EMG na vrijspraak

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben je niet goedkoper uit als je nee zegt tegen de cursus en opnieuw gaat afrijden? Tenzij je natuurlijk veel categorieën hebt, maar als je alleen B hebt.....

Of denk ik dan te simpel? :?
ik gok dat het systeem van het cbr wel een vlaggetje geeft dat je rijbewijs vanwege bepaald gedrag ongeldig is verklaard.

Mocht je eerst een sex-change en identiteitsverwisseling hebben ondergaan met nieuw BSN enz enz dan geef ik je kans, maar dan is 800E goedkoper :P
 
Zoals hierboven is aangegeven is deelname aan de EMG-cursus verplicht. Bij weigering van deelname of onvoldoende deelname aan de EMG-cursus wordt uw rijbewijs ingetrokken/ongeldig verklaard.
Bron: Hierzo

Ik weet niet of het CBR een nieuw examen accepteert, want ik neem aan dat dit geregistreerd wordt. Zou raar zijn als je dan gewoon opnieuw mag afrijden.
 
Laatst bewerkt:
je vergeet even voor het gemak dat je rijbewijs niet geldig (of ingetrokken dat weet ik even niet) is totdat je de EMG hebt gedaan. Belangrijk om te weten is dan of je in afwachting van de uitkomst van het bezwaar wel of niet mag rijden.

Persoonlijk heb ik niets tegen de EMG, maar de wijze waarop vind ik dubieus en buitenproportioneel. Daarnaast wordt het een maatregel genoemd, maar vraag ik me erg af of het niet gewoon een straf is? Je hebt wel een keuze, maar weigeren betekent :W naar je rijbewijs. En als het gaat om te toetsen of iemand nog wel rijbekwaam is dan is een driedaagse cursus a 800E niet heel erg schieten met een kanon op een mug :?

Is dat zo? Dat vroeg ik me ook af, maar kon daar niet expliciet iets over vinden.

Dus het is altijd zo dat je tot succesvolle afronding van de EMG een rijontzegging hebt?

Waar is die informatie te vinden?

EDIT: Nee dus want hier http://www.cbr.nl/emg.pp staat:

"De procedure
Cursisten moeten de kosten geheel zelf betalen (in 2011 bedraagt dit €798,00).

De cursus wordt gegeven door trainers van Instellingen voor Verslavingszorg. De divisie Rijgeschiktheid van het CBR ontvangt na afloop bericht over het verloop van de cursus.

Als dit positief is, is daarmee de procedure beëindigd. Daarvan krijgt de cursist uiteraard bericht. Het rijbewijs blijft dan geldig.

Van cursisten die niet of onvoldoende hebben deelgenomen aan de EMG wordt het rijbewijs ongeldig verklaard. "



Dus je hebt je rijbewijs nog gewoon (mits niet door de OvJ ingenomen).
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo? Dat vroeg ik me ook af, maar kon daar niet expliciet iets over vinden.

Dus het is altijd zo dat je tot succesvolle afronding van de EMG een rijontzegging hebt?

Waar is die informatie te vinden?

EDIT: Nee dus want hier http://www.cbr.nl/emg.pp staat:

"De procedure
Cursisten moeten de kosten geheel zelf betalen (in 2011 bedraagt dit €798,00).

De cursus wordt gegeven door trainers van Instellingen voor Verslavingszorg. De divisie Rijgeschiktheid van het CBR ontvangt na afloop bericht over het verloop van de cursus.

Als dit positief is, is daarmee de procedure beëindigd. Daarvan krijgt de cursist uiteraard bericht. Het rijbewijs blijft dan geldig.

Van cursisten die niet of onvoldoende hebben deelgenomen aan de EMG wordt het rijbewijs ongeldig verklaard. "



Dus je hebt je rijbewijs nog gewoon (mits niet door de OvJ ingenomen).
Krek je hebt gelijk...

ken een geval waarbij de overtreder nog een rijverbod had van de rechter en in die tijd naar het EMG moest. Maar dat is wat anders dan wat de cbr eventueel oordeelt. Dus met bezwaar kan je dus misschien wat langer rijden :P
 
Heb nog wel een leuke quote van mijn EMG docent (aardige kerel en fanatiek hardloper, maar dat terzijde):
"Ik was een tijd terug aan het joggen op de dijk toen plotseling een auto mij passeerde en deze mij in mijn rug raakte met zijn spiegel..."
Cursisten: "Zal wel iemand zijn geweest die je herkende van de EMG! }) " _O- _O-

Misschien ook wel een leuk feitje:

van de 10 cursisten waren er 8 motorrijders!!! BIKER TUIG! :+
 
dat kan slechts twee dingen betekenen.

1. Alle mensen op MF zijn heel braaf.

2. Er is er nog nooit eentje geweest die de rechter van zijn/haar onschuld heeft kunnen overtuigen.

Op Flitsservice kwam ik laatst een goed voorbeeld tegen. Dit was van echter wel van een EMA (Alcohol)

Het betrof iemand die moest blazen en volgens de agent teveel had geblazen. De agent had echter de datum van afgifte van het rijbewijs aangezien voor de datum van het behalen van het rijbewijs. De persoon werd onterecht aangezien voor een beginnend bestuurder terwijl 'ie dat niet meer was. De alcohol limiet voor beginnende bestuurders is lager. Deze persoon was dus voor 100% onschuldig maar heeft wel een dure cursus aan zijn broek hangen... Aangezien de vrijspraak later is dan de cursus hang je er dan mooi aan.

Dat zou voorkomen kunnen worden als het CBR pas aan de slag mag na een onherroepelijk vonnis. Volgens mij is dat het enig dat er mis is met de huidige regeling.
 


Kleine update 14 feb. 2011


Helaas nog steeds niets vernomen van het CBR ;(
Ik heb het vermoeden dat het een te lastige vraag is, "waarom een EMG na vrijspraak?"
Nog maar een keer gebeld en nu zal de Teamleider van de Afdeling Vorderingen mij terug gaan bellen
Vol verwachting klopt mijn hart.

Ook op een reactie van postbus 51 moet ik nog even wachten. Maar de medewerker heeft bij beloofd dat ik een reactie krijg.
Voor alle duidelijkheid: Ik heb naar aanleiding van bovenstaand antwoord van Postbus 51 een nieuwe mail gestuurd met de vraag om uitleg ipv afgepoeierd te worden.

De reactie aan Minister Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus via het contact formulier van de VVD is spoorloos. En of ik deze reactie rechtstreeks naar het Ministerie wil sturen.
Die is zojuist verstuurd en nu dus maar weer afwachten.




Tip:
Vraag die CBR medewerker wel om zijn reaktie even op schrift te zetten voor je, dan kan je dat weer (her)gebruiken. Mondelinge toelichtingen/antwoorden kun je verder weinig mee.
 
Tip:
Vraag die CBR medewerker wel om zijn reaktie even op schrift te zetten voor je, dan kan je dat weer (her)gebruiken. Mondelinge toelichtingen/antwoorden kun je verder weinig mee.

Als ze überhaupt belt.
Ze hebben zich nog niet van enige hulpvaardige kant laten zien -O-
Maar we wachten af.
 
Ik was afgelopen jaar ook één van de gelukkige winnaars van de hoofdprijs .. de EMG! *O*

Niet leuk en in mijn ogen een buiten proportioneel hoge straf voor een combinatie van verkeersovertredingen. In mijn geval, maar die mening zal bijna iedereen hebben die een cursus opgelegd heeft gekregen, totaal niet nodig of terecht.

Een EMG cursus wordt niet door een agent toegezegd maar door het CBR. De agent meldt je alleen aan en verklaard waarom hij vindt dat je op cursus moet. CBR beslist hierbij of het nodig is .. en geloof me .. als het om geld gaat is het altijd nodig!

