(toekomstige) collegae,
Ik wil volgend jaar z.a.c. gaan rijden en heb afgelopen seizoen een aantal circuitdaagjes gedaan, waarbij ik continue versteld stond hoe warm mijn CBR werd. Ik heb ondertussen begrepen dat het een 'bekende' kwaal is, maar heeft iemand enig idee hoe dit verholpen kan worden? temperaturen van 115 tot 130 graden zijn normaal na 20 minuutjes 'rondrijden'...
Ik heb vernomen dat het plaatsen van een extra grote oliekoeler (van een ZX6 uit '94) enigszins kan helpen een ander heeft het weer over het monteren van een grotere radiator.
gaarne advies...
(toekomstige) collegae,
Ik wil volgend jaar z.a.c. gaan rijden en heb afgelopen seizoen een aantal circuitdaagjes gedaan, waarbij ik continue versteld stond hoe warm mijn CBR werd. Ik heb ondertussen begrepen dat het een 'bekende' kwaal is, maar heeft iemand enig idee hoe dit verholpen kan worden? temperaturen van 115 tot 130 graden zijn normaal na 20 minuutjes 'rondrijden'...
Ik heb vernomen dat het plaatsen van een extra grote oliekoeler (van een ZX6 uit '94) enigszins kan helpen een ander heeft het weer over het monteren van een grotere radiator.
Beide doen zou het beste zijn, ding wordt veeel te heet dus, moet koeler, oliekoeler zou ook al flink helpen, maar i.s.m. grotere radiateur nog beter.
Meet je eigen radiateur op, en kijk welke er het meest op lijkt met de aansluitingen, en zoek er dan 1 die hoger en/of breder is.
Ikzelf heb een sc44 blade (2001) werd 104C laatste ZAC dag Assen, ga er een radiateur op zetten van een ZX-6 van 2001, zelfde als ZX-9 van 99/00 trouwens, deze is bijna 7cm hoger als de orgineele, dit moet wel genoeg zijn, ook zet ik er een 71C thermostaat in i.p.v. 84C.
Hoop dat dit voor mij genoeg is, denk zelf van wel.
En dan vergeet je er nog bij te vertellen dat het tegelijk 3pk kan opleveren!(toekomstige) collegae,
Ik wil volgend jaar z.a.c. gaan rijden en heb afgelopen seizoen een aantal circuitdaagjes gedaan, waarbij ik continue versteld stond hoe warm mijn CBR werd. Ik heb ondertussen begrepen dat het een 'bekende' kwaal is, maar heeft iemand enig idee hoe dit verholpen kan worden? temperaturen van 115 tot 130 graden zijn normaal na 20 minuutjes 'rondrijden'...
Ik heb vernomen dat het plaatsen van een extra grote oliekoeler (van een ZX6 uit '94) enigszins kan helpen een ander heeft het weer over het monteren van een grotere radiator.
Bijde doen zou het beste zijn, ding wordt veeel te heet dus, moet koeler, oliekoeler zou ook al flink helpen, maar i.s.m. grotere radiateur nog beter.
Meet je eigen radiateur op, en kijk welke er het meest op lijkt met de aansluitingen, en zoek er dan 1 die hoger en/of breder is.
Ikzelf heb een sc44 blade (2001) werd 104C laatste ZAC dag Assen, ga er een radiateur op zetten van een ZX-6 van 2001, zelfde als ZX-9 van 99/00 trouwens, deze is bijna 7cm hoger als de orgineele, dit moet wel genoeg zijn, ook zet ik er een 71C thermostaat in i.p.v. 84C.
Hoop dat dit voor mij genoeg is, denk zelf van wel.
20 minuten bij 30 graden celcius in de file rijden levert ook een olietemp op van 110 graden op mijn 2004 600RR.
Maar aangezien het kookpunt van de gemiddelde oliesoorten rond de 145 graden ligt lijkt me dat er weinig geks is.
Vergeet niet dat de bedrijfstemperatuur van de olie bij hoge belasting rond de 110 - 125 graden ligt.
Dank voor de reacties het betrof inderdaad de 'water' temperatuur. maar antwoorden liggen nogwat uit elkaar...we kijken het gewoon even aan (heb vertrouwen in de kwaliteit van Honda dan maar...)
en pleur dat anti-vries eruit en neem gewoon gedistileerd water met wat boor/snijolie(5%) of een scheutje normale zooi voor de smering van de pomp erin,water koelt veel beter dan die standaard troep.In de winter natuurlijk vervangen he,dan heb je toch geen last van te heet worden.Dus probeer de bedrijfs temp (water!) tussen de 70, en 80C te krijgen, dat werkt het best.