Energica

Weleens mee gereden??????
Ik zou hem ook niet kopen, maar qua techniek is hij erg mooi en vooral anders, dat schrik mensen af die niet verder durven te kijken dan hun eigen comfort zone. Leuke dienstmotor, zwaailichten erop, dikke toeter en mooie rood/witte strepen.
Zojammer dit
 
Weleens mee gereden??????
Ik zou hem ook niet kopen, maar qua techniek is hij erg mooi en vooral anders, dat schrik mensen af die niet verder durven te kijken dan hun eigen comfort zone. Leuke dienstmotor, zwaailichten erop, dikke toeter en mooie rood/witte strepen.
Rijdt het zo slecht? Heel gaaf hoe ze de opzet anders opzetten. Dit is inderdaad een goed voorbeeld van de mogelijkheden in de opzet die een electrische aandrijving met zich meebrengen.
 
Ik begreep eens dat vooral het stuur anders is en tegen je natuur in. Iedere helft heeft een eigen draaipunt? Dat lijkt me best vreemd om daar dan mee te rijden als je van kinds af aan gewend bent aan een centraal punt.
 
Voor zover ik het begrijp is de voorwielophanging vergelijkbaar met de Bimota Tesi en de Vyrus.

Het balhoofd zit in de vooras en danst op en neer met een parallelarm geleiding.
Normaal ligt de balhoofdaslijn achter de vooras, zo komt men aan de juiste naloop. Hiermee kan dat dus niet.
 
Ik begreep eens dat vooral het stuur anders is en tegen je natuur in. Iedere helft heeft een eigen draaipunt? Dat lijkt me best vreemd om daar dan mee te rijden als je van kinds af aan gewend bent aan een centraal punt.

na 10 minuten weet je niet beter.
 
over de verbruik gesproken. Ik zie allerlei cijfers voorbij komen. Maar rekenen jullie met de echte snelheid, of met de snelheid op de snelheidsmeter. Daar zit namelijk behoorlijk verschill in. Dat ziet men ook als men bijv. 100 rijd (volgens display). dan hoort de momenteel benutte KW te correleren met momenteel verbruik per 100km. (scherm 2) Dat is bij mij tenminste niet het geval, an dat is begrijpelijk als je de GPS daarbij haalt.

Als ik volgens het display 109kmh rij is het in werkelijkheid maar 100kmh
 
Heb je nergens een W/km aanduiding? Zo kun je op het display configureren voor zero, dat is waar ik mijn waarden haalde.
 
De snelheidsmeter van de Energica overdrijft ook, maar de kilometerteller is akelig precies. Aangegeven verbruik op display klopt met realiteit.
 
Energiva prijzen zijn aardig gezakt. Is het niet? Nu staat er voor iets meer dan 20K een fiets met snellaadfunctie klaar ...
 
Brrrrr. Die Eva Ribelle in het rood. Hoe fucking sexy wil je 't hebben :D En die range, op basis van praktijkgebruik, ben zéér benieuwd. Prijsstelling volgt volgens mij later, maar het lijkt me zéér lucratief worden nu.
 
@EsBeKa heb je ook een idee van het gewicht? Ze spreken van een besparing op het vorig model maar dan veronderstel ik wel dat dat op alles behalve de accu is. Want met 1,5x de accu kan ik mij niet voorstellen dat het geheel nog altijd lichter is.

In elk geval ga ik de gekuipte + versie zeker testrijden van zodra ze ook echt beschikbaar zijn. En afhankelijk van hoe dat wel of niet bevalt kom ik vaker in dit topic dan in het Zero topic. Dan kan ik meteen ook iets over de restwaarde vertellen gok ik zo :p.
 
Ik denk wel dat dit op de accu is, het enige onderdeel dat is vervangen en ik meen me te herinneren dat ze in de Ego Corsa ook gewicht al van de accu af hadden gehaald. Ze communiceren 5% minder gewicht, zal op een kilo of 14 neerkomen.
 
Dat is toch nog altijd veel hoor. Ik ga puur omwille van die range en snelladen wel eens testen. Maar eerlijk gezegd vrees ik dat dat voor mij de boosdoener zal zijn, samen met de ketting. Ketting kun je mits wat creativiteit nog wel vervangen door een riem als je dat maar graag genoeg wilt. Dat gewicht... ja daar zit je gewoon mee.

Sowieso een ferme prestatie hoor van energica. Ik zei in 't tweakers artikel al dat een range op de snelweg van 200 km + snelladen voor mij voldoende zou zijn om alle ploffers weg te doen. En het lijkt er op dat Energica dat gewoon kan nu (mits wat conservatief rijden op de snelweg). Is vooral voor op reis gaan dat ik daar aan denk. Dan doe ik max 400 km er dag en 1x of zelfs 2x 30min laden is dan geen issue. De configuratie die ik op 't oog heb is maar liefst € 28,775.00 excl BTW.
 
Dat gewicht... ja daar zit je gewoon mee.

Gelukkig rijd je vaker dan je stilstaat, want tijdens het rijden merk je letterlijk níets van dat gewicht. In trage bochten zul je wellicht voelen dat hij zich 'ingraaft', maar dat went bijzonder snel. Verder heb je absoluut geen last van het gewicht, dus ben benieuwd hoe je het ervaart tijdens een proefrit ;-).
 
Terug
Bovenaan Onderaan