Domme vraag..warm lopen

Jij snapt het niet. Als de zuiger naar beneden beweegt wordt inderdaad de overtollige olie van de cylinderwand geschraapt. Anders zou een motor roken als een olieboot. Er zitten echter hoongroeven in de cylinderwand, en daar blijft precies genoeg olie zitten zodat de zuigerveren tijdens het omhoog gaan voldoende smering hebben. Hoe klein ook, de hoongroeven zijn voor de smering van de zuigerveren van cruciaal belang.

Zou je de motor langere tijd met de choke erop laten draaien dat kan dat verrijkte mengsel die laatste olie die in de hoongroeven zit verdunnen. Met slijtage tot gevolg. Juist zonder te rijden duurt het opwarmen van de motor wat langer, dus dit "veduneffect" duurt ook langer.

Glijlagers (bigend- en krukaslagers) schijnen langdurig onbelast draaien op een verhoogd toerental niet fijn te vinden. Veel liever (licht) belast.

Kijk, dit is een duidelijk verhaal. :}

Alleen dat olie door de zuigers verhaal,dat snap ik nog steeds niet.

Hij zal wel langs de zuigers bedoeld hebben, of weet je daar ook nog iets zinnigs over te zeggen :?
 
Olie dóór zuigers zegt me niets. Er gaat echter door je drijfstang olie omhoog (zit een kanaaltje in) om je small-end te smeren. Deze olie zal gedeeltelijk langs de zuigerpen naar de cylinderwand lopen.

Het is verder in een warme motor onder de zuigers één grote olienevel.
 
Ik laat de motor nooit warm draaien sterker nog als de standaard uit staat dan kan ik de motor niet starten.

Dus starten, handschoenen aan en vervolgens rustig wegrijden. De eerste 25-30 km doe ik rustig aan om het blok lekker op temperatuur te laten komen en daarna nog niet vol op het gas.
 
Starten met choke....handschoenen aan.
Choke terugzetten zodat 'ie stationair ~1500rmp loopt.

Wegrijden en rustig blijven rijden, als de temperatuur meter aangeeft dat de koelvloeistof ~55 graden is gaat de choke eraf.
Dit is na 1 tot 2km. (afhankelijk van de buitentemperatuur)
 
Ik zie ook vaak dat mensen gaan lopen gassen als de temperatuurmeter op 80 graden staat. Dit vind ik altijd maar vreemd, dit is je koelvloeistof, dus niet je olietemperatuur.


Koelvloeistof? Wat is dat?


:+

Ik heb een luchtgekoelde motor, mijn tempmeter geeft dus wel de olietemperatuur aan :)
 
choke moet je RIJDEND verminderen, dat kan alleen als je dus rijdt.
injectiemotoren regelen dat zelf.
stationair laten lopen veroorzaakt een VERDUBBELING van de opwarmtijd.
hoe langer de opwarmtijd is, hoe meer "schade" veroorzaakt wordt door het lopen onder niet optimale temperaturen.

afgezien van het eerder genoemde olie probleem, heeft een bougie hier ook veel van te lijden, en niet alleen vanwege de lage temperaturen maar ook slecht verbrande brandstof die weer rotzooi maakt in de cylinder.

bij het stationair laten lopen verbruiken alle motoren veel meer benzine dan bij gewoon wegrijden.

verder zijn alle draaiende onderdelen die niet opgewarmd worden door de motor OOK niet op bedrijfstemperatuur, zoals wiellagers, banden enz.

beste is dus alles aantrekken (stationair op je blote handen vallen is nog steeds onprettig), starten, en wegrijden. onder het rijden, de choke verminderen tot nul.
 
Kijk, dit is een duidelijk verhaal. :}

Alleen dat olie door de zuigers verhaal,dat snap ik nog steeds niet.

Hij zal wel langs de zuigers bedoeld hebben, of weet je daar ook nog iets zinnigs over te zeggen :?

Ik neem maar aan dat je me zit te fucken want natuurlijk bedoel ik dat niet. Ik bedoelde natuurlijk (fuck nou ga ik er toch op in) dat tijdens het rijden op de choke (lopen op de choke, je moet hier op je woorden passen) de overmaat aan bezine de olie van de cilinderwant spoelt. Was bovenstaande uitleg niet duidelijk?


Mazzel,

Roland
 
Ik neem maar aan dat je me zit te fucken want natuurlijk bedoel ik dat niet. Ik bedoelde natuurlijk (fuck nou ga ik er toch op in) dat tijdens het rijden op de choke (lopen op de choke, je moet hier op je woorden passen) de overmaat aan bezine de olie van de cilinderwant spoelt. Was bovenstaande uitleg niet duidelijk?
Roland

Ik vond het verhaal van Max Kool duidelijk. En jij herhaalt hier weer wat hij schrijft. Wij begrijpen elkaar niet, want jij begrijpt weer niet wat ik vraag volgens mij. Of begrijp ik het weer niet :?
 
Ik laat de motor nooit warm draaien sterker nog als de standaard uit staat dan kan ik de motor niet starten.

Dus starten, handschoenen aan en vervolgens rustig wegrijden. De eerste 25-30 km doe ik rustig aan om het blok lekker op temperatuur te laten komen en daarna nog niet vol op het gas.

25-30 km?
Is dat niet een beetje lang?

Ik rijd de 1e +- 7 km rustig, en dan voel ik de warmte al van het blok komen, en de temp meter staat prachtig in het midden.
Dan neem ik aan dat de olie ook op temp is gekomen.
 
Ik heb gehoord dat opwarmen van de motorolie afhankelijk
is van een aantal dingen zoals, de cilinderinhoud.
Staat me iets bij als; 1200cc 15 a 20 km, 600cc 10 a 15
voordat de bedrijfstemp is bereikt.
Maar als ik het mis heb lieg ik in commizie :+

grtz.
Dr.@
 
Terug
Bovenaan Onderaan