Effe de rekening gemaakt.. Willen maar miss niet kunnen!?

Qua fiets is de Triumph Speed Triple 955I wel interessant. Past ook binnen jouw budget (Mits de prijzen gelijk liggen aan die in Nederland).

Ja deze had ik ook al bekeken! deze samen met de kawa z750 zijn het meest interessant voor men budget.

Kun je beter wachten tot je 24 bent, en gelijk voor je onbeperkt A rijbewijs gaan, mag je in ieder geval alle motoren rijden, en heb je meer keus. Voor de rest kun je het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil.
Misschien kun je beter met een wat goedkopere motor beginnen, om er een beetje in te komen / het goed te leren. Motor zou ik gewoon tweedehands kopen, maar dat moet je zelf weten ( wil je garantie, wil je wat meer zekerheid enz..)

Als het niet tijdsgebonden zou zijn gaf ik je volkomen gelijk, MAAR de vrouw wil niet dat als ik ooit onder verplichting men zaad in haar kwijt moet nog met een moto rijd.. Dus doe ik het best nu.

En een belangrijk detail, aangezien je Belg bent ... hoezo motorrijden duur??? ... informeer maar eens of het niet mogelijk voor je is om je motor in te geven voor belasting aftrek wegens woon werk verkeer! 8-) Ik deed het ook (en zal het in de toekomst weer doen), van alle kosten, aankoop, verzekering, taksen, onderhoud, tankbeurten, en zelfs herstelling na ongeval, trok ik bijna 90% van al die onkosten integraal terug! België, zalig om hier motor te rijden ... (oké, afgezien van veel van de slechte wegen dan :+ )

Dat heb ik indd al bekeken, maar de bedoeling is natuurlijk om de motor ook nog te gebruiken buiten woon/werk tijdstippen.

Hallo Grote T :W

Aiiight! :D
 
Dat heb ik indd al bekeken, maar de bedoeling is natuurlijk om de motor ook nog te gebruiken buiten woon/werk tijdstippen.
Deed ik ook, daarom dat ik hem niet voor de volle 100% ingaf ;) want dat kan namelijk, en in 't begin deed ik dat ook ... maar toen werd motorrijden ook leuk, en was het niet langer een middel om alleen maar vlot mee naar 't werk te rijden :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deed ik ook, daarom dat ik hem niet voor de volle 100% ingaf ;) want dat kan namelijk, en in 't begin deed ik dat ook ... maar toen werd motorrijden ook leuk, en was het niet langer een middel om alleen maar vlot mee naar 't werk te rijden :]


Weet je een site waar ik dat ergens kan vinden? wetgeving nzo, wat mogelijk is..
 
Weet je een site waar ik dat ergens kan vinden? wetgeving nzo, wat mogelijk is..
Nee :$ :$ vergeef me ...
ben zelf niet zo goed thuis in die materie ...
ik laat mijn belastingen altijd invullen, en hij doet dat dus voor mij. Maar ik houd wel alle facturen netjes bij, maak in een excel bestand een tabel met alle uitgaven, alle gereden km's met vertrek- en aankomst plaatsen, en de bijhorende werkopdracht (werkte tot anderhalf jaar geleden veel op verplaatsing), en aan de hand daarvan werden de woon/werk km's verrekend ten opzichte van de totaal gereden km's. De belastingen hadden dus de gelegenheid om mijn tabellen te vergelijken met mijn facturen, en konden naar mijn aangifte ook contact opnemen met mijn werkgever, om, indien ze het zouden willen, steekproefsgewijs na te gaan of mijn persoonlijke aangifte van km's in functie van daadwerkelijke opdrachten overeenkwamen. "Niks verbergen en open kaart spelen" zei de man die mijn belastingen invulde, want, als je je motor inbrengt, ben je een mikpnt voor controle, omdat men weet dat daarmee veel gefraudeerd wordt ... Het is bij mij dan ook netjes verlopen gedurende de 6 jaar dat ik de motor(en) afgetrokken heb, en twee keer zelfs een compliment gekregen dat alles klaar en duidelijk, en vooral eerlijk, aangegeven was. (het bijvoegsel in verband met de motor was eigenlijk dus een dossier op zich, maar het heeft me wel goed geloond!)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee :$ :$ vergeef me ...
ben zelf niet zo goed thuis in die materie ...
ik laat mijn belastingen altijd invullen, en hij doet dat dus voor mij. Maar ik houd wel alle facturen netjes bij, maak in een excel bestand een tabel met alle uitgaven, alle gereden km's met vertrek- en aankomst plaatsen, en de bijhorende werkopdracht (werkte tot anderhalf jaar geleden veel op verplaatsing), en aan de hand daarvan werden de woon/werk km's verrekend ten opzichte van de totaal gereden km's. De belastingen hadden dus de gelegenheid om mijn tabellen te vergelijken met mijn facturen, en konden naar mijn aangifte ook contact opnemen met mijn werkgever, om, indien ze het zouden willen, steekproefsgewijs na te gaan of mijn persoonlijke aangifte van km's in functie van daadwerkelijke opdrachten overeenkwamen. "Niks verbergen en open kaart spelen" zei de man die mijn belastingen invulde, want, als je je motor inbrengt, ben je een mikpnt voor controle, omdat men weet dat daarmee veel gefraudeerd wordt ... Het is bij mij dan ook netjes verlopen gedurende de 6 jaar dat ik de motor(en) afgetrokken heb, en twee keer zelfs een compliment gekregen dat alles klaar en duidelijk, en vooral eerlijk, aangegeven was. (het bijvoegsel in verband met de motor was eigenlijk dus een dossier op zich, maar het heeft me wel goed geloond!)

Nope :)

Ah dus je moet wel alles netjes bijhouden. Nu als je geinvesteerd bedrag op die manier bijna volledig terugbetaald word kan je wel al eens netjes alles bijhouden.

Ty voor de info!



Ik ben jarig in juli.
 
Nope :)

Ah dus je moet wel alles netjes bijhouden. Nu als je geinvesteerd bedrag op die manier bijna volledig terugbetaald word kan je wel al eens netjes alles bijhouden.

Ty voor de info!



Ik ben jarig in juli.
Is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt ;)

Je neemt een ringmap, en elk factuur dat je krijgt steek je er meteen in.
Je maakt een excel bestand aan ... vandaag gereden, vandaag invullen** (deed dat tijdens mijn werk, tijd genoeg :+ )
Vandaag getankt? Uitreksel afdrukken via de site van je bank (ook dat deed ik tijdens mijn werk), en bij in de ringmap, in een aparte flap met alle tankbeurten uitreksels.

Dus niet te lang wachten, waardoor je een hoopje facturen en uitreksels te classeren hebt, en te veel km's gegevens hebt om in te geven waardoor je "door het bos de bomen niet meer ziet".

Is het tijd om de belastingen in te vullen? Heel de bundel mee (met afgedrukt excel bestand) en ermee naar die man, en hij deed de rest, en die vroeg daar niet één € voor! (maar zelfs voor een paar tientjes zou ik het nog laten doen :P )

** alleen de woon/werk km's, want die worden verrekend omdat ik op het einde ook de totale km stand invulde ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt ;)

Je neemt een ringmap, en elk factuur dat je krijgt steek je er meteen in.
Je maakt een excel bestand aan ... vandaag gereden, vandaag invullen** (deed dat tijdens mijn werk, tijd genoeg :+ )
Vandaag getankt? Uitreksel afdrukken via de site van je bank (ook dat deed ik tijdens mijn werk), en bij in de ringmap, in een aparte flap met alle tankbeurten uitreksels.

Dus niet te lang wachten, waardoor je een hoopje facturen en uitreksels te classeren hebt, en te veel km's gegevens hebt om in te geven waardoor je "door het bos de bomen niet meer ziet".

Is het tijd om de belastingen in te vullen? Heel de bundel mee (met afgedrukt excel bestand) en ermee naar die man, en hij deed de rest, en die vroeg daar niet één € voor! (maar zelfs voor een paar tientjes zou ik het nog laten doen :P )

** alleen de woon/werk km's, want die worden verrekend omdat ik op het einde ook de totale km stand invulde ;)

Best wel vaag dat dit kan eigenlijk.. Op die manier rijd je toch bijna gratis met een moto?!

Ik vraag me wel het volgende af; Momenteel rijd ik met men auto naar mijn werk, daar krijg ik kilometervergoeding voor. Eens ik met de moto zou gaan (vooral warmere dagen dan) krijg ik dan nog altijd die kilometervergoeding of vervalt dat dan?

Ik denk dat ik eigenlijk best eens een afspraak maak met iemand die me hier alles tot in de detail kan over meedelen :P
 
Best wel vaag dat dit kan eigenlijk.. Op die manier rijd je toch bijna gratis met een moto?!

Ik vraag me wel het volgende af; Momenteel rijd ik met men auto naar mijn werk, daar krijg ik kilometervergoeding voor. Eens ik met de moto zou gaan (vooral warmere dagen dan) krijg ik dan nog altijd die kilometervergoeding of vervalt dat dan?

Ik denk dat ik eigenlijk best eens een afspraak maak met iemand die me hier alles tot in de detail kan over meedelen :P
Is allemaal legaal :Y
Maar ... je moet een keuze maken natuurlijk, of je aanvaardt je "forfataire" woon/werk vergoeding (die dus ook voor uw auto telt), en dan kan je je motor niet inbrengen. Of je laat die vergoeding vallen, en je geeft je motor wél in, de kosten van je motor moeten dus dat forfetaire bedrag overschrijden, anders heeft het natuurlijk geen zin ... maar destijds voor mij, met 30.000+ km aan woon/werk ging ik ver over dat bedrag heen :Y

Gebruik je je motor ENKEL voor woon werk ... dan is het quasi gratis ja :Y maar ik denk dat er weinig zijn die hun motor NIET in de vrije tijd gebruiken :P maar ... de km's die je aan woon/werk besteed, die zijn dus wel "gratis" eigenlijk. Ga je met de auto, dan heb je je forfetaire vergoeding, maar uw auto kost heel wat meer dan wat je aan die vergoeding krijgt.
 
Motorrijden duur? Rijbewijs betaal je maar 1x, Deel het door 60 jaar en het kost een stuk minder per jaar. Koop een niet te dure betrouwbare motor. Kan je zo een jaar of 8 tot 10 mee vooruit.
 
Spijtig genoeg haal ik er geen voordeel uit door mijn motor in te brengen in de belastingen.. Mijn forfitair bedrag is 2800euro en aangezien ik maar 5000km p/j naar men werk zou gaan met de motor kom ik er belange niet..

Voor de geinteresseerden, hier kan je zien hoe je het berekend:
Motocare Tielt-Winge > Praktische info > Belastingsspecial
Dat klopt, dat is inderdaad het bedrag dat je forfetair krijgt (ongeveer, ik zat rond de 2600, kan intussen meer zijn, weet ik niet van buiten) :Y ene, met 5000km kom je er idd niet aan :N


Edit: sinds ik een vaste werkplaats heb gekregen van mijn werkgever, op amper 19km van huis, en maar 14 dagen per maand werk, en 6 weken verlof, kom ik ook nog maar aan net geen 5600 km merk ik net -O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt, dat is inderdaad het bedrag dat je forfetair krijgt (ongeveer, ik zat rond de 2600, kan intussen meer zijn, weet ik niet van buiten) :Y ene, met 5000km kom je er idd niet aan :N


Edit: sinds ik een vaste werkplaats heb gekregen van mijn werkgever, op amper 19km van huis, en maar 14 dagen per maand werk, en 6 weken verlof, kom ik ook nog maar aan net geen 5600 km merk ik net -O-

Dan kom je er wellicht ook wel niet.
Jammer dacht weer 'het goud' te hebben gezien :P
 
Dan kom je er wellicht ook wel niet.
Jammer dacht weer 'het goud' te hebben gezien :P
Idd, ik kom er dus ook niet meer aan ...
Niet zo erg, want heb mijn GSX F nog staan, en met een slordige 1.200€ is ie weer tip top in orde (groot onderhoud en wat allerhande herstellingen ... ), en dan rijdt ie weer voor weinig geld ;)
 
antwoord;



ik rijdt op 2 motoren van onder de 3.5K bij elkaar.

kan makkelijk, als je oldscool rijdt. 8-) 8-) ;)


Denk eens aan de Yamaha XS400, is standaard 34kW ;) Of de Honda cb400, zit er ook onder. Aankoop varieert van €200 tot €1000 of meer. Als de eerste twee jaar je niet uit maakt hoe de motor eruit ziet als het maar rijd, is alles goedkoop. Overigens zijn in NL (BE?) nog veel 25kW setjes te koop. Wel minder vermogen als je zou mogen maar rijden kan je dus wel. Genoeg mogelijkheden dus.
 
Als het niet tijdsgebonden zou zijn gaf ik je volkomen gelijk, MAAR de vrouw wil niet dat als ik ooit onder verplichting men zaad in haar kwijt moet nog met een moto rijd.. Dus doe ik het best nu.
Tjonge jonge, zo jong en dan al onder de duim. Sterkte! :X
 
Wat een ruim budget :P
Zou zoals al gezegd inderdaad eerst m'n rijbewijs gaan halen en dan kijken wat je over hebt voor een motor.
Qua motor keuze zou ik zeggen een Suzuki GSR 600 :]
Maar ja ik ben dan ook een beetje bevooroordeeld :X O-)
 
ik weet niet hoe streng de rijbewijs-eisen zijn in België maar 9 uur rijles is, voor Nederlandse begrippen, aan de krappe kant. Het gemiddelde hier ligt denk ik zo'n 2 keer zo hoog. Misschien iets om mee te nemen in je berekening ;)

En wat betreft de motor: Een Kawasaki Z750 is wel een fantastische naked binnen je budget. Maar er zijn nog meer nakeds natuurlijk voor dat geld. Denk aan een Honda CB600F Hornet, Suzuki SV650N, Yamaha XJ6N en FZ6.. je kunt echt heel wat leuks kopen hoor :)

En, misschien een beetje out of the box, aangezien je blijkbaar KTM's leuk vindt: lijkt je een nieuwe Duke 390 niks? Valt binnen de 35 kW regels. Is misschien net buiten je budget maar dan heb je wel een nieuwe. Lekker met garantie en je onderhoudskosten houd je zo ook binnen de perken :Y. Zou ook nog eens zuinig moeten rijden, misschien ook niet onbelangrijk! Is natuurlijk wel een fiets die je waarschijnlijk zal verkopen zodra je 24 bent omdat je het vermogen misschien beu bent maar met het oog op de rijbewijs regels kon hij nog wel eens een goede restwaarde blijven houden..
 
Als het niet tijdsgebonden zou zijn gaf ik je volkomen gelijk, MAAR de vrouw wil niet dat als ik ooit onder verplichting men zaad in haar kwijt moet nog met een moto rijd.. Dus doe ik het best nu.

Tja, dat heeft een vriend van mij dus ook. Zijn motor staat al 4 jaar opgeslagen met een dekentje er overheen. Kind nr. 2 is op komst dus ik denk dat het helemaal niks meer wordt met dat rijden van hem. Hij kijkt ook altijd zo weemoedig als ik op een motor bij hem kom.

Als ik niet meer mocht rijden als er kinderen komen, dan zou ik niet eens beginnen aan motorrijden. Je wilt toch niet dat je straks 20 jaar lang schaapachtig langs de weg staat te kwijlen als er een leuk fietsje langsrijdt?
Kortom: laat je niet in de luren leggen. Always be the master of your own life!
 
Laatst bewerkt:
Heb beslist om te wachten tot ik 24 ben, de extra kosten die erbij komen als ik nu al zou rijden zijn me 'te' veel. Nog even op de tanden bijten dus en miss voorzichtjes kijken om een koopjé te doen in die periode.

Ik begrijp het wel, maar het is niet enkel haar beslissing. Eerst zei ze dat ze het totaal niet wou, maar ze weet dat ze me eigenlijk niets kan verbieden want ze weet al vanaf week 1 dat ik niet wil dat ik dingen moet laten omdat ik een relatie onderga.
(heb al parachute sprong gdn, bungee, rafting.. alles tijdens relatie)

Wel zou ik voor een kind mijn moto wel op stal doen zetten, tot ze 16 zijn en al meer op eigen voeten kunnen staan. Geen idee waarom ik zo denk maar het lijkt me zo logisch dat ik er nooit heb bij stilgestaan..

Trouwens bedankt voor de moto tips! bekijk ze allemaal stuk voor stuk!!! Die ktm is indd nice, maar te duur om maar voor z'n kleine periode mee te cruisen.
 
Laatst bewerkt:
Heb beslist om te wachten tot ik 24 ben, de extra kosten die erbij komen als ik nu al zou rijden zijn me 'te' veel. Nog even op de tanden bijten dus en miss voorzichtjes kijken om een koopjé te doen in die periode.

Ik begrijp het wel, maar het is niet enkel haar beslissing. Eerst zei ze dat ze het totaal niet wou, maar ze weet dat ze me eigenlijk niets kan verbieden want ze weet al vanaf week 1 dat ik niet wil dat ik dingen moet laten omdat ik een relatie onderga.
(heb al parachute sprong gdn, bungee, rafting.. alles tijdens relatie)

Wel zou ik voor een kind mijn moto wel op stal doen zetten, tot ze 16 zijn en al meer op eigen voeten kunnen staan. Geen idee waarom ik zo denk maar het lijkt me zo logisch dat ik er nooit heb bij stilgestaan..

Trouwens bedankt voor de moto tips! bekijk ze allemaal stuk voor stuk!!! Die ktm is indd nice, maar te duur om maar voor z'n kleine periode mee te cruisen.

Ga er eens bij stil staan. Als jíj wilt motorrijden, dan doe je dat. Punt. Tuurlijk is het zwaar klote als je verongelukt terwijl je een paar kleine kinderen achterlaat, dus ik neem aan dat je zodra je kinderen hebt ook niet meer in de auto stapt, geen alcohol meer nuttitg en geen gevaarlijke dingen meer doet? :')
 
Ik begrijp het wel, maar het is niet enkel haar beslissing. Eerst zei ze dat ze het totaal niet wou, maar ze weet dat ze me eigenlijk niets kan verbieden want ze weet al vanaf week 1 dat ik niet wil dat ik dingen moet laten omdat ik een relatie onderga.
(heb al parachute sprong gdn, bungee, rafting.. alles tijdens relatie)

Wel zou ik voor een kind mijn moto wel op stal doen zetten, tot ze 16 zijn en al meer op eigen voeten kunnen staan. Geen idee waarom ik zo denk maar het lijkt me zo logisch dat ik er nooit heb bij stilgestaan..
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onzin om je motor te laten staan omdat je toevallig een kind hebt. Als je zo na gaat denken dan kun je geen normaal leven meer leiden. Ik bedoel je kan morgen ook overreden worden door een auto tijdens het lopen/fietsen. als je gewoon met verstand rijdt en je hoofd erbij houdt is de kans op een ongeluk niet zo heel groot. Maar goed, het is jouw keuze :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan