Foto's maken tijdens rijden door passagier

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.537
185
Zwolle
Wellicht een bijzondere vraag maar misschien ook niet.
Als je lekker over de binnendoorwegen aan het rondtoeren bent, zie je regelmatig leuke dingen om een foto van te maken. Maar als je voor ieder ding moet stoppen voor een foto, komt je rit nooit af.
Mijn vrouw zit tijdens dit soort gelegenheden meestal achterop en heeft daardoor tijd genoeg om foto's te maken. We hebben er vaker over gesproken maar verder nooit iets mee gedaan.

Tijdens onze recente vakantie zijn wij een stel tegengekomen waarbij de passagier regelmatig foto's maakt tijdens het rijden. Ik heb hier ondertussen al veel foto's van gezien.
Erg leuke foto's en inderdaad veel dingen waar ik ook wel een foto van zou willen maken. Maar geen zin heb om iedere 5-10 minuten te stoppen met rijden.

Zijn er mensen die ervaring met deze manier van foto's maken en welke camera gebruik je er voor?
Er zijn een paar eisen die ik stel aan de camera:
1.
Moet met reguliere motorhandschoenen aan (geen dikke winterhandschoenen) goed te bedienen zijn.
2.
Moet enigszins compact zijn zodat de camera niet in de weg hangt, zit als deze niet gebruikt wordt.
3.
Geen losse lenscover. Die raak je onderweg toch wel ergens kwijt.
 
Een telefoon is geen optie.
Houdt beroerd vast. Kan daardoor makkelijk uit je handen vallen
Met handschoenen aan een foto maken is over het algemeen erg lastig.
 
Je hebt toch van die ronde dingen die je achterop je hoesje kan plakken, wat die kids allemaal gebruiken. Geen idee hoe het heet, maar het is een knop voor extra houvast.
 
Dan blijft de knop op scherm nog altijd een ding. Ontgrendelen van het scherm is ook een ding. Vooral als het de normale dagelijks telefoon is.

Voor veel mensen is een smartphone een echt alles-in-een ding. Voor mij is en blijft het compromis in het midden. Welke niet voldoet voor mijn vraag.
 
Dan blijft de knop op scherm nog altijd een ding. Ontgrendelen van het scherm is ook een ding. Vooral als het de normale dagelijks telefoon is.

Voor veel mensen is een smartphone een echt alles-in-een ding. Voor mij is en blijft het compromis in het midden. Welke niet voldoet voor mijn vraag.

Ontgrendeling eraf. Klaar
 
Tijdens onze recente vakantie zijn wij een stel tegengekomen waarbij de passagier regelmatig foto's maakt tijdens het rijden. Ik heb hier ondertussen al veel foto's van gezien.
wat gebruiken zij?
 
Dan wil je een lekkere grote Canon/Nikon tweedehands 12 Mp camera of zo met korte zoomlens. Met riempje om je nek. Kunnen tweedehands niet duur zijn, makkelijk zoomen, en honderdduizend instellingen. Het "gebrek" aan pixels vang je op doordat camera veel stabieler is
Edit: en lens veel beter
 
Laatst bewerkt:
Dan wil je een lekkere grote Canon/Nikon tweedehands 12 Mp camera of zo met korte zoomlens. Met riempje om je nek. Kunnen tweedehands niet duur zijn, makkelijk zoomen, en honderdduizend instellingen. Het "gebrek" aan pixels vang je op doordat camera veel stabieler is
Edit: en lens veel beter
Honderduizend instellingen is niet zo interessant. Vooral point and shoot. Het moet rijdend gedaan worden.
 
Heb ooit eens zo'n afstandbediening van AliExpress besteld.
Hoor je eigenlijk te gebruiken met een lange selfie stick, of je telefoon ergens neerzetten om een bijvoorbeeld een groepsfoto te maken, maar zou voor deze toepassing ook kunnen werken.
Je hoeft in ieder geval niet met een handschoen op je scherm te drukken dan, hebt gewoon een fysieke knop in je hand.
166988151770134588 (1).jpg
 
Ik heb een tijdje rijdend foto's gemaakt. Ik deed dat met een simpele digitale camera met een lus er aan, die ging om mijn linkerpols en dan kon ik de camera precies bovenop mijn linkerhand leggen en daar bleef hij stabiel liggen, ook als ik koppelde. Een foto maakte ik door mijn hand op te tillen en de camera ondersteboven in mijn hand te pakken zodat ik met mijn duim kon afdrukken. Alle foto's stonden dan uiteraard ondersteboven maar dat corrigeerde ik later weer.

Als ik klaar was met foto's maken "slingerde" ik de camera weer bovenop mijn hand, al die tijd blijven rijden. Na een poosje was de lol er wel van af en ik doe het al jaren niet meer.

Maar voor een passagier is het een stuk makkelijker de camera continu in de Haan te houden met het koordje om de pols.
 
Rijdend foto's maken geeft nooit de compositie die je wilt. Daarnaast dien je als bijrijder ook gewoon mee op te letten en niet gek te gaan zitten verdraaien voor dat mooie plaatje want dat brengt de motor uit balans. Vind je dit beiden al niet boeiend dan is een telefoon sowieso geen optie aangezien deze niet met handschoenen te bedienen is.
 
Denk aan de bewegingsonscherpte door het rijden
wordt zelden mooi
Dar was ik ook bang voor. Maar dat blijkt dus reuze mee te vallen.
Uiteraard hoe meer licht hoe scherper de foto.
Ik heb net een collectie van afgelopen vakantie ontvangen. In verschillende foto's zit zeker een vorm van bewegingsonscherpte in maar het doel is best wel goed scherp.

@Ulgi
Zoiets dergