distributie ketting honda xr 600 mistery.vervangen of niet?

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Beste allemaal

Ik heb een distributie ketting besteld voor mijn Honda XR 600 van het merk DID, SCA-0412A SV

toen ik hem thuis uit de verpakking haalde viel mij al gelijk op dat de plaatjes van mijn oude ketting allemaal groter/hoger waren terwijl beide kettingen wel evenveel plaatjes en schakels hebben. (118 schakels)

ik heb met een schuifmaat nagemeten en de plaatjes zijn allemaal ruim 1 mm groter bij mijn oude ketting en ook de pennetjes zijn net iets dikker.

ik vroeg mij af of ik dan de juiste wel heb vanwege dat de plaatjes groter zijn bij mijn oude ketting. ondertussen heb ik de winkel gemailt en die zegt wel de goede ketting hebben geleverd maar heeft er geen verklaring voor dat van mijn oude ketting de plaatjes groter zijn. vandaar dat ik het hier nog eens even wil navragen hoe dat nu precies zit.

beide kettingen zijn trouwens gemeten even lang. mijn oude ketting is dus niks langer dan de nieuwe ketting wat ik ook al zo vreemd vind.km stand van mijn motor is 11.000 op de teller maar weet niet of dit klopt.bj is 1987. de reden van vervanging is vanwege blok revisie en niet omdat ik er wat aan de distributie hoorde. de spanner ziet er ook nog goed uit met name het asje is niet ingesleten. heb ook een nieuwe veer voor de spanner ook gekocht.

maar ik vraag mij dus af waarom de nieuwe ketting zo dunner is? mocht dit wel de juiste ketting zijn kan ik net zo goed of beter mijn oude ketting erop laten? ik vind de nieuwe ketting nogal dun eruit zien tov de oude ketting .vind de nieuwe er eerlijk gezegd breekbaarder eruit zien. het doosje zat ook niet geseald met een zegel. ik kon het zo openmaken. stel zit toch de verkeerde in..

hoe lang gaat een distributie ketting voor een motorfiets eigenlijk mee?
heb hier een paar foto´s waar duidelijk op te zien is dat mijn oude ketting zichtbaar dikker is, links mijn oude ketting. rechts de nieuwe

g47p1n.jpg


qfrrsdxj84dfu.jpg


7znxbdzjidndw.jpg
 
Laatst bewerkt:
zijn wel mooie ideetjes. maar ik ben al druk bezig met dingen te veranderen aan de look . achterspatbord van CR 250 bv. ik vond het originele spatbord wat aan de lompe kant wat hem een vierkante look geeft. ik wil iets meer stroomlijn inbrengen. het moet allemaal wat speelser worden. ook de demper ga ik veranderen

29441uvvsjpha.jpg
 
Origineel vind ik er persoonlijk niet echt cross uitzien maar eerder hoekig. zo´n cr spatbord staat ruiger. maar ieder zijn smaak natuurlijk,

maar de opening van die oil ring expander kun je dan zetten waar je wilt binnen de aangeven lijntjes?
 
Eh zo volgens tekening moet het dus niet ben ik achter..

De tekening bij de zuiger die van toepassing voor het monteren van de veren is enkel nuttig bij automotoren en zeer verwarrend voor leken.
 
Chineesboer dat plaatje heb jij van thumpertalk? zo heb je het toch niet gezet bij je xr600 neem ik aan?

in het honda boek staat dat je nooit de opening van een zuigerveer gelijk mag zetten met de opening van de pistonpen. en ook niet in 90 graden daarmee.

hier wel een filmpje op YouTube gevonden,

 
Ik heb doorgekregen van de tuner deze plaatjes nooit te gebruiken. het schijnt dat je 60 graden vanuit de hartlijn inlaat moet gaan voor de top veren zodat ze 120 graden uit elkaar komen te staan. . en voor de olieschraapveren vanuit de uitlaatzijde 20mm of meer ongeveer zodat je op 4 hoeken 120 graden krijgt . je moet ze blijkbaar zo zetten waar de meeste schade ontstaat bij een vastloper omdat de openingen van de veren op die punten wat meer voor doorstroming van olie zorgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan