Kun je meten ten opzichte van de massa welke spanning en polaritiet er staat op de rode en witte draad?
Kijkend in Haynes gaat er 1 draad rood zwart naar de zekeringkast in de cockpit en komt uit op zekering 2, dan is er een rode draad die gaat via de 30A zekering naar de plus pool van de accu. Dan is er nog een wit rode draad die gaat naar je batterijlamp in de cockpit voor lage spanning waarschuwing.
Dan zijn er nog 2 gele draden die komen van de dynamo, maakt niet uit waar die op komen qua polarisatie. Natuurlijk op de ingang van de gelijkrichter, niet op de 12 V kant.
Uiteraard zijn dit de kleurcodering in de draadboom van de motor en niet van de gelijkrichter. Geel op de gelijkrichter is voor de dynamo.
Aansluitingen op de gelijkrichter zijn dan
1 naar zekeringkast cockpit
2 naar controlelamp in dashboard lage spanning (niet elke gelijkrichter heeft deze functie!)
3 en 4 komen samen en gaan via de 30A zekering naar de accu, deze zekeringen zitten onder je zadel
5 naar dynamo
6 naar dynamo
Behuizing gelijkrichter aan massa leggen. Eventueel thermische pasta er tussen dan wordt de warmte beter weg geleid naar de motor en is er minder warmte ontwikkeling. Een klein spuitje met deze witte pasta koop je voor 4-8 Euro bij een computerwinkel of elektronica onderdelenzaak. Kan ook bij thuiskomst eventueel.
Die twee plus draden kun je wel samen voegen als de polariteit en spanning gelijk is die er op staat. Veroorzaakt geen sluiting, de stroom komt via de massa wel weer rond. Alleen als er zware afnemers in het circuit zitten zoals een bijna lege accu of de startmotor, kan het zijn dat stroom ongewenst via andere plus draden gaat lopen. Dat kan dan zorgen voor een opgeblazen zekering in de cockpit bijvoorbeeld maar ook gekke verschijnselen, verlichting die half aan gaat of juist uit.