Eppur si muove (En toch beweegt zij)

En wat er nog aan moet gebeuren:

- Zijspanremwerking verbeteren
- Spatbordje bouwen (dat is nu wel erg provisories)
- Definitieve aansluiting maken als de afstelling goed is
- "Ed Pols" platen voor de voorvork
- Lelijke achterkant van de bak verbouwen
- Nieuwe ruit vouwen
- Zijpanelen van de bak vervangen
- Datalogger inbouwen om de vering en G-kracht dynamisch te kunnen volgen
- Andere nokkenas om het 4000-toeren-gat te dempen

Kortom, de komende twee jaar nog werk genoeg ;)

Weet nog een bak te staan zo'n zelfde is dat niet snellergebeurt en goedkoper?
 
een beetje jennen mag hoor....de harde werkelijkheid blijft dat een guzzist serieus overweegt om zijn combinatie te verkopen om zo'n karakterloze, onbetrouwbare rus daarvoor terug te nemen.....







:9
 
Weet nog een bak te staan zo'n zelfde is dat niet snellergebeurt en goedkoper?
En wat er nog aan moet gebeuren:

- Zijspanremwerking verbeteren
Is gebeurd
- Spatbordje bouwen (dat is nu wel erg provisories)
Is gebeurd
- Definitieve aansluiting maken als de afstelling goed is
Is gebeurd
- "Ed Pols" platen voor de voorvork
Ach, je moet niet alles willen hebben..
- Lelijke achterkant van de bak verbouwen
Tsja, wat is nou eigenlijk lelijk..
- Nieuwe ruit vouwen
NIet echt nodig..
- Zijpanelen van de bak vervangen
Kwestie van smaak..
- Datalogger inbouwen om de vering en G-kracht dynamisch te kunnen volgen
Te duur...
- Andere nokkenas om het 4000-toeren-gat te dempen
Ach ja..

Kortom, de komende twee jaar nog werk genoeg

Nee, ik wil weer tot de ellebogen in het vet en smeer en troep zitten..
 
nee, koop ralfie z'n 3ta-tje, verbouw hem en hang er een mz bakje aan :9~

Nou, ik moet zeggen, met een Jupiter bakje ziet dat er niet slecht uit..
(al zou ik er persoonlijk nog de investering van een zijspanbandje bijdoen)
full
 
't is toch een rare wereld:
Gaat mijn ferrari-rode zijspan over in de goede handen van Ratman, ( Ratman gaat voor Guzzi !) die 'm legergroen wil verven, loop ik tegen dit origineel legergroene exemplaar aan, en heb 'm meteen maar aangeschaft.

full


Ik ben kleurenblind, dus mij maakt het allemaal niet uit :)

Eerst maar eens een tijdje op solo-en, en bedenken wat we daar voor bakje aan gaan hangen (ik denk dat het een Super-Elastic gaat worden).

Moraal: de echte doet-t-zelver ken niet zonder een Guzzi.
 
Gefeliciteerd met je aankoop!

Zo te zien een garantie voor vele prettige sleutel uren!

tot vanmiddag.
 
Zo, even een overjarig topic uit de vergetelheid halen.

Er rijdt weer wat nieuws rond op drie wielen, een Berlusconi-Honecker combinatie:

full



full



De bak is een tikkie verlaagd (dat gaat makkelijk, omdat de bovenste schokbreker-ophanging aan de bak zelf zit, daat zit nu eenzelfde schokbreker op als op de motor).

De torsie-stang is op dezelfde manier als bij MZ bevestigd, daarvoor is een schetsplaat met een stuk pijp aan het cardanhuis gemaakt. Het uiteinde van de torsiestang is met een rubber in die pijp gehangen en geborgd met een ring die door 2 splitpennen op zijn plaats wordt gehouden, bij de eerste proefritten wurmde het rubber zich namelijk uit de pijp.

Zo'n torsiestang zou eigenlijk op geen enkele combi mogen ontbreken, het verschil is indrukwekkend: soepele vering en toch geen slingeren en deinen.

Het hele spulletje stuurt licht en direct, ook door de geringe spoorbreedte (1090 mm) en kleine voorloop (200 mm) . Dat was ook de bedoeling; MZ-achtige afmetingen met het briljante motorkarakter van een kleine Guzzi.
 
Kijk aan.

Aan de looptijd van dit topic te zien is het een wel doordachte combi geworden.
Wat voor kleur gaat het geheel krijgen? Of blijft dit zo? I.i.g veel plezier ermee.
 
Laatst bewerkt:
Zo, even een overjarig topic uit de vergetelheid halen.

Er rijdt weer wat nieuws rond op drie wielen, een Berlusconi-Honecker combinatie:

[afbeelding]


[afbeelding]


De bak is een tikkie verlaagd (dat gaat makkelijk, omdat de bovenste schokbreker-ophanging aan de bak zelf zit, daat zit nu eenzelfde schokbreker op als op de motor).

De torsie-stang is op dezelfde manier als bij MZ bevestigd, daarvoor is een schetsplaat met een stuk pijp aan het cardanhuis gemaakt. Het uiteinde van de torsiestang is met een rubber in die pijp gehangen en geborgd met een ring die door 2 splitpennen op zijn plaats wordt gehouden, bij de eerste proefritten wurmde het rubber zich namelijk uit de pijp.

Zo'n torsiestang zou eigenlijk op geen enkele combi mogen ontbreken, het verschil is indrukwekkend: soepele vering en toch geen slingeren en deinen.

Het hele spulletje stuurt licht en direct, ook door de geringe spoorbreedte (1090 mm) en kleine voorloop (200 mm) . Dat was ook de bedoeling; MZ-achtige afmetingen met het briljante motorkarakter van een kleine Guzzi.

Ik vind 't een mooie combi. Ziet er erg duurzaam uit :Y (als in 'goed voor vele jaren pret' *D )
 
Kijk aan.

Aan de looptijd van dit topic te zien is het een wel doordachte combi geworden.
Wat voor kleur gaat het geheel krijgen? Of blijft dit zo? I.i.g veel plezier ermee.

Nee, zolang ben ik er niet mee bezig geweest. Vanaf oktober ongeveer.

Ik laat de kleuren zo, ten eerste omdat ik kleurenblind ben, dus voor mij is het toch allemaal een pot nat, en omdat ik een motor met zijspan een motor-met-zijspan vind en geen driewieler, dus de motor heeft de kleur van de motor en het zijspan heeft de kleur van het zijspan.
 
Mooi mooi mooi!

denk dat oook maar eens iets als een stabilisator stang ga fabrieken...

Ja, t is ook wel jouw kleur natuurlijk (nou ja, voor de helft). Er komen nog een paar deftige noppenbandjes op voor alle sneeuw die er in februari in de Eifel gaat vallen.....

Zo'n stabi heeft vooral nut bij vrij lange en "zachte" vering, een beetje het Lelijk Eend idee. Als je al een straf afgeveerde combi hebt met korte veerweg zal het verschil niet zo dramaties zijn.
 
Ha die Jozef,

dan zien we elkaar nog wel daar in de Eifel! en dan ben ik natuurlijk met de combi waar dit topic mee begon. :Y :Y :Y

Ik wel bij mij ook de vering verbeteren maar ga eerst eens een nieuwe schokbreker proberen.
 
Laatst bewerkt:
mooi spul :}
dat is inderdaad een zijspan zoals zijspannen bedoeld zijn, alles wat meer is is onzin.
wat die torsiestang betreft heb je volkomen gelijk, het zou verplicht moeten worden.
hoe gaat het trouwens met dat voorvorkje?
vouw je dat dingetje niet volledig op als je een bocht om gaat? of zit er al een verstijver op?
 
mooi spul :}
dat is inderdaad een zijspan zoals zijspannen bedoeld zijn, alles wat meer is is onzin.
wat die torsiestang betreft heb je volkomen gelijk, het zou verplicht moeten worden.
hoe gaat het trouwens met dat voorvorkje?
vouw je dat dingetje niet volledig op als je een bocht om gaat? of zit er al een verstijver op?

Dank.
Het is weer helemaal less-is-more en form-follows-function zullen we maar zeggen.

Ik had ook niet zo veel vertrouwen in de voorvork, maar dat viel bij het proefrijden nogal mee. Het hele gedoe heeft toch al weinig veerweg, zeker met de bak eraan (kijk maar eens hoever de voorvorkrubbers al ingevouwen zijn), en het spatbord is een stevig stukje ijzer, dat scheelt ook al. Maar als blijkt dat ik straks in hoog tempo keerringen verslijt komt er alsnog een beugel bij.

De hele geometrie is er wel op gericht zo weinig mogelijk "last" van de bak te hebben (smal, weinig voorloop, ongeveer de maatvoering uit de jaren vijftig) en dat heeft merkbaar invloed op het hele krachtenspel. Er zit ook maar een lullig frictie-stuurdempertje op om het lichte geflapper rond 30 km/u te dempen, maar zonder zou ook probleemloos gaan.
 
kleurenblind. dude.
wellicht een hele domme vraag, maar hoe gaat t met stoplichten als de zon erop schijnt?
ik zie gewoon en heb er nog wel eens moeite mee...
 
kleurenblind. dude.
wellicht een hele domme vraag, maar hoe gaat t met stoplichten als de zon erop schijnt?
ik zie gewoon en heb er nog wel eens moeite mee...

Geen domme vraag. Het grootste "probleem" is oranje en rood, ook omdat die dicht bij elkaar zitten. Rood en groen zit verder van elkaar, en meestal geeft ook het andere verkeer wel een goede indicatie.
Ik kijk sowieso ook bij een kruising met stoplichten altijd of er ander verkeer aan komt, dat heeft me al vaker een voorvork gescheeld.

'T is wel lastig 's nachts, zeker als het ook nog regenachtig is. Dan zie je het stoplicht zelf niet en kun je slecht inschatten wat bovenste en onderste licht is. Als er dan ook nog straatverlichting bij staat wordt het helemaal een opgave.
Maar met elke handicap is te leven, voorlopig gaat het nog goed...
 
Terug
Bovenaan Onderaan