distributie ketting honda xr 600 mistery.vervangen of niet?

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Beste allemaal

Ik heb een distributie ketting besteld voor mijn Honda XR 600 van het merk DID, SCA-0412A SV

toen ik hem thuis uit de verpakking haalde viel mij al gelijk op dat de plaatjes van mijn oude ketting allemaal groter/hoger waren terwijl beide kettingen wel evenveel plaatjes en schakels hebben. (118 schakels)

ik heb met een schuifmaat nagemeten en de plaatjes zijn allemaal ruim 1 mm groter bij mijn oude ketting en ook de pennetjes zijn net iets dikker.

ik vroeg mij af of ik dan de juiste wel heb vanwege dat de plaatjes groter zijn bij mijn oude ketting. ondertussen heb ik de winkel gemailt en die zegt wel de goede ketting hebben geleverd maar heeft er geen verklaring voor dat van mijn oude ketting de plaatjes groter zijn. vandaar dat ik het hier nog eens even wil navragen hoe dat nu precies zit.

beide kettingen zijn trouwens gemeten even lang. mijn oude ketting is dus niks langer dan de nieuwe ketting wat ik ook al zo vreemd vind.km stand van mijn motor is 11.000 op de teller maar weet niet of dit klopt.bj is 1987. de reden van vervanging is vanwege blok revisie en niet omdat ik er wat aan de distributie hoorde. de spanner ziet er ook nog goed uit met name het asje is niet ingesleten. heb ook een nieuwe veer voor de spanner ook gekocht.

maar ik vraag mij dus af waarom de nieuwe ketting zo dunner is? mocht dit wel de juiste ketting zijn kan ik net zo goed of beter mijn oude ketting erop laten? ik vind de nieuwe ketting nogal dun eruit zien tov de oude ketting .vind de nieuwe er eerlijk gezegd breekbaarder eruit zien. het doosje zat ook niet geseald met een zegel. ik kon het zo openmaken. stel zit toch de verkeerde in..

hoe lang gaat een distributie ketting voor een motorfiets eigenlijk mee?
heb hier een paar foto´s waar duidelijk op te zien is dat mijn oude ketting zichtbaar dikker is, links mijn oude ketting. rechts de nieuwe

g47p1n.jpg


qfrrsdxj84dfu.jpg


7znxbdzjidndw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ga nu toch voor een andere distributie ketting van Prox. alleen staat bij dat deze voor XL600 bj 83-87 is maar dit past dan toch gewoon op XR600 85-87 ??
bij mijn weten is de distributie van XL hetzelfde als XR toch?
 
Ik ga nu toch voor een andere distributie ketting van Prox. alleen staat bij dat deze voor XL600 bj 83-87 is maar dit past dan toch gewoon op XR600 85-87 ??
bij mijn weten is de distributie van XL hetzelfde als XR toch?

Volgens de onderdeelnummers wel.
 
Naar mijn weten zijn ze exact gelijk. Krukastandwiel en nokkenastandwiel zijn exact hetzelfde. Afstand van krukas naar nokkenas is dacht ik ook hetzelfde. Als je twijfelt, kijk dan het aantal schakels na. Breedte is identiek.


Ps: die 85er heb ik idd helemaal zelf opgebouwd.
 
Toch blijft er iets vreemds met die kettingen. als je bv bij cmsnl kijkt dan is de nokkenketting voor mijn xr uitverkocht. dan kijk je bij de lijst op welke andere xr 600 modellen die allemaal past . dan zie ik bv staan xr600 USA 1986. en klik ik daarop dan kom ik ook bij een ketting uit met een heel ander partnummer die je nog wel kan kopen. dus op andere xr600 modellen van 85-87 passen dan 2 kettingen waaronder die ze voor mijn xr van 87 aanbevelen en ook de andere met ander partnummer ,en op mijn xr 600 past die ketting met ander partnummer dan weer niet? dat is toch raar ? dan zou die andere ketting met ander partnummer die op dat model past en die in de pas lijst staat bij mijn model toch ook op mijn Xr moeten passen?
 
Honda heeft veelvuldig gebruik gemaakt van verschillende partnummers voor dezelfde onderdelen. Ik heb hier ooit ook mee lopen worstelen, vooral met versnellingsbaktandwielen die verschillende nummers hebben maar identiek zijn. Zelfde geldt voor de nokkenaskettingspanners en koppelingshuizen. Als je ze naast elkaar legt zijn ze identiek. Een kleine search op internet (CMSNL) leert dat voor de xr600 1986 14401MK4601 het originele nummer is voor je NAK. Bij de XL600r 1987 is deze exact hetzelfde. In de google zoekmachine vind ik ook dezelfde toepasbaarheid.
Ik heb thuis nog een paar nieuwe kettingen liggen, zal nog eens kijken voor je
 
Ja precies dat klopt het USA XR600 86 model staat op beide lijsten. alleen op de eerste lijst staat mijn model XR600 87 neem aan uit Belgie? er niet bij,
ik had inmiddels een Prox besteld. hiervan nu wel de lijst gekregen van de winkel en zou ook op XR600 87 moeten passen ,alleen gaan ze nu nog na of de ketting ook 7,5mm hoog is zoals mijn oude ketting ,want die ketting van DID die van Lanstech komt en die jij ook hebt is 6,5mm hoog en valt dus 1 mm minder diep over de tanden van het nokkenastandwiel.

dat is dus het tweede punt. waarom er kettingen zijn die lager zijn en hoger? het scheelt ook 26 gram. dus de hoge ketting is sowieso zwaarder van kwaliteit omdat de plaatjes groter zijn.

ik heb inmiddels nog een andere winkel gevonden die zegt met zekerheid een hoge ketting te kunnen leveren voor de XR600 87 in dezelfde prijsklasse van 75 euro maar die Prox had ik al betaald dus wacht dat eerst het antwoord voor af voordat ik ga annuleren. de DID ketting ga ik deze week terug sturen naar Lanstech want ik heb liever een hogere ketting zoals mijn oude ketting die dieper over de tanden valt. een lagere ketting kan misschien vlugger verspringen.
 
Hoe bedoel je klimmen?

En ik heb aangekomen bij het volgende. montage van de zuigerveren. deze moeten in bepaalde stand staan. nu heb ik 2 voorbeelden die elkaar tegen spreken,

1 uit het handboek van Haynes staat het anders dan in het Honda boek ,maar in het Honda boek waar ik een afbeelding van heb gaat het niet over een XR600 uit 1987 maar nieuwer model. ik ben vandaag naar de motorzaak hier in de buurt geweest en die zegt dat Haynes onbetrouwbaar is en ook niet precies te weten op hoeveel precies de zuigerveren moeten staan voor mijn XR uit 87. dus misschien weet iemand het hier? in het boek van haynes staat 20mm en hier op deze afbeelding 40mm?

kltn3vrco8skn.jpg
 
De ketting beschrijft een deel van een cirkelbaan rond het kettingwiel, en wil door de centrifugaalkracht van dit wiel aflopen.

Is bij mij niet gebeurd met de zwaardere ketting die erin zat.



Welke zuiger heb je? Wat is de boring van je cilinder?

Zwarte ring moet onder

Ik heb een JE zuiger en een boring van 102 mm. jou plaatje laat het weer heel anders zien. is dit speciaal alleen voor Prox of kan dit bij elke xr van 87?

bij jou plaatje moeten de gap van top en second ring beiden tegenover elkaar horizontaal precies in de lengte van de piston pen komen te liggen? dat zie ik op mijn plaatje niet wat veel ingewikkelder lijkt dan jou plaatje. bij mijn plaatje kan ik niet zien waar precies de spacer gap moet, en bij de side rails 40mm vind ik de tekst or more nogal vaag. want hoe bepaal je dat het meer moet zijn?
 
Is bij mij niet gebeurd met de zwaardere ketting die erin zat.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar dat de ketting onderhevig is aan centrifugaalkracht. Dit kan de motorfabrikant doen besluiten om over te gaan op een lichtere ketting. Vroeger zat op een CB750F2 een 630 ketting op het achterwiel, voor het "hoge" vermogen van 73 pk. Tegenwoordig vind je zulke zware kettingen niet meer.
 
Ik heb nu documentatie van mijn JE zuiger. echter snap ik er geen hout van. de piston pen lijn .wirst pin centerline op de tekening zou dan gelijk verticaal lopen met engine front. dus de voorkant van de motor, de uitlaatkant neem ik aan?

oa6valxbrb856.jpg


s8zn0rzlg8.jpg
 
Deze instructie zou ik dan gewoon aanhouden.
Ik snap dat het linker plaatje voor wat verwarring kan zorgen (locate end gap moet je het lijntje volgen naar de juiste locatie ipv de opening aan de bovenzijde), maar de rechter lijkt me duidelijk toch? Die gebruiken. Engine Front is idd uitlaatkant.
 
hier heb ik even getekend wat ik bedoel, de pistonpen moet toch horizontaal lopen zoals ik hem getekend heb ipv met die centerlijn? of is die verticale lijn geen centerlijn? horizontaal staat niks getekend wat ik zo verwarrend vind

etlxsiwn0.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan