Is er mechanische schade aan de bougie te zien? B.v. een scheur in de porseleinen isolatie?
Bij mijn GPZ500 ging er ook wel eens een bougie kapot door een niet goed afsluitende vlotternaald en een falende benzinekraan. Er liep op die manier soms wat vloeibare brandstof de cilinder in. Bij het starten geeft dit (veel) te veel cilinderdruk. In ernstige gevallen kan van vloeistofslag gesproken worden.
Vloeistof kan niet gecomprimeerd worden, dus als de zuiger omhoog komt terwijl er nog vloeistof op ligt, dan moet er iets kapot gaan. Bij mijn GPZ was dat (gelukkig) elke keer de bougie.
Er was geen mechanische schade aan de bougie te zien. Bij het doormeten van de bougie op weerstand, bleek wel elke keer dat de centrale elektrode gescheurd was. Let bij het meten wel op, sommige bougies hebben een interne weerstand vanuit de fabriek.
Bij ernstige lekkage van de benzinekraan en het niet afsluiten van de vlotternaald, kan er zelfs brandstof langs de zuiger stromen en zo in de motorolie terecht komen. Controleer dus regelmatig je olieniveau, ruik eens of de olie wat naar benzine ruikt en sluit je benzinekraan altijd af als je de motor parkeert.