Ergernis Top-10 voor motorrijders (pre-poll)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jefta

MF veteraan
23 jul 2010
4.651
0
Arnhem
Hoi,

Bij deze de pre-poll om een ergernis Top 10 samen te stellen voor motor rijders. |(

Er is al jaren een top 10 in het algemeen maar als motorrijders ergeren wij ons regelmatig aan andere dingen op de weg dan wanneer we een auto besturen. :]

De bedoeling van dit topic is om een aantal ergernissen te verzamelen om vervolgens een echte poll te maken. Uit die poll komt een Top 10! deze Top 10 stuur ik naar de KNMV, vereniging VVN en meerdere van dit soort instanties. Ook zal ik trachten dat de uitslag op NU.nl komt en bij andere media en pers te vinden is. o.a. Wegmisbruikers en blik op de weg en enkele kranten zal ik op de hoogte stellen.

Doel: bewustwording van bestuurders in het algemeen wat voor motorrijders niet prettig is in het verkeer of zelfs tot ergernis groeit.

In dit topic dus graag 2 a 3 ergernissen p.p. in het verkeer en dus zoveel mogelijk gericht op de ervaring van een motorrijder. Zodat er genoeg voorbeelden verzameld worden om een goede poll samen te stellen. :Y

Heb je een filmpje of foto die de situatie beter uitlegt voeg deze dan toe!

Alvast bedankt voor jullie medewerking! :}

Greetz Jefta :W
 
de algemene ergernis Top 10:


Top 10 2010

1. Bumperkleven

Als u 2 seconden afstand houdt tot uw voorganger vermindert u de kans op kop-staart-aanrijdingen. Dit scheelt naast schade en letsel ook veel files per jaar.

2. Alcohol- en drugsvrij achter het stuur

Blijf scherp terwijl u rijdt. Het gebruik van alcohol, drugs of medicijnen beïnvloedt het rijgedrag in ongunstige zin. Rijd daarom alcohol- en drugsvrij!

3. Agressief rijgedrag
 
Blijf rustig, een rustige reactie zorgt voor een veiliger verkeer. Toeteren, gebaren en seinen wordt gezien als agressief rijgedrag. Het lokt overtredingen uit en wekt ergernis en zelfs agressie op bij uw medeweggebruikers.

4. Onnodig links rijden
 
Zoveel mogelijk rechts rijden bevordert de doorstroming van het verkeer. Dit is ook veiliger dan links rijden, want de meeste ongevallen gebeuren op de linker rijstrook.

5. Hinderlijk langzaam rijden

Hinderlijk te langzaam rijden levert een kettingreactie op van remmende voertuigen. Rijd dus met de stroom mee en houd het overige verkeer niet onnodig op. Ook te snel rijden kan gevaarlijk zijn. Houd u daarom aan de maximum snelheid.

6. Langdurige inhaalmanoeuvres

Inhalen doe het vlot. Langdurige inhaalmanoeuvres houden het verkeer op. Haal alleen in als het kan en mag.

7. Hinder bij in- en uitvoegen

Op de goede manier in- en uitvoegen kan filevorming voorkomen. Pas uw snelheid aan het overige verkeer aan en geef elkaar de ruimte, zodat het ritsen soepel verloopt.

8. File voorbijrijden over vluchtstrook

Gebruik nooit de vluchtstrook of parkeerplaats om een file te omzeilen. Zo zorgt u ervoor dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Bovendien zorgt het inhalen over de vluchtstrook ervoor dat u de brandweer, ambulance en politie hindert bij hun werkzaamheden.

9. Hinderen bij wisselen rijstrook

Neem de ruimte als u gaat inhalen. Te snel of op een foute manier wisselen van rijstrook levert onnodige hinder op bij de overige weggebruikers, waardoor zij gaan remmen. Dit remgedrag kan tot gevaarlijke situaties en filevorming leiden.

10. Onjuist gebruik richtingaanwijzer

Door juist gebruik van uw richtingaanwijzer kunnen medeweggebruikers zien wat u gaat doen. Dit voorkomt onverwachte situaties en onnodig remmen bij het verkeer achter u.
 
Laatst bewerkt:
Hier komen alle genoemde ergernissen op een rij.

hier zijn alle tot nu toe genoemde ergernissen


  • Sigaretten en rotzooi uit het raam zetten (een motorrijder heeft geen blik om zich heen)
  • Ruiterwisservloeistof gebruiken terwijl er een motor achter je zit.
  • Geen richting aan geven (motor rijder gezien?)
  • Te vroeg richting aangeven (motor rijder gezien?)
  • Onnodig linksrijden (motorrijders zijn er snel voorbij, dus maak ruimte)
  • Bumper Stumperen (dicht achter een balansvoertuig rijden is niet verstandig)
  • Asociaal invoegend verkeer
  • Niet in spiegels kijken/opletten
  • Spelen met de telefoon waardoor slingergedrag het gevolg is
  • Te langzaam rijden (heeft achteropkomend verkeer door dat je langzamer rijdt?)
  • Tegen de middenstreep rijden bij file (geef de motorrijder de ruimte)
  • Verkeerd inschatten van de ruimte door tegenligger (motor heeft meer ruimte nodig dan je denkt)
  • Overdreven hard en/of vaak remmen
  • Geen duidelijk rijgedrag bij rotonde (knipperlicht, rustig rotonde benaderen, juist voorang verlenen. enz)
 
Laatst bewerkt:
1. Persoonlijk kan ik mij erg ergeren wanneer ik een auto/vrachtwagen inhaal en deze zet de richtingwijzer al aan met de intentie zelf te gaan inhalen terwijl ik er zelf nog naast rij.
Ik vraag mij elke keer weer af of ik als motorrijder gezien ben of niet!

2. Ik kan mij ergeren op een dijk of minder brede wegen wanneer een autorijder/vrachtwagen de ruimte neemt... daarbij vanuit gaan dat je als motorrijder minder ruimte nodig hebt ofzo.

3. Onnodig links rijden. (algemener maar spreekt voor zich)
 
Leuk lijstje maar haal alsjeblieft dat te snel rijden uit het stukje te langzaam rijden, dit word gegarandeerd verkeerd gezien door de politiek, onder het motto; motor rijders vinden te hard rijden gevaarlijk..
 
Alle punten in de op +

-Brandende sigaretten uit het raam gooien.

Zo vaak als ik dat al heb zien gebeuren op de snelweg... ook al een aantal keren er eentje tegen me aangekregen B|

-Van rijstrook wisselen over een doorgetrokken streep.
B|

-Onnodig remmen

-met te lage snelheid invoegen

-Slecht lichtbeeld (i.e. kapotte/slecht afgestelde koplampen)

-Geen richting aangeven.
 
Laatst bewerkt:
Leuk lijstje maar haal alsjeblieft dat te snel rijden uit het stukje te langzaam rijden, dit word gegarandeerd verkeerd gezien door de politiek, onder het motto; motor rijders vinden te hard rijden gevaarlijk..


heb ik niet geschreven. dat is de officiele druk. ;)
 
Mhua ik heb niet echt een top 10 maar een paar dingen waar ik me echt aan kan ergeren wanneer ik op de motor zit:

-Treuzelaars

-Automobilisten die denken van: Ah, een motor van rechts, die geef ik geen voorrang want is toch kwetsbaar.

-Tja linksblijvers

-Automobilisten die als een slak van rijbaan verwisselen ook al geef je ze een zee van ruimte

-Klevers. Rij je bijv in een bebouwde kom met een passende snelheid erdoorheen, zit er een tuthola zowat op je achterband.

-Politie( :+ ) ..........
 
Laatst bewerkt:
Ik mis in het lijstje de ergernis van medeweggebruikers die zich voortdurend aan van alles lijken te ergeren..
 
1. bumperkleven
2.alcohol

Van een bumperklevend koekblik krijg ik spontaan last van een gevalletje algemene ergernis 3 , al zal ik dat niet snel in woord en gebaar laten merken. Ik vind dat het toppunt van asociaal rijgedrag, zeker bij een motor. :( :(

ik ben wel benieuwd hoe anderen ermee omgaan als er een auto gewoon bewust op je bumper irritant zit te doen. ik verminder eerst een poosje snelheid, hoop dat ie dat net zo irritant vindt als ik hem en dan ga ik er vandoor.

Alleen geloof ik niet dat het kwartje dan vaak bij ze valt.
 
Laatst bewerkt:
1. bumperkleven
2.alcohol

Van een bumperklevend koekblik krijg ik spontaan last van een gevalletje algemene ergernis 3 , al zal ik dat niet snel in woord en gebaar laten merken. Ik vind dat het toppunt van asociaal rijgedrag, zeker bij een motor. :( :(

ik ben wel benieuwd hoe anderen ermee omgaan als er een auto gewoon bewust op je bumper irritant zit te doen. ik verminder eerst een poosje snelheid, hoop dat ie dat net zo irritant vind als ik hem en dan ga ik er vandoor.

Alleen geloof ik niet dat het kwartje dan vaak bij ze valt.
Ik rem vrij weinig, over het algemeen hebben ze dat vrij snel door en beginnen ze afstand te houden. O-)
Andere opties die ik hanteer: Zo gauw mogelijk weer naar rechts.
Gas d'rop.
:)
 
Even lekker de ruiten sproeien waardoor je de hele dag die chemische rotzooi proeft...
 
Ik erger me het meest aan van die mensen die overal 60 rijden ipv 50 in de BBK en 80 erbuiten...

Verder kan ik mensen die me proberen dood te rijden ook wel kapotschoppen, leer toch eens kijken...

Ow en fietsers die vanalles doen omdat ze "niet aansprakelijk" zijn, had er daarnet weer eentje onder de motor liggen omdat ie zonder te kijken vond dat ie toch de andere kant op moest en gewoon keerde...

En Sjonnies die met van die veel te harde muziek rondrijden en denken dat ze de koning zijn als ze te hard rijden en zich als een mongool gedragen. Net nog eentje tegen gekomen die over de drempel schuurde omdat ie m te ver verlaagd had :P

Zo, dat was mijn ene... euhm, lijstje ;) ergernissen.
 
Mensen die zichzelf klem rijden op de rechterbaan achter een vrachtwagen (op de snelweg) en hem er dan nog even volle bak voorhoeken.
 
Mensen die niet kijken, daardoor geen voorrang verlenen, en mij daardoor in gevaar brengen. Dit alles zowel bij zijstraten, invoegen als inhalen.
 
Als mensen iets fout doen, maar vervolgens hun blik op oneindig zetten en verder rijden. Een keer een foutje kan gebeuren, maar steek dan even je hand op als een soort van 'sorry'.
 
te langzaam rijden, gevaarlijk omdat je niet weet of die achter je snel genoeg doorheeft dat je maar 40-50 rijdt op een 80 weg (naast mateloos irritant)

Om dezelfde reden: tractors en brommobielen op provinciale wegen

verkeerd afgestelde koplampen gebeurt ONTZETTEND veel, vooral bij xenons heb ik het idee

rijbaan wisselen zonder te spiegelen/dode hoek spreekt voor zich denk ik ;)

kloten met de telefoon in de hand al dan niet bellend, gebeurt zo vaak dat ik flink moet uitwijken voor zo'n @!#$! om hem vervolgens met een telefoon in zn hand te zien

scooters die harder dan 45 rijden binnen de bebouwde kom levensgevaarlijk dat er zo'n ding rechts langs je komt kneuren omdat jij achter iemand hangt die netjes 50 rijdt..

edit: zijn er geen 10, maar dit is wat ik zo ff kon bedenken ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan