VaraVriend
MF veteraan
Jij snapt het niet. Als de zuiger naar beneden beweegt wordt inderdaad de overtollige olie van de cylinderwand geschraapt. Anders zou een motor roken als een olieboot. Er zitten echter hoongroeven in de cylinderwand, en daar blijft precies genoeg olie zitten zodat de zuigerveren tijdens het omhoog gaan voldoende smering hebben. Hoe klein ook, de hoongroeven zijn voor de smering van de zuigerveren van cruciaal belang.
Zou je de motor langere tijd met de choke erop laten draaien dat kan dat verrijkte mengsel die laatste olie die in de hoongroeven zit verdunnen. Met slijtage tot gevolg. Juist zonder te rijden duurt het opwarmen van de motor wat langer, dus dit "veduneffect" duurt ook langer.
Glijlagers (bigend- en krukaslagers) schijnen langdurig onbelast draaien op een verhoogd toerental niet fijn te vinden. Veel liever (licht) belast.
Kijk, dit is een duidelijk verhaal.
Alleen dat olie door de zuigers verhaal,dat snap ik nog steeds niet.
Hij zal wel langs de zuigers bedoeld hebben, of weet je daar ook nog iets zinnigs over te zeggen