Doorrijden in de winter

niet zo bang voor pekel jongen. Zó vaak komt dat niet voor en mijn wekelijkse wasbeurt (zaterdag, vaste prik) is kennelijk genoeg om het pekelmonster ver van m'n fiets te houden!

Kortom: regelmatg wassen, en doorijden.

Ik rijd altijd, behalve als het echt glad is door sneeuwval ofzo, dan blik ik me in.

Mazzel,


Roland
 
Wij hebben er twee pekelfietsen voor gekocht, gewoon eenvoudige oude gsx ies 1100 doen het altijd, handvatverwarming erop gezet, en tot afstanden van 30 km (woon - werk) mag het best 15 graden vriezen, kun je je heel goed op kleden.
Als je met een goede fiets de pekel in wil, 1 maal inspuiten met S100 en dan die wintertroep zoe www.s100.nl en je hoeft um heel de winter niet te wassen, schijnt goed te werken, doet mijn maat met een hd tje elk jaar
 
Probeer eens onderhandschoentjes, bij de brommerboer, Outdoorzaak (Bever, Perry, Slee) enz.

Ik denk niet dat onderhandschoentjes helpen op 120 km (laatste km over de A6, en je weet vast ook wel dat het daar soms verrekte hard waait -> koel je dus snel af). Maar ik was inderdaad wel van plan ze aan te schaffen.
In ieder geval, als ik het met dit weer al koud heb (terwijl ik lange mouwen, dik vest aanheb) hoe moet dat dan in de winter? :X

Motortechnisch: mijn beesje blijft lekker binnen staan, ben niet zo'n poetserd... O-)
 
Ik heb een pekelfiets gekocht (Kawa GT550) en elektrisch verwarmde handschoenen. That should do the trick :)
 
Ik heb geen plek, en trouwens ook geen geld, voor een pekelfiets.
En heb geen auto, dus wordt lekker doorrijden.
Thermokleding, onderhandschoenen EN handvatverwarming zijn aanwezig O-)

Voor de winter nog even een winterbeurt.
En die bus vaseline lijkt me wel een goed idee.
De dagen dat er echt niet te rijden is, ga ik wel thuis werken :)
 
Ik denk niet dat onderhandschoentjes helpen op 120 km (laatste km over de A6, en je weet vast ook wel dat het daar soms verrekte hard waait -> koel je dus snel af). Maar ik was inderdaad wel van plan ze aan te schaffen.
In ieder geval, als ik het met dit weer al koud heb (terwijl ik lange mouwen, dik vest aanheb) hoe moet dat dan in de winter? :X

Motortechnisch: mijn beesje blijft lekker binnen staan, ben niet zo'n poetserd... O-)
A6 is mijn thuiscircuit en ik merk nooooit wat van wind O-) O-) . Alleen al die insekten :r :r

Tegen de kou moet je 'Windstopper'onderhandschoenen scoren. Is superspul. lekker warm en ademend en niet te dik.
Sowieso meer kunststoffen dan katoenen kleding dragen : Helly Hansen of Odlo bijvoorbeeld. Hier meer over moderne kunststoffen Bever over kleding.
Eht een verbetering t.o.v. klassieke kleding. Denk ook aan je 'ouwe zweetregenpak' of je Goretex-outfit.
 
Wat je ook kan doen om je motor tegen pekel te beschermen is het blok inspuiten met blanke tectyl (wel als het blok koud is). Dit kan je dan na de winter er zo afpulken, en je blok blijft als nieuw.
Ikzelf rij al jaren het hele jaar door, en dan zijn handvat verwarming en een goed pak de investering waard. Voor schoeisel in de winter kan je eens bij een dump gaan kijken, waar ze bontgevoerde waterdichte leren laarzen hebben van plm 30 euro. Zo hou je ook nog een warme voeten.
 
A6 is mijn thuiscircuit en ik merk nooooit wat van wind O-) O-) . Alleen al die insekten :r :r

Tegen de kou moet je 'Windstopper'onderhandschoenen scoren. Is superspul. lekker warm en ademend en niet te dik.
Sowieso meer kunststoffen dan katoenen kleding dragen : Helly Hansen of Odlo bijvoorbeeld. Hier meer over moderne kunststoffen Bever over kleding.
Eht een verbetering t.o.v. klassieke kleding. Denk ook aan je 'ouwe zweetregenpak' of je Goretex-outfit.

insecten idd :r

Windstopper dus, ok.
Mijn jas is al van plastic aan de binnenkant, totaal niet ademend. Ik denk dat ik maar gewoon een paar keer moet bikkelen, voordat ik mijn eigenwijsheid opzij zet O-) en thermo assecoires aanschaf. Mijn benen en voeten hebben trouwens nergens last van (tot nu toe).
 
Tegen de kou moet je 'Windstopper'onderhandschoenen scoren. Is superspul. lekker warm en ademend en niet te dik.
Sowieso meer kunststoffen dan katoenen kleding dragen

of je neemt wol. het merk icebreaker maakt hele goeie, dunne isolerende kleding van merinno wol. als underlayer werkt dat super en past het makkelijk onder je (leren) pak. ik vind het persoonlijk warmer dan menig kunstofspul. te krijgen bij de meeste outdoorzaken.
 
Rij lekker door, pekel of geen pekel. :]

Spuit mijn motor wel elke week helmaal in ( nee, niet de ketting) met WD 40
Heel het blok, kuip,eigenlijk bijna alles en de uitlaat, ruikt ook zo lekker als je dan start. :P



Spoel hem ook niet af na elke rit, staat gewoon buiten.


In het voorjaar is de kuip eraf geweest en tank, nergens geen enkel plekje te bekennen van roest.
Bij de gargage dachten ze dat ie heel de winter binnen had gestaan. :+


En sinds vorig jaar ook geen koude handjes meer,lekker elektrisch verwarmde handschoenen, 100x beter als verwarmde handsvaten. :}
 
Prijs redelijke GSX 1100 = minder dan 500 euro (1980 - 1982)
Verbruik ca 1 op 16
Verzekering = oldtimer, ik betaal met korting 70% 23 euro nogwat per fiets per jaar bij de unive.
Garagekosten, heb ik niet, doe alles zelf, maar ook dat is niet veel
Elec verwarmde handvaten 80 watt, loeiheet 19 euro bij www.louis.de
1 zorg, zorg dat de accu 100% is, ik betaal voor saito accu's 19 euro stuk bij louis.de voor de GSX 1100, heb nog 4 droge op reserve staan, nooit weg
 
Ik rij het hele jaar door, zelfs als er gepekeld is.

En mijn motor ziet er na drie jaar nog steeds goed uit.

Kwestie van goed onderhouden en de gevoelige delen inspuiten met WD40.
 
ik denk ook dat het echte "cowboy" verhalen zijn... Kijk maar naar Bush en hoe die met z'n militair verleden omgaat.

zelf rij ik al jaren de winter door, ook al heb ik altijd nog minstens 2 hokken voor de deur gehad.
ik ben geen kou-lijder, ik kan gewoon in T-shirt met -10 buiten lopen zonder longontsteking of een verkoudheid op te lopen.
ook met het hok rij ik in de winter gewoon met ramen open of het dak eraf.

in '92 ben ik 1 keer van mijn fiets gevallen omdat ik van Zwitserland naar Eindhoven reed met -20... kwas net de poort binnengereden thuis en ik beweeg mijn linkerbeen voor de standaard uit te zetten en ik val rechts gewoon om.
net of duizenden naalden in mijn handen en voeten zaten te prikken.

in '96 heb ik een blok ijs wat van een vrachtwagen viel op mijn harsens gekregen omdat ik voor de gure wind zat te schuilen in de draft van een vrachtwagen die voor me reed..

verder geen gekke dingen meegemaakt, behalve dan enkele keren een voorwiel schuiver die nog net goed ging. motorbandjes voor supersportjes hebben gewoon WAARDELOZE grip onder de 7-10 graden celcius.
 
Ik rij de afgelopen 5 jaar altijd door (ook in de winter), voordeel is dat ik altijd "plastic" fietsen heb gehad (R1, GSXR 1000 etc.)

Mocht de fiets smerig zijn gewoon de brandslang met een soppie erop (alleen bij gepolijste wielen vrat de pekel zich ondanks spuiten erin)
 
Gladheid is het grootste probleem, tegen de rest kan je je wapenen. Vaseline of WD-40 tegen de pekel werkt afdoende.
 
Kom gerust eens langs in grunn. IS echt de moeite waard.

Pekelfietsje in de verzekering kost niet zoveel, 7 euri bij FBTO en het scheelt je denk ik een hoop werk. en na de winter slijt je hem gewoon weer door de hoge voorjaarsprijzen.
Das trouwens wel verbazingwekkend hoe hard die prijzen dalen in het najaar. was me nog niet eerder opgevallen.

Ik heb ook nog een oude Honda CB 350 uit 72, 60.000 gelopen, ratbike van gamaakt, kost 9,70 euro in de verzekering en taxfree, dat is toch lagge?
Mijn GSX 1100 uit 1998 kost incl alle kortingen iets van 180 euro per jaar in de verz en mot nog betalen voor de boete's en de belasting ook
 
Iemand nog een ideetje voor een goedkope motor?ben wel erg lang dus moet niet formaat minibike zijn :P daar heb ik nl. al op gelest en ik moest mezelf opvouwen om op dat ding te kunnen zitten. Kwam er als hernia henkie weer vanaf...

Misschien een Transalp? Die zijn goed voor lange mensen, betrouwbaar, en nog wat bescherming ook. Helaas zijn die dingen wel duur, zelfs hele vroege exemplaren van eind jaren 80 moeten vaak nog (te) veel opleveren. Of anders een Yamaha XT of Kawa KLR, of een oude 2-kleps BMW of K-series (mogelijk met ABS)?
Verder is winterrijden prima te doen, inderdaad niet te lang zout er op laten zitten ook al is het niet altijd prettig om na een lange koude rit ook nog es meteen je motor te moeten afspoelen. Het handigst vind ik zelf zo'n zachte auto-borstel die je op de tuinslang aansluit: Krijg je geen natte handen van en vw de borstel wordt de motor veel sneller schoon en met minder water.

Koop goede laarzen (Gore-tex oid) en houd je knieen goed warm (motorbroeken met ingebouwde knie beschermers zijn erg nuttig). Koude handen bij vorst is verder grootste probleem voor mij: Het eerste half uur gaat wel, maar daarna heb je het zelfs met de beste handschoenen wel gauw gehad en zelfs handvatverwarming (koelen vaak zelf weer af aan het koude netalen stuur!)of verwarmde binnenhandschoenen helpen niet permanent. Wanten zijn beter maar minder grip op gas en zo. Onderweg je vingers blijven bewegen helpt ook. Ouderwetse handmoffen zijn misschien nog beste. Paar minuten stoppen helpt ook maar ja, dat doe je meestal niet zo gauw. Allerbeste is om minder dan een half uur van je werk af te wonen ;)

Rijtip: Op van die 270 graden op- en afritten is het vanzelfsprekend het beste om langzaam te rijden als je de weg niet vertrouwt. Vaak zitten er dan wel auto's vlak op je achterste wat niet prettig is. Laat in die gevallen demonstratief een voet over het wegdek tippen om te voelen of het glad is: Niet alleen nuttig om te weten maar heel vaak zie je dan opeens dat je volger opeens een stuk meer ruimte laat.
 
Lekker doorscheuren in de winter.
Mijn vorige motor had ik in de winter in de bruine tektiel staan, werkt perfect en je kan altijd zien of er delen zijn waar geen bescherming meer zit.
In het voorjaar met motorcleaner inspuiten daarna wassen en weg is het goedje.

Nu is er een pekelfiets in aanbouw en die gaat standaard in de tektiel.

Voor de rest heb ik afgelopen winter 1 dag niet gereden door teveel sneeuw.
Het moet wel veilig blijven.
 
Prijs redelijke GSX 1100 = minder dan 500 euro (1980 - 1982)
Verbruik ca 1 op 16
Verzekering = oldtimer, ik betaal met korting 70% 23 euro nogwat per fiets per jaar bij de unive.
Garagekosten, heb ik niet, doe alles zelf, maar ook dat is niet veel
Elec verwarmde handvaten 80 watt, loeiheet 19 euro bij www.louis.de
1 zorg, zorg dat de accu 100% is, ik betaal voor saito accu's 19 euro stuk bij louis.de voor de GSX 1100, heb nog 4 droge op reserve staan, nooit weg

Tnx voor reply. Das nog wel een ideetje. Die handvatverwarming komt er dan zeker wel op. Heb vroeger altijd op een brommertje naar school getuft, 80 km op een dag, en ik moet je zeggen dat dat geen pretje was in de winter, zelfs met dikke handschoenen aan. Heb een keer bevriezingsverschijnselen gehad aan mijn vingers en dat nooit meer. En qua fiets keuze niet eens zo gek. Ga direct ff kijken. Ik heb zelf geen garage maar wel een kennis die erg veel wil doen.
 
Al dat wassen en afspoelen, wat een rompslomp. Dat kan toch nooit goed voor je motor zijn!

Ik was mijn motor zo ongeveer in april. Flesje motoclean en een emmertje sop. Alles weer mooi blank maken en laten glimmen. Een soort voorjaarsschoonmaak. Schijnt in je hormonen te zitten heb ik gehoord.
Dan inspuiten met WD40 en dat af en toe een beetje herhalen. Verder niets aan doen. In de loop van het jaar bouw ik zo een "natuurlijke" pekelbescherming op. Je weet wel, mooie zwarte velgen en een zwart motorblok. Vooral op de plekken waar je slecht bij kan komen krijg je automatisch de beste bescherming. Mijn motor is nu al baggervet dus winterklaar. Laat de pekel maar komen.
 
Vraagje.

Ik ben vandaag gaan zien voor een vest voor de winter (een wintervest T_T )
Ik heb vastgehad/aangehad.

*Heingericke goretex weetikveel: Had een hele hoge kraag die tot over je kin kwam.Lekker voor de regen denkik dan...maar best ook een beetje irri.
Verder wel schouderprotectie maar niet zo dik als de Rev'it
prijs 260 €

*Rev'it Motion: Geen hoge kol/kraag. Wel drie verwijderbare lagen en echt heel warm. Ook geen schouderbescherming. Wel trendiër dan de hein gericke
Prijs 310 €

Wat denken jullie?
 
Ik zou de lage kraag nemen, en een helmmuts eronder + evt een nek warmer oid. Zo'n hoge kraag kan behoorlijk irriteren als het niet van het juiste materiaal is gemaakt. Verder zelf niet heel veel ervaring met andere jassen, heb zelf evo wat mij op zich wel goed bevalt. Is ook erg warm. was vandaag weer echt koken voor het stoplicht.
 
Volgens mij is het een hoge kraag die eraf geritst kan worden.
En dan houdt je een lage "zomer"kraag over.
 
Vraagje.

Ik ben vandaag gaan zien voor een vest voor de winter (een wintervest T_T )
Ik heb vastgehad/aangehad.

*Heingericke goretex weetikveel: Had een hele hoge kraag die tot over je kin kwam.Lekker voor de regen denkik dan...maar best ook een beetje irri.
Verder wel schouderprotectie maar niet zo dik als de Rev'it
prijs 260 €

*Rev'it Motion: Geen hoge kol/kraag. Wel drie verwijderbare lagen en echt heel warm. Ook geen schouderbescherming. Wel trendiër dan de hein gericke
Prijs 310 €

Wat denken jullie?

Je bedoeld aarschijnlijk de Voyager Goretex. Heb ik namelijk ook. De afritsbare stormkraag is in de winter een waar genoegen. Moet zeggen dat ik er geen last van het bij het rijden en houd de scherpe kou buiten de deur. Met bijpassende broek kan je broek en jas ook aan elkar ritsen waardoor er ook geen kou meer opkruipt. De voering is verwijderbaar. Het pak is goed waterdicht.

BTW: ik heb tot -5 met dit pak gereden en eigenlijk nooit kou problemen gehad...
 
Ben ook in de winter door gereden had me motor net een paar maandjes en toen eerst in de sneeuw gereden, de straat voor het huis was sneeuwvrij maar toen ik op een groter weg deel kwam was het driften als een gek als je gas gaf voelde je zo de achterkant langs je komen ( met een 25kw ). En ben een keer onderuit geklapt toen ik in de remmen wou :( was een stuk glad precies in ene bocht.
Ik zou liever een pekel machine erbij willen, maar mag van me pa maar 1 motor in de tuin neer zetten.Ik zit er sterk over te denken om niet te rijden in de winter, maar ja dan gaat alles zo kriebelen want dan mis ik het motorrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan