Eigen race-motoren winkeltje beginnen

Robsituation

MF'er
15 feb 2014
31
0
Zundert
Hallo,

Ik zit er over na te denken om een eigen winkeltje te beginnen met race-motoren.
Voor de verkoop en reparatie.
( Voornamelijk yamaha, Suzuki en Honda )
Ik heb helaas geen kennis van de binnenkant van de motoren en zou dit graag willen leren.
Is het dan het beste om er een cursus voor te volgen of motorzaken af te gaan en te vragen of daar mee te mogen kijken bij reparaties van de motoren?

Wat lijkt jullie het slimst? ( of andere belangrijke dingen die ik moet weten )
Het is namelijk een grote stap.
 
Zou je niet eerst eens voor de grap kijken wat er allemaal bij je in de buurt zit?

Begrijp me niet verkeerd, ondernemerschap moet je stimuleren, daar ben ik ook zeker een aanhanger van maar:

Is het wel handig om in jouw omgeving zo'n zaak te starten, wie zijn je concurrenten? Wat is het verloop van kleine opstartende bedrijven in je regio, informatie is te verkrijgen via de KvK.

Doe onderzoek, maak een marktanalyse en bedenk je eigen 'verdienmodel', of wel je proces met een aantal stappen waarmee jij denkt dat je inkomsten gaat verdienen..

Kijk dan is wat je kunt doen om bijvoorbeeld onderscheidend t.o.v. de concurrent te zijn? Wil je een internetzaak met vaste locatie? Een speciaalzaak met minder internetaandeel maar wel een mooie zaak met showroom?

Wat ga je als core-business doen? Je kunt ook beginnen met verkoop en met andere bedrijven die ook in de tak zitten op termijn misschien samenwerken?

Dit zijn zaken waar je eerst over na moet denken..

En stel je vooral de vraag...en die kun je vaak als enigste goed beantwoorden..

Is het voor jezelf haalbaar?

Ben je daar van overtuigd...op een manier die je kunt onderbouwen..dan kun je de stap nemen wel of niet.

Succes! :W
 
Je mag bij mij 'n jaartje stage komen lopen, daar hoef je niks voor te betalen mits je genoeg leergierig bent, ben je niet leergierig en vind je het al gauw "goed"? , dan hoef je niet meer te komen, en nee, ook niet als je ervoor betaalt .
Klinkt lullig en arrogant, maar is wel goed bedoeld.., zie het maar als een gratis spoedcursus.
 
Laatst bewerkt:
Zowel technisch als 'zakelijk'.

Neem vandaag: alleen veel eigen werk ingepland, alleen een vriend me zou langskomen zodat ik hem even kon helpen. Geen probleem, alleen ik moet echt om 18 uur weg, want had vanavond ook nog andere afspraak (en wil nog eten en douchen).
Meneer komt gewoon op de motor, en woont ong 20 km bij mij vandaan.

Primaire kast pakking vervangen, meteen ketting gesteld, netjes olie bijgevuld (Ultra Glide). appeltje - eitje.

Ik had voor volgende ook al een bestelling van hem, luchtfilterke.

Nou, die moppen we er ook maar meteen op.

Even testen, altijd doen tussen diverse stappen. Ik vind dat zijn uitlaat rammelt, hij wist niet beter. Uitlaat er af, popnagels weg na eerdere prutsklussen (hij heeft m nog niet zo lang, werk was van vorige eigenaar). Lassen maar en netjes afwerken.

Uitlaat terug, verder met testen. Op de brug prima lopen. Toch wil ik dat hij even gaat rijden, want alleen hij kan goed verschil merken tussen oude luchtfilter en nieuwe. Tis inmiddels net 17 uur geweest.

Maar ik weet dat als er iets met afstelling niet goed is, we dat vandaag niet gaan halen. Toch hebben we oem luchtfilter nog, zit er in 20 minuten op.

Ding rijdt gewoon kut.

Oem luchtfilter terug. Half zes.

Moeilijk starten, hele luchtfilterhuis met carb vliegt er af. "Ja, dat had ik vaker" :/

Ik weer bij t begin beginnen; brandstof ontsteking carburatie.

defect aan luchtfilterhuis was dus al bekend, en verklaart een hoop. Maar was niet de oorzaak.

Bougiekabels niet goed. Ik zat in lage toeren de vonkjes overslaan van kabel naar behuizing van bobine. Beschermrubber te lang, waardoor die langzaamaan de kern van de bobine af drukte. Nah ja, iig niet goed.

Inmiddels ook accu (verkeerde te lichte type) te leeg gemaakt, en het is 18 uur....

Die jongen moet ook gewoon naar huis, op een rijdende en betrouwbare motor.

Dus 20 minuten laten kon hij gaan, en ik de zaak afsluiten.

Om 19 uur ben ik zonder eten thuis, kon mijn andere spullen pakken, en naar de volgende afspraak gaan.

Dat zijn ook de dingen die je meemaakt, en moet plannen, voor zover mogelijk.

Ook 10 minuten voor sluitingstijd moet je kunnen zien of je nog iemand wel of niet kunt helpen. Zeker in de zomer werk ik vaak langer door. En dan even eten, en weer twee uurtjes terug. Inhalen.


Komt me heel bekend voor, in de landbouw heb je in de winter meestal gepland onderhoud, maar in het seizoen zijn het vaak lange dagen, dat spul moet dan gewoon draaien en als er dan s'avonds om 22.00 uur iemand belt met een storing kan dat wel eens nachtwerk worden.
Volgende dag wel weer gewoon om 8.00 uur beginnen uiteraard ;)
Ook heel vaak rond sluitingstijd nog ''even'' een klusje :')
Toch ga ik iedere dag met plezier naar het werk :)
 
Komt me heel bekend voor, in de landbouw heb je in de winter meestal gepland onderhoud, maar in het seizoen zijn het vaak lange dagen, dat spul moet dan gewoon draaien en als er dan s'avonds om 22.00 uur iemand belt met een storing kan dat wel eens nachtwerk worden.
Volgende dag wel weer gewoon om 8.00 uur beginnen uiteraard ;)
Ook heel vaak rond sluitingstijd nog ''even'' een klusje :')
Toch ga ik iedere dag met plezier naar het werk :)
Dat heb ik bijna elke dag :) *


* alleen de ochtenden na een laat feestje doen pijn
 
Gewoon aan beginnen.
op voorhand, hoe het ook eindigt, het zal een leerzame ervaring worden!

Stappenplan is hierboven al ergens beschreven.
iets met KVK, bedrijfsruimte, zakelijke rekening, ondernemersplan en beetje boekhouden.

Pand gevonden; inrichten, motorfietsen inkopen voor weinig, met weinig werk (dus geen blokschade, problemen met electra etc etc)
daarna goed poetsen, kleine reparaties die je zelf kunt, zelf uitvoeren (alles wat je niet zelf kunt, moet je niet inkopen want laten doen kost geld) en met winst verkopen.

uit die "winst" betaal je vervolgens al je vaste lasten, je uurloonscholing en je materiaal.
en dan is het cirkeltje rond.

Hierin is niet meegenomen;
- Verlies bij verkoop door; onverwachte kosten; garantie claims etc etc etc.

Maar zoals gezegd, gewoon beginnen en zien waar je eindigt!
Al doende leer je vanzelf wat meer dingen en je moet zo nu en dan een keer een risico nemen.. zolang het geen onveilige situaties oplevert voor anderen en anderen er geen dupe van worden natuurlijk..

d'r zijn d'r genoeg op die manier begonnen.....
alleen de meesten doen dat privé... motor kopen, poetsen, kleine herstelwerkzaamheden, en verkopen die handel... :P
 
Gewoon aan beginnen.
op voorhand, hoe het ook eindigt, het zal een leerzame ervaring worden!

Stappenplan is hierboven al ergens beschreven.
iets met KVK, bedrijfsruimte, zakelijke rekening, ondernemersplan en beetje boekhouden.

Pand gevonden; inrichten, motorfietsen inkopen voor weinig, met weinig werk (dus geen blokschade, problemen met electra etc etc)
daarna goed poetsen, kleine reparaties die je zelf kunt, zelf uitvoeren (alles wat je niet zelf kunt, moet je niet inkopen want laten doen kost geld) en met winst verkopen.

uit die "winst" betaal je vervolgens al je vaste lasten, je uurloonscholing en je materiaal.
en dan is het cirkeltje rond.

Hierin is niet meegenomen;
- Verlies bij verkoop door; onverwachte kosten; garantie claims etc etc etc.

Maar zoals gezegd, gewoon beginnen en zien waar je eindigt!
Al doende leer je vanzelf wat meer dingen en je moet zo nu en dan een keer een risico nemen.. zolang het geen onveilige situaties oplevert voor anderen en anderen er geen dupe van worden natuurlijk..

d'r zijn d'r genoeg op die manier begonnen.....
alleen de meesten doen dat privé... motor kopen, poetsen, kleine herstelwerkzaamheden, en verkopen die handel... :P

Je vergeet de investering van een toetsenbord met caps lock. :X
 
Als je een beetje ruimte hebt, zou ik bijvoorbeeld in de garage beginnen. Als het zwart niet lukt, gaat het op papier helemaal niet lukken.
Lukt het zwart wel, verdien je meteen wat om te kunnen investeren en zodra het te bont wordt ga je legaal aan de slag.

Kan me niet schelen of dit mag of niet trouwens.
 
Waarom wil je dit voor jezelf doen? Waarom zou het niet gewoon leuk zijn om dergelijk werk voor een baas te doen?

Kortom, wat wil je er mee bereiken? Wil je rijk worden? Wil je de expert worden op het gebied van racemotoren? Wil je ondernemen vanwege de vrijheid en onafhankelijkheid? Of is er een andere reden.

Ik heb vanuit mijn werk nogal eens te maken met startende ondernemers en ondernemingen. Vaak zit de succesfactor erin dat de ondernemer in kwestie duidelijk voor ogen heeft wat hij wil bereiken. De ene wil veel geld verdienen en zal daardoor (soms) bepaalde principes opzij moeten zetten. De andere doet het vanuit liefde voor zijn vak. Die zal misschien wat minder verdienen, maar wel heel tevreden klanten en een heel tevreden gevoel overhouden aan zijn werk.

Het komt nu een beetje op me over alsof je niet goed weet wat je wilt met je leven (wat natuurlijk helemaal niet erg is). Maar om dan zomaar een motorzaak te beginnen is wel een heel drastische stap. Ga eerst eens kijken of het wat voor je is. Kun je verkopen? Vergeet niet, verkopen is anders dan zomaar makkelijk wat lullen. Koop eens een motor, poets hem op zoals hiervoor al gezegd is, en verkoop hem eens met winst. Lukt dat? Doe dat nog eens tien keer. Ga ondertussen werken/stagelopen om de techniek te leren kennen en wie weet waar je belandt.

Succes!
 
Zie het hier in de stad ook gebeuren met gewone winkels. Kom, laten we een leuk interieurfrutsel winkeltje beginnen, wie vind die spulletjes die ik mooi vind nu ook niet leuk?..... Even nadenken waarom interieurfrutselwinkel 1 en 2 op die locatie het ook niet langer dan 1 jaar volhielden doen we niet, mijn frutsels zijn zoveel mooier dan die andere frutsels tenslotte... Zo zie een stoet aan winkels voorbijkomen die met schulden weer vertrekken....
 
Zie hoe fanatiek, de TS, Robsituation zit er nu al bovenop :')

Genoeg bruikbare antwoorden lijkt me en een prachtig aanbod van PHCRitzen, maar Robsituation reageert niet meer..... Dat wordt vast wat met dat winkeltje :/
 
Sommige mensen moeten ook werken, en eventueel geen ínternet bij de hand.
Maar heb zo'n idee dat hij inderdaad niet meer gaat reageren:p

Zo te zien is hij 26 februari, eind vd middag, nog online op het forum geweest....

24 februari rond kwart voor acht was zijn laatste reactie in dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Zie het hier in de stad ook gebeuren met gewone winkels. Kom, laten we een leuk interieurfrutsel winkeltje beginnen, wie vind die spulletjes die ik mooi vind nu ook niet leuk?..... Even nadenken waarom interieurfrutselwinkel 1 en 2 op die locatie het ook niet langer dan 1 jaar volhielden doen we niet, mijn frutsels zijn zoveel mooier dan die andere frutsels tenslotte... Zo zie een stoet aan winkels voorbijkomen die met schulden weer vertrekken....

Inderdaad, ben ook wel eens 1 van die frutselzaken binnengelopen, en vroeg me eigenlijk gelijk af hoeveel mensen er uberhaupt per dag binnenlopen....

Veel te weinig dus :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan