Eerste motorreis plannen

furi

MF'er
17 dec 2011
222
0
Bocholt (B)
Kameraden,

Momenteel mag ik genieten van 3 weken vakantie. Helaas met dit weer is het weinig genieten. Hoedanook, zodra het weer beter is willen ik hier vertrekken!

Hoogst waarschijnlijk zal ik alleen vertrekken, ik heb alleen nog nooit een lange motorreis gereden dus zeker niet gepland. Na wat zoeken ben ik beetje wijzer geworden maar nog niet helemaal.

Wat ik in men kop heb; Zou op 4-5 dagen (indien mogelijk) enkele landen willen doorkruisen. Vertrekken vanaf België, naar Duitsland, door Zwitserland, van daar uit naar Frankrijk en over Luxemburg terug richting België.

Het is niet echt de bedoeling dat ik op één plaats blijf om daar wat rond te rijden maar gewoon van b&b naar b&b rij. Onderweg zou ik graag een stukje Eifel meepikken, alsook zwarte woud en vogezen.

Bij deze heb ik dus enkele vraagjes;
-Iemand zo een ideetje hoe ik mijn route best kan plannen?
-Is het mogelijk om zo een traject te doen over 4-5 dagen?
-De B&B's, zitten deze in de vakantie vol, zou je dit op voorhand moeten boeken of heb je zo altijd plaats?
-Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
-Tips zijn altijd welkom!

Alvast bedankt voor de hulp!
 
gewoon gaan. neem een simpele navigatie mee waar je poi's van b&b inzet. en rij een kant uit en zie waar je beland. niks staat vast en alles kan.

ik ging in 2009 naar Oostenrijk op vakantie. ben uit Bulgarije teruggevlogen. (iets met lang rijden weinig eten enz. en target fixation. vol de greppel ingereden) maar was intussen even langs Istanbul gereden _O-
 
  • Route plannen kan met een kaart óf een navigatiesysteem (met een Navi zie je vaak wél mooiere wegen als je je route van te voren goed in elkaar zet).
  • Traject is goed/ruim te doen in de tijd die je er voor pakt (4 á 5 dagen).
  • B&B's/Hotels hebben (altijd!!) plaats genoeg voor één persoon, alleen misschien niet 't eerste waar je langs komt. Ze wijzen je graag verder naar bekenden die wél plaats hebben.
  • Zorg dat je motor op orde is.
  • Zorg voor voldoende contant geld, niet overal werkt je bankpas/creditcard....
 
Laatst bewerkt:
gewoon gaan. neem een simpele navigatie mee waar je poi's van b&b inzet. en rij een kant uit en zie waar je beland. niks staat vast en alles kan.

ik ging in 2009 naar Oostenrijk op vakantie. ben uit Bulgarije teruggevlogen. (iets met lang rijden weinig eten enz. en target fixation. vol de greppel ingereden) maar was intussen even langs Istanbul gereden _O-
Naar Oostenrijk op vakantie en in Bulgarije geindigd? Mooi omweg gemaakt _O- Rust en goed eten zal wel vrij belangrijk zijn voor dat soort ritten :+

Trouwens, de B&B's die ik op Motorvision vind, hebben deze een iets of wat goede reputatie? Want daar zou ik dan al een heel eind verder mee kunnen.
 
Naar Oostenrijk op vakantie en in Bulgarije geindigd? Mooi omweg gemaakt _O- Rust en goed eten zal wel vrij belangrijk zijn voor dat soort ritten :+

Trouwens, de B&B's die ik op Motorvision vind, hebben deze een iets of wat goede reputatie? Want daar zou ik dan al een heel eind verder mee kunnen.
het regende in Oostenrijk en italie. dus toen richting Slovenië en Kroatië gereden. en toen Montenegro Albanië Macedonië Griekenland en Turkije meegepakt. en 5 km voor de Servische grens in de greppel gereden |(

en dat in totaal 11 dagen _O- waarvan 4 dagen buiten Oostenrijk _O-
 
Pak de Schwarzwaldhochstrasse (B500) van Baden-Baden naar Freudenstadt op de heenweg, vergeet het passenrondje in CH niet (Grimsel, Nufenen, (oude) Gotthard (bij goed weer), Susten en Furka) en rijdt terug over de Route des Crêtes in de Vogezen.
Heb ik 3 weken geleden gedaan, afgezien van een paar passen in CH wegens k*t-weer. Wel eens met de auto gereden, dus ik weet wat ik mis B|
Goed te doen in 5 dagen. Wel aardig stukje sturen! En prachtig natuurlijk.
 
Trouwens, de B&B's die ik op Motorvision vind, hebben deze een iets of wat goede reputatie? Want daar zou ik dan al een heel eind verder mee kunnen.

Ik heb meerdere adressen van Motorvision geprobeerd (Hotel Da Remo in Tenna, Italië en Hotel Post in Lax, Zwitserland) en die zijn me beide prima bevallen. Hotel Post is inmiddels een soort vast adresje van mij geworden als ik in Zwitserland ben.

Je vakantieplannen klinken me wel okay in de oren. Ik zou zelf voor een korte vakantie liever een vast adres nemen zodat je lekker zonder bagage op de motor kan touren.
Als je een hotelletje of zo op een centrale plaats neemt, kun je altijd 3/4 dagen lekker rond rijden zonder steeds te zoeken voor een nieuw hotel. Zo doe ik mijn motorvakanties in elk geval.

De opmerking hier boven klopt wel: voor een motorrijder is er bijna altijd wel plaats.

Verdere tips:

Laat vooraf je motor goed checken, een beurtje en in geval van twijfel banden/remmen

Neem een pechservice (ANWB, Route Mobiel, Mondial Assistance). Bij pech of problemen heb je de paar tientjes contributie zo weer terugverdiend.

Goeie site met nog meer tips, ook over het rijden in de bergen etc:
De Luie Motorfiets: over Motorrijden
 
OK. Hier kan ik alweer een heel eind mee verder. Motor juist gaan halen van een onderhoudje dus dit zit allemaal al inorde.

Nu ik ga sowieso proberen zo weinig mogelijk bagage mee te nemen want dit haat ik :)

Zie het al helemaal zitten. Nu het weer nog een beetje mee hebben en weg ben ik!
 
Wegen exact inplannen is alleen van waarde als het aangeraden wordt als mooie wegen om met de motor op te rijden... voor de rest sluit ik me aan bij het wel de bestemmingen en interessante bezienswaardigheden inplannen maar de route openlaten - dat maakt het lekker open en ongedwongen, en dus fijner :)
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een aantal routes voor de garmin die de door jou aangegeven landen door kruizen, nadeel complete rit 6 dagen rijden en grote dagafstand.
http://nl.swoopshare.com/file/a0bc4...enenmmmtoer?tags=supertoerenenmmmtoer&lang=nl

http://nl.swoopshare.com/file/3d810...11.1nt?tags=Dolomieten+Toer+V2011.1nt&lang=nl
Ga het eens bekijken. Nu, de Dolomieten zal niet voor dit jaar zijn dus dat ga ik alleszins al passen. Zal zien als ik de route beetje kan aanpassen om het in iets wat minder tijd te voltooien.

De grote dagafstanden storen me toch niet.
 
Trouwens, MOET je vóór een bepaald uur inchecken in een B&B of hotel? Tot hoe laat ontvangen ze gasten?
 
Begin optijd met het zoeken naar een Hotel/BB
begin je rond 16.00-16.30 met zoeken, dan heb je geen stress
als je en paar gesloten of volle hotels tegen komt.
Als je grote afstanden wil overbruggen kan je beter `s ochtends optijd
vertrekken dan `s avonds langer doorrijden.
Wil je `s avonds een hapje eten, douchen, biertje drinken, optijd pitten.
zorg dan dat je uiterlijk 18.30 uur bij een hotel bent

kijk eens op MOHO
voor motorvriendelijke hotels.


Maak de dagritten niet te lang, in de bergen gelden andere wetten dan in
het vlakke Nederland.
Je moet in de bergen flink doortrappen wil je 400 km per dag overbruggen.
Zeker als je ook nog een paar foto`s wil maken en een beetje relaxed genieten.

Max 300 km per dag rijdt een stuk rustiger. :]
 
Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers heb ik een een complete motortoertocht naar het Schwartzwald. Hij voert van Eindhoven via de Nurnburgring en via de B500 naar Bad Peterstal naar het all-bikerhotel Waldblick. Vanuit dit hotel heb ik twee motortoertochten van circa 260km in het Schwartzwald. Een zuidelijke route en een noordelijke route. Geheel uitgewerkt in garmin met lunch, koffie, mogelijke fotopunten en tankstops.
Video impressie van aankomst bij het hotel klik
 
Trouwens, MOET je vóór een bepaald uur inchecken in een B&B of hotel? Tot hoe laat ontvangen ze gasten?

Daar is geen tijd voor. Als je om 22:00 komt aanzetten en er is nog plek en ze hebben nog zin, dan krijg je een kamer. Als je nog bij dat hotel wil eten, moet je rekening houden dat meestal om 21:30/22:00 de keuken dicht gaat.
 
Voor de liefhebbers heb ik een een complete motortoertocht naar het Schwartzwald. Hij voert van Eindhoven via de Nurnburgring en via de B500 naar Bad Peterstal naar het all-bikerhotel Waldblick. Vanuit dit hotel heb ik twee motortoertochten van circa 260km in het Schwartzwald. Een zuidelijke route en een noordelijke route. Geheel uitgewerkt in garmin met lunch, koffie, mogelijke fotopunten en tankstops.
Video impressie van aankomst bij het hotel klik
Waar kan ik deze ergens vinden? Kan deze eens bekijken en indien nodig een beetje aanpassen. Filmpje ziet er alvast knap uit
 
Waar kan ik deze ergens vinden? Kan deze eens bekijken en indien nodig een beetje aanpassen. Filmpje ziet er alvast knap uit

Routes staan hier
Ik heb ook nog film materiaal van de routes helaas nog niet gemonteerd dus daar heb je nu niets aan. Maar binnen kort verschijnt deze wel op youtube.
 
Ben hetzelfde van plan, ook voor de eerste keer. 2 weken verlof, dus ik heb tijd. Ik zou om 7u vertrekken naar onderaan duitsland. net geen 700 kilometer. De laatste 200 kilometer misschien via de ferienstrasze.
Daar dan een overnachting zoeken en dan de alpen in trekken. Ik heb een aantal routes gedownload die ik kan volgen.
En dan gewoon de alpenpassen afrijden tot ik het beu ben, of m'n geld op is. En op de terugweg nog het zwarte woud doen. De eifel kan je elk weekend doen, het zwarte woud is al wat verder (van waar ik woon dan toch).

Wat zou je ongeveer aan kosten kunnen tellen? Ik dacht iets van een 100 tot 150 euro / dag voor benzine, eten en drinken en overnachting. Klopt dat ongeveer? Kwestie van niet voor verassingen komen te staan.

Ik ben van plan in b&b's (=gästhaus?) te overnachten, maar ik neem voor de zekerheid een tentje mee. En ook niet echt ergens blijven rondhangen, eventueel wel eens een rustdag tussenin.
 
Of misschien dat ik MajorFear zijn routes doe om te beginnen, en zo door rij naar italie of zwitserland.
 
Als dit je eerste motortoertocht is, dan is dit voldoende uitdaging. De routes zijn vanuit het hotel zijn op sommige plekken best pittig. Je bent dan slechts een 80 km van Basel (CH). De kosten zijn gemakkelijk uit te rekenen. Het hotel kost 22 euro p.p.p.n. met ontbijt. Brandstof circa 30 euro per dag. Voor wat betreft het eten kun je het zo gek maken als je wil. Mijn ervaring is dat je in Duitsland voor 20 a 30 euro uitgebreid kan eten. In het hotel kun je ook BBQn dat kost 15 euro pp. Dus 100 euro per dag is ruim voldoende.
 
Ik heb trouwens ook ergens eens iets gelezen van tolkaarten. Heb ik dit nodig?
En heb ik trouwens ook iets speciaals nodig voor in Frankrijk met de nieuwe wetten daar? Of zijn ze daar nog niet zo streng op?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan