Eerste (proef)les gehad, gemengde gevoelens

Iedereen is anders en bij les geven hoort ook het maken van fouten (bij voorbaat in een gecontroleerde omgeving). Je instructeur zal aan de hand van je persoonlijkheid en ontwikkeling de training op je gaan afstemmen. Voor elke cursist kan de weg naar het eindpunt anders zijn. Misschien heb je straks punten zoals kijken, remproeven e.d. Weer sneller onder de knie.
Dat de instructeur geen vertrouwen heeft na een eerste les hoef je niet voor te vrezen. Die eerste les is ook een soort ijkpunt om vanuit te kunnen starten. De ene persoon heeft iets meer uitleg nodig terwijl het voor een ander gesneden koek is. Je bent er om te leren en bij leren hoort het maken van fouten. Zonder fouten ga je ook niks leren. Zo simpel is het.
 
Mijn eerste proefles motorrijden ging eigenlijk gewoon gelijk goed, in z'n drie slalommetje, hatsekidee. Maar ja, ik had daarvoor al zo'n jaar of tien schakelbrommer gereden.

Daarentegen de eerste keer schakelbrommer rijden was een ramp. De hele coördinatie moest er echt nog in komen, en die is hetzelfde als op een motor. Schakelmoment vinden, alle ledematen gebruiken behalve rechtervoet, die moet je dan wel weer gebruiken voor een bocht, koppie in de war, veel schakelmomenten gemist, vaak afgeslagen, keertje omgevallen zelfs - het hoort er bij.

Doorzetten, komt allemaal wel goed. Fouten horen erbij, zijn een onderdeel van het leerproces.
 
Doet me denken aan de eerste keer dat ik op een 50cc'tje met schakelbak reed. Inmiddels zijn er heel wat jaren gepasseerd en rij ik met veel plezier motor. Het gelijk in één keer goed willen doen, moet je maar zo snel mogelijk uit je hoofd zetten. Motorrijden is echt niet makkelijk, al doen sommigen dat wel zo lijken. Gewoon doorzetten en over 2 jaar kijk je lachend terug naar deze tijd.
vroeger ook een oude zundapp gehad en heel veel jaren later , 30 of zo , stap je op een motor en rijd zo weg , dat gevoel blijft blijkbaar heel lang hangen :-) :-)
 
vroeger ook een oude zundapp gehad en heel veel jaren later , 30 of zo , stap je op een motor en rijd zo weg , dat gevoel blijft blijkbaar heel lang hangen :-) :-)
Toevallig was mijn eerste ook een dappie, welliswaar pas 13 jaar terug. Wat dat betreft is het net als fietsen volgens mij, dat verleer je ook nooit.
 
Alvast gefeliciteerd met je motor rijbewijs, lees je post eind zomer nog eens terug. Gaan met die brandweer. Hoe iemand reageert is altijd een moment van emotie. ik hoor mijn instructeur nog in me oor, knipperlicht harm ,knipperlicht , ik blijf het niet zeggen.
 
Ben ik de enige die het raar vind dat hij de halve draai in z'n 2 moest doen?
Of ik begrijp ik het verkeerd en was dit geen specifieke oefening maar gewoon wat rondrijden om gevoel te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ben ik de enige die het raar vind dat hij de halve draai in z'n 2 moet doen?
Of ik begrijp ik het verkeerd en was dit geen specifieke oefening maar gewoon wat rondrijden om gevoel te krijgen?
Misschien is het gas beter te controleren dan in de eerste versnelling? :)
 
Niets meer doen! Draai sleutel maar om!". Het is goed afgelopen.
Held! Ik ging de eerste les plat op mijn smoel over kinderkopjes.
Dikke plensregen en moest van asfalt linksaf over die keien
Teveel gas en met de instructeur achterop die gilde minder gas (welke kant is dat op :? ) en onder een auto geschoven.
Het is allemaal goed gekomen sinds 1992. ;) :]
 
Ben ik de enige die het raar vind dat hij de halve draai in z'n 2 moest doen?
Of ik begrijp ik het verkeerd en was dit geen specifieke oefening maar gewoon wat rondrijden om gevoel te krijgen?
Ik vermoed inderdaad het laatste als ik even terugkijk naar mijn eerste les. Alle oefeningen waren nog zonder op afstanden etc letten, ging alleen maar om het gevoel krijgen, dus een grote ruime draai die ik steeds tussen de banen van het parkeerterrein maakte was ook een 'halve draai in zijn twee'.

Zou kunnen ja.

Ik moest destijds van mijn instructeur in z'n 1 zonder slippende koppeling "want wij zijn geen mietjes" met een erg aan/uit kawasaki z650 gashendel 😆
Want hier moet ik de langzame oefeningen ook allemaal in zijn 1 doen, langzame slalom, maar ook halve draai en achtje. Met een km of 12/15 per uur, dus zonder koppeling (stationair draait hij 9 a 10km/u).
En dat aan/uit gedrag (her)ken ik ook wel ja :+, les op een Kawasaki ER6N
 
Ik heb ze nooit gedaan. Waarschijnlijk mis ik wat
 
In de tijd van de oefenvergunningen. Heel leischendam, en dat is groot, tot de hoornbrug, na 2 keer verlengen mochten we de A4 op, verkeersplein (rotonde) leidschendam rond en er op de A4 weer vanaf.
 
In de tijd van de oefenvergunningen. Heel leischendam, en dat is groot, tot de hoornbrug, na 2 keer verlengen mochten we de A4 op, verkeersplein (rotonde) leidschendam rond en er op de A4 weer vanaf.
Tja, dat zal een tijdje terug zijn, want die constructie zegt mij niets.
 
In onze jongenstijd hadden de meesten van ons al uitvoerig op een, meestal opgevoerde, schakel brommer gereden. Zelf heb ik daar al knee down mee geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal onderdeel van het leerproces. Bij mij gingen de verrichtingen prima, maar duurde het lang voor ik voldoende zelfvertrouwen en tempo had in het verkeer.

Autorijden heb je ooit geleerd en nu gaat het schakelen en inparkeren in een reflex. Motorrijden is een andere handeling dan auto dus de uitdaging is om die nieuwe skills op te bouwen. Over een paar jaar ben je vergeten hoeveel lessen het waren en ben je blij dat eventuele brokken gemaakt zijn met een lesmotor ipv jouw eerste aanwinst. Er zijn inmiddels 1.5 miljoen nederlanders met een rijbewijs. En daar zitten pechvogels bij die tijdens de rijles zichzelf t ziekenhuis in hebben gereden of een lesmotor total-loss gereden hebben. Dus laat je niet gek maken en ga rustig verder. En als je niet snapt waar t mis gaat, dan geef dat aan naar de instructeur. Dan kun je samen even kijken waar jouw kink in de kabel zit.
 
Afgelopen zondag weer me dochter les geven ging al weer stukken beter optrekken + koppeling gebruik en ze hebt zowaar de eerst 3 lingsom bochten kunnen maken later kwam er niks meer van terecht dan moet je stoppen dochter werd moe pijn in de hand dus neem de tijd en gewoon door gaan ze was wel blij met haar nieuwe motor jas en ook zij wil ermee door gaan dus jij ook :t dus doorgaan .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan