Eppur si muove (En toch beweegt zij)

Jozef, veelgeciteerd joh...
prachtig span zo..
enne laat de solorijders maar lekker solo rijden..
iemand die wil weten wat ECHT motorrijden inhoud, die rijd zijspan..


motorrijden is fun... zijspanrijden is werken...

Sorry, maar om te mogen werken hebben de meesten denk ik wel een normale baan ;)

[me]Phr3ak zou het best wel eens willen proberen om op een zijspan te rijden :) [/me]
 
Mooie combinatie.
Wat ik me afvraag; kun je met zo'n breed zijspan nog met een kruissnelheid van ca. 130 Kmh, bij een stevige tegenwind, in z'n vijfde, cruisen?
Die 850 T5 zie ik maar zelden rijden in NL.

Zelfs met mijn veel slankere zijspan en een 1000cc fiets met geflowde koppen en een aangepast cardan is de motor bij harde wind blijer in 4.........
Het frontaal oppervlak speelt een zeer grote rol boven de 100km/h
 
Sorry, maar om te mogen werken hebben de meesten denk ik wel een normale baan ;)

dan heb jij nog nooit een dijkie gepakt met een rus zeker??

als je de dijk IJsselstein / Krimpen ad IJssel hebt gereden den heb je het zweet in je oksels staan hoor..

dan is`t echt wel werken..

enne als je eens wilt proberen.... be my gast!!!
 
Mooie combinatie.
Wat ik me afvraag; kun je met zo'n breed zijspan nog met een kruissnelheid van ca. 130 Kmh, bij een stevige tegenwind, in z'n vijfde, cruisen?
Die 850 T5 zie ik maar zelden rijden in NL.
Nou nee, de 5e versnelling is alleen bruikbaar bij ernstig wind mee EN bergaf.
Sterker nog, bij stevige tegenwind kruis ik in z'n 3, er zit een vervelende dip in de koppelkromme bij de T5 waardoor ie bij overschakelen van 3 naar 4 net niet meer goed opneemt bij tegenbries of bergop. Bij niet te veel wind kan dat net, en is de 4e versnelling te gebruiken, maar als het een beetje tegenzit haalt ie dat niet.
Komt ook omdat ik weliswaar een 16 inch achterwiel er in heb zitten voor lagere gearing, maar daar nu een enorme 5.00-16 achterband op heb, die zo hoog is dat het effect van het kleinere wiel volledig wordt teniet gedaan.
Op den duur wil ik ombouwen naar 1000cc en/of een andere nokkenas, maar voorlopig is de pot met geld wel weer bijna leeg.
T5 is nooit zo populair geweest vanwege het uiterlijk en het 16 inch voorwiel, dat maakt de motor wat "nerveuzer" dan andere grote guzzi's, maar is juist wel weer geschikt voor zijspanrijden. En het voordeel van niet-populair is dat ze goedkoper zijn dan andere types.
 
Andere nokkenas werkt alleen in een "beperkt" toerengebied, de standaard nokkenassen van de allround guzzi's hebben een hele mooie vlakke kromme.
Goedkoopste oplossing bloktechnisch is de ademhaling verbeteren door andere inlaatspruitstukken met grotere carburateurs, met een simpel schraapstaaltje kun je dan zelf eventueel de rand van de inlaat in de kop een beetje kietelen.
Verder is een 2e hands laag cardan volgens mij niet eens zo duur en dat zet tenminste echt zoden aan de dijk; bij mij zit zelfs het standaard 18 inch wiel er nog in en de combinatie loopt makkelijk 150 (in 4 bij tegenwind)
 
Ik weet het, het is geen hoogstaand constructiewerk zoals de mede guzzisti, maar toch een stukje huisvlijt waar ik wel weer tevreden mee ben:
Vergelijk de eerste fotos van mijn bak in dit topic en zoals ie er nu uit
ziet: 1 potje flexa signaalrood en een spatbord van een aanhangwagen en het ziet er meteen een stuk frisser uit. (En meteen een sneeuwbuitje als voorbereiding op het altes Elefantentreffen van aankomend weekend).

full
 
En nog eentje. Niet zo'n fraaie foto, maar het moest effe vlug in de sneeuw..

full
 
daar is weinig mis mee.
ik loop met het idee om als het ooit nog mooi weer word ook mijn bak doormidden te zagen (562).
het lijkt toch wel wat krap te worden voor dochter + hond
als ik vragen mag: heb jij de schokbrekersteun in de bak zitten?

ik neem aan dat je dat extra ruitje er na de winter weer afhaalt O-)

edit: stomme vraag, door het verbrede frame zit hij buiten de bak |(
 
daar is weinig mis mee.
ik loop met het idee om als het ooit nog mooi weer word ook mijn bak doormidden te zagen (562).
het lijkt toch wel wat krap te worden voor dochter + hond
als ik vragen mag: heb jij de schokbrekersteun in de bak zitten?

ik neem aan dat je dat extra ruitje er na de winter weer afhaalt O-)

edit: stomme vraag, door het verbrede frame zit hij buiten de bak |(
Dat ruitje verdwijnt tzt, maar dan gaat ook het hele stuurkuipje de vuilnisbak in. Daar komt een mooie ronde koplamp voor en dan een deugdelijk (en groot) scherm, ik zit graag uit de wind.

De bak is eerst verbreed op het bestaande frame, waarbij de rechtse kant van de bak is opengemaakt om het spatbord kwijt te kunnen. Later is het frame verbreed en is de bak weer dichtgemaakt, en heb ik er zelf een los spatbordje op gehangen.
Die eerste verbreding gaf ook niet zoveel extra ruimte omdat het spatbord dan deels in de bak zit (een beetje alsof je op de wielkast zit).

Nu is de bak breed genoeg (20 cm extra) voor een XXXL volwassene die dan riant zit (armen binnenboord, beetje roken, beetje lezen, beetje slapen) of voor 2 niet te grote kinderen (tot een jaar of 8, half negen).
 
Ga ik me der toch weer even tegenaan bemoeien...........

Als je goede bescherming wilt dan kun je volgens mij het beste de stuurkuip van een SP/SPII monteren, de SP en SPII hebben dezelfde "voordeur".
Zelf heb ik 'm destijds gelijk verwijderd omdat ik juist liever een beetje het idee heb dat ik een bepaalde snelheid rijdt en de originele kuip/zithouding van een SPII is perfect zelfs bij 180........ dat vond ik dus een beetje te link voor m'n rijbewijs, een motor moet tot 140/150 comfortabel zijn; daarboven mag je best de wind wel voelen.
Gezien de overeenkomsten tussen de T5 en de SPII moet het vrij eenvoudig zijn om dat scherm te monteren (alleen andere koplamp en bevestiging?) en de vormgeving van het scherm sluit ook mooi aan bij de tank e.d.
De windbescherming is dan zeker bij de snelheden die je met het span neerzet echt nagenoeg perfect.

@Halflife: jij schrijft in de openingspost van jouw topic dat jij het originele plaatwerk nog bij de SP had, als jij de originele kuip nog hebt kunnen jullie mischien zaken doen?

Zelf heb ik 'm bijna direct verkocht samen met wat andere originele SPII spullen aan een kennis vanmij die een schade SPII aan het oplappen was.

Dit is nou een van de dingen die ik zo prettig vind aan rommelen met Guzzi's......
Alles is zo'n beetje onderling uitwisselbaar, waardoor je voor relatief weinig geld exact de Guzzi neerzet die jij wilt...........

ps: @Jozef....... mag ik die vuilnisbak zijn??? heb ik een reserve kuipje..........
psII: weer @Jozef..... neem ook even contact op met Lamers, in die ouwe fabrieksvoorraad die ze daar nu hebben staan heb je zelfs kans op een ongespoten kuip, kan je mooi het kleurschema van de T5 aanhouden.....
 
Laatst bewerkt:
@Halflife: jij schrijft in de openingspost van jouw topic dat jij het originele plaatwerk nog bij de SP had, als jij de originele kuip nog hebt kunnen jullie mischien zaken doen?
zoals ik in mijn topicstart al schreef:
"de tupperware was eraf (wel erbij maar ik wilde het niet hebben)"
ik vind de sp kuip spuuglelijk en heb hem dus bij de verkoper achtergelaten.
ik moet toegeven dat het deesain inmiddels begint te wennen, zal de leeftijd wel zijn.
helaas ik heb hem niet voor je '(

ps: @Jozef....... mag ik die vuilnisbak zijn??? heb ik een reserve kuipje..........

heb jij wel zoveel plek op je zolder? O-)
 
Zijspanrijden is fun want:
Je kunt gewoon je jeans aantrekken en je pothelmpje opzetten, vallen doe je toch niet en bij een frontaaltje helpt die leren broek ook niet.

Je hebt heel veel bekijks

Je kunt lekker driften (mits voldoende pekaas)

Je kunt je gezin meenemen terwijl je met je hobby bezig bent

Vrijwel geen afschrijving !!!

Je kunt eindelijk voldoende bagage kwijt als je op vakantie gaat.
 
Ga ik me der toch weer even tegenaan bemoeien...........
Als je goede bescherming wilt dan kun je volgens mij het beste de stuurkuip van een SP/SPII monteren, de SP en SPII hebben dezelfde "voordeur".
.....
ps: @Jozef....... mag ik die vuilnisbak zijn??? heb ik een reserve kuipje..........
psII: weer @Jozef..... neem ook even contact op met Lamers, in die ouwe fabrieksvoorraad die ze daar nu hebben staan heb je zelfs kans op een ongespoten kuip, kan je mooi het kleurschema van de T5 aanhouden.....
Altijd fijn als er iemand meedenkt. SP(II) kuip is een optie waar ik nog niet aan gedacht had. Zal eens kijken of dat past/hoog genoeg is (ik ben nogal lang en heb inmiddels ook een hoger stuur gemonteerd).
Bij TLM geweest, daar hadden ze nog wel 500 T5 stuurkuipjes, maar geen SP(II) spul gezien, maar misschien dat de 2e hands winkel nog wat heeft, het heeft geen haast.
Je mag tzt het kuipje hebben, er zitten inmiddels een paar fraaie barsten in tpv de knipperlichten, en bij Lamers heb je ze voor een tientje, maar ik bewaar m wel als ik m er af haal (grote, lege zolder..)
Overigens, ik ga van het weekend op en neer naar de Eiffel, heb jij als ervaren pekel-rijder nog tips mbt de storingsgevoeligheid van de elektra, of valt dat wel mee ? Ik zat er over te denken de bobines en de zekeringkast in te pakken, of is dat overdreven ?
 
Altijd fijn als er iemand meedenkt. SP(II) kuip is een optie waar ik nog niet aan gedacht had. Zal eens kijken of dat past/hoog genoeg is (ik ben nogal lang en heb inmiddels ook een hoger stuur gemonteerd).
Bij TLM geweest, daar hadden ze nog wel 500 T5 stuurkuipjes, maar geen SP(II) spul gezien, maar misschien dat de 2e hands winkel nog wat heeft, het heeft geen haast.
Je mag tzt het kuipje hebben, er zitten inmiddels een paar fraaie barsten in tpv de knipperlichten, en bij Lamers heb je ze voor een tientje, maar ik bewaar m wel als ik m er af haal (grote, lege zolder..)
Overigens, ik ga van het weekend op en neer naar de Eiffel, heb jij als ervaren pekel-rijder nog tips mbt de storingsgevoeligheid van de elektra, of valt dat wel mee ? Ik zat er over te denken de bobines en de zekeringkast in te pakken, of is dat overdreven ?

uhmm, als ervaren doorrijder kan ik daarop het volgende zeggen....................
Heb eerlijk gezegd nog nooit enige moeite gedaan om mij Guzzi tegen wat voor omstandigehden dan ook extra te beschermen....... alleen de electriek altijd goed in de WD40 o.i.d houden.......

En wat betreft dat kuipje; toen ik deze gekocht heb heb ik daar nog een paar honderd gulden voor betaald!!! wist niet dat Lamers ze inmiddels zo goedkoop had, dan is het inderdaad nauwelijks de moeite (zeker niet als ik 'm moet repareren)

en de kuip vraag.........;
De voordeur van een SPII is hoog.......... het ruitje is vrij simpel dus daar kan je eventueel zo een hogere ruit in zetten, maar ik ben ook on-italiaans gebouwd (heb ook de voetsteunen naar achteren verplaats, heb het niet zo op gebakken knieen) ben 1.86 en zat prima achter de SP kuip.
Is mischien gewoon een kwestie van spelen met de hoogte, alle Guzzi's zijn in een windtunnel ontworpen dus met iedere kuip is een redelijk tot goede windbescherming te verkrijgen.
 
Overigens, ik ga van het weekend op en neer naar de Eiffel, heb jij als ervaren pekel-rijder nog tips mbt de storingsgevoeligheid van de elektra, of valt dat wel mee ? Ik zat er over te denken de bobines en de zekeringkast in te pakken, of is dat overdreven ?

ik zou inderdaad zoals 3wheel schrijft de boel goed in de wd40 zetten.
als ik mijn zekeringkast als norm neem zou ik van tevoren eerst de boel goed opschuren en corrosiekrabben en dan in de vaseline zetten.
de bobines op zich zijn geloof ik niet slecht.
mijne start wel veel betr sinds ik er kawasaki bobines op heb zitten.
maar als een bobine de geest geeft kan je op elke autosloop een (iets te grote) vervangende vinden.
bekijk wel even je bougiekappen, die ngk dingen lekken nogal makkelijk als ze wat ouder zijn.
 
na de discussie over sp-sp2 kuipen heb ik een collega aangesproken die een sp te koop heeft en een in onderdelen.
daar komt nog bij dat hij chronisch geld tekort heeft.
inderdaad, hij heeft een sp kuip en is ook bereid deze te verkopen :}
de lowers zitten er niet bij en de ruit is bij de bevestigingen gebarsten
als er iemand is die er geld voor over heeft wil ik wel even zijn e-mail adres vragen.
 
na de discussie over sp-sp2 kuipen heb ik een collega aangesproken die een sp te koop heeft en een in onderdelen.
daar komt nog bij dat hij chronisch geld tekort heeft.
inderdaad, hij heeft een sp kuip en is ook bereid deze te verkopen :}
de lowers zitten er niet bij en de ruit is bij de bevestigingen gebarsten
als er iemand is die er geld voor over heeft wil ik wel even zijn e-mail adres vragen.

Ikke wel, kijken kan altijd, en ik ben dol op gemankeerde spullen...

Net terug van een kort-weekend in de Eifel, dan hebben we de sneeuwpret ook maar gehad. Verbazingwekkend zo slecht als mijn combi tegen sneeuw- en ijshelling oprijdt. En dan ook nog moeten zien hoe de Jawa's, MZ's en Urallen daat vrolijk doorheen ploegen...

Een paar sfeerplaatjes:

- Onderweg op de B258 Aachen-Nurburgring..
full
 
Inmiddels zijn we zo slim om een sneeuwruimer mee te nemen voor het tentenkamp..
full
 
..en dankzij de tips van de doorrijders op dit forum en het inpakken van alle nakende electra in rubber en ducktape ziet de motor er na afloop wel zo uit, maar heeft geen klapje gemist en is na een uurtje met de tuinslang weer toonbaar..

full
 
Klusje geklaard, bakkie te koop ?
Volgend jaar weer met een ander bakkie naar de Elefanten ?
Yep, anders valt er niks meer te sleutelen.
En Elefanten in de Eifel is leuker dan in Beieren, dus volgend jaar weer :)
Zat zachtjes aan een leuke URAL te denken....
 
Yep, anders valt er niks meer te sleutelen.
En Elefanten in de Eifel is leuker dan in Beieren, dus volgend jaar weer :)
Zat zachtjes aan een leuke URAL te denken....

dat kan helemaal niet |(
of je hebt een ural,............of je hebt een leuke motor.


koop dan een MZ, da's leuk en toch een motor :}


:+
 
dat kan helemaal niet |(
of je hebt een ural,............of je hebt een leuke motor.


koop dan een MZ, da's leuk en toch een motor :}


:+

Mwaaah, ik heb al diverse MZ's gereden in mijn jeugd en jonge jaren (met en zonder bak) en ook al eens JAWA met en zonder bak, en heb nog wat oude BMW-liefde over (alsmede de behoefte aan een forse dosis zelfkwelling).
En als je met een Ural van Kaapstad naar Amsterdam kan rijden kan het toch niet ZO erg zijn,toch...toch...toch ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan