De patatkoning
MF veteraan
- 6 dec 2004
- 1.310
- 4
Das 5000 km. En je weet de voorgeschiedenis niet. En je verteld er niet bij hoe je de motor kocht (met of zonder beurt/ particulier).
Dan vind ik Wimmel zn redenatie echt niet misplaatst
Ik sleutel ook veel aan motoren (en auto's) zowel thuis als bij pro's om wat te leren end.
Dan weet je toch wel dat als je een motor koopt, en die neem je zo mee, dat je dan wel het een en ander moet nakijken?En met stip bovenaan de remmen. Die blokjes zijn niet compleet versleten maar echt nieuw zijn ze er ook niet meer uit.
In het geval dat je zelf sleuteld en het onderhoud doet heb je ook zelf de verantwoording voor wat je doet. Das heel prettig maar je kan nergens op terug vallen.
Ik lees nu meerdere keren inspectie ed... maar hoe wil je zien of er roest ónder de blokken zit? Beetje roest ergens en gelijk vervangen?
Motor had net (aantoonbaar) de grote 15K beurt gehad
Maar nogmaals, alles prima nu. Ik was het gewoon zelf nog nooit tegengekomen. Dus vandaar mijn "verbazing". Zo zie je maar weer, zoals idd hier al meerder malen aangegeven, onderhoud hebben ze daarvoor uitgevonden. En daarom doen we dat dus ook netjes.
Thanks voor alle feedback!
ik haal elk jaar na de winterstalling de blokken eruit om de boel te reinigen en een pupje vet te geven.
even een borsteltje langs de blokken, bril op en kijken maar .
mocht de boel beginnen los te laten ben je er in vroeg stadium bij.
Kan het er nog steeds prima uit zien en met eerste beetje vorst los drukken... ik bedoel maar te zeggen je kan het nooit helemaal uitsluiten want je kan er niet onder kijken.
En als ik kijk naar de blokken van de TS had je dit ook dan niet zien aankomen.
T is me ook wel eens gebeurd, op de aanhanger van een vrachtwagen.
Moest een service monteur bijkomen om met een snijbrander de klauw eraf
te branden ( totaal vastgeslagen )
Het komt echt voor bij alle schrijf remmen , d'r nog nooit van gehoord bij een trommelrem.
Een oud gediende die weet of het ook hierbij kan gebeuren ?
nou, daar twijfel ik een beetje aan,
er zit veel roest en roest word dikker[1mm staal is 10mm roest] dus die roest drukt de voering omhoog.
ik denk dat bij goede inspectie je wel had kunnen zien dat de voering van het staal loskwam,
maar is altijd makkelijk roepen achteraf of vanaf een beeldscherm.
Het was de eerste inspectie die ik zelf deed op deze motor. Zoals gezegd, bij aanschaf had hij net een grote beurt gehad (aantoonbaar).
Idd, weer wat geleerd. Nieuwe blokjes zitten er inmiddels (aan 1 kant) in. Nu ff een zaterdagmiddag pilsie (pauze) en dan de andere kant. Er zitten nu ~ferodos~ in. Remtangen helemaal schoongemaakt met zeepsop, afgedroogd, zuigertjes zagen er nog heel mooi uit (als nieuw), een mooie lik ooiervaarskuitenvet op de zuigertjes (en aan de goeie kant van de blokken), nu alleen de achterrem nog. Ben wel benieuwd hoe die blokken er dan uitzien....
[afbeelding]
[afbeelding]
T is me ook wel eens gebeurd, op de aanhanger van een vrachtwagen.
Moest een service monteur bijkomen om met een snijbrander de klauw eraf
te branden ( totaal vastgeslagen )
Het komt echt voor bij alle schrijf remmen , d'r nog nooit van gehoord bij een trommelrem.
Een oud gediende die weet of het ook hierbij kan gebeuren ?
Goede keuze
Ik rij al jaren met ferodo,nog nooit uit elkaar gevallen
Ik lees nu meerdere keren inspectie ed... maar hoe wil je zien of er roest ónder de blokken zit? Beetje roest ergens en gelijk vervangen?
Goede keuze
Ik rij al jaren met ferodo,nog nooit uit elkaar gevallen
waarom denk je dat die gaatjes er in zitten?....
Ook ferodo's laten wel eens los, kan ik je verzekeren
Sodeknetters, zeker van een merk als brembo zou je toch verwachten dat de lijm het langer uithoudt, dan er "voering" op de blok zit....
Ik weet het niet, zou je willen uitleggen waarom?waarom denk je dat die gaatjes er in zitten?....
Omdat als het voeringmateriaal loslaat dit doordat het ook in de gaatjes zit beter op zijn plek blijft.
Ik kom het bij mij in de werkplaats gemiddeld zo'n 2-3 keer per jaar tegen, bij alle merken.
Meestal blijft de voering gewoon min of meer op zijn plek, en is er weinig aan de hand. Soms heb je ook gewoon pech.....
Lijkt me dat dit een gevalletje fabrieksfout is.