Eigenbouw EGLI TR1

aan de rand van het boutgat een vlakje vijlen voor het boren helpt ook
en bij de keuze van welk gat rekening houden met bereikbaarheid, of er een kabel-bediende van maken, zo had ik het gedaan :

Bekijk bijlage 1675659
groen is een support, oranje een regelvijs voor de speling, blauw de kabel in een lus eromheen
Kabelbediening zal niet nodig zijn denk ik. Er is best wel wat ruimte om de koppen heen. De chokeplunjers doe ik ook afzonderlijk met de hand. Zitten ook aan de "verkeerde" kant van de carburateurs. Dat zal wel loslopen.
Dat vlakke kantje zal ik wel frezen denk ik, dan een centerboortje en dan pas het daadwerkelijke boortje. Heb hier thuis geen koppen liggen om even te kijken, vanavond misschien even gaan kijken en zoeken naar mogelijkheden.
Wel jammer dat de koppen weer van het blok moeten:/ weer een klusje zijn... Eerst maar eens zoeken naar de mogelijkheden.

En de externe starter ga ik toch ook mee verder. Ook die zal beter functioneren met decompressie....
 
Plaatjes van de kop :t

Idee van @Janbros lijkt redelijk eenvoudig uit te voeren wat betreft de route. De speciale moer is wellicht niet eens nodig. Het decompressieklepje kan zeer waarschijnlijk gewoon opzij in het aluminium geboord en getapt.



Nou een keer zin zoeken om het blok weer onder het frame vandaan te trekken en de koppen weer te demonterenB| Maar dat zal de komende weken vast ergens lukken....

Later,

Loek
 
Let op dat je er geen extra luchtsysteem aan toevoegt.
Elke ruimte die een constante verbinding maak met de verbrandingskamer is een soort luchtballon.
Met elke slag zal, een deel van de in de kamer bevindende gassen, in zich toelaten en weer terug sturen met een lager druk.
Vandaar dat de SS klep zich in de verbrandingskamer bevind en daar alleen geopend word als daar om gevraagd word.
Het mengsel dat afgevoerd moet worden komt in het uitlaatsysteem en kan daar geen schade veroorzaken.
Elke hoeveelheid brandbaar mengsel dat buiten de verbrandingskamer wordt gevoerd, kan gevaar opleveren.
Voor de rest, veel succes.
Liken is niet nodig.
 
Mischien ff een stomme opmerking, deze motor is toch eigenlijk 2 XT500 cilinders in V vorm.
Op de XT zit een decompreseur, is daar niet iets van te gebruiken ?
 
Let op dat je er geen extra luchtsysteem aan toevoegt.
Elke ruimte die een constante verbinding maak met de verbrandingskamer is een soort luchtballon.
Met elke slag zal, een deel van de in de kamer bevindende gassen, in zich toelaten en weer terug sturen met een lager druk.
Vandaar dat de SS klep zich in de verbrandingskamer bevind en daar alleen geopend word als daar om gevraagd word.
Het mengsel dat afgevoerd moet worden komt in het uitlaatsysteem en kan daar geen schade veroorzaken.
Elke hoeveelheid brandbaar mengsel dat buiten de verbrandingskamer wordt gevoerd, kan gevaar opleveren.
Voor de rest, veel succes.
Liken is niet nodig.
Heb ik ook over nagedacht. Ik weet niet hoe dat werkt met die gassen buiten de verbrandingskamer.... voor het klepje direct in de verbrandingskamer zie ik geen mogelijkheid
 
Mischien ff een stomme opmerking, deze motor is toch eigenlijk 2 XT500 cilinders in V vorm.
Op de XT zit een decompreseur, is daar niet iets van te gebruiken ?
Het zij helaas geen XT Cilinders en koppen.... was makkelijk geweest ja
 
Toch bedankt Supervet al was het maar even geliket.

Let dus op met liken, of op tijd eraf halen.
Het staat er weer.
Toch leuk, toch.
 
En gewoon een auto accu meenemen naar het circuit en direct op je startmotor aansluiten ( tijdens het starten )?
Natuurlijk wel eerst je startmotor helemaal uit het electrisch circuit van je motor halen
 
Met de kennis en kunnen van deze man, moet er iets beters/makkelijker/mooier te bedenken zijn !
 
En gewoon een auto accu meenemen naar het circuit en direct op je startmotor aansluiten ( tijdens het starten )?
Natuurlijk wel eerst je startmotor helemaal uit het electrisch circuit van je motor halen
Is voor het ontstekingskastje een goed idee, ik heb van die anderson stekkers die sluiten erg makkelijk aan, dus het startknopje op de motor wordt dan inderdaad uit het elektrisch circuit gehaald en bedient de startmotor slechts als er een extra accu is aangesloten.

Deze oplossing lost alleen het probleem van de te zwakke startmotor niet op helaas.... de decompressie is nog steeds nodig ben ik bang (en ik ben niet te bang). Als ik hele korte directe kabels gebruik ben ik wel van die 1 volt spanningsverlies af, misschien is dat NET voldoende.

Weer iets om te proberen.
 
Nee dat lijkt mij de manier.. Ging meer om elke keer autoaccu mee te sleuren
Ah kijk, nee die autoaccu komt gewoon op een steekwagentje, dat is prima. Er zijn tijdens de 4 uurs race in Spa ook teams die een "startaccu" bijprikken met zo'n stekker. Zeker als je verder geen verlichting nodig hebt kun je met een heel kleine accu rijden, zelfs zonder dynamo kun je lang vooruit als je een lithium accu van één kilo hebt (beetje afhankelijk van je ontsteking natuurlijk). Heb ook al snelwissel systemen gezien voor de accu. Dan rijden ze zonder dynamo en startmotor, moet je alleen aanduwen, maar als dat makkelijk gaat scheelt het zomaar de nodige kilo's.

Op Oschersleben reed zo'n kleine Guzzi, als dat ding 150Kg gewogen heeft was het veel. Geen startmotor, geen dynamo, accu van 600gr. Geen verlichting, amper kuipwerk, lichte wielen.... dan kom je daar wel aan denk ik.

Op mijn motor zou het zomar 10Kg schelen als al die spulletjes eraf kunnen.
 
Of je maakt iets waarmee je de uitlaatklep tijdelijk open kan zetten. Vervolgens starten en dan kleplichtertje om zetten.
Net als met de oude 1 cilinder scheepsdieseltjes met een zwakke dynastarter
 
Of je maakt iets waarmee je de uitlaatklep tijdelijk open kan zetten. Vervolgens starten en dan kleplichtertje om zetten.
Net als met de oude 1 cilinder scheepsdieseltjes met een zwakke dynastarter
Dat is inderdaad een optie, al eerder aan de orde geweest, maar best complex dus....
 
wel even checken of je geen interferance tussen de zuiger en de kleppen en of de in en uitlaat kleppen hebt anders kan het ineens een hele dure worden ;)
 
Asje exentertje lagerbusje hendeltje?
Gewoon duwend op het klepstelbout kopje?
Ik heb je wel moeilijker dingen zien maken 8-)
Oh ik heb vast wel moeilijkere dingen gemaakt, maar precies wat @FT500R schrijft, het komt nogal kritisch, dus dan wordt het weer een heel project op zich. Zou wel als grote voordeel hebben dat er geen gaatje in de koppen hoeft te worden geboord... Kan het blok ook mooi blijven zitten :t

Ik ga alle opties eens rustig naast elkaar leggen met voor en tegens en dan een keuze maken.
 
Daar ben ik me van bewust, in verhouding tot het mini gaatje dat naar dat decompressieklepje gaat is 0,5mm klepopening al enorm, dus dat zou wel beter werken....
Sta er versteld van hoeveel hulp je van relatief onbekenden krijg.
Een soort broederschap, misschien?
Misschien wel zeker,
 
Sta er versteld van hoeveel hulp je van relatief onbekenden krijg.
Een soort broederschap, misschien?
Misschien wel zeker,
Dacht je ik niet dan?:}:} De hulp en tips van volslagen onbekenden is echt de reden dat ik dit topic blijf vullen. Al heb ik sommige mensen die reageren in dit topic inmiddels ook in het echt ontmoet:t
Dat hele MF gebeuren hier heeft dus aardig bijgedragen aan de hele motor zoals hij er nu staat:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan