Eerste (proef)les gehad, gemengde gevoelens

Heuvellander

Rookie
16 dec 2022
24
12
Zuid Limburg
Het heeft best lang geduurd voordat ik daadwerkelijk ging beginnen, i.v.m. werk etc.
Heb vandaag toch eindelijk mijn eerste les gehad, superleuk! Eigenlijk een proefles, maar dat is bij die rijschool altijd. Ik was erg zenuwachtig. Totaal niet uit angst, maar meer omdat het allemaal nieuw is en het direct goed wil doen.
Toch heb ik een beetje een twijfelgevoel eraan overgehouden.
Heb eerst stapvoets met slippende koppeling gereden vanuit de stalling, 100m over een terrein naar een oefengedeelte.
Toen paar keer optrekken en remmen. Daarna rondjes gereden in z'n 1. Allemaal toch best een uitdaging maar het ging wel goed. Maar daarna, toen ik de eerste bocht in z'n 2 moest maken ging het fout. Had eigenlijk meteen al het gevoel dat ik 'm niet ging halen. Ik hoor de motor heel hard brommen (heel veel toeren), omdat ik het gas onbewust open zit te draaien terwijl ik over mijn linkerschouder zo ver mogelijk de bocht in kijk.... Raakte soort van in de war omdat het onbewust gebeurde. Schrok best wel, ging uit reflex rechtdoor sturen, trok koppeling in en trok voorrem in. Ik wist dat ik niet aan de voorrem mocht komen maar deed het automatisch tóch (misschien gewend van gewoon fietsen). Tot stilstand gekomen en niet gevallen. Instructeur klonk redelijk in paniek in mijn oortje.... Dat vond ik misschien wel het ergste . "Niets meer doen! Draai sleutel maar om!". Het is goed afgelopen.
Daarna is hij achterop gaan zitten en toen lukte het wel. Heb ook in z'n 3 gereden, maar nog geen bochten.
Achteraf zij hij wel dat ie blij was dat ik het goed had opgelost, maar ik voel me toch wel erg dom. Hij zij ook dat ik anders "hier nu waarschijnlijk niet had gestaan" en in de berm zou liggen.
Ik wil het allemaal héél graag, dat is het probleem niet. Kan ook redelijk goed leren, maar heb het gevoel dat de instructeur door die fout wel een soort van vertrouwen is kwijtgeraakt.
Nu vraag ik me af hoeveel zorgen ik me hierover moet maken. Ik wil even pijlen hoe het bij jullie ging. Zijn er meer mensen die zo'n soort blunders maken de eerste keer?
Het enige wat me nu tegenstaat is die ene fout.
Instructeur schatte in dat ik 20 lessen nodig zou hebben tot AVB, en daarna nog 10 tot AVD. Vind ik toch wel veel...
 
Heb je ook een autorijbewijs?

Als er vanaf nu niet meer hetzelfde gebeurt heb je ervan geleerd en daar kom je toch voor. Niet druk maken en verder lessen, stoppen kan altijd nog.
 
Het is naar mijn gevoel ook niet zo dat het pas lukte doordat de instructeur achterop ging zitten. Het is meer doordat ik nu weet dat ik niet doodleuk mijn rechterhand moet draaien als ik een bocht in kijk. 🙈
En tegelijkertijd zij hij ook dat hij niet achterop zou gaan zitten als hij het niet vertrouwde... Hij had op dat moment trouwens ook geen helm op, voor zo ver dat een punt is.
 
Het is je eerste keer.
Alsof alles (zoals lopen) de eerste keer meteen perfect ging ;)

Wat ik even niet snap is waarom je niet aan je voor rem zou mogen komen...
Okay, in een bocht zeker niet doen (dan val je om.)
Maar als jij zoals jij zegt, rechtdoor 'stuurt' en dus al recht door gaat... dan moet je juist remmen met je voor-rem (om stil te kunnen gaan staan).
Verders, nodig ik je uit in het Lessers topic om je ervaringen met andere lessende rijders te bespreken. ;)
 
Gewoon doorgaan. Fouten maken hoort erbij. Zo heb ik tijdens mijn rijless een moment bij de uitwijkoefening gehad waarbij ik gas open/ dicht door elkaar haalde. Ipv gas abrupt dicht trok ik een wheelie richting het hekwerk. Ook met mij is het goed gekomen :+

Er is een reden dat je begint op een oefenterrein.
 
Punt 1: Beter om dit even te overleggen in Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst , daar lezen best veel mensen mee.

Punt 2:
Heb vandaag toch eindelijk mijn eerste les gehad, superleuk! Eigenlijk een proefles, maar dat is bij die rijschool altijd. Ik was erg zenuwachtig. Totaal niet uit angst, maar meer omdat het allemaal nieuw is en het direct goed wil doen.
Het is erg zonde van je humeur om dat te willen, want dat lukt toch niet. Daarom heet het ook "leren" :P Het wordt een stuk vrollijker als je je realiseert dat het ook nog niet goed hoeft in je eerste les.

Sterker nog, het hoeft niet eens goed op je examen, het hoeft alleen maar goed genoeg om zonder instructeur verder te leren. (Alsof je met 20, 30 uur ervaring kunt zeggen dat je waar dan ook 'goed' in bent... Geef jezelf wat ruimte! *O*)

Toen paar keer optrekken en remmen. Daarna rondjes gereden in z'n 1. Allemaal toch best een uitdaging maar het ging wel goed.
Nou, mooi toch?

Maar daarna, toen ik de eerste bocht in z'n 2 moest maken ging het fout. Had eigenlijk meteen al het gevoel dat ik 'm niet ging halen. Ik hoor de motor heel hard brommen (heel veel toeren), omdat ik het gas onbewust open zit te draaien terwijl ik over mijn linkerschouder zo ver mogelijk de bocht in kijk.... Raakte soort van in de war omdat het onbewust gebeurde. Schrok best wel, ging uit reflex rechtdoor sturen, trok koppeling in en trok voorrem in. Ik wist dat ik niet aan de voorrem mocht komen maar deed het automatisch tóch (misschien gewend van gewoon fietsen). Tot stilstand gekomen en niet gevallen. Instructeur klonk redelijk in paniek in mijn oortje.... Dat vond ik misschien wel het ergste . "Niets meer doen! Draai sleutel maar om!". Het is goed afgelopen.
Nou, kijk aan! Je hebt je eerste stressmomentje alvast gehad. Gaan er nog veel volgen. En toen heeft de instructeur je geholpen om het op te lossen, en dat is nog gelukt ook. Heb je hem gevraagd of hij in paniek was? (Kan ook jouw eigen stress zijn geweest.)

Daarna is hij achterop gaan zitten en toen lukte het wel. Heb ook in z'n 3 gereden, maar nog geen bochten.
Wederom: nou, kijk aan! Dan heb je wat geleerd toch?

Achteraf zij hij wel dat ie blij was dat ik het goed had opgelost, maar ik voel me toch wel erg dom. Hij zij ook dat ik anders "hier nu waarschijnlijk niet had gestaan" en in de berm zou liggen.
Okee, dat is misschien niet een heel tactische opmerking van hem geweest, hij had misschien beter gestopt bij "goed opgelost", zeker op iemands eerste les.

Ik wil het allemaal héél graag, dat is het probleem niet. Kan ook redelijk goed leren, maar heb het gevoel dat de instructeur door die fout wel een soort van vertrouwen is kwijtgeraakt.
Joh, ik heb toen ik les had collega-motorlessers meerdere keren in één les tegen de grond zien gaan omdat ze worstelden met de koppeling tijdens het achtje, en die zijn uiteindelijk ook gewoon in 1x geslaagd samen met mij. (/edit: ik ben zelf pas na het halen van mijn A'tje met vallen begonnen :+ )

1) Heb je de instructeur ook gevraagd of hij vertrouwen is kwijtgeraakt?
2) ... en zou het sowieso niet wat raar zijn als je als instructeur na één les en één spannende gebeurtenis al het vertrouwen in een leerling kwijtraakt? Dat is volgens mij waar je instructeur voor wordt, en ik kan het weten, want ik ben net instructeur geworden. Weliswaar voor auto, maar toch... Zou wat zijn zeg, als iemand in les 1 een grove voorrangsfout maak en ik moet ingrijpen en ik zou meteen zeggen "joh, stap maar weer uit, dit wordt 'm niet."

Nu vraag ik me af hoeveel zorgen ik me hierover moet maken.
Nul komma niks punt zero. Gewoon lekker van leren, en doorgaan.

Ik wil even pijlen hoe het bij jullie ging. Zijn er meer mensen die zo'n soort blunders maken de eerste keer?
Ja. Is er een overtraffende trap van ja? Want dan wil ik die graag inzetten.

Het is alleen helemaal niet eerlijk naar jezelf om zoiets een "blunder" te noemen. Je begint net joh!

Het enige wat me nu tegenstaat is die ene fout.
Instructeur schatte in dat ik 20 lessen nodig zou hebben tot AVB, en daarna nog 10 tot AVD. Vind ik toch wel veel...
1) Lastig inschatten na 1 les, ik zou dat zelf niet zo hard zeggen als instructeur.
2) Wat is een les, bijv. 1 of 2 uur?
3) So what als je 60 uur les nodig hebt? Moet je kijken hoe veel duizenden uren je er straks plezier van hebt.

Kortom... Als je het leuk vindt, gewoon doorgaan. Opgeven kan altijd nog. En cut yourself some slack.
 
Laatst bewerkt:
"Het enige wat me nu tegenstaat is die ene fout."

Kun je je eerste autorijles(sen) nog herinneren? Ging ook niet zo goed waarschijnlijk. Paar keer afgeslagen, ingrepen etc. Is ook goed gekomen toch? Je eerste zwemles? Toen ging je waarschijnlijk ook koppie-onder en proestend en naar lucht happend weer boven. Neem aan dat je nu kunt zwemmen. Je zult waarschijnlijk ook wel een keer of twee (als je geluk hebt) vallen met de motor. Vallen dan maar! Heb je dat ook gehad. En je zult het ook wel een keer heel zielig koud krijgen, en nat worden tot op je onderbroek etc. etc. Ook dat ga je op een gegeven moment zelfs leuk vinden achteraf.

En je zult nog wel meer fouten maken. Hoort er bij! Daar leer je van.

Succes! 👍
 
Eerste keer les had ik hetzelfde gevoel hoor. Het is leuk maar de bediening alleen al lijkt zo ingewikkeld en fijngevoelig dat je alleen daar maar mee bezig lijkt te zijn. En als je dan iets sneller moet rijden of bochten maken dan kan het wel eens misgaan.

Maar dat komt helemaal goed. Van zodra je de motorfiets wat meer onder controle hebt dan komt de rest vanzelf. Maar ik heb er ook uren van wakker gelegen hoor, of het wel wat was voor mij en of ik het wel echt leuk vond. Ook gedacht aan stoppen omdat sommige dingen echt niet leken te lukken. Maar na de eerste 10u lessen ofzo gaat dat gevoel weg en wordt het echt zeer leuk. Dan heb je de motor onder controle ipv andersom, en gaan de manoeuvres, bochten, etc. veel beter en zonder stress.

Als het een troost mag wezen, mijn rijschool zei dat ze al heel veel dingen hadden meegemaakt. Vallen, schuiven, pionnen kapotrijden, tot zelfs iemand die vol tegen een container was gereden. Je bent zeker niet de enige die een enge situatie meemaakt tijdens de lessen :)
Maar uiteindelijk hebben ze maar 1 keer tegen een leerling moeten zeggen dat het echt niet zou lukken, en dat was iets fysiek.
Je kan dit :]
 
Mijn dochter heb ik afgelopen zaterdag les gegeven op mijn motor ongeveer 2 uur ik herkent je probleem in vele facetten ze is ook omgevallen met mijn motor .
ze stond en we gingen door bochten maken kwam ze nog niet aan toe optrekken en remmen evenwicht houden mag het even !! is niet niks koppeling remmen schakelen er komt veel op je af de eerst keer eigenlijk heel normaal maar wel wennen en ze wil door :tmorgen gaan we kijken voor een jas motor beurs dus alle begin is moeilijk en de instructeur. deed in mijn ogen goed het zit in jouw dus gewoon doorgaan :) vele zijn je voorgegaan met deze dingen .
 
Oh, herkenbare situaties hoor :)
Ik ben ook nog aan het lessen (nu 6 lessen gehad), dus kan mijn eerste (en volgende) lessen nog heel goed herinneren.. Hoewel ik het ook al jaren wil, viel het me ook nog vies tegen. Bijna alle theorie over hoe je het moet doen wist ik al wel, maar als je dan merkt hoe gevoelig de motor op je gashendel reageert (zeker in zijn 1), en je bij het ingaan van een bocht ineens denkt.. ohoh.. ga ik die wel halen? Rijdt ik niet te hard.. Dan is de reflex van toch die voorrem inknijpen zo gemaakt.
En ach.. ik lach er maar gewoon om, al zijn er ondertussen ook al best wat frustratie momenten geweest waarbij ik dacht.. waarom lukt het nu niet, ik weet toch hoe het moet!? Zie dus ook dat lessentopic :D
 
Yup, soms wordt het spannend... het is geen auto waar de instructeur even kan bijremmen.

Ik heb de instructeur die in m'n oortje gilde: NONDEJU OP DE WEG BLIJVEN want ik reed vrij diep de bocht in :) en daarna: "Godnakende man, je had gewoon de rivier in kunnen rijden, daar is een negatieve wegverkanting".

Je hebt, wat mij betreft, de goede instructeur te pakken. Bezorgd, betrokken en toch willen ze je het leren. Ik waardeer die directheid.
 
Als ervaren motorcrosser ( en wheelie expert op de scooter in de jongere jaren _O- ) ging ook ik gewoon in de eerste les onderuit tijdens de 180 graden draai. Het gevoel van zoiets proberen met een trekkende motor en zonder slippende koppeling was iets compleet nieuws voor mij en ik kon niet voorkomen dat de motor ging bokken (sv650) en toen afsloeg en omviel.

Ik wist net als jij meteen wat ik fout deed en stapte weer op om de oefening nog een keer te proberen. De instructeur stelde mij gerust door te vertellen dat 90% van de leerlingen de 180 graden draai niet in 1x doen en meer dan de helft de eerste keer ook omvalt.

Punt is, je kunt er van uitgaan dat die gasten veel gekkere dingen zien bij leerlingen dan wat er met jou gebeurde. Mijn instructeur heeft zelfs ooit iemand weggestuurd omdat diegene echt totaal geen aanleg had en eigenlijk gewoon gevaarlijk bezig was. Ze zijn er om jou dingen te leren en zien graag dat je jezelf uit zo`n situatie weet te redden zonder dat je valt.

Gewoon lekker doorgaan met leren, ook al is dat met vallen en opstaan...het is het waard! :]
 
Doet me denken aan de eerste keer dat ik op een 50cc'tje met schakelbak reed. Inmiddels zijn er heel wat jaren gepasseerd en rij ik met veel plezier motor. Het gelijk in één keer goed willen doen, moet je maar zo snel mogelijk uit je hoofd zetten. Motorrijden is echt niet makkelijk, al doen sommigen dat wel zo lijken. Gewoon doorzetten en over 2 jaar kijk je lachend terug naar deze tijd.
 
Instructeur schatte in dat ik 20 lessen nodig zou hebben tot AVB, en daarna nog 10 tot AVD. Vind ik toch wel veel...

Misschien verstandig aantal lessen los te laten en zoveel lessen nemen als nodig. Ik vind 10 lessen AVD wel erg weinig....
Het gaat erom dat je er van gaat genieten en jezelf geen extra druk oplegt....
Als er meer lessen nodig zijn dan is dat maar zo, dan heb je ook meer vertrouwen en kun je ook meer genieten van rijden.
 
hahahah
Mijn instructeur vroeg heb je een schakelbrommer..
Ja
OK hier heb je een oefenrijbewijs en een oproep examen, ga maar rijden , zie je over 50 minuten hier terug..
Die had overal liefjes zitten die hij liever zag dan zijn leerlingen....
Zelf maar oefenrijbewijs opgehaald bj de gemeente...
Ja echt vroeger was alles beter
 
Het heeft weinig zin om je druk te maken om kleine foutjes je bent er om te leren. Ik en waarschijnlijk andere ook maken ook nog fouten. Heb soms tijdens het rijden nog wel eens dat ik denk so dat geef ik er goed af, je blijft leren. Vertrouw op jezelf dan komt het vast goed. lekker verder lessen en leren. Als mens zijnde mag en kun je altijd blijven leren ook al ben je nog zo slim en/of ervaren. Een vraag zou zijn of sommige mensen dat nog willen en blijven doen :+ spelling zou voor mij bv een dingetje zijn whahaah
 
Ikzelf was heel snel begonnen met lessen, 17,5 was ik.
Reed vanaf 15,5 op een bromfiets en een jaar op n schakel bromfiets Honda MT5.

Op naar mn eerste rijles!
De instructrice vroeg of ik wel s op een motor had gereden....
Omdat ik absoluut niet wilde dat ze achterop ging, zei ik oh ja hoor!
Oh, dan heb je hier de sleutels...oeps.

De eerste bocht die ik nam deed ik met ingetrokken koppeling, want dat deed ik op m'n brommer ook.

Nou ik haalde de bocht met geluk pffff.
Later miste ik een auto van rechts.
Moest serieus remmen waardoor de motor behoorlijk de voorvork in dook en gaf daarna teveel gas zodat ik aan mn stuur hing ....

Pfff wat een drama les.

Goed geluisterd naar de aanwijzingen van de instructrice .
Les 2 ging meteen erg goed en na les 3 werd t examen al aangevraagd.

Na 11 lessen examen en geslaagd!
Als je iets leuk vindt, leer je snel hoor
 
Welk deel van LES is onduidelijk? Als je alles al kan hoef je geen les te nemen.
Maak je geen zorgen, er is niets aan de hand. Zoals al eerder aangegeven, de instructeur heeft heeeeel veel erger mee gemaakt. Zijn feedback, goed oplost, houw je daar aan vast.
 
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt bij mijn eerste (proef)les ergens begin jaren '90. Ik ben toen echter wel gevallen, het ging niet hard en mijn schade viel op wat schaafwonden wel mee. De motorfiets had wel behoorlijk wat schade :-(. Ik heb toen de (foute) beslissing gemaakt om te stoppen omdat ik inderdaad de schrik te pakken gehad. Uiteindelijk heb ik in 2013 pas het lessen weer opgepakt en mijn rijbewijs gehaald. Achteraf dus ongeveer 20 jaar van mijn leven verspild :-).
 
Terug
Bovenaan Onderaan