Ik heb het voorzichtig gedaan met een schroevendraaier en een magneet-antenne... ging best goed, waren we overigens met 2 personen.Maar waarmee ligten jullie de kleppen zodat je het plaatje er tussen uit kunt halen. Ik ben dit alleen gewend om dit bij een auto dealer te doen en dan hebben we daar speciaal gereedschap voor een kleppenligter. Maar hoe doen jullie dit zonder je nokken-as er uit te halen.
weet je die speling zeker? Want voor mijn XJ600 van '91, model voor de Divi, is het inlaat 0,11 - 0,15 uitlaat 0,16-0,20 en het blok is bijna hetzelfde..Waarschijlijk is de tik die je hoort je tussen tandwiel die iets speling heeft. kan geen kwaad is alleen een rot gehoor.
Is makkelijk op te lossen als je het juiste gereedschap hebt.
klepspeling inlaat 0.11-0.15, uitlaat 0.21-0.25
succes
kwartslag voor afbreken.......en de aanhaalmomenten van de schroeven?
De klep die je wil meten, draai daar de nok van de nokkenas naar boven loodrecht op de klep zodat je het ronde deel van de nokkenas ter hoogte van je klep hebt. Steek dan een voelermaatje tussen de klep (stootmechanisme, vulplaatje) en kijk hoeveel de speling ongeveer is. Vergelijk die met de streefwaarden uit het WPHB en bepaal dan of je andere vulplaatjes moet monteren en welke dikte.. (even goed uittellen en op letten dat dikkere vulplaatjes dus minder klepspeling is).Ok dan:
Hoe meet ik de klepspeling precies?
mensen....kleppen stellen bij een div. stelt echt niet veel voor. ik heb het zelf gedaan, en kan er dus alles over vertellen. Je nokkenassen hoeven er NIET uit, en je hoeft ook NIET je lagerschalen te lichten om de shims te verwisselen.
Men pakt een schroevendraaier, ( niet te breed) en hij moet wel scherp zijn. Friemel de schroevendraaier tussen de shim en de stoter, en duw het heen en weer gaand verder. opeen gegeven moment glijdt de shim er zo tussen uit!
Nieuwe shim plaatsen: duw de shim ongeveer op zijn plek. Pak nu een staaf(je) metaal, wat ZACHTER is als de shim. Koper, of iets dergelijks. tik met de koperen staaf voorzichtig met een hamer de shim onder de nokkenas door, totdat ie weer netjes in de stoterbehuizing zit!
Gewoon aan beginnen, logisch nadenken, voorzichtig en nauwkeurig werken, en niet overhaasten!
Ps. Hij blijft tikken! Oorzaak: het is een luchtgekoeld blok, waarbij je veel meer motorgeluiden hoort. ( een vloeistofgekoeld blok dempt veel meer geluid door de koelvloeistof) Stoor je er niet teveel aan dat getik, liever tikken, als dat je ze niet hoort, en je kleppen veel te strak staan, met als risico verbrande kleppen. Als de klepspeling in orde is, dan is het gewoon ok bij die blokjes.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze maar!
Succes!