Energica

Beste allemaal, ik wil graag wat vragen.
Ik overweeg de aanschaf van een Energica, ik heb proef gereden op een Eva Ribelle RS, en ik was erg onder de indruk.
Nu vind ik echter de Ego met zijn volle kuip er net wat beter uitzien wat uiterlijk, en denk eraan om voor de Ego te gaan. Ik begrijp dat er technisch geen verschillen zijn, maar dat het alleen de kuip en de rijhouding zijn die anders zijn..
Wat is jullie idee, want in zie heel veel Ribelle's, maar bijna geen Ego's op de fotos die ik her en der zie (facbook, Energica club etc, ) Wat zijn jullie redenen om voor de Ribelle te kiezen behalve de rijhouding.
Ik hoor graag van je hoe je uiteindelijk beslist, ik heb precies dezelfde overwegingen. Wie weet voor mij nog iets anders omdat ik een beetje op de gemiddelde Italiaan lijk, Italiaanse auto,s ,motoren passen mij vaak verrassend goed. Als jij meer de gemiddelde Westfries bent met maat 46 en 1,90 meter dan is het vast anders. Heb nu een Moto Guzzi.
 
Vandaag een kort stukje op de Ego gereden, gaat hem niet worden. Voel me niet lekker met mijn postuur (redelijk gelijk aan Ijzervreter schat ik in), De motor is voor mij net een stukje te klein.
De zit is niet eens zo super extreem, wel vergelijkbaar met andere supersport motoren, maar ik kom op deze ruimte te kort.
Bedankt voor het meedenken.
 
Vandaag een kort stukje op de Ego gereden, gaat hem niet worden. Voel me niet lekker met mijn postuur (redelijk gelijk aan Ijzervreter schat ik in), De motor is voor mij net een stukje te klein.
De zit is niet eens zo super extreem, wel vergelijkbaar met andere supersport motoren, maar ik kom op deze ruimte te kort.
Bedankt voor het meedenken.
Dan zou ik toch ook echt de Eva (Ribelle) en ook de SS9 uitproberen. Qua zit is er echt verschil tussen de 3 types.
Sowieso zal je op de SS9 de meeste ruimte hebben (ruimer zadel, zit meer rechtop door het hogere en bredere stuur).
Met het brede stuur en minder sportieve zit, zit de Eva mooi tussen de Ego en de SS9 in.
 
Dan zou ik toch ook echt de Eva (Ribelle) en ook de SS9 uitproberen. Qua zit is er echt verschil tussen de 3 types.
Sowieso zal je op de SS9 de meeste ruimte hebben (ruimer zadel, zit meer rechtop door het hogere en bredere stuur).
Met het brede stuur en minder sportieve zit, zit de Eva mooi tussen de Ego en de SS9 in.
Heb ik vergeten te vemelden, vorige week al een stuk (bijna een uur) op een SS9 gereden. De Eva Ribelle RS staat nog op het lijstje.
 
Als ik het geld zou hebben, zou ik zeker weten voor de Eva Ribelle gaan. 'k Heb op alle drie de modellen redelijk wat gereden, inclusief de oudere versies, en de Eva Ribelle is qua comfort prima (maar de SS9 beter) en qua prestaties prima (maar de Ego beter).

'k Vind de Eva gewoon een ontiegelijk mooi model, waarmee zowel rustig als sportiever kunt rijden. Meer dan zat vermogen om in de sportstand er geen 3 seconden over te doen om van 0 naar 100 te komen, daarna mag je toch niet meer harder (uhu...).

Qua range zijn de drie modellen allemaal prima. Met de Eva Ribelle haal je 140 kilometer met enkel snelweg rijden, gauw richting de 200+ als je enkel binnendoor rijdt. Heeft niet zozeer met het model te maken, maar geeft wel aan dat er voor mij geen beperkingen zijn om voor die versie te kiezen als het kon.
 
Als ik het geld zou hebben, zou ik zeker weten voor de Eva Ribelle gaan. 'k Heb op alle drie de modellen redelijk wat gereden, inclusief de oudere versies, en de Eva Ribelle is qua comfort prima (maar de SS9 beter) en qua prestaties prima (maar de Ego beter).

'k Vind de Eva gewoon een ontiegelijk mooi model, waarmee zowel rustig als sportiever kunt rijden. Meer dan zat vermogen om in de sportstand er geen 3 seconden over te doen om van 0 naar 100 te komen, daarna mag je toch niet meer harder (uhu...).

Qua range zijn de drie modellen allemaal prima. Met de Eva Ribelle haal je 140 kilometer met enkel snelweg rijden, gauw richting de 200+ als je enkel binnendoor rijdt. Heeft niet zozeer met het model te maken, maar geeft wel aan dat er voor mij geen beperkingen zijn om voor die versie te kiezen als het kon.
Mooi verhaal, ik zit te denken wat klopt er niet, maar ik kan niets vinden :+ :+

Helemaal eens dus 8-)
 
Behalve de range. Wij hadden een Eva met dikste accupakket mee tijdens de Schwarzwald tour en met flink doorpoken kwam hij tot 150km.
 
Behalve de range. Wij hadden een Eva met dikste accupakket mee tijdens de Schwarzwald tour en met flink doorpoken kwam hij tot 150km.
Wat klopt er niet aan de range dan? Ik heb uitvoerig gecheckt namelijk dat met een geijkte snelheid van 98 km/h, diverse richtingen, de range omgerekend tussen de 141 en 147 kilometer uitkwam. Ik weeg 90kg en had hem daarbij op cruise control.

Weet niet wat je onder 'doorpoken' verstaat natuurlijk, maar ik noem enkel mijn eigen bevindingen.
 
De temperatuur mis ik in het verhaal.
Maar dat heb je nou eenmaal met forumpraat.
Er is altijd wel iets van te vinden.
Je hebt gewoon een goed verhaal neergezet. ;) :t
 
Mijn ervaring is toch wel dat er niet een enkel antwoord is op “wat is de range?“.

Rijden op de cruise control neemt wel een grote variabele weg maar de wind blijft, de temperatuur, de staat van het wegdek, regen of droog etc. Elk hiervan kan een grote invloed hebben en je rijstijl nog het meest.
 
Mijn ervaring is toch wel dat er niet een enkel antwoord is op “wat is de range?“.

Rijden op de cruise control neemt wel een grote variabele weg maar de wind blijft, de temperatuur, de staat van het wegdek, regen of droog etc. Elk hiervan kan een grote invloed hebben en je rijstijl nog het meest.

Klopt helemaal, ook wel logisch.
Door het veel efficienter omgaan met energie valt dit veel meer op.

Tov Benzine rij ik maar met net geen 2 liter benzine in de tank rond. Elk verschil merk je dus veel sneller.
Bij ICE verlies je veel in warmte en dat blijft hetzelfde.
De verliezen waar EV last van heeft snelheid, wegdek enz. zijn er wel maar vallen veel meer weg tegen de warmte verliezen.
 
Die range van 200+ haal je niet als je binnendoor flink hard door rijdt met veel bochten uit accelereren. Dan kom je tot 150 max heb we gemerkt.
Doorpoken is zo hard rijden als de weg en je cogones toelaten, dus niet op basis van het bord dat er staat. Voordat iedereen moord en brand gaat schreeuwen: op de wegen die wij rijden moet je vaak een goeie rijder zijn om überhaupt de max toegestane snelheid te halen.
 
Die range van 200+ haal je niet als je binnendoor flink hard door rijdt met veel bochten uit accelereren. Dan kom je tot 150 max heb we gemerkt.
Doorpoken is zo hard rijden als de weg en je cogones toelaten, dus niet op basis van het bord dat er staat. Voordat iedereen moord en brand gaat schreeuwen: op de wegen die wij rijden moet je vaak een goeie rijder zijn om überhaupt de max toegestane snelheid te halen.

Ah, ja dat is inderdaad een andere tak van sport. Die behoefte heb ik niet echt, dus zal ik ook niet gaan uitproberen. Met zoveel accelereren en remmen vind ik het overigens nog netjes dat je ca. 150 kilometer weet te halen wel. Vaak en hard accelereren is een van de meest energieslurpende dingen voor je actieradius.
 
Ah, ja dat is inderdaad een andere tak van sport. Die behoefte heb ik niet echt, dus zal ik ook niet gaan uitproberen. Met zoveel accelereren en remmen vind ik het overigens nog netjes dat je ca. 150 kilometer weet te halen wel. Vaak en hard accelereren is een van de meest energieslurpende dingen voor je actieradius.

Het fel accelereren en remmen (regenereren) op land-en slingerweggetjes is niet de grootste energieslurper, getuige de 150 km range (en het geschatte gemiddelde verbruik van 11kWh/100 km). Vaak moet je ook door dorpjes, en met 50 km/h is het verbruik daar erg gunstig. De gemiddelde snelheid is dientengevolge niet erg hoog, en inderdaad, op sommige weggetjes kom je zelfs met sportief rijden niet aan de 80 of 100 km/h. Wat wel desastreus voor de range is, is het lekker doortrekken op lange rechte stukken tot ver boven de 100 km/h. Erg verleidelijk in 'the middle of nowhere', maar dan verbruik je zomaar >20 kWh/100km. Als je weet dat er bij de lunch-of koffiepauze een snellader staat kun je natuurlijk ook gewoon knallen.
 
Is het slecht om bijvoorbeeld zonder bij te laden 95 km per dag op een lading te rijden? Voor woon werk zou ik dat gaan doen, ik neem aan dat je dan je batterij 100% vol doet thuis en dan heen en weer en bij terugkomst nog 10 a 25% over. Deels stad provinciale weg en grootste deel snelweg. Een nieuwe Ribelle vind ik wat te duur voor het doel waar ik hem voor ga gebruiken. Ik zet hem gewoon buiten in de binnenstad van A,dam. Ook bij pekel en regen ga ik eropuit. De afschrijving is ook behoorlijk een paar jaar oude kost bijna een derde minder maar heeft een kleinere batterij. Of toch nog even wachten tot de betere versie met grote batterij betaalbaarder wordt. Vragen vragen,.en range anxiety.
 
Laatst bewerkt:
De fabrikant heeft al een veiligheidsmarge ingebouwd voor de accu, je kunt de hele capaciteit gebruiken (al zal die wel variëren afhankelijk van snelheid, temperatuur e.d.!)
Sommigen gebruiken een eigen veiligheidsmarge voor de beschikbare capaciteit, maar dan stapel je veiligheidsmarge op veiligheidsmarge. Beetje onzin, als je het mij vraagt...
 
Ik kwam pas in de stromende regen thuis met mijn E-bike.
Halverwege had de electronica al ingegrepen, accu leeg O-) en ik mocht vijftien kilometer verder ploeteren.
Vanwege de nattigheid had ik besloten de accu pas de volgende dag op te laden.
Maar dat ben ik vergeten (iets met hersenbeschadiging).
Na een week had ik de fiets weer nodig voor 75 kilometer, accu gaf vol aan, had ik hem blijkbaar toch opgeladen.
Maar na honderd meter keihard leeg.
De electronica is hier dus niet zo nauwkeurig bij een onbelaste meting. :+

Nu denk ik wel dat de Li-Ion een klapje heeft gehad en minder capaciteit heeft.
Het eerste streepje is er nu al na een paar kilometer af.

Leeg is (uiteraard) gelijk laden en niet te lang wachten (en opnieuw belasten na enige tijd is funest). :)
 
Laatst bewerkt:
Is het slecht om bijvoorbeeld zonder bij te laden 95 km per dag op een lading te rijden? Voor woon werk zou ik dat gaan doen, ik neem aan dat je dan je batterij 100% vol doet thuis en dan heen en weer en bij terugkomst nog 10 a 25% over. Deels stad provinciale weg en grootste deel snelweg. Een nieuwe Ribelle vind ik wat te duur voor het doel waar ik hem voor ga gebruiken. Ik zet hem gewoon buiten in de binnenstad van A,dam. Ook bij pekel en regen ga ik eropuit. De afschrijving is ook behoorlijk een paar jaar oude kost bijna een derde minder maar heeft een kleinere batterij. Of toch nog even wachten tot de betere versie met grote batterij betaalbaarder wordt. Vragen vragen,.en range anxiety.
Je moet 'm gaan laden als-ie onder de 20% komt, en dat is bij jou bij thuiskomst. Op je werk staat hij dan met nog 50-60% uit de neus te eten.
Geen probleem.
Ik heb dat als ik naar mijn werklocatie in Lochem moet (A1, N332 vv). Stond-ie vandaag ook met 55% te wachten; met 17% thuis.
 
De fabrikant heeft al een veiligheidsmarge ingebouwd voor de accu, je kunt de hele capaciteit gebruiken (al zal die wel variëren afhankelijk van snelheid, temperatuur e.d.!)
Sommigen gebruiken een eigen veiligheidsmarge voor de beschikbare capaciteit, maar dan stapel je veiligheidsmarge op veiligheidsmarge. Beetje onzin, als je het mij vraagt...
De 13.4 kWh Energica heeft een nominale capaciteit van 11.7 kWh (daar zit al je veiligheidsmarge).
Maar ik meen @EsBeKa had ooit eens gepost dattie er niet meer dan 10.6 kWh in had weten te frotten.
(dus als je daar dan nog eens een marge op gaat zetten idd ......)

Het BMS van de Energica is erg goed; ik zou me daar geen zorgen over maken.
 
Je moet 'm gaan laden als-ie onder de 20% komt, en dat is bij jou bij thuiskomst. Op je werk staat hij dan met nog 50-60% uit de neus te eten.
Geen probleem.
Ik heb dat als ik naar mijn werklocatie in Lochem moet (A1, N332 vv). Stond-ie vandaag ook met 55% te wachten; met 17% thuis.
Dan zou ik dus een Energica met de kleinste batterij kunnen gebruiken en heb ik nog 10% reserve als ik onverhoopt een omleiding heb. Hum, net de Guzzi wat TLC gegeven,..
 
Het BMS van de Energica is inderdaad erg conservatief. Cellen worden individueel gemonitord; komt er eentje buiten de ondergrens van de celspanning, grijpt het BMS in (dan kan onder de 10% SOC gebeuren, met veelvermogen vragen bij koud weer) Dit in combinatie met de reservecapaciteit maakt het geen probleem om de motor geregeld bijna leeg te rijden. Bij aankomst gelijk laden is wel aan te bevelen. Ook belangrijk is voor aanvang naar de 100% laden; hoe beter gebalanceerd de accucellen, hoe minder de kans dat er eentje te laag is en de zwakste schakel vormt. In het geval van omleidingen en nood heeft de Energica nog altijd het snelladen als backup, Amsterdam is een snellader-walhalla.
 
Vaak en hard accelereren is een van de meest energieslurpende dingen voor je actieradius.
Meerdere mensen hebben hier al prima op gereageerd, toch waag ik mij aan een aanvulling.

Snel optrekken is telkens maar heel even, letterlijk een paar seconden trek je een stevige stroom en dan minder je alweer. De invloed valt dus wel mee. Echt snel leegtrekken doe je door lang op topsnelheid te rijden, dan vraag je continu de hoogste stroom en dan gaat het hard. Maar geen zinnig mens die zo rijdt.

Wat hier vast in meespeelt is de zogenoemde GOM, de “Guess-0-Meter”, oftewel de “Estimated Range”. Die geeft weer hoever je met je huidige rijstijl nog kunt rijden. Als je net wegrijdt gebruikt ie de gegevens van eerder om te vergelijken.

Nu ga je de rit beginnen door vlak na elkaar een paar keer flink gas te geven, de computer denkt bij zichzelf: “als je zo blijft rijden kom je lang niet zo ver als gisteren”, en hij stelt de estimated range flink naar beneden bij, 70 km er af.
Jij denkt hierdoor wellicht dat drie keer snel optrekken ineens 70 km aan range kost maar dat is niet juist, die 70 km gaat er alleen af als jij zo blijft rijden. Als je weer normaal gaat rijden zie je de estimated range terugkomen, bijna op de oude waarde; er komen steeds kilometers bij en wellicht heeft die wilde rijstijl je maar 5 km range gekost.

Getallen even om een idee te geven, er kunnen geen rechten aan worden ontleend. ;)
 
Meerdere mensen hebben hier al prima op gereageerd, toch waag ik mij aan een aanvulling.

Snel optrekken is telkens maar heel even, letterlijk een paar seconden trek je een stevige stroom en dan minder je alweer. De invloed valt dus wel mee. Echt snel leegtrekken doe je door lang op topsnelheid te rijden, dan vraag je continu de hoogste stroom en dan gaat het hard. Maar geen zinnig mens die zo rijdt.

Wat hier vast in meespeelt is de zogenoemde GOM, de “Guess-0-Meter”, oftewel de “Estimated Range”. Die geeft weer hoever je met je huidige rijstijl nog kunt rijden. Als je net wegrijdt gebruikt ie de gegevens van eerder om te vergelijken.

Nu ga je de rit beginnen door vlak na elkaar een paar keer flink gas te geven, de computer denkt bij zichzelf: “als je zo blijft rijden kom je lang niet zo ver als gisteren”, en hij stelt de estimated range flink naar beneden bij, 70 km er af.
Jij denkt hierdoor wellicht dat drie keer snel optrekken ineens 70 km aan range kost maar dat is niet juist, die 70 km gaat er alleen af als jij zo blijft rijden. Als je weer normaal gaat rijden zie je de estimated range terugkomen, bijna op de oude waarde; er komen steeds kilometers bij en wellicht heeft die wilde rijstijl je maar 5 km range gekost.

Getallen even om een idee te geven, er kunnen geen rechten aan worden ontleend. ;)
Dat effect heb ik inderdaad gezien in een elektrische auto, beginnen met een bereik van 208kilometer en dan heel hard naar beneden en dan na een dag rijden toch nog 178 kilometer bereik over houden. Veel stadskilometers gemaakt,..veel meer dan de dertig die je zou verwachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan