explosafe

peter1972

MF veteraan
6 jan 2005
3.979
0
omgeving Venlo
Aangezien ik cup ga rijden, moet er volgens reglement explosafe in de tank. Heel blij mee...

Nu las ik links en rechts al dat het lastig is met tanken en de benzine slecht doorzakt zodat je het niveau moelijk kunt peilen. Daarvoor wil ik een pijpje en een binnenpijpje als peilstok maken.

Nu is ook de vraag hoe vol de tank gestouwd moet worden met dat spul... moet dat helemaal mutvol? Las namelijk ergens dat je ruimte om je brandstofpomp moet laten, maar hoe krijg je dat voor elkaar...

En blijkbaar zijn ze bij de technische keuring niet even mals als er wat te weinig in zit:
Cookies op destentor.nl | destentor.nl

Any info welcome!
 
even je pomp er onder uit halen en dan voldrukken. Geen kliene stukjes erin maar grote blokken. Die kun je ook redelijk om je pomp heen zetten.
Bij de keuring kijken en voelen ze enkel bovenin (bij je dop) daar moet dus genoeg zitten.

Voor wat betreft het peilen, maak er even een aftapsysteem op. Zo kun je makkelijk en snel leegpompen en kun je bijvullen wat je nodig hebt (in een lege tank)

vantevoren de gesneden blokken wel even goed uitwassen/spoelen om te voorkomen dat er losse prut mee je tank in gaat

- brandstofslang tussen je pomp en injectieblok doorknippen
- hier een T stuk tussen zetten
- beide slangen weer aansluiten op het T stuk
- aan 3e aansluiting een stuk brandstofslang zetten
- aan het einde van die slang een snelkoppeling
- een los stukje brandstofslang met en andere kant van de snelkoppeling erop
- je brandstofpomprelais schakelen met een losse schakelaar

Wil je aftappen, dan druk je de snelkoppeling inelkaar. zo heb je een vrije uitloop waar je je schenkkan onder kunt zetten. Door nu de schakelaar voor je brandstofpomp om te zetten, pompt ie de benzine door de aftakking met snelkoppeling zo je kan in en tank leeg.

Je kunt ook schakelen via contact, maar dan blijft de pomp maar een seconde of 10 aan en moet je meerdere keren motor aan/uit zetten op contact (maar kan wel)
 
Laatst bewerkt:
Das een goed idee Arnold. En volgens mij moet ik via de dash de brandstofpomp apart aan kunnen sturen (YEC computer + kabelboom zit er op).

Maarruh, zou je eens een foto kunnen maken? Ben geen technisch wonder namelijk.. ;) .

En waar kun je die T stukken, brandstofslang en snelkoppelingen kopen? Hebben ze dat bij een gewone motorzaak?
 
Das een goed idee Arnold. En volgens mij moet ik via de dash de brandstofpomp apart aan kunnen sturen (YEC computer + kabelboom zit er op).

Maarruh, zou je eens een foto kunnen maken? Ben geen technisch wonder namelijk.. ;) .

En waar kun je die T stukken, brandstofslang en snelkoppelingen kopen? Hebben ze dat bij een gewone motorzaak?


raceshop ed zullen die vast wel hebben. Piccie zal ik ff zoeken of anders even maken ;)
 
Je kunt ook kleine blokjes kopen, die gaan makkelijk door de vulopening. Kijk maar eens bij Hartelman motoren op de site.
 
Laatst bewerkt:
heb hier nog een doos vol , FIM goedgekeurd alu blokjes
full
 
stuur me ff een pb met je prijs. Neem aan dat dit voor 1 volle tank is? Wat is trouwens dat alu pijpje wat in de verpakking zit?
dit is een voorbeeld hoe het in een tank zit de alu bolletjes zien er zo uit , ongeveer 5 cm lang
full
doos is voor een tank van 16/17 liter
 
Owh dat is dat spul wat kortsluiting maakt op de contacten van je brandstofpomp :X
klopt.....maar alleen als je een ouder type motor hebt waar de kabelschoenen Bloot liggen
bij de meeste japanners en jongere ducati`s kan dit zonder problemen gebruikt worden.

wel de klok horen luiden , maar niet weten waar de klepel hangt noemen we deze reactie
dit spul is door de FIM goedgekeurd

voor info kijk op www.explosafe.com.
wie na deze "zinnige "opmerking nog interesse heeft , laat het maar weten
doos moet 30 euro kosten incl verzenden
 
@ ducootje: ik had hier van de grotere zwarte blokken liggen, maar niet genoeg voor een volle tank. Daar heb ik net op marktplaats een zelfde partijtje van gevonden, dus ben eigenlijk compleet nu.

Waarschijnlijk zal Michiel wel interesse hebben.
 
@ ducootje: ik had hier van de grotere zwarte blokken liggen, maar niet genoeg voor een volle tank. Daar heb ik net op marktplaats een zelfde partijtje van gevonden, dus ben eigenlijk compleet nu.

Waarschijnlijk zal Michiel wel interesse hebben.

Zeker, kun je een PB sturen met je gegevens? Of anders een mailtje naar mcboelens at gmail ?
 
klopt.....maar alleen als je een ouder type motor hebt waar de kabelschoenen Bloot liggen
bij de meeste japanners en jongere ducati`s kan dit zonder problemen gebruikt worden.

wel de klok horen luiden , maar niet weten waar de klepel hangt noemen we deze reactie
dit spul is door de FIM goedgekeurd

voor info kijk op www.explosafe.com.
wie na deze "zinnige "opmerking nog interesse heeft , laat het maar weten
doos moet 30 euro kosten incl verzenden

precies, en als er wat bloot ligt doe je dr wat krimpkous omheen of scherm je t op een andere manier af.
iemand die het zo in zn tank gooit zonder daar over na te denken is gewoon niet helemaal bij zeg maar :+
 
klopt.....maar alleen als je een ouder type motor hebt waar de kabelschoenen Bloot liggen
bij de meeste japanners en jongere ducati`s kan dit zonder problemen gebruikt worden.

wel de klok horen luiden , maar niet weten waar de klepel hangt noemen we deze reactie
dit spul is door de FIM goedgekeurd

Niets klok klepel. Het is gewoon een valide opmerking van mij, het zijn nl. zaken waar je vooraf rekening mee moet houden bij gebruik van het spul omdat zoiets simpels een racedag gruwelijk kan verstieren. Datzelfde geld voor het versnijden van explosafe blokken en de resten die in je filter terrecht kunnen komen (zoals arnold al aangaf) :W
 
Laatst bewerkt:
Peter,

hierbij wat foto's:

brandstofleiding tussen tank en injectiehuis aftakken

DSC00341.jpg


DSC00342.jpg


dan hangt dit deel ergens naast je blok (ik druk hem altijd wel terug achter de kuip, zo heb je er iig geen last van)

DSC00343.jpg


met een snelkoppeling erop

DSC00344.jpg


als je er een los stukje slang aan maakt, kun je die in een kan laten lopen

DSC00345.jpg


en om het te laten stromen heb ik een schakelaar naast het dashbord gemaakt

DSC00346.jpg


deze doet niets anders dan het brandstofpomprelais overbruggen.

succes :)
 
Laatst bewerkt:
@Arnold:
Nog ff contact gehad met iemand van Yamaha Europe en Edwin Ott.
Ze raden af om het op deze manier aan te sluiten. Er zit immers 3 bar druk op de leiding. Als een van de koppelingen met je T-stuk losschiet, komt er een zee/fontein van benzine uit.... met alle gevolgen.
Ze raden aan om simpelweg in de deksel van de brandstofpomp een gaatje te maken, daar draad in te tappen, nippel erin en slang met snelkoppeling op aansluiten. Als je de contrs-koppeling aankoppelt, loopt ie gewoon op atmosferische druk leeg en hoef je de pomp ook niet aan te zetten.

Denk dat ik dan liever voor die oplossing kies.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan