Drempels aan de zijkant passeren

paul_

MF veteraan
11 aug 2009
1.634
3
Amsterdam
Met de search kan ik niks vinden, dus dan hier maar.

Ik zat laatst een aflevering van blik op de weg te kijken waar een motorrijder een drempel aan de zijkant passeerde. Hier werd een opmerking over gemaakt door oom agent.
Van de ene kant is het vaak geen doorgetrokken streep, maar wel een fietspad. Ik weet het dus niet zeker. Zelf doe ik het eigenlijk altijd waar de situatie het toelaat.
Mijn vraag is simpel: mag dit?
 
Volgens mij heeft zo'n strook naast een drempel vaak geen enkele juridische status, is gewoon onderdeel van de weg. Het is bijna nooit een fietspad. Om fietspad te zijn moet er een bord (zo'n blauw rond een witte fiets) en/of een witte fiets op de weg geschilderd staan. Dit is bijna nooit zo. Het zijn vaak gewoon suggestie stroken. Hier mag je dus gewoon met de motor rijden. Net zo goed als een fietser dus helemaal niet verplicht is deze stroken te gebruiken, die mag gewoon over de drempel. Kort antwoord op jouw vraag; ja.
 
Het mag gewoon als je verder niemand hindert.
Oom agent moet zich eens bezig houden met zinvollere dingen.
 
Zolang het geen doorgetrokken streep is waar je over rijd mag het volgens mij ook wel.
Zelf doe ik het ook gewoon waar het kan.
 
Als ik het me goed herinner zijn er 4 mogelijke situaties:

1. Rode strook zonder fietsafbeelding, doorgetrokken streep (komt niet voor denk ik?)
Hier mag je niet op komen (doorgetrokken streep).

2. Rode strook met fietsafbeelding, doorgetrokken streep
Fietspad, hier mag je niet op komen

3. Rode strook zonder fietsafbeelding, onderbroken streep
Hier mag je altijd op komen, is slechts een fietssuggestiestrook, dus gewoon 'weg'

4. Rode strook met fietsafbeelding, onderbroken streep
Hier mag je alleen op rijden als je geen fietsers hindert en alleen als het nodig is (even uitwijken of om een voorgesorteerde auto heen ofzo, mits dat dus geen fietsen hindert).

Klopt dit mensen?
 
Hm, als ik mijn eigen post zo nalees is dus eigenlijk alleen de al dan niet doorgetrokken streep van belang :+ Aangezien je verkeer nooit bewust mag hinderen valt het verschil tussen 3 en 4 een beetje weg... toch? :S
 
Als ik het me goed herinner zijn er 4 mogelijke situaties:

1. Rode strook zonder fietsafbeelding, doorgetrokken streep (komt niet voor denk ik?)
Hier mag je niet op komen (doorgetrokken streep).

2. Rode strook met fietsafbeelding, doorgetrokken streep
Fietspad, hier mag je niet op komen

3. Rode strook zonder fietsafbeelding, onderbroken streep
Hier mag je altijd op komen, is slechts een fietssuggestiestrook, dus gewoon 'weg'

4. Rode strook met fietsafbeelding, onderbroken streep
Hier mag je alleen op rijden als je geen fietsers hindert en alleen als het nodig is (even uitwijken of om een voorgesorteerde auto heen ofzo, mits dat dus geen fietsen hindert).

Klopt dit mensen?

Klopt aardig, bij #4 mag je de fietsstrook ook gebruiken om voor te sorteren
bij het afslaan. Je mag daarbij geen fietsers of snorfietsers hinderen.
En in mijn optiek mag je bij #4 ook even de fietsstrook op om de drempel te vermijden.
(Je kan ook allroad gaan rijden, dan worden drempels leuker.) :+
 
Duidelijk! Zoals ik al vermoedde, is het gewoon toegestaan.
Overigens zag ik laatst een fiat panda die het ook deed *D :') Zag er wel vreemd uit, die kwam met volle snelheid aanrijden terwijl er een tegenligger aankwam _O-
 
Als ik het me goed herinner zijn er 4 mogelijke situaties:

1. Rode strook zonder fietsafbeelding, doorgetrokken streep (komt niet voor denk ik?)
Hier mag je niet op komen (doorgetrokken streep).

2. Rode strook met fietsafbeelding, doorgetrokken streep
Fietspad, hier mag je niet op komen

3. Rode strook zonder fietsafbeelding, onderbroken streep
Hier mag je altijd op komen, is slechts een fietssuggestiestrook, dus gewoon 'weg'

4. Rode strook met fietsafbeelding, onderbroken streep
Hier mag je alleen op rijden als je geen fietsers hindert en alleen als het nodig is (even uitwijken of om een voorgesorteerde auto heen ofzo, mits dat dus geen fietsen hindert).

Klopt dit mensen?

Ja dat klopt. Met de toevoeging aan je vierde punt dat je er wel op mag rijden maar niet parkeren of stilstaan. Maar in zo'n geval mag je er dus wel op rijden om een drempel te ontwijken.
 
Duidelijk! Zoals ik al vermoedde, is het gewoon toegestaan.
Overigens zag ik laatst een fiat panda die het ook deed *D :') Zag er wel vreemd uit, die kwam met volle snelheid aanrijden terwijl er een tegenligger aankwam _O-
Hehe geniaal, als het past dan mag het inderdaad _O-

Enige wat misschien zou kunnen is dat je een artikeltje 5 krijgt omdat oom agent het gevaarlijk rijgedrag vindt, maar eigenlijk is het gewoon lachwekkend :)

@Nursery_Cryme, Mike Schenk
Dank, was er niet 100% zeker van, maar het onderwerp is al vaker voorbij gekomen, blijkbaar is het aardig blijven hangen.
 
Ja dat klopt. Met de toevoeging aan je vierde punt dat je er wel op mag rijden maar niet parkeren of stilstaan. Maar in zo'n geval mag je er dus wel op rijden om een drempel te ontwijken.
En nog een kleine opmerking over punt 2:

Fietsstrook en fietspad zijn geloof ik niet hetzelfde. Een strook maakt onderdeel uit van de rijbaan, maar is gereserveerd voor fietsers en een fietspad ligt geheel 'los' (m.a.w. maakt geen deel uit van de rijbaan omdat er een stukje berm oid tussen ligt)
 
Volgens mij MOET :Y je als weggebruiker zoveel mogelijk rechts houden, pleit weer in het voordeel van rechts passeren (mits geen aparte fietsstrook o.i.d.). :]
 
Laatst bewerkt:
Tsja, ik wil er ook wel met 50 overheen rijden/springen, maar dat komt eerder in de buurt van een art5 dan er even netjes omheen rijden.
 
En nog een kleine opmerking over punt 2:

Fietsstrook en fietspad zijn geloof ik niet hetzelfde. Een strook maakt onderdeel uit van de rijbaan, maar is gereserveerd voor fietsers en een fietspad ligt geheel 'los' (m.a.w. maakt geen deel uit van de rijbaan omdat er een stukje berm oid tussen ligt)

Inderdaad, had ik overheen gelezen. Een fietspad wordt ook aangegeven met een bord en een fietsstrook met het symbool van een fiets op het wegdek.
 
het kan ook nog dat er een blauwbord met een witte pijl bij staat. Dan moet je passeren aan de zijde waar de pijl heen wijst.

(Ik dacht dat het dan formeel zo is dat een fietser er dan ook aan die kan langs moet.)
 
het kan ook nog dat er een blauwbord met een witte pijl bij staat. Dan moet je passeren aan de zijde waar de pijl heen wijst.

(Ik dacht dat het dan formeel zo is dat een fietser er dan ook aan die kan langs moet.)
Staan die dingen ook bij dat soort wegversmallingen dan? Ik dacht alleen bij splitsingen van rijbanen, bijv. bij grote kruisingen e.d. om extra duidelijk te maken waar je heen moet.
 
Hier in Mokum hebben we trouwens heel wat druppel-vormige drempels liggen.
Die zijn bus-, en motorfiets-vriendelijk. meer lijkt me niet nodig... O-)
 
Ik heb ook wel motoragenten zo even de fietsstrook zien nemen.
Er zijn een paar wegen waar ik regelmatig kom, waar ik het ook vaak doe: Hoef ik niet voor tegenliggers te wachten, en zij niet voor mij, iedereen blij....
Maar of het mag weet ik niet, het kan maar zo dat ik een keer een prent voor ga krijgen.
Nu ja, die prent of een andere, we zijn allemaal wel eens aan de beurt voor een prent hè!
Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan