Er was eens: SAFE Motors Rotterdam

O, hoor jij bij dat lawaaierige groepje ouwe lullen? :+



nee, die met die scootmobielen?
ouwe schuifelaars, kunnen geen motor meer rijden door lichamelijke (en geestelijke) beperkingen... Maar ze zijn wel reuze aardig... we kapen wel een een kant van hun tafel, als dan de rest binnendruppelt bijven die net zo lang draaikonten tot we weggaan... en maar gratis koffie zuipen. Heerlijk en respect :t
 
nee, die met die scootmobielen?
ouwe schuifelaars, kunnen geen motor meer rijden door lichamelijke (en geestelijke) beperkingen... Maar ze zijn wel reuze aardig... we kapen wel een een kant van hun tafel, als dan de rest binnendruppelt bijven die net zo lang draaikonten tot we weggaan... en maar gratis koffie zuipen. Heerlijk en respect :t
Ik kwam daar een tegen in een afgekloofde leren bmw pak reed ook op een old timer
Dacht eerst dat is een etalagepop :X
 
2 keer stage gelopen bij Safe Veenendaal,
een erg leuk team maar altijd wel iemand waarbij je denkt, tja , t'is niet mijn type mens, net zoals bij alle bedrijven/teams .
een keer een boodschap gedaan, iets halen ofzo en kreeg een leen cb-1 mee , daar ging het gas niet vanzelf van terug wat best schrikken is als je net een paar weken je rijbewijs hebt.
ook een ducati 750ss mee gehad die wel schokte onder de 3000 toeren, dit itt mijn privé honda hawk647gt dus sindsdien een paar jaar niet naar Ducati gekeken .
Geweldig was dan wel weer de 'proefrit' op een YZF750 toen die net uit was , waar ik mijn eerste onvrijwillige wheelie mee trok naast de sluis bij wijk bij Duurstede (dus over de dijk gereden) .
Men vond overigens wel dat ik wat lang was weggeweest ( 1 uur ofzo) aangezien het meer een gunst was om er even op te rijden aangezien een knul van 19 veelal geen 24.000 gulden heeft liggen voor een motorfiets.
Wat niet wegneemt dat ik daar mijn FZR1000 overjarig heb gekocht die ik ruim 10 jaar heb gereden.

Ook een anecdote daar gehoord dat ze elkaar uitdaagde ( maakt nu niks meer uit om te vertellen ;) ) om een knipperlicht te gooien, dan sla ik hem wel terug, net als bij honkbal.
Ze wilden beiden zich niet laten kennen, hoe noem je dat, dus de 1 gooide en de andere haalde uit.
Maar wel raak dus ding aan tien miljoen stukjes, het was alleen wel de laatste die ze nog konden krijgen, dus het werd een creatief telefoongesprek met de klant.
Dat deed men toen nog hé, bellen .

De stage liep ik in het tijdelijke gebouw nadat de bolbliksem was ingeslagen in het pand op de fokkerstraat .
Men had bij terugkomst de klok met gebroken glas terug opgehangen die de bliksem had geraakt, die was wel stuk maar meer als herinnering.

Het zou best kunnen dat er motoren met schade verkocht werden zonder dit te weten, daar heb ik echt geen weet van.
Zo denk ik dat als HP failliet gaat er ook mensen zullen zijn die daar gewoon met plezier heen gingen en goed geholpen zijn, dat meen ik echt.
Daarmee vergelijk ik ze absoluut niet, maar het topic is geopend voor mooie herinneringen ;)
 
Vroeger had je hier in Twente (enschede) Piet van dijk motoren,was altijd leuk om naartoe te gaan .
Safe heeft hem toen uitgekocht omdat hij teveel handel voor ze wegkaapte.
Op dezelfde plaats gaan zitten,dus weg uit het relatief kleine pand in Hengelo.
Sfeer was weg en een paar jaar later waren ze failliet.
 
Weet zelf alleen nog 2 monteurs, één van voor de val, en één van er na..
Van ervoor:
Johan (jaren later weer tegen gekomen bij Van Wijk, en weer later bij een lokaal shoppie in mijn buurt)

Van na de val:
Micha..
Was ook een geweldige kerel.
Ook hem ben ik later weer bij een andere shop tegen gekomen.


@hans zx
Nee, sorry, de naam zegt mij niets.
Wel het gezicht voor mij, op zijn stoel al rollend door de receptie heen..
Kan mij nog wel vaag herinneren dat hij een aardige vorm van zelfspot had:+:Y
 
Ik wilde 2 motoren inruilen bij Safe Veenendaal, en een nieuwe kopen.
Maar inruil was niet interessant, omdat hij dan weer 2 motoren extra in de showroom had.
Wilde er 14000 gulden voor geven.
Uiteindelijk ingeruild bij vd Bosch motoren in Utrecht samen voor 18500,- gulden.

Herinner me nog een anecdote nav het topic over lawaaiierige uitlaten.
De vriendin van mijn zwager had net haar rijbewijs en een Suzuki Savage met een echt open uitlaat.
Wel een leuk geluid.
Wij samen naar de jaarmarkt in Rotterdam.
Komen de snelweg af en worden, door de politie, naar een parkeerplaats geleid voor een geluidscontrole.
Het ging om haar motor, dus ik zet mijn motor een eind verderop.
Praat zo eens met die agent en hij legde mij uit hoe de meting ging.
Dus ik vroeg, waarom zij wel en ik niet ?
"Ja, jij hebt een Harley, die mogen meer geluid maken."


1573553736560.png
 
Ik heb daar de 2e motor uit het rijtje gekocht, de Kawasaki 305Ltd met riemaandrijving. Import uit Canada en bij de verkoop was het wachten op een andere koplamp omdat het een geseald exemplaar was. Is een Honda koplamp geworden. Toen door Safe laten keuren bij de RDW en op kenteken gezet. Het is de enige motor waarmee ik pech heb gehad.
 
Samen met m'n 2 broers jaren bij Safe Rotterdam geouwehoerd. Eerst Brielselaan, daar ruilde ik(1972) m'n 250 Benelli in voor de toen populaire Suzuki T500, kreeg nog fl 650,= voor die brommer. T500 ingeruild voor een Yamaha TX750 (1973) kut ding, Safe was toen verhuisd naar die bioscoop.
Ook daar Damen motoroverals laten aanmeten. Prima geholpen steeds alleen de aflevering van die TX750 was een drama, waren een onderdeeltje in de rempomp vergeten dus lekte de remolie op m'n nieuwe tank en liep de voorrem vast.
Verder prima contact gehad met de leiding en monteurs. Tegenwoordig weinig tijd in de weekends om bij motorzaken koffie te halen.
 
Laatst bewerkt:
Eind 1981 in Rotterdam 4 maanden stage gelopen.
Toenmalige werkplaats chef was Pierre (Piet) Kemperman , Cees Langeveld deed de kleding.
Ze bestonden toen ook 25 Jaar, jubileum feest nog meegemaakt.
De meeste monteurs kon ik al van de motorcross.
Zij reden allemaal Suzuki en ik Yamaha. Iedere maand sleutelavond in de werkplaats.
Stond mijn Yamaha tussen de Suzuki's.
Maar op het circuit was ik ze allemaal de baas.

Dat was ook het jaar dat de BPM voor motoren inging.
Alle monteurs hadden tussen kerst en nieuwjaar vrij, Alleen de stagier moest komen voor bandjes e.d
In die week was het continu motoren klaarmaken, zelfs de verkopers hielpen mee.
Iedereen wilde nog even een nieuwe motor want een week later was die ineens 25 % duurder.
Leuke tijd gehad daar, veel geleerd.
Veel verschillende motoren gereden.
Het was altijd druk daar, zeker op zaterdag.
 
In de 90'er jaren paar motoren ingeruild/gekocht. Onlangs nog een factuur van ze weggegooid (1992 oid). Herinner me nog dat de motoren in de hoogtijdagen erg strak tegen elkaar aanstonden, dus even goed kijken of een proefrit maken was vaak een getob. Wat een enorme voorraad fietsen stond daar...

Op zaterdag geregeld kijken, maar ook op koopavond (vrijdag dacht ik) was het er leuk. Altijd even brommers kiek'n, koffie doen en genieten van het volk dat er liep.
Uiteraard met zoveel mogelijk dB's wegrijden. De andere vestiging (aan het begin vd straat) had alleen import en dan vooral choppers. Vonden we niks, maar toch altijd even gluren natuurlijk.
Moet er nog steeds aan denken, als ik bij een andere zaak binnen stap, die het qua sfeer meestal niet haalt.

Dan na afloop over de dijkjes in de buurt (nu grotendeels afgesloten voor verkeer) oerendhard naar huus (ik was toen een jaar of 20, dus dan mag dat ;)).

In de laatste jaren nog eens terug geweest, was er lang niet geweest, had toen een tijd geen motor meer. Dat was een teleurstelling: in de enorme ruimte stonden misschien 15 motoren en wat quads. Vergane glorie inderdaad.

Van het pc800 forum:

1573560883373.jpeg
 
Laatst bewerkt:
In de 90'er jaren paar motoren ingeruild/gekocht. Herinner me nog dat de motoren erg strak tegen elkaar aanstonden, dus even goed kijken of een proefrit maken was vaak een getob.

Op zaterdag geregeld kijken, maar ook op koopavond (vrijdag dacht ik) was het er leuk. Altijd even brommers kiek'n, koffie doen en genieten van het volk dat er liep.
Uiteraard met zoveel dB's wegrijden. De andere vestiging (aan het begin vd straat) had alleen import en dan vooral choppers. Vonden we niks, maar toch altijd even gluren natuurlijk.
Moet er nog steeds aan denken, als ik bij een andere zaak binnen stap, die het qua sfeer meestal niet haalt.

Dan na afloop over de dijkjes in de buurt (nu grotensdeels afgesloten voor verkeer) oerendhard naar huus (ik was toen een jaar of 20, dus dan mag dat ;)).

In de laatste jaren nog eens terug geweest, was er lang niet geweest, had toen een tijd geen motor meer. Dat was een teleurstelling: in de enorme ruimte stonden misschien 15 motoren en wat quads. Vergane glorie inderdaad.
Ja na die doorstart was er eigenlijk niks meer van over,het ging al mis toen ze andere vestigingen begonnen,dat hadden ze nooit moeten doen op die schaal,
hadden ze gewoon binnen hun gebied gebleven hadden ze nu waarschijnlijk nog bestaan.
 
@RG-gamma Waarschijnlijk wel. Ik ben altijd verbaasd geweest dat een zaak die zo ongelofelijk veel verkocht, zo abrupt moest stoppen.
Er zijn best mindere jaren geweest voor de motorhandel, maar zij hadden nieuw, gebruikt, service, kleding, eigen import, etc. en een enorme vaste klantenkring. Heel R'dam en omstreken was daar kind aan huis.
 
De Safe jaarmarkt! Daar kocht ik, althans nee m’n vader kocht h’m mijn eerste helm.. een Bieffe.
Kreeg er een 1000 stukjes legpuzzel bij cadeau van iemand genaamd Wilco Zeelenberg. Geen idee wie die man was haha. Ik was toen 14 of 15.
Special guest was toen Gary McGoy.
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat werd hij toen der tijd gesponsord door RedBull, en Save had toen een paar special edition R6’en in RedBull kleuren laten maken. Hele happening was dat!

Mijn eerste motor kwam daar ook bijna vandaan...
Tijdens wederom een jaarmarkt kon er geboden worden op fietsen die in de loods stonden.
Dacht ach, doe eens gek, ik ben immers al 17 en je kan h’m maar alvast hebben staan; ik doe een gek bod op die zilvergrijze Aprilia Pegaso 650.
En verdomd ik werd gebeld op maandag dat ik het hoogste bod had uitgebracht. Als enige waarschijnlijk ook. Na bekomen te zijn van de schrik en de fiets goed bekeken te hebben toch maar van de koop afgezien :')

En wie kan zich die rode Ducati 748R op dat podium nog herinneren? Of de Aprilia RSV Mile R en die prachtige RS 250?
Dat soort machines hebben wel mijn motorjeugd gemaakt hoor.
Net als de Fazer 600, met scheepsladingen tegelijk werd dat model toen verkocht.
 
Er loopt nog wel een nietsvermoedende klant naar het lege gebouw, waarschijnlijk om een garantiegevalletje te bespreken...
 
De Honda NR 750 :9~
Yep,had Jan Smit gekocht.
Kwam ook wel eens een tandarts uit het oosten van het land langs met een Honda NR750,stond ook een keertje naast hem bij geopende Brienenoord brug.Natuurlijk Volgas weg nadat bomen open gingen maar hij deed het rustig aan.
Hij heeft een keertje met een interview in de Moto 73 gestaan,was een tandarts die veel beroemdheden over de vloer kreeg.
 
De Honda NR 750 :9~
En mijn nieuwe blauwe R1 in 1998,stond ook tijdje op podium,was de eerste die Safe binnen had gekregen.
Moest paar weken wachten voor ik hem kreeg want er was al een terugroepactie voordat die op de weg was omdat de eerste modellen een nieuwe koppeling kregen.
 
Yep,had Jan Smit gekocht.
Kwam ook wel eens een tandarts uit het oosten van het land langs met een Honda NR750,stond ook een keertje naast hem bij geopende Brienenoord brug.Natuurlijk Volgas weg nadat bomen open gingen maar hij deed het rustig aan.
Hij heeft een keertje met een interview in de Moto 73 gestaan,was een tandarts die veel beroemdheden over de vloer kreeg.
Was ook geen koopje die NR,toen de duurste straatmotor die er te koop was,bij Arie Molenaar heeft er ook 1 een tijdje gestaan.
 
Ook mooi was de rentevergoeding.Motor eind van het jaar inruilen,rente erop pakken,nieuwe fiets ophalen en een Arai helmpje scoren van 900 gulden van de rente en dat alleen met de wintermaandjes.
 
De jaarmarkt, de plek waar ik als klein mannetje mijn eerste meters op een motor maakte: een Yamaha PW50. Alleen was ik niet klein genoeg meer waardoor ik elke bocht met mijn tenen over de grond schuurde, en daardoor af en toe ook met iets meer dan alleen mijn tenen _O-
Kan mij nog herinneren dat ze ook een PW50 met zijspan in de showroom hadden staan, ouders bij de grote motorfietsen kijken en ik dromen bij de PW50.
 
  • Leuk
Waarderingen: ronk
Safe Rotterdam rond 1992 kawasaki gtr1000 gekocht werkte toen een engelsman in de werkplaats omdat de motor slecht was afgeleverd terug van zeist naar rotterdam om te laten verhelpen met leenmotor terug week later weer op kunnen halen zoveel moest er gerepareerd afgesteld worden.......
Safe apeldoorn Rond 1994 yamaha 600 radian gekocht nieuwe achterband laten monteren en in maurik opgehaald met safe bedrijfsbus diezelfde middag omdat achterband iets te breed was en aanliep op achterbrug en was weggesmolten:+ werd trouwens wel kosteloos verholpen dit grapje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan