn domme hoofd een post uit 2006 aan het kwoten... |(
 
Laatst bewerkt:
ben blij dat ik nu al begonnen ben en hoop dat ik in de zomer mn rijbewijs heb, ben 19 dus licht moet ik zowiezo... we zien wel wat ze allemaal weer gaan doen met al die regeltjes, als ze dat nou ook is voor auto's gaan doen...
het is allemaal krom want je mag ook op een trekker rijden met een paar ton aan lading zonder extra rijbewijs enzo... :P mja we wisten al dat niet alles even logisch in elkaar zit in nederland
 
Schijnbaar kunnen ze niet eens aantonen dat er een relatie is tussen de vermogens van de betrokken fietsen en het aantal/oorzaak ongelukken. Als het op een 'stappen' rijbewijs aan zou moeten komen dan zou ik opteren voor een klein aantal examens waarbij keer op keer moet kunnen worden getoont dat de ervaring op/beheersing van de motor beter is. En dat vervolgens koppelen aan een eventuele vermogensbeperking.

Al bedenk ik me nu dat het ook interessant zou kunnen zijn om bepaalde klasses te introduceren. Afhankelijk van het aantal ongelukken per merk/type of soort motor. Mijn inziens zijn de fietsen met een stuur (ik noem ze rechtopfietsen) altijd beter voor beginners.

Maargoed, buiten dat vind ik het weer een mooi voorbeeld van 'wel de lusten en niet de lasten' want in andere landen mag je met een autorijbewijs wel weer op een lichte motor/scooter enzovoort. Hier niet natuurlijk.. stel je eens voor..
 
Terug
Bovenaan Onderaan