Fietscomputer op motor

ApieVuist

Die hard MF'er
29 mrt 2007
309
0
Zeeland (Noord Brabant)
Ik wil graag een fietscomputer op mijn motor monteren. Ik zoek een fietscomputer welke minimaal tot 300km weer kan geven en een vMax functie heeft.

Ik weet bijna zeker dat er mensen hier op het board zijn die een dergelijke teller op de motor hebben. Ben nu al een tijdje opzoek en ben op verschillende sigma tellers gestuit, alleen wanneer ik goed naar de displays van deze tellers kijk zie ik dat deze tot max 199 kunnen (teriwjl er aangegeven wordt dat ze tot 300 kunnen meten ???) Dit is dus in ieder geval niet weer te geven op het scherm. zie hier:

sigma_bc-1606l.jpg


Wie o wie kan mijn vertellen welke teller wel weergeefbaar tot 300km/h kan meten *O*
 
Laatst bewerkt:
Maakt toch niet uit waar je hem plaatst?
Je spaak komt vlak bij de as net zo vaak en net zo snel langs als bij de velgrand!

Omtreksnelheid is anders bij je naaf dan aan de rand van je velg.

Afgelegde weg in meters per seconde is hoger aan de rand van je velg dan aan de naaf.
En dus ook de energie die in de magneet komt.

Dit heb ik al eens eerder in een Sigma topic verteld en nu schiet me nog een leuk voorbeeld te binnen.

Ga op een bureau stoel zitten en zorg dat je rond draait.
Steek je armen maar eens uit en voel eens hoe zwaar ze worden en wat het met je draaisnelheid doet. ;)
 
Omtreksnelheid is anders bij je naaf dan aan de rand van je velg.

Afgelegde weg in meters per seconde is hoger aan de rand van je velg dan aan de naaf.
En dus ook de energie die in de magneet komt.

Dit heb ik al eens eerder in een Sigma topic verteld en nu schiet me nog een leuk voorbeeld te binnen.

Ga op een bureau stoel zitten en zorg dat je rond draait.
Steek je armen maar eens uit en voel eens hoe zwaar ze worden en wat het met je draaisnelheid doet. ;)

draait langzamer idd, dat komt door de middelpuntvliedende kracht geloof ik.

Maar als je een magneetje 5 cm van je naaf af plakt of 10, hij komt net zo vaak langs.
Hij gaat inderdaad wel sneller.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem bij louis.de vandaan gaat bij mij tot 266 km/h maar das omdat ik nietharder kan met mijn motor _O-

Maar moet wel tot 299 kunnen.

Het magneetje kon ik nog met een tie rip vastzetten aan mijn remschijf en teller zelf perfect op het stuur geen probleem.

welk type en merk heb je dan?

Ook voor de anderen die hier hebben gereageerd, van welk merk en type fietscomputer weet jij zeker dat ie tot +/- 300km/h aangeeft?
 
Laatst bewerkt:
welk type en merk heb je dan?

Ook voor de anderen die hier hebben gereageerd, van welk merk en type fietscomputer weet jij zeker dat ie tot +/- 300km/h aangeeft?


Sigma Targa M, bij Louis.de vandaag, 27 euro geloof ik.
Volgens specs tot 299 km/u.
Zelf heb ik m op 215 gehad toen was de ruimte op, en moest het gas er af.

Let er op dat je een bedrade versie koopt, draadloos werkt niet goed op de motor.

Wat betreft de discussie over de plaats van de magneet:
Waar het om gaat is dat de sensor het aantal omwentelingen telt.
Je stelt de omtrek van de band in, en dus weet dat computertje wat voor afstand
er afgelegd wordt per omwenteling van het wiel.

Die afstand, samen met het aantal omwentelingen per seconde/minuut/uur
maakt het mogelijk om de snelheid te berekenen.

Omdat het aantal omwentelingen geteld wordt, en niet de snelheid waarmee
dat magneetje langs komt vliegen, maakt het niet uit waar dat magneetje op het wiel zit.

Uit ervaring:
Op de velg plakken: te zwak, dan vliegt ie op een moment wel weg.

Bij m'n vorige motor had ik een magneetje op de remschijf geplakt.
Dat is, een van de verbindingsstukken van de remschijf. Op de schijf
zelf zit ie natuurlijk in de weg voor de remblokken.

Drupje contactlijm (of polymax kit) op het magneetje,
goed aandrukken,
met een stukje duktape om het verbindingsstuk vastzetten,
en hij gaat nooit meer los.
 
Sigma Targa M, bij Louis.de vandaag, 27 euro geloof ik.
Volgens specs tot 299 km/u.
Zelf heb ik m op 215 gehad toen was de ruimte op, en moest het gas er af.

Let er op dat je een bedrade versie koopt, draadloos werkt niet goed op de motor.

Wat betreft de discussie over de plaats van de magneet:
Waar het om gaat is dat de sensor het aantal omwentelingen telt.
Je stelt de omtrek van de band in, en dus weet dat computertje wat voor afstand
er afgelegd wordt per omwenteling van het wiel.

Die afstand, samen met het aantal omwentelingen per seconde/minuut/uur
maakt het mogelijk om de snelheid te berekenen.

Omdat het aantal omwentelingen geteld wordt, en niet de snelheid waarmee
dat magneetje langs komt vliegen, maakt het niet uit waar dat magneetje op het wiel zit.

Uit ervaring:
Op de velg plakken: te zwak, dan vliegt ie op een moment wel weg.

Bij m'n vorige motor had ik een magneetje op de remschijf geplakt.
Dat is, een van de verbindingsstukken van de remschijf. Op de schijf
zelf zit ie natuurlijk in de weg voor de remblokken.

Drupje contactlijm (of polymax kit) op het magneetje,
goed aandrukken,
met een stukje duktape om het verbindingsstuk vastzetten,
en hij gaat nooit meer los.
Het maakt weldegelijk uit waar de magneet geplaast word.
Als je hem op de velg plakt is het magneetje veel minder lang bij de sensor dan dat je hem op de naaf plakt.
Een magneetje op de naaf is minstens 5 keer zolang bij de sensor waardoor deze bij hogere snelheden beter werkt.
 
Sigma Targa M, bij Louis.de vandaag, 27 euro geloof ik.
Volgens specs tot 299 km/u.
Zelf heb ik m op 215 gehad toen was de ruimte op, en moest het gas er af.

Let er op dat je een bedrade versie koopt, draadloos werkt niet goed op de motor.

Wat betreft de discussie over de plaats van de magneet:
Waar het om gaat is dat de sensor het aantal omwentelingen telt.
Je stelt de omtrek van de band in, en dus weet dat computertje wat voor afstand
er afgelegd wordt per omwenteling van het wiel.

Die afstand, samen met het aantal omwentelingen per seconde/minuut/uur
maakt het mogelijk om de snelheid te berekenen.

Omdat het aantal omwentelingen geteld wordt, en niet de snelheid waarmee
dat magneetje langs komt vliegen, maakt het niet uit waar dat magneetje op het wiel zit.

Uit ervaring:
Op de velg plakken: te zwak, dan vliegt ie op een moment wel weg.

Bij m'n vorige motor had ik een magneetje op de remschijf geplakt.
Dat is, een van de verbindingsstukken van de remschijf. Op de schijf
zelf zit ie natuurlijk in de weg voor de remblokken.

Drupje contactlijm (of polymax kit) op het magneetje,
goed aandrukken,
met een stukje duktape om het verbindingsstuk vastzetten,
en hij gaat nooit meer los.

Kan em niet vinden op de site van louis.de alleen de 500 en mc8
 
Omtreksnelheid is anders bij je naaf dan aan de rand van je velg.

Afgelegde weg in meters per seconde is hoger aan de rand van je velg dan aan de naaf.
En dus ook de energie die in de magneet komt.

Dit heb ik al eens eerder in een Sigma topic verteld en nu schiet me nog een leuk voorbeeld te binnen.

Ga op een bureau stoel zitten en zorg dat je rond draait.
Steek je armen maar eens uit en voel eens hoe zwaar ze worden en wat het met je draaisnelheid doet. ;)

teller kan je op verschillende manieren instellen.
met aantal inch van center,

of totale wielomtrek
(17"x2.54+2x(120x0.70)) x 3.1415=totale wielomrek
bij een 120/70/17 band...

bij laatste methode maakt de afstand niet uit van magneet tot center van je wiel.
heb altijd zo'n tellers gehad op beide sm's, en die sensors kon je zonder herinstellen van teller zo verplaatsen.
 
ik heb al jaren een fietscomputertje op mijn motor (keertje geprobeerd met schijfremslot weg te rijden en toen was de originele km-tellerkabel kapot en aangezien die toch miles aangaf heb ik maar zon ding erop gezet)
ik kan niet zeggen dat mijne tot de 300 gaat, mijn fiets loopt max 172km/h

het bijgeleverde magneetje is meestal niet erg sterk, wat ervoor zorgt dat hij meestal niet gezien wordt. ik heb een wat sterkere magneet op de velgrand met een beetje kit vastgezet (op de buitenkant van de velg dus -> grote omloopsnelheid) en dat doet het perfect en zorgt ervoor dat de draad lang genoeg is.

instellen ging bij mijne door de omtrek in mm's in te voeren. deze heb ik gemeten en ingevoerd en daarna met 10km op de snelweg mbv hectometerpaaltjes "geijkt". hij week toen 20meter af wat een flink stuk minder is dan de originele teller :+

ik heb nu al weer ruim een jaar een werkende km-teller op mijn fiets zitten, maar ik kijk er nooit op. ik kijk altijd op de fietsteller. en in het donker probeer ik op de fietsteller te kijken, maar lukt het niet...
 
Precies, en zie dat magneetje maar eens op z`n plaats te houden bij 300km/u. :W
Op m'n vorige motor had ik een pro-oiler gemonteerd, die meet het aantal omwentelingen van het wiel door middel van precies zo'n magneetje. Helaas was de topsnelheid maar 260, dus of zo'n systeem 300 aankan weet ik niet ...

met andere woorden: zorg dat je weet waar jer over praat voor je onzin begint te lullen *D
 
ik heb al jaren een fietscomputertje op mijn motor (keertje geprobeerd met schijfremslot weg te rijden en toen was de originele km-tellerkabel kapot en aangezien die toch miles aangaf heb ik maar zon ding erop gezet)
ik kan niet zeggen dat mijne tot de 300 gaat, mijn fiets loopt max 172km/h

het bijgeleverde magneetje is meestal niet erg sterk, wat ervoor zorgt dat hij meestal niet gezien wordt. ik heb een wat sterkere magneet op de velgrand met een beetje kit vastgezet (op de buitenkant van de velg dus -> grote omloopsnelheid) en dat doet het perfect en zorgt ervoor dat de draad lang genoeg is.

instellen ging bij mijne door de omtrek in mm's in te voeren. deze heb ik gemeten en ingevoerd en daarna met 10km op de snelweg mbv hectometerpaaltjes "geijkt". hij week toen 20meter af wat een flink stuk minder is dan de originele teller :+

ik heb nu al weer ruim een jaar een werkende km-teller op mijn fiets zitten, maar ik kijk er nooit op. ik kijk altijd op de fietsteller. en in het donker probeer ik op de fietsteller te kijken, maar lukt het niet...

Wederom, welk merk en type heb jij op je motor zitten?
 
Zo heb ik het op mijn Bandit gehad:

Gekocht bij de Halfords voor 20,- geloof ik (3 jaar geleden)
draadje van senor liep via originele kilometerteller kabel, was behoorlijk nauwkeurig (getest met iemand anders in een auto ernaast)

full
 
Laatst bewerkt:

Werkt goed! Alleen heb ik het idee dat hoe harder ik ga, hoe meer de km/h gaat afwijken. Als ik bijv 80 rijdt heeft dat ding 78 aan...

Honda - Sigma
120km/h - 112km/h
130km/h - 120km/h
140km/h - 131km/h
150km/h - 140km/h
160km/h - 147km/h

Waarden zijn niet exact, had geen kladblok en pen bij toen ik aant rijden was.

Misschien een sterkere magneet nemen? Heb het idee dat als ik hard rijd, de senser per paar omwentelingen de magneet een paar keer mist... misschien.

mss een sterkere magneet?! Weet iemand waar je die magneetjes kan halen met een speciale naam... neo.. ? kan er ff niet op komen
 
Werkt goed! Alleen heb ik het idee dat hoe harder ik ga, hoe meer de km/h gaat afwijken. Als ik bijv 80 rijdt heeft dat ding 78 aan...

Honda - Sigma
120km/h - 112km/h
130km/h - 120km/h
140km/h - 131km/h
150km/h - 140km/h
160km/h - 147km/h

Waarden zijn niet exact, had geen kladblok en pen bij toen ik aant rijden was.

Misschien een sterkere magneet nemen? Heb het idee dat als ik hard rijd, de senser per paar omwentelingen de magneet een paar keer mist... misschien.

mss een sterkere magneet?! Weet iemand waar je die magneetjes kan halen met een speciale naam... neo.. ? kan er ff niet op komen
Vogens mij is het de originele tller die afwijkt
 
Terug
Bovenaan Onderaan