Eindelijk?

Gisteravond heb ik gereden met een NTV. Ben benieuwd naar jullie idee hierover.

Wat mij opviel was dat de ntv wat meer fun is om te rijden en de deauville meer relaxed. Is dit herkenbaar? Beetje raar want het is hetzelfde blok. Mij leek het alsof hij wat meer vermogen heeft. Dat dacht ik aan het optrekken te merken. Misschien dat het verschil in gewicht hier oorzaak is?

Zitpositie op de deauville vond ik net iets beter. Met de ntv had ik iets meer gebogen knieën.

Verder merkte ik wat eigenaardigheden en mankementen op. De vraag is of het makkelijk te verhelpen zou zijn.
- remlicht doet het op voorrem niet (relais stuk?)
- remvloeistof moet vervangen worden
- koppeling grijpt behoorlijk laat in vergelijking met de deauville (eigenschap van ntv of is dit af te regelen?)
- in zijn 2 zonder koppeling ongeveer 20km/u geeft een ratelend geluid uit het blok, alsof er knikkers inzitten. Bij stationair niet waarneembaar.
- stationair valt motor bijna uit (stelschroef ietsjes open?)

Ben benieuwd naar jullie mening.
 
Die vraagt wat onderhoud zo te horen.

Dat ratelende geluid bij lage snelheid en niet trekkende of remmende motor komt door de cardanas.
Die zit in een andere as geschoven en daar zit een beetje speling op.
Heeft mijn ntv ook niks aan de hand.

Ik rij er met zeer veel plezier op ieder geval.
 
Verder merkte ik wat eigenaardigheden en mankementen op. De vraag is of het makkelijk te verhelpen zou zijn.
- remlicht doet het op voorrem niet (relais stuk?)
- remvloeistof moet vervangen worden
- koppeling grijpt behoorlijk laat in vergelijking met de deauville (eigenschap van ntv of is dit af te regelen?)
- in zijn 2 zonder koppeling ongeveer 20km/u geeft een ratelend geluid uit het blok, alsof er knikkers inzitten. Bij stationair niet waarneembaar.
- stationair valt motor bijna uit (stelschroef ietsjes open?)

Ben benieuwd naar jullie mening.

Ben geen techneut maar probeer te helpen:

- Remlicht zou schakelaar kunnen zijn bij de handrem
- Remvloeistof vervangen is geen groot issue, let op ontluchten
- koppeling... geen idee hoe deauville koppelt.. Maar kan je normaal wat stellen bij de hendel...
- knikkers... geen antwoord voor
- Stationair ,,.. wat is het toerental op dat moment? Misschien iets harder stationair stellen :)

Mijn 10 cent. :P
 
Die vraagt wat onderhoud zo te horen.

Dat ratelende geluid bij lage snelheid en niet trekkende of remmende motor komt door de cardanas.
Die zit in een andere as geschoven en daar zit een beetje speling op.
Heeft mijn ntv ook niks aan de hand.

Ik rij er met zeer veel plezier op ieder geval.

Ok, goed om te weten dat het zo hoort. Dat is een punt minder.

Qua remmen moet er echt wat gedaan worden. Hoeveel kost dat ongeveer? Of is dit makkelijk zelf te doen? Ik las al iets over 2 spuiten en slangetjes.

Oja, ander mankement was dat ik hem bij warme motor lastig in neutraal kon krijgen. Of is dat typerend bij de ntv?
 
Ben geen techneut maar probeer te helpen:

- Remlicht zou schakelaar kunnen zijn bij de handrem
- Remvloeistof vervangen is geen groot issue, let op ontluchten
- koppeling... geen idee hoe deauville koppelt.. Maar kan je normaal wat stellen bij de hendel...
- knikkers... geen antwoord voor
- Stationair ,,.. wat is het toerental op dat moment? Misschien iets harder stationair stellen :)

Mijn 10 cent. :P

Dank je. Deauville pakte wat gelijkmatiger op en de ntv poosje niks en bijna aan het eind gebeurde er plots iets. Hoop dat dit te stellen is.
 
Ok, goed om te weten dat het zo hoort. Dat is een punt minder.

Qua remmen moet er echt wat gedaan worden. Hoeveel kost dat ongeveer? Of is dit makkelijk zelf te doen? Ik las al iets over 2 spuiten en slangetjes.

Oja, ander mankement was dat ik hem bij warme motor lastig in neutraal kon krijgen. Of is dat typerend bij de ntv?


Dat is ook een dingetje waar ik mee bezig ben.
Mijn koppeling ontkoppeld niet optimaal en wil daarom soms lastig in neutraal.
Heb daar nu een verse voor op de plank liggen.
binnenkort maar eens monteren.

Wat helpt...is net voor je helemaal stil staat hem in neutraal klikken.
Dat lukt altijd wel.

Of bij stilstand koppeling in even gas geven en dan in neutraal klikken.
Dat wil ook altijd wel.

Er zit ook een wormdinges die dus de koppeling induwd.
Als die wat versleten is kan hij ook soms niet diep genoeg ontkoppelen.

Allemaal geen grote ellende hoor.

Kwa remmen is de olie goed te vervangen hoor.
Zat manieren voor.
 
Gisteravond heb ik gereden met een NTV. Ben benieuwd naar jullie idee hierover.

Wat mij opviel was dat de ntv wat meer fun is om te rijden en de deauville meer relaxed. Is dit herkenbaar? Beetje raar want het is hetzelfde blok. Mij leek het alsof hij wat meer vermogen heeft. Dat dacht ik aan het optrekken te merken. Misschien dat het verschil in gewicht hier oorzaak is?

Zitpositie op de deauville vond ik net iets beter. Met de ntv had ik iets meer gebogen knieën.

Verder merkte ik wat eigenaardigheden en mankementen op. De vraag is of het makkelijk te verhelpen zou zijn.
- remlicht doet het op voorrem niet (relais stuk?)
- remvloeistof moet vervangen worden
- koppeling grijpt behoorlijk laat in vergelijking met de deauville (eigenschap van ntv of is dit af te regelen?)
- in zijn 2 zonder koppeling ongeveer 20km/u geeft een ratelend geluid uit het blok, alsof er knikkers inzitten. Bij stationair niet waarneembaar.
- stationair valt motor bijna uit (stelschroef ietsjes open?)

Ben benieuwd naar jullie mening.

Lekker laten staan.
Als zoveel eenvoudige dingen niet hersteld zijn of onderhouden dan is de rest ook niet meer fris.
 
Vorige week heb ik dan toch de knoop doorgehakt en een Honda Deauville van 1999 gekocht. Nog geen 49.000km op de klok voor een mooie prijs. Hij beschikt over handvatverwarming, wat ik als mooi weer rijder vast niet zal gebruiken. Blijft lekker zitten voor ooit de volgende eigenaar. Verder nog een topkoffer die ik er direct afgehaald heb. Lijkt wel een zeilboot onder het rijden.
Heb er ook de verhoogde ruit op zitten met van die gaten onderin. Toch een beetje afkoeling tijdens het rijden.
Ook zit er een onderkuip aan. Ziet er wel vet uit vind ik. De uitlaatpijpen zijn in dat gedeelte voorzien van wrap tegen het smelten.
Volgens mij ontbreekt nog een mooi comfort zadel. Is wel wat veel geld, dus ik denk niet dat ik dat ervoor over heb. Misschien loop ik er ooit een keer tegenaan op een sloop of marktplaats ofzo.

Wel wat dingetjes aan de kuipdelen. Hier en daar een barst, maar niets dat ik niet kan repareren. Heb inmiddels remvloeistof voor vervangen en een binnenpaneel van de kuip.
Ook werkte het remlicht op de achterrem niet. Ook verholpen, was wat gecorrodeerd denk ik want na 20 keer flink pompen deed hij het gewoon weer.
Vandaag verwacht ik een lakstift binnen te krijgen om wat plekjes bij te werken.

Nog te doen:
Remrevisie voor. Voorwiel gaat met moeite een slag rond als ik flink aanhaal. Kan er meteen naar de schijfjes gekeken worden. Remt op zich goed en remschijf wordt ook niet heet tijdens het rijden dus heeft het geen haast lijkt me. Mag de werkplaats gaan doen.
Versnelling. Het lukt me vrijwel niet om met lopende motor de versnelling in neutraal te zetten. Gaat alleen makkelijk als de motor uit staat. Lastig bij verkeerslichten als ik niet vooraan sta. Geen idee hoe dit zelf op te lossen is, dus wordt ook een klusje voor de werkplaats denk ik.
USB aansluiting. Lijkt me fijn om navi te kunnen gebruiken om eens van het standaard rondje af te wijken. Zag in andere topics mooie oplossingen hiervoor.

Afgelopen week heb ik wat langere ritten gemaakt op de motor. Erg van het rijden genoten. Het is een heel tamme motor, wat ik vanuit de reacties op het forum ook wel voorzien had. Voor nu een goede motor om het op te leren. Het is wel wennen met manoeuvreren vanwege het hoge gewicht en brede kuipwerk. Rijdend is hij prettig en comfortabel. Rollend sturen gaat lichtvoetiger dan ik zou verwachten. Bij stapvoets merk ik wel dat hij wat log aanvoelt.
Na die ritjes heb ik al wel gemerkt dat dit geen blijver is verwacht ik. Uiteindelijk zal het wel een naked worden. Zo heb ik eens een dag op een Suus Gladius gereden en dat was toch echt wel meer fun vond ik. Vind ik er stukken beter uitzien. Zijn helaas nog wat duur voor mij, maar wie weet ooit nog eens met mooie inruilkorting...

En dan het beestje zelf.
IMG_0215.jpg
 
prima kleur voor zo n fiets.

Maar die suzuki gladius... daar ga je als man toch niet op rijden, of zit je op dansles ofzo? :+
Dat is nu echt een vrouwenmotor... zelfs in de leuke kleur roze te verkrijgen :')
 
prima kleur voor zo n fiets.

Maar die suzuki gladius... daar ga je als man toch niet op rijden, of zit je op dansles ofzo? :+
Dat is nu echt een vrouwenmotor... zelfs in de leuke kleur roze te verkrijgen :')

Jawel man. Ik vind hem echt wel leuk. Maar dan wel blauw wit natuurlijk, anders weet niemand dat ik een jongetje ben.
 
Honda CB 500 X, prima motor, rechte houding, ideaal als je lang niet gereden hebt. Daar twee jaartjes op rijden, en dan inruilen voor een zwaardere?
 
Ik ben zelf 1.95 en rij de laatste jaren alleen nog maar allroads omdat ik daar mijn lijf goed op kwijt kan. Ik zou in jouw prijsklasse dan ook zeker naar een Transalp 600 kijken (misschien zelfs 650 in jouw budget te vinden). Ook geschikt zou een Africa Twin zijn, maar dat zijn inmiddels zulke cultmotoren dat je daar waarschijnlijk de hoofdprijs voor moet betalen.

Die kant zou ik ook opzoeken als ik TS was. Transalp, AT, of Super Tenere.

Een aantal van de andere genoemde motoren zijn voor een lengte van 1,93 best aan de kleine kant denk ik.

Ketting vraagt wat meer onderhoud, maar als ik zie wat je er zoal van plan bent mee te gaan doen zie ik dat niet direct als een nadeel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan