Druppellader

Natas

MF veteraan
11 okt 2002
5.874
0
53
Hellmouth
www.motor-forum.nl
Aangezien mijn bestje deze week met de pootjes van de grond gaat en ik hem de winterslaap gun , de volgende vraag.

druppellader aansluiten

wel of niet de accuklemmen van de motor losgooien ?
wel of niet de dopjes van de accu deraf draaien ?

hoor legio verhalen , wil nu wel eens weten hoe en wat
 

Grolsch

MF veteraan
5 mrt 2002
4.032
0
Aadorp
www.mcdepiepn.nl
ik heb een optimateIII

gewoon ff dat kabeltje aansluiten op de accu en wegwerken in m'n buddyseat zeg maar.

Alsie lange tijd stilstaat, gewoon ff "aanpluggen", dus met accuklemmen en alles erop.

En dopjes zijn bij mij niet van toepassing omdat ik een onderhoudsvrij accu heb!
 

Hakman

MF veteraan
2 okt 2004
3.722
0
66
Groningen
Als je moror in een ruimte staat waar het kan vriezen (schuurtje of zo), is het beter om de accu eruit te halen en binnen te zetten. Is beter voor de levensduur van de accu. Vandaag heb ik dat gedaan bij beide motoren. Ook benzine bijgevuld, beetje lucht uit de banden, alles netjes schoongemaakt. Het was wel lekker weer int Noord'n, maar beter nu dan dat er al een hoop pekel overheen zit. 8-)

edit: o ja, bij een carburateurfiets: kraantje dicht en de vlotterkamers aftappen.
 

Lady-M

MF veteraan
10 aug 2003
3.033
10
53
Julianadorp
www.vandeloveboat.nl
Als je moror in een ruimte staat waar het kan vriezen (schuurtje of zo), is het beter om de accu eruit te halen en binnen te zetten. Is beter voor de levensduur van de accu. Vandaag heb ik dat gedaan bij beide motoren. Ook benzine bijgevuld, beetje lucht uit de banden, alles netjes schoongemaakt. Het was wel lekker weer int Noord'n, maar beter nu dan dat er al een hoop pekel overheen zit. 8-)

edit: o ja, bij een carburateurfiets: kraantje dicht en de vlotterkamers aftappen.
:? Ik dacht dat je er juist 0,5 bar BIJ moest doen :? en dan de wielen zoveel mogelijk vrij van de grond.
 

Svijf

MF veteraan
24 feb 2004
19.359
7
42
Waarder
www.b5beveiliging.nl
Als je moror in een ruimte staat waar het kan vriezen (schuurtje of zo), is het beter om de accu eruit te halen en binnen te zetten. Is beter voor de levensduur van de accu. Vandaag heb ik dat gedaan bij beide motoren. Ook benzine bijgevuld, beetje lucht uit de banden, alles netjes schoongemaakt. Het was wel lekker weer int Noord'n, maar beter nu dan dat er al een hoop pekel overheen zit. 8-)

edit: o ja, bij een carburateurfiets: kraantje dicht en de vlotterkamers aftappen.
Jeeeeee, wat een werk :P

Gewoon na max. een week of 3, ff jezelf goed inpakken en gaan rijden voor minimaal een uur :)

Behalve als ze gaan pekelen natuurlijk :(

[me]svijf heeft zelf btw ook een optimate 3. Werkt perfect. En ik heb hem hetzelfde aangesloten als Grolsch.[/me]
 

Electra

MF veteraan
23 dec 2003
1.749
0
40
Zwolle
Ehhhhhhhhm dopjes op de accu?
Shit ik weet niet eens of die er bij mij wel opzitten.

Heb gisteren de Optimate III aangesloten op mijn fiets (SV650S '01)
Heeft de hele nacht lekker aan de lading gestaan.

Of heeft mijn fiets een onderhoudsvrije accu?
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
1
56
Staphorst
Dopjes erop, maar als je van de winter niet rijdt, ding eraf slopen en op de vliering aan de druppellader zetten , als je van dew inter af en toe rijdt de toebehoren van de druppellader op de accu aanlsuiten, en dan de drupellader eraan.

De accu in schuur aan lader zettebn heeft geen nut, is te koud.
De accu op een lekkere warme vliering of kast, dan gaat ie snel 2 jaar langer mee
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
1
56
Staphorst
WANNEER LADEN?
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt.
LADEN EN ONTLADEN
Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur
ONDERHOUDSLADER
Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen wc druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8A1 accu) waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er ver schillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander( lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakel weer in als de spanning daalt to ca. 12,5V Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm. Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning.
NETADAPTERS? NIET DOEN!
Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt.
NIEUWE ACCU’S
Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.
BIJVULLEN VAN ACCU’S
Het electrolyt (voor een nieuwe accu zwavelzuur) is de geleidende vloeistof waarmee een nieuwe accu wordt afgevuld. Daarna moet je een accu nooit meer bijvullen met electrolyt, maar hooguit met gedestilleerd water. Een onderhoudsvrije accu mag je nooit lospeuteren en bijvullen
ACCULADER EN AUTO ALS STARTHULP
In de handleiding van een lader wordt er meestal niet over gesproken, maar gebruik een lader nooit als starthulp. Een auto en zijn accu zal je in de meeste gevallen wel weer op weg helpen, maar er kan grote schade ontstaan aan jouw accu. Met name onderhoudsvrije accu's kunnen slecht tegen te hoge stromen. Een ander punt betreft motoren met een motormanagement systeem. De centrale regeleenheid kan kapot gaan als de autoaccu wordt gebruikt als starthulp. Ook kan een slechte accu uit elkaar spatten als je er bijvoorbeeld een accu van een dikke diesel aan vast knoopt.
AANSLUITEN VAN EEN ACCULADER
Vaak staat in de handleiding van de lader hoe je een accu moet aansluiten. De volgorde is eerst de klemmen van de acculader op de accu aansluiten, de rode op de plus en de zwarte op de min. Heb je dit gedaan dan steek je de stekker in een 220V stopcontact. Zo voorkom je vonkvorming en eventuele beschadigingen aan accu en lader.

De accu verder;

Een accu is net zoiets als behang het valt pas op als het er niet meer is.
Tot die tijd kun je het eigenlijk negeren.
Tot het moment dat het ineens weg is.
Dan opeens mis je iets.
Een motorfiets is niet meer tot leven te wekken zonder accu, tenzij je nog een ouderwetse magneetontsteking gebruikt en genoegen neemt met een lichtopbrengst die toe en afneemt bij het wisselen van de toerentallen LANG LEVE DE RATBIKE!
Aan het eind van het seizoen wordt het glimmende ijzer weggezet zonder enige voorziening en dan gaat de eigenaar ervan uit dat alles in het voorjaar zo maar weer zal functioneren.
In het ergste geval houdt men er rekening mee dat de motor even gestart moet worden met behulp van een autoaccu.
Maar zeker de ouderwetse loodaccu, is een redelijk delicaat stukje techniek dat, net als de rest van een motorfiets, onderhoudt behoeft.
Gemiddeld verliest een loodaccu die niet meer wordt opgeladen ongeveer 1% van zijn vermogen per dag wat alleen maar meer wordt wanneer er nog accessoires als een klokje of een alarmsysteem actief zijn.
En een accu die helemaal wordt leeg getrokken krijgt sulfideaanslag op de platen waardoor een soort kortsluiting ontstaat en de accu niet meer oplaadt.
Die kan je dus weggooien

Wat ikzelf doe, in mijn eigenbouw Viper Intruder VS 750 blijft heel de winter de accu in staan in de schuur waar het niet warm is.

Deze staat aan een druppellaadsysteem van M&S, werkt perfect
Maar dan in het voorjaar, wordt ie overgestart met een powerpack van 1600 Ampère, middels het M&S systeem en de accu = stroomgeleiding, reduceer apparaat van de ampère’s, en dan is het starten lopen

Druppel lader is absoluut geen acculader, druppellader laadt de accu bij tot haast vol, 13.8 volt geloof ik, en dan ontlaad ie hem weer, vaak tijdens het afhalen is ie in de ontlaad fase en start de fiets dus niet.

Bij mijn andere motoren haal ik de accu’s eruit en zet deze op de warme vliering de hele winter lekker aan een druppellader daar komt de factor temperatuur bij kijken en dat is in het voorjaar erin zetten en starten lopen.

En de GSX 1100 loopt heel de winter als echt pekelijzer door

Vragen? Niet duidelijk? Stel maar.

Groeten Hulzie