De afgelopen tien jaar zijn in de 27 landen van de Europese Unie circa 18.500 kinderen om het leven gekomen bij verkeersongevallen. Alleen in 2007 eiste het verkeer in deze leeftijdsklasse circa 1.200 doden. Indien heel Europa het verkeersveiligheidsniveau van Zweden bereikte, zou de helft van die dodentol vermeden kunnen worden. Dat stelt de European Transport Safety Council (ETSC) in een persbericht na een vergelijkend onderzoek.
Goede cijfers voor België
De verkeersveiligheid voor kinderen is in alle 30 onderzochte landen het afgelopen decennium aanzienlijk verbeterd, aldus de studie. Portugal boekt de beste jaarlijkse vooruitgang. Daar is de verkeersmortaliteit bij kinderen met 15 pct gedaald.
België scoort ook hoog, samen met Frankrijk, Slovenië, Zwitserland en Ierland, met dalingen kort bij 10 pct. De laagste progressie, met dalingen lager dan 5 pct, tekent de studie op in landen als Bulgarije, Hongarije, Italië, Tsjechië, Griekenland en Roemenië.
Ongelijke tred
Door die ongelijke tred blijven er uitgesproken verschillen tussen landen. Kinderen in Litouwen hebben een zeven keer hogere kans in het verkeer te sterven dan kinderen in Zweden, het best scorende land op vlak van kindermortaliteit in het verkeer.
Europese kinderen komen er in de statistieken overigens beter uit dan de rest van de EU-bevolking: er zijn 16 verkeersgerelateerde kindersterftes per miljoen inwoners, tegen 95 voor de rest van de bevolking.
Verder daalde het afgelopen decennium de jaarlijkse verkeersmortaliteit bij kinderen in de EU sneller (7 pct) dan bij de rest van de bevolking (4,5 pct). In Italië, Griekenland en Hongarije deed zich het tegenovergestelde voor. Daar nam de wegveiligheid van de bevolking ouder dan 15 jaar sneller toe dan de wegveiligheid voor kinderen. (belga/tw)
Welnee, gewoon zo houden. Is een soort natuurlijke selectie... de sukkels belanden vanzelf voor een auto
Tja, het is wel kud natuurlijk, maar de overheid moet eens leren dat niet alle problemen op redelijke wijze op te lossen zijn.
People die, deal with it
Welnee, gewoon zo houden. Is een soort natuurlijke selectie... de sukkels belanden vanzelf voor een auto
Brommerrijders die te snel door een voetgangersgebied rijden zijn fout en worden daar terecht regelmatig op gecontroleerd.zal ik je helpen onthouden als jouw 14-15 jaar oude zoon met een brommertje dat buiten jouw medeweten met vriendjes inelkaar geknutseld is de oorzaak is dat zowel jouw kind als mijn 5 jaar oude dochter (die niets vermoedend de tuin uitloopt omdat het hier een voetgangers gebied is?, jammer dat de plaatstelijke brommer en scooterjeugd daar niet zo'n rekening mee houdt) deel uit gaan maken van die statistieken...........
sure people die; but it's nice too be able to avoid some unneccecary bloodshed
meer woorden ga ik hier niet aan vuilmaken; boven staande reacties zijn onvolwassen en kort door de bocht; verkeer is een samenspel.
Ik vraag mij af (al langer dan vandaag uiteraard)
Wanneer zullen kinderen die geen benul hebben van wat het verkeer voorstelt, eens weg gehouden worden van de openbare weg?
In woonerven (15 km/u), daar mogen de kindjes best op straat spelen, geen probleem. Maar daarbuiten zou ik durven voorstellen om ze gewoon weg te houden, juist omdat ze absoluut geen besef hebben van de gevaren.
Je gooit een kind wat niet kan zwemmen toch ook niet in het diepe eind van een zwembad? Toch niet zonder de nodige begeleiding?
Indien heel Europa het verkeersveiligheidsniveau van Zweden bereikte
Werkt geheid... Maar vinden ze het schokkend, en krijgen ze nachtmerries?in zweden heb je 9,2 miljoen mensen op 450000km2 terwijl nederland 16 zielen telt op 42000km2. veiligheid is relatief.
ik vind ook dat je kinderen moet leren dat verkeer gevaarlijk is. en niet door ze verkeersborden te laten tekenen en laten spelen met model auto's, dat helpt niet. laat ze zo iets zien:
...
meer woorden ga ik hier niet aan vuilmaken; boven staande reacties zijn onvolwassen en kort door de bocht; verkeer is een samenspel.
Brommerrijders die te snel door een voetgangersgebied rijden zijn fout en worden daar terecht regelmatig op gecontroleerd.
Hoeveel keer heb jij je dochter al gecontroleerd/berispt zien worden op onveilig gedrag (buiten het voetgangersgebied dan!!)
Ik vraag mij af (al langer dan vandaag uiteraard)
Wanneer zullen kinderen die geen benul hebben van wat het verkeer voorstelt, eens weg gehouden worden van de openbare weg?
In woonerven (15 km/u), daar mogen de kindjes best op straat spelen, geen probleem. Maar daarbuiten zou ik durven voorstellen om ze gewoon weg te houden, juist omdat ze absoluut geen besef hebben van de gevaren.
Je gooit een kind wat niet kan zwemmen toch ook niet in het diepe eind van een zwembad? Toch niet zonder de nodige begeleiding?
Neen, van mij mogen ze zonder verkeersopleiding direct de baan op, de gemotoriseerde weggebruikers zullen wel uit hun doppen kijken (de wielertoeristen ook), nog eens zo gemakkelijk voor mij.mogen ze nog wel naar school van je........
of moeten ze de 1e 16 jaar van hun leven binnenblijven
Jij maakt nu echt een monumentale redeningsfout. Kinderen waren er eerder dus die hebben meer rechten? Waar gaat dat over... Een auto is een ding. Natuurlijk heeft die geen rechten... "Nee, jij mag mijn kind niet overrijden, want... dat mag niet." Of, jouw redenering volgend; "Jouw kind moet aan de kant, want deze auto is 6 jaar oud, en je kind maar 3. De auto was er dus eerder." Dat alleen even om aan te geven hoe krom je redenering wasinderdaad, erg kort door de bocht.
kinderen waren er eerder als gemotoriseerd vervoer en hebben dus de oudste rechten.
kinderen lopen ook niet los op de snelweg maar in hun normale habitat, rondom huis, school en speelplaats.
ik heb mijn kinderen al tientallen keren in hun lurven moeten grijpen omdat ze zonder te kijken gingen lopen bij een groen voetgangerslicht of op een zebrapad.
de kinderen van deze wereld treft geen blaam, het zijn de volwassenen die hen doodrijden.
dat is ook de reden dat portugal en dat soort bananenrepublieken zo goed scoren in de statistieken, daar rijdt iedereen als een mongool en houdt nergen rekening mee. nederland en engeland worden niet genoemd, die scoren enorm laag.
maar ik hoor jullie nog wel als je zelf probeert kinderen groot te brengen.
Gebeurt inderdaad lang niet overal evenvaak, helaas. Vind ik slecht. Jongeren lopen altijd te vloeken op brommercontroles (ik kan het weten, ben docent (Engels toevallig, dus let een beetje op de spellingk, 1 reactie:
brommerrijdersgecontroleerd in voetgangers gebieden? yeah right.......... gebeurt niet zo vaak hier
Leert snel danwanneer wordt mijn dochter berispt; niet echt meer de eerste paar keer dat ze over wilde steken zonder te kijken een draai om haar oren en uitleggen waarom. nu wijst ze haar moeder erop dat ze moet stoppen bij de stoeprand
Kort door de bocht... Recht door zee... Eerlijk. Komt op hetzelfde neer. De conclusie doet altijd evenveel pijn. Als je zoiets daadwerkelijk meegemaakt hebt denk ik dat je dit soort topics überhaupt liever vermijdt, en al helemaal de er op volgende discussie. Op een forum staat je het vrij te zeggen wat je wilt, en hoewel onderbouwing wel leuk is, gaat het om mij om communiceren. Dat gaat gewoon het snelste zonder tact, met directe boodschap. Dat lokt reacties uit, en dan kun je discussieren. Zonder stelling kun je immers nergens op reageren, en zonder aanleiding doet niemand het. Dat is mijn mening... Een tweede manier van het zien is grappen maken erover om het onderwerp juist wat 'lichter' te maken. Dan erken je dus juist de belastende factor die eraan hangt, maar wil je het makkelijker maken om over te praten. Dat was in dit geval dus níét mijn motivatie.maar dat was niet de reactie die ik wilde uitlokken; de eerste paar reacties na TS vind ik gewoon te kort door de bocht (sorry, unruled; if no offence ment then none taken) dit is een openbaar forum en ik vind dat we er met zijn alleen best wel rekening mee kunnen houden dat er waarschijnlijk mensen meelezen die door een ongeval, fout of wat dan ook een kind verloren zijn; dan vind ik opmerkingen als "people die" een tikkie gevoelloos.
het geplaatste artikel is slechts een opsomming van feiten; de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij opvoeders en bestuurders (niet van landen....... van voertuigen)
kinderen aan drukke wegen ( voor zover dat voorkomt ) worden alleen aan of doodgereden als een bestuurder niet oplet.Ik vraag mij af (al langer dan vandaag uiteraard)
Wanneer zullen kinderen die geen benul hebben van wat het verkeer voorstelt, eens weg gehouden worden van de openbare weg?
Is niet haalbaar, daarvoor is het veel te druk geworden.In woonerven (15 km/u), daar mogen de kindjes best op straat spelen, geen probleem. Maar daarbuiten zou ik durven voorstellen om ze gewoon weg te houden, juist omdat ze absoluut geen besef hebben van de gevaren.