Om in aanmerking te komen hoef je niet heel veel te doen. 2 verkeersgevaarlijke gedragingen en je hebt prijs. En je hoeft er echt niet je best voor te doen .. dit kunnen bijvoorbeeld ook 2 lichte overtredingen zijn (als de agent maar vindt dat ze levensgevaarlijk waren) en je rijbewijs hoeft er ook niet voor in beslag genomen te worden.

Probleem is dat een agent een oberservatie doet van jou overtredingen en je hiervoor bekeurd. Terecht of onterecht, dit blijft een grijsgebied want het blijft altijd de mening van een agent. Deze agent gaat met zijn versie van het verhaal naar het CBR en vervolgens gaat het CBR beoordelen (zwart/wit , goed/fout) of je in aanmerking komt voor een EMG. En daar ligt ook eigenlijk het grote probleem. Als een agent verklaard dat je het voertuig niet onder controle had is dat een mening van de agent en het CBR zal dit als feit behandelen.

Doordat je verkeersovertredingen onder het strafrecht vallen en de EMG onder het bestuursrecht kun je idd wel vrijgesproken worden voor de overtredingen die je hebt, of niet hebt, begaan. Het CBR oordeelt namelijk de verkeers gedragingen en niet de overtreding. (Het kan dus ook zo zijn dat je wordt uitgenodigd voor een cursus zelfs wanneer je niet bekeurd bent. Onwaarschijnlijk maar het kan dus wel). Je kunt overigens wel je EMG aanvechten bij het CBR, maar de kans dat slaagt is vrijwel nihil.

Begin vorig jaar was er ook een stukje in het nieuws waarbij aangegeven werdt dat het CBR in geldnood zou verkeren en dat de overheid het CBR zou steunen d.m.v. meer mensen voor een EMG aan te melden. CBR oordeelt natuurlijk altijd in eigen voordeel, zeker wanneer het om de centen gaat. Pure vriendjespolitiek :( !

Onthoud iig wel dat wanneer je een EMG cursus gedaan hebt, je wel 5 jaar lang een kruisje achter je naam hebt bij het CBR. Wanneer je nogmaals een EMG moet doen is de kans groot dat je niet eerder je rijbewijs terug krijgt na een verkeersexamen met een verkeers-psycholoog en dat is allemaal nog veeeel duurder. Uiteraard ook voor het CBR!

.. just my 2 cents :+
 
Erg interessant topic dit. Heb me ook al regelmatig verbaasd over de constructie om het EMG heen.

Wat ik ook apart vind is dit:
Het CBR is een privaatrechtelijke stichting. Ze is door de minister van Infrastructuur en Milieu belast met een verkeersveiligheidstaak: het beoordelen van de rijvaardigheid en medische geschiktheid van bestuurders en de vakbekwaamheid van professionals in transport en logistiek.

zo heb ik het CBR ook altijd gezien. Zij beoordelen op een aangewezen moment of je rijvaardigheid voldoende is om zelfstandig een voertuig te mogen besturen. Nu hebben ze dus ook de taak van het handhaven erbij gekregen, ze kunnen nu op een (min of meer) willekeurig moment je een extra training gaan verplichten. Het gekke is daarbij ook, dat ze dus niet eens toetsen of het daadwerkelijk nodig is, maar het gelijk verplicht stellen.

Op zich vind ik het hele idee achter het EMG zo gek nog niet, een extra cursus voor diegene die klaarblijkelijk zich even niet meer realiseren hoe je je hoort te gedragen in het verkeer. Maar... dit zou m.i. een strafmaatregel moeten zijn, opgelegd door een rechter.

Of nog beter, standaard bij het verlengen van het rijbewijs (iedere x jaar) kijken naar de boetehistorie van die persoon. Teveel boetes in de afgelopen jaren -> volg maar weer eens een cursus om te leren hoe je je wél moest gedragen. Dat lijkt me dan ook objectief te beoordelen, en ook goed te rechtvaardigen.
 
Laatst bewerkt:
In het gesprek dat 30 min duurde kreeg ik de indruk dat de juridische afdeling van het CBR er zijn handen aan vol heeft om deze maatregelen te handhaven, en dat zij de maatregelen liever kwijt dan rijk zijn.

Gezien de slepende problemen bij de afdeling Vorderingen verbaast me dat weinig.
 
Los van dit alles. De verzekering vraagt mij altijd of ik ook een vervolgopleiding heb gedaan rijexamen. Mag je daarop "ja" antwoorden als je een EMG gekregen hebt?

Of nog beter, standaard bij het verlengen van het rijbewijs (iedere x jaar) kijken naar de boetehistorie van die persoon. Teveel boetes in de afgelopen jaren -> volg maar weer eens een cursus om te leren hoe je je wél moest gedragen. Dat lijkt me dan ook objectief te beoordelen, en ook goed te rechtvaardigen.

Dat is ook niet reeel. Ik zit 7 dagen in de week op de weg en rij zo'n ton per jaar. Voornamelijk in de Randstad. Uiteraard, als we allemaal ons netjes aan de snelheid houden maakt het geen verschil met iemand in Friesland. Maar toevallig kom ik uit Friesland en weet ik dat daar weinig mensen zijn die zich aan de snelheidsregels houden. Alleen de pakkans is honderd keer kleiner.
Daar komt bij dat flitsboetes niet op naam, maar op kenteken komen. Oftewel dat is ook al weer niet te controleren.

Als je het eerlijk wil doen moet gewoon iedereen op herhaling bij het verlengen van zijn of haar rijbewijs. Dan vis je ook de mensen er uit die nooit rijden, of de mensen die op Curacao hun rijbewijs gehaald hebben door twee rondjes om een pion te rijden. Je moet met een vliegtuig ook vlieguren maken, lijkt me een prima systeem voor het gewone rijbewijs. Maar stel er ook wat tegenover. De vereisten aan een bestuurder worden hoger, geef dan ook wat terug in de vorm van lagere wegenbelasting bijvoorbeeld.
 
Boeiend topic, kom alleen al een paar keer een verkeerde interpretatie van vrijspraak tegen, er is een verschil tussen ontslag van rechtsvervolging en vrijspraak.
In het eerste geval is er vaak sprake van een strafuitsluitingsgrond en bij vrijspraak is het feit niet of onvoldoende bewezen.
Ik denk dat het per geval verschillend is of een EMG na vrijspraak terecht is, ligt eraan op welke wijze de rechter tot zijn/haar uitspraak komt. Vandaar dat een EMG m.i ook alleen door een officier geeist moet worden en uiteindelijk in een rechterlijke uitspraak terug moet komen.
Complimenten voor je kruistocht, de overheid kan een harde walnoot zijn :)
 
Ik was afgelopen jaar ook één van de gelukkige winnaars van de hoofdprijs .. de EMG! *O*

Niet leuk en in mijn ogen een buiten proportioneel hoge straf voor een combinatie van verkeersovertredingen. In mijn geval, maar die mening zal bijna iedereen hebben die een cursus opgelegd heeft gekregen, totaal niet nodig of terecht.

Een EMG cursus wordt niet door een agent toegezegd maar door het CBR. De agent meldt je alleen aan en verklaard waarom hij vindt dat je op cursus moet. CBR beslist hierbij of het nodig is .. en geloof me .. als het om geld gaat is het altijd nodig!

Om in aanmerking te komen hoef je niet heel veel te doen. 2 verkeersgevaarlijke gedragingen en je hebt prijs. En je hoeft er echt niet je best voor te doen .. dit kunnen bijvoorbeeld ook 2 lichte overtredingen zijn (als de agent maar vindt dat ze levensgevaarlijk waren) en je rijbewijs hoeft er ook niet voor in beslag genomen te worden.

Probleem is dat een agent een oberservatie doet van jou overtredingen en je hiervoor bekeurd. Terecht of onterecht, dit blijft een grijsgebied want het blijft altijd de mening van een agent. Deze agent gaat met zijn versie van het verhaal naar het CBR en vervolgens gaat het CBR beoordelen (zwart/wit , goed/fout) of je in aanmerking komt voor een EMG. En daar ligt ook eigenlijk het grote probleem. Als een agent verklaard dat je het voertuig niet onder controle had is dat een mening van de agent en het CBR zal dit als feit behandelen.

Doordat je verkeersovertredingen onder het strafrecht vallen en de EMG onder het bestuursrecht kun je idd wel vrijgesproken worden voor de overtredingen die je hebt, of niet hebt, begaan. Het CBR oordeelt namelijk de verkeers gedragingen en niet de overtreding. (Het kan dus ook zo zijn dat je wordt uitgenodigd voor een cursus zelfs wanneer je niet bekeurd bent. Onwaarschijnlijk maar het kan dus wel). Je kunt overigens wel je EMG aanvechten bij het CBR, maar de kans dat slaagt is vrijwel nihil.

Begin vorig jaar was er ook een stukje in het nieuws waarbij aangegeven werdt dat het CBR in geldnood zou verkeren en dat de overheid het CBR zou steunen d.m.v. meer mensen voor een EMG aan te melden. CBR oordeelt natuurlijk altijd in eigen voordeel, zeker wanneer het om de centen gaat. Pure vriendjespolitiek :( !

Onthoud iig wel dat wanneer je een EMG cursus gedaan hebt, je wel 5 jaar lang een kruisje achter je naam hebt bij het CBR. Wanneer je nogmaals een EMG moet doen is de kans groot dat je niet eerder je rijbewijs terug krijgt na een verkeersexamen met een verkeers-psycholoog en dat is allemaal nog veeeel duurder. Uiteraard ook voor het CBR!

.. just my 2 cents :+

Bedankt voor de samenvatting van dit topic, Al vergeet je wel het uiteindelijke onderwerp van het topic. EMG na Vrijspraak
Uit jou verhaal maak ik niet op dat jij vrijspraak heb gehoord bij de rechter.
Dan heb ik geen moeite met de opgelegde maatregel. (of het te zwaar bestraft is valt over te discussiëren, en dan denk ik dat ik jou gelijk geef)
Dit topic gaat over EMG na Vrijspraak.
 
Schakel anders ook de nationale ombudsman in. Dat werkt ook er goed.

De nationale Ombudsman is pas mogelijk als alle andere stappen reeds genomen zijn.
De Nationale Ombudsman gaat in dit geval helemaal niets doen!

Been There, Done That.
 
Bedankt voor de samenvatting van dit topic, Al vergeet je wel het uiteindelijke onderwerp van het topic. EMG na Vrijspraak
Uit jou verhaal maak ik niet op dat jij vrijspraak heb gehoord bij de rechter.
Dan heb ik geen moeite met de opgelegde maatregel. (of het te zwaar bestraft is valt over te discussiëren, en dan denk ik dat ik jou gelijk geef)
Dit topic gaat over EMG na Vrijspraak.
Dat gaat het eigenlijk niet.

Strafrecht en bestuursrecht hebben niet persé iets met elkaar te maken en dat is de kern van dit topic. Een veroordeling of vrijspraak onder strafrecht is feitelijk irrelevant voor het CBR, die vallen immers onder het bestuursrecht. Dat kan je vervelend of onlogisch vinden (net als de rest van de wereld), maar dat is nou eenmaal zo.

De enige oplossing is er eentje waar die regelgeving wordt teruggedraaid/gewijzigd of een bestuursrecht procedure waarbij de redelijkheid van deze regeling wordt betwist. Tot iemand die succesvol betwist is het simpel, een enkele ambtseed (en bijgaande perfecte inschatting) en een verplichte aanmelding van de waarneming van de agent, bij het CBR is genoeg en daar is geen ontkomen aan.
 
Als je het eerlijk wil doen moet gewoon iedereen op herhaling bij het verlengen van zijn of haar rijbewijs. Dan vis je ook de mensen er uit die nooit rijden, of de mensen die op Curacao hun rijbewijs gehaald hebben door twee rondjes om een pion te rijden. Je moet met een vliegtuig ook vlieguren maken, lijkt me een prima systeem voor het gewone rijbewijs.
Ik kom uit/zit in de luchtvaart. Lijkt mij een uitstekend plan, zolang dat niet bij die boevenbende (het CBR) gebeurt. Gewoon iedere 3 of 5 jaar een examen afnemen, ieder jaar is onhaalbaar. Om het jaar een verplichte VRO lijkt mij ook geen slecht plan.

Als vlieginstructeur heb ik ook heel wat profchecks gedaan. Zelfs mensen die het (vliegen/rijden) veel doen en veel ervaring hebben laten er verkeerde gewoontes insluipen, maken stomme fouten enz.

Sterker nog, ervaren gebruikers zijn de gevaarlijksten. Ze "weten het wel", maar missen ieder kritisch vermogen op hun eigen rijkunsten. Kijk maar 's naar BODW, vrijwel iedereen vindt het wel meevallen wat hij doet...
 
Laatst bewerkt:
Strafrecht en bestuursrecht hebben niet persé iets met elkaar te maken en dat is de kern van dit topic. Een veroordeling of vrijspraak onder strafrecht is feitelijk irrelevant voor het CBR, die vallen immers onder het bestuursrecht. Dat kan je vervelend of onlogisch vinden (net als de rest van de wereld), maar dat is nou eenmaal zo.

De enige oplossing is er eentje waar die regelgeving wordt teruggedraaid/gewijzigd of een bestuursrecht procedure waarbij de redelijkheid van deze regeling wordt betwist. Tot iemand die succesvol betwist is het simpel, een enkele ambtseed (en bijgaande perfecte inschatting) en een verplichte aanmelding van de waarneming van de agent, bij het CBR is genoeg en daar is geen ontkomen aan.
Jij slaat de spijker op zijn kop. Zo moeilijk is het allemaal niet, jongens...

De EMG valt onder het bestuursrecht en heeft niets met het strafrecht te maken. Ik kan mij voorstellen dat dit anders voelt, zeker wanneer je door de politierechter wordt vrijgesproken, maar helaas... In plaats van oeverloos te bellen met het CBR doe je er soms verstandiger aan om gewoon even de rechtspraak (of nog beter: de wet) erbij te pakken. Je bent namelijk niet de enige die dit vraagstuk aan de hand heeft gehad.

Als voorbeeld noem ik de uitspraak van de Raad van State met LJN nummer BC8503. Zoek deze maar eens op op rechtspraak.nl. Ik citeer:
"Tevens betoogt [appellant] dat de rechtbank ten onrechte heeft overwogen dat geen bestuursrechtelijk gevolg is verbonden aan de vrijspraak door de politierechter. (...) Terecht heeft de rechtbank voorop gesteld dat het in deze zaak niet gaat om een strafrechtelijke procedure, maar om een daarvan los staande bestuursrechtelijke maatregel die erop is gericht de ter bevordering van de verkeersveiligheid noodzakelijk geachte deelname aan een onderzoek naar de geschiktheid voor het besturen van een motorrijtuig af te dwingen. De rechtbank heeft voorts met juistheid aangenomen dat een door een politieagent op ambtseed opgemaakt proces-verbaal in het algemeen voldoende grondslag vormt voor het standpunt dat het vermoeden bestaat als bedoeld in artikel 130, eerste lid, van de WVW 1994."
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan