domme vraag over accu meten :P

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cathje

MF veteraan
21 mei 2004
24.206
15
FR
full



lekker duidelijk plaatje, maar heb ik zo die meter goed staan als ik de accu doormeet?
en hoort er dan zo'n getal uit te komen? O-)


gister nl wat probleempjes gehad met mn NC30 (Honda VFR400R). eerste rit sinds de proefrit (febr 2006) na de heropbouw van vorig jaar (crash juli 2005)

de motor sloeg constant af gisteren, en had geen spanning... (accu leek niet bij te laden) steeds weer startkabels erbij moeten pakken -O-

op een gegeven moment liep het toerental naar beneden als ik gas gaf, en dan gingen mn lampen ook veel zwakker branden, en als ik remde ging mn toerental omhoog en de lampen werden ontzettend fel :? :? :? snap er niks van :N spanningsregelaar ofzo?

vanmorgen kon ik m gewoon op contact zetten en de lampjes brandden zoals ze moesten |( heb m alleen nog niet gestart, wil eerst de carbs uit elkaar plukken en reinigen voor ik er weer verder mee rijd...

maar goed... vraag ging over de accu...
kloppen die nummertjes als ik de meter op die stand heb gezet? (200 staat erbij, en een V)
en is die accu nog goed met die waarden?


thanx :}
 
wat ik me nog af vroeg...

om er zeker van te zijn dat het niet de spanningsregelaar is, hoe kan ik die nakijken?

Als die stuk is loopt de spanning lekker op in je accu.
De regelaar regelt hem af naar zo'n 14.5 volt. Is die stuk dan kan dr zo 17/18 volt in gepompt worden.
Gaat je accu lekker bol van staan en is nogal gevaarlijk. (waterstofgasontwikkeling).
Heb een keer mee gemaakt met een klant dat het foute boel was.
Hij geloofde me niet en dacht dat ik hem afzette (omdat ie altijd goed startte)
Ik zei oke zoek het dan maar uit. Hij startte de auto en toen een giga klap.
Accu was dus ontploft enn de lak en het raam ed zat onder het accuzuur. Moets toch wel ff lache toen. (heb hem trouwens nooit meer terug gezien die lul_ O-)
laadt ie dus max 14.4/14.5 volt bij zonder verbruikers aan en bij aardig wat gas dan is je regelaar oke....
 
Als die stuk is loopt de spanning lekker op in je accu.
De regelaar regelt hem af naar zo'n 14.5 volt. Is die stuk dan kan dr zo 17/18 volt in gepompt worden.
Gaat je accu lekker bol van staan en is nogal gevaarlijk. (waterstofgasontwikkeling).
Heb een keer mee gemaakt met een klant dat het foute boel was.
Hij geloofde me niet en dacht dat ik hem afzette (omdat ie altijd goed startte)
Ik zei oke zoek het dan maar uit. Hij startte de auto en toen een giga klap.
Accu was dus ontploft enn de lak en het raam ed zat onder het accuzuur. Moets toch wel ff lache toen. (heb hem trouwens nooit meer terug gezien die lul_ O-)
laadt ie dus max 14.4/14.5 volt bij zonder verbruikers aan en bij aardig wat gas dan is je regelaar oke....

:X _O-


Even de spanning meten met draaiende motor bij een paar duizend toeren (met een volle accu en lampen uit). Als die hoger is dan zo'n 14,5V, dan is de regelaar kaduuk.

dus 13v met een accu die in rust op 12v staat, is goed? 3500 toeren & lampen uit? of moet ik m hoger in de toeren gaan jagen?
 
Hee cathje

las net je reactie op msn... was net te laat, maar als ik dit doorlees, kan ik alleen maar mij erbij aansluiten..

wat ook wel eens kan helpen is je massa(zwarte of - ) draad nakijken.

water nivo, van je accu goed? de platen moeten onder water staan, zoniet heb je kans dat ze verbogen zijn.. en dan doet ie zijn werk niet meer goed..

in het kort : 2500 toeren
multimeter dient aan te geven : +-14 / 14,5V in onbelaste toestand, dan is je dynamo goed. ( en gelijkrichtbrug)



 
Laatst bewerkt:
Hee cathje

las net je reactie op msn... was net te laat, maar als ik dit doorlees, kan ik alleen maar mij erbij aansluiten..

wat ook wel eens kan helpen is je massa(zwarte of - ) draad nakijken.

water nivo, van je accu goed? de platen moeten onder water staan, zoniet heb je kans dat ze verbogen zijn.. en dan doet ie zijn werk niet meer goed..

in het kort : 2500 toeren
multimeter dient aan te geven : +-14 / 14,5V in onbelaste toestand, dan is je dynamo goed. ( en gelijkrichtbrug)


onderhoudsvrije accu, dus kan niks met vloeistof niveau enz.
kweet niet eens of er platen in zitten :?

maar goed, accu staat vooralsnog aan de lader, en morgen zie ik wel weer...
doet ie t dan nog niet uit zich zelf, dan zet ik er een nieuwe accu in...

tis zo lastig om aldoor met startkabels onderweg te zijn :X
 
maar goed, accu staat vooralsnog aan de lader, en morgen zie ik wel weer...
doet ie t dan nog niet uit zich zelf, dan zet ik er een nieuwe accu in...
Zo'n inteligente accu-lader geeft toch aan als die denkt dat de accu niet meer goed is? En als die nu gewoon staat te druppelen, duurt het wel langer dan een paar dagen voordat ie vol is. :? Maar volgens mij gaat zo'n optimate met een of twee ampere ofzo laden bij een redelijk lege accu. En in dat geval zou 24 tot 48 uur wel genoeg moeten zijn.
 
Hey Cathje,

Na het lezen van al deze verhalen mag je wel gerust de conclusie trekken dat de accu kapot is hoor. Ik zou niet direct je hoofd gaan breken over gelijkrichters en dergelijke. Metingen hieraan kan je ook alleen maar uitvoeren met een goede accu als belasting voor zo'n ding. Dus mijn tip: Haal even een nieuwe accu, netjes opladen en dan :] maar.
 
Hey Cathje,

Na het lezen van al deze verhalen mag je wel gerust de conclusie trekken dat de accu kapot is hoor. Ik zou niet direct je hoofd gaan breken over gelijkrichters en dergelijke. Metingen hieraan kan je ook alleen maar uitvoeren met een goede accu als belasting voor zo'n ding. Dus mijn tip: Haal even een nieuwe accu, netjes opladen en dan :] maar.


:Y staat ook in de planning, maar wil toch nog 1x proberen met de huidige accu. die staat inmiddels al 2 dagen aan de lader.

maar weet ook wel dat ie straks niet start met deze accu erin... maar goed, toch nog ff 1x proberen he O-)
 
Zo'n inteligente accu-lader geeft toch aan als die denkt dat de accu niet meer goed is? En als die nu gewoon staat te druppelen, duurt het wel langer dan een paar dagen voordat ie vol is. :? Maar volgens mij gaat zo'n optimate met een of twee ampere ofzo laden bij een redelijk lege accu. En in dat geval zou 24 tot 48 uur wel genoeg moeten zijn.


er brandt nu een groen lampje naast het bovenste icoontje, een vinkje... dus volgens de optimate issie goed...

maar we zien t wel :Y
 
Om dit te testen heb je niet veel aan een Multimeter ! Je kan hiervoor het beste dit met een accutester doen die de accu belast en waarbij je de belasting opvoerd tot gewenst, hiermee kan je zien of de accu echt op is of goed :W
 
Om dit te testen heb je niet veel aan een Multimeter ! Je kan hiervoor het beste dit met een accutester doen die de accu belast en waarbij je de belasting opvoerd tot gewenst, hiermee kan je zien of de accu echt op is of goed :W
En die dure accumeter zal ook vertellen dat de accu stuk is ;) .
Hey en dat gaf die multimeter ook al aan :P
 
als de motor weer niet start met de accu die nu 5 dagen aan de lader ligt, dan weet ik zeker dat ie kapot is ;)


daar heb ik geen dure accumeter voor nodig :N
 
Nou , ik wist het hier al dat je accu kapot is

(Afbeelding)
knap :P

Een splinternieuwe accu waar enkele tientallen seconde geleden het zuur in is gegoten geeft volgens mij ook zoiets aan. En een hele goeie accu waar een tijdje mee is gereden terwijl het laadcircuit stuk is ook. Of in dit geval een accu die haast een jaar heeft staan niksen... ;)



Maar ik dacht dat die optimate ook de accu actief kan testen. :? Vreemd dat die dan een groen lampje geeft terwijl die accu vervolgens geen enkele fut heeft. :?
 
:^

idd knap :X toen had ik m net uit mn motor gehaald en nog niet aan de lader gezet...


zal m ff van de optimate halen en dan doormeten. eens kijken wat ie nu aan geeft O-)
 
Ik heb m'n accu ook ooit perongeluk helemaal ontladen (contact een paar dagen aan laten staan) |( . Zat totaal geen spanning meer op, neutraal lampje brandde ook niet meer.

Ik had er ook weinig vertrouwen meer in, maar de optimate heeft die accu toen weer prima gereanimeerd. Hij houdt nu prima z'n spanning vast, nooit meer problemen mee gehad. *O*
 
net bij Motor Centrum Almelo (nog nooit zo dicht bij een motorzaak gewoond :X ) een nieuwe Yuasa besteld, 74 euro incl btw :}
(veel beter dan 95 ex btw zoals de vorige keer dus)

accu daar nog even getest, stond op 11V, maar bij belasting liep ie terug naar 4V

officieel R.I.P. accu dus :X


overmorgen kan ik m ophalen (morgen zijn ze dicht) en dan ga ik m in mn fietsje prutsen en kijken of ie dan wel start...

99.9% (eigenlijk 100%) zeker dat ie t dan weer doet :}
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan