Ik ben er mee een monteur gegaan, die heeft gekeken of het iets met de kleppen (aandrijving) te maken zou kunnen hebben maar hij heeft niks kunnen vinden. De klepspeling is in orde. Als je het bougiekapje van cilinder 3 lostrekt terwijl hij draait wordt het tikken minder. Verder heeft hij de compressie gemeten die bij alle cilinders 7,5 bar was behalve bij cilinder 3 daar was ie 5 bar. Op de inlaatklep en de bovenkant van de zuiger van cilinder 3 zat olie, terwijl dit bij de andere cilinders niet het geval was (mooi droog). Hij denkt dat het getik wat ik hoor een lager van de krukas of zuiger is. Maar wat precies weet hij ook niet. Maar dat zou dan wel nog niet verklaren waarom de zuiger en de klep vol met olie zitten. Ik dacht zelf aan een gebroken zuigerveer of zoiets maar dat leek hem onwaarschijnlijk. (ben leek)
Het probleem is nu dat het hele verhaal behoorlijk in de kosten gaat zitten, en de monteur geen tijd heeft om het hele blok uit elkaar te gooien. Ik denk als ik naar een zaak ga dat ik beter van te voren even naar ‘leen’ kan stappen om het nog een beetje betaalbaar te houden.
Dus bij deze HELP!! ik zoek nog een eventuele andere oorzaak –>oplossing –>ander blok?? Iemand?
@ jb47: Ik neem aan dat hij goed gemeten heeft. het grafiekje wat hij heeft gemaakt geeft in ieder geval een verschil aan tussen de de 3 goede cilinders en de slechte cilinder dus er al zou er een meetfout zijn gemaakt, er zit in ieder geval verschil in de cilinders. Hij zei inderdaad dat de compressie niet heel hoog was.
@ superluuc: Ik gok zelf ook op de zuigerveer, dat zou het compressieverlies, de olie op de klep en de zuiger, en ook het tikken verklaren... althans ik denk dat als ie een zuigerveer mist dat de zuiger dan wat gaat kantelenmaarja zoals gezegd... ben maar een leek Iemand andere suggesties of klinkt dat zuigerveer-verhaal aannemelijk? Als het de zuigerveer is zou ik het misschien zelf kunnen proberen??
Heeft hij gemeten toen de motor koud of warm was?
Een zuigerveer vervangen is een hele klus en andere zaken kunnen ook kapot gegaan zijn.
Beter is een adaptor in je bougiegat draaien voor je meter, zo heb je zeker geen lekken.
En bij een cv carburateur moet je de gasschuif omhoog houden bij de meting, maar zelfs als je dat niet doet dan kan je nog niet maar 7,5 bar gemeten hebben.
Gemeten met gas dicht?
Wel een prof dan
Waar heb je dat gelezen? Het gas was gewoon helemaal open.
@ jb47: Het kan zijn dat de meting niet goed is uitgevoerd. Maar in dat geval is hij bij alle cilinders niet goed uitgevoerd. Dat zou dat nog steeds niet het verschil tussen cilinder 3 en de andere cilinders verklaren. Er is in ieder geval iets niet goed met cilinder 3. Er zit olie op de inlaadklep en bovenop de zuiger, dit is bij de andere cilinders niet het geval. Verder heeft hij als je bij cilinder 3 de bougiekap eraf trekt onder het draaien minder last van die tik als met de kap erop. Dit is bij de andere cilinders ook niet het geval. Ik heb gister de stationair teruggedraait tot 600-700 rpm en hij bleef gewoon lopen. Ik neem aan dat als de compressie op de andere cilinders zo slecht is dat hij dat niet zou doen.
@ superluuc: Ik heb er voorheen niks speciaals aan gehad. Behalve die klapdie hij een keer maakte bij het starten. Viel nog net onder de garantie, en de dealer heeft er toen naar gekeken. Heeft toen kleppen gesteld en kettingspanner handmatig doorgeduwd omdat hij na die klap ook een tikje erin had. Maar toen ik 'm terugkreeg was alles weer ok. (voel me toch bezeken ) Een week later stond ik stil langs de snelweg omdat de benzinekraan en het filter verstopten met roest uit de tank omdat de kraan defect was (pakte de benzine onderuit de tank, vandaar dat er rotzooi uitkwam) nadat ik dat gerepareerd had vergat ik een keer tanken en toen heb ik 'm dus leeggereden. Bij de laatste slagen die hij maakte voordat de tank helemaal leeg was begon hij met tikken.
Heb gister nog een motormonteur gesproken, en die zei dat het de nokkenasketting was. Todat hij de kettingspanner handmatig probeerde door te duwen en dat geen zin had. Toen zei hij dat het waarschijnlijk een lager is gestorven. In dat geval kan ik me alleen niet voostellen waarom hij dan olie op de klep en zuiger heeft. En waarom minder compressie op die cilinder.
Als ik 'geluk' had kon het ook nog iets zijn me de kleppen... ben ff de naam kwijt... kleppengeleider?? kleppenstoter? ken da?
Kan dat nog na 4 maanden? Lijkt me een minder leuke grap, denk ook niet dat dat zonder advocaat gaat lukken...
Ik snap nog steeds niet dat je niet al veel eerder aanspraak gemaakt hebt op je garantie, (maar dat heb ik in je vorige topic ook al eens aangekaart).
Ik ben de eerste keer naar de motorzaak terug gegaan. Toen hebben ze de nokkenaskettingspanner doorgeduwd de kleppen gesteld, en de compressie gemeten. Toen ik 'm terug kreeg deed hij het weer. Meer kan ik dan toch niet doen? Ik kan slechts tegen de zaak zeggen dat ze het hele blok maar open moeten gooien terwijl de tik al eruit is. daarnaast moet je ook nog in je achterhoofd houden dat het een week voor hun vankantie was en ik mijn motor nodig heb voor het werk, en deze dus geen 4 a 5 weken kan missen.
Ik kan het proberen als ze volgende week van vakantie terug zijn om ze dan erop aan te spreken en me beroepen op die 6 maanden wettelijke garantie. Maar ik denk niet dat ze dat zomaar even doen, denk toch dat er een geschillencommisie of iest dergelijks aan pas moet komen. (klinkt negatief maar dat is mijn indruk) Maargoed niet geschoten is altijd mis, en schieten kan ik ze wel