Eerste keer weekend weg op de motor

Hobby mag zeker iets kosten!
Maar toch op dit moment is de prijs wel een dingetje aan het worden.
Mss is over een paar maanden de prijs van €3/ liter normaal. Dan zijn we er aan gewend geraakt!
 
Mss is over een paar maanden de prijs van €3/ liter normaal. Dan zijn we er aan gewend geraakt!
Nederland heeft ook wat dat betreft een podiumplaats en draait mee aan de absolute wereldtop. Geloof 2e of 3e plaats, hoe een klein landje groot kan zijn. Die prijs gaat nooit meer veel zakken, te groot verdienmodel met een glijdende schaal van manipulatie en gewenning. Komende zomer de welbekende traditionele jaarlijkse vakantieverhoging ook nog erbij.
 
Als je het prettig vind om voor de 1e keer met de motor op reis te gaan, kan een groepsreis ook relaxed zijn. Alles is geregeld en je kan achter iemand aan rijden die de route kent. Het niveau van rijden kan in een groep verschillen, vaak wordt dan de langzaamste, minst ervaren als tempo gebruikt. Een ervaren voorrijden kan je dan wel wat tips geven en de bochten goed aansnijden.

Ga je zelf op pad, zul je iets van navigatie moeten hebben, een bluetooth setje in je helm kan dan handig zijn.
Route kun je plannen via Kurviger, grote S is heel goed. Je kan evt. Ook navigatie van hun kopen op je telefoon, kost niet veel en werkt heel redelijk. Een hotel regelen is niet zo spannend. Neem in ieder geval een slot mee. In het begin vonden wij 200km binnendoor kronkelwegen veel, nu minimaal 300km op een dag. Neem om de 1,5 - 2 uren pauze, eet en drink dan wat.

Klein beetje handgereedschap kan handig zijn, kun je afspreken ieder een beetje. Banden reparatie setje idem.

Verder denk aan oplader met oplaad snoeren. Jas heb je bij je, evt. Lage schoenen om ‘s avonds aan te trekken, afhankelijk van temperatuur korte of lange broek, onderbroek en t-shirt dan kom je een heel eind.

Tip, denk evt. Aan reisverzekering kan voor paar euro geregeld zijn. Doe de dB killers in de uitlaat.

Blijf op je eigen weghelft. Schakel in bochtige stukken niet te hoog op, vaak Max in 3e versnelling. De motor kan wel wat toeren hebben. Bij haarspeldbochten even de achterrem erbij. Haarspeldbochten in 1e of 2e versnelling, liever 1e laat je de motor minder snel afslaan. Bochten goed aan buitenzijde aansnijden, helemaal in onoverzichtelijk stukken, je komt vroeg of laat een bus, vrachtauto of Rossi als tegenligger tegen, dan heb je de ruimte nodig.

Het is vet leuk, echt genieten, alleen daarna zijn de wegen in Nederland wel wat saai.
 
Ja? Want je motor valt uit elkaar zodra je de grens over bent?
Luxemburg is inderdaad fantastisch. Om je wezenloos te knallen en lekkere forel te eten. Lekker rustig aan doen is gewoon pure zelfkastijding. Trappen met dat ding, daar istie voor.
Nou ik heb altijd basis gereedschap en tape etc bij me. Ja ook met mijn vorige nieuwe motoren, dus geen grappen over ducati maken nu :+

Ardennen en Luxemburg kun je in de weekenden soms slecht terecht bij garage bedrijven en iets 'bij elkaar houden' al is het een spiegel wel is wel zo handig. Of in mijn geval gescheurde tassenset etc dus die ductape heb ik vaak nodig gehad... Tegenwoordig heb ik zo'n waterdichte rol, die kan veel hebben, als die van je motor lazert blijft hij heel. Kan ik van een koffer niet zeggen.

Verder eensch met de tips. Lekker in je eigen tempo geen gekke dingen doen en zorg dat de papierhandel zoals verzekering op orde is voor je de pliesie tegenkomt enzo.
 
Als je het prettig vind om voor de 1e keer met de motor op reis te gaan, kan een groepsreis ook relaxed zijn. Alles is geregeld en je kan achter iemand aan rijden die de route kent. Het niveau van rijden kan in een groep verschillen, vaak wordt dan de langzaamste, minst ervaren als tempo gebruikt. Een ervaren voorrijden kan je dan wel wat tips geven en de bochten goed aansnijden.

Ga je zelf op pad, zul je iets van navigatie moeten hebben, een bluetooth setje in je helm kan dan handig zijn.
Route kun je plannen via Kurviger, grote S is heel goed. Je kan evt. Ook navigatie van hun kopen op je telefoon, kost niet veel en werkt heel redelijk. Een hotel regelen is niet zo spannend. Neem in ieder geval een slot mee. In het begin vonden wij 200km binnendoor kronkelwegen veel, nu minimaal 300km op een dag. Neem om de 1,5 - 2 uren pauze, eet en drink dan wat.

Klein beetje handgereedschap kan handig zijn, kun je afspreken ieder een beetje. Banden reparatie setje idem.

Verder denk aan oplader met oplaad snoeren. Jas heb je bij je, evt. Lage schoenen om ‘s avonds aan te trekken, afhankelijk van temperatuur korte of lange broek, onderbroek en t-shirt dan kom je een heel eind.

Tip, denk evt. Aan reisverzekering kan voor paar euro geregeld zijn. Doe de dB killers in de uitlaat.

Blijf op je eigen weghelft. Schakel in bochtige stukken niet te hoog op, vaak Max in 3e versnelling. De motor kan wel wat toeren hebben. Bij haarspeldbochten even de achterrem erbij. Haarspeldbochten in 1e of 2e versnelling, liever 1e laat je de motor minder snel afslaan. Bochten goed aan buitenzijde aansnijden, helemaal in onoverzichtelijk stukken, je komt vroeg of laat een bus, vrachtauto of Rossi als tegenligger tegen, dan heb je de ruimte nodig.

Het is vet leuk, echt genieten, alleen daarna zijn de wegen in Nederland wel wat saai.
Oeh ja db killers of originele uitlaat is een goeie tip.

Ik denk zelfs aan knipperlichten met e keur, zorg gewoon dat je de zaken netjes hebt. Overigens als je normaal rijdt en je gedraagt valt het allemaal wel mee, maar ik ben wel eens in een 100% controle gereden en dan ben je blij als alles gewoon klopt.
 
Dit is eigenlijk het enige nadeel van dat soort tripjes!
Na een dagje Luxemburg valt direct op hoe weinig echt bochtenwerk er in Nederland is.
Het is er wel (niet zoals in Luxemburg uiteraard), maar je moet in NL een soort "compositie" maken van bochtjes. Bij mij begint het al als ik de wijk uit rijd: mooie hoeken, rustige minirotondes. Daarna buiten de stad bochtige doorsteekjes, op- en afritten. Daarna dijkjes, en dan weer terug. Echt wel meer dan 100 bochten.
 
Ja zo doe ik het ook, maar dan is het nog niks in vergelijking met Luxemburg, Ardennen, Eifel etc
 
Schakel in bochtige stukken niet te hoog op, vaak Max in 3e versnelling.
In de Picos kom je in de 3e versnelling niet heel ver. Idd max 3 maar daar dan alleen voor makkelijke stukken.
Vaak zijn de bochten zo scherp, dus snelheid heel laag, en is de weg zo steil, dat de motor in de 3 door de knieën zal gaan.
Ik heb daar bochtjes gehad dat ik in de 1 met slippende koppeling erna weer in gang moest komen.

Op diverse plaatsen hebben ze overdwars ribbels op de weg aangebracht, zodat er met nattigheid werkelijk nog geremd kan worden.
 
In de Picos kom je in de 3e versnelling niet heel ver. Idd max 3 maar daar dan alleen voor makkelijke stukken.
Vaak zijn de bochten zo scherp, dus snelheid heel laag, en is de weg zo steil, dat de motor in de 3 door de knieën zal gaan.
Ik heb daar bochtjes gehad dat ik in de 1 met slippende koppeling erna weer in gang moest komen.

Op diverse plaatsen hebben ze overdwars ribbels op de weg aangebracht, zodat er met nattigheid werkelijk nog geremd kan worden.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Mijn ervaring is dat vooral onervaren motorrijders blijven opschakelen. Waarschijnlijk komt dat door hun autorijden, daar is het mensen geleerd, snel opschakelen. Door juist in de lagere versnellingen te blijven rijden kom je minder snel in de problemen. De motor remt meer af en de top snelheid ligt vaak lager. let wel, ook in de 3e versnelling lopen veel motoren nog hard zat, mijn Soes gaat dan al aardig richting 180km/u…
 
Ik zou zeggen: Je VOELT 't toch als je een helling op wilt rijden in een (te) hoge versnelling dat ie niet wil?
Daarom advies om de goede versnelling te schakelen is bijna niet te geven. Dat moet je zelf gewoon aanvoelen.
Dat wisten we al in de tijd van de brommertjes. Onderin totaal geen trekkracht!
 
En het is nog eens slecht voor je blok ook om onder zijn toeren te rijden, gewoon toeren houden,
de toerenbegrenzer zit er niet voor jan lol op :+
 
De Eifel is mooi om te toeren voor een weekeinde.
Zoek naar motorhotel Eifel nederlandse eigenaar
Voordeel als je al in de omgeving zit je de wegen wat leert kennen dus ook de bochten.
Zelf gebruik ik de navigatie om te zie welke bocht ervoor mij komt.
Niet zozeer om een route te rijden.
Heb in en rond de Eifel in ander half jaar 50.000 km gereden was een mooie tijd.
Wat je zeker mee moet nemen is een thermoskan die je vult met warm water wat koffie thee en pakje soep voor onderweg.
In de Eifel heb je mooie parkeerplaatsen met mooie uitzichten.
Mee eens, behalve dat van die Nederlandse eigenaar, daar zit ik eigenlijk bij voorkeur niet.

Als je een beetje in het noorden van Luxemburg en op dezelfde hoogte in de Eifel blijft en je pakt vooral de wat kleinere wegen dan kom je heel wat mooie bochten tegen. En inderdaad, thermosfles en een pakje brood. Ik ga dan niet op een parkeerplaats zitten maar je komt her en der wel plekjes tegen met een bankje of een picknicktafel waar je heerlijk even van het uitzicht kunt genieten.
1647252965730.png

1647252946096.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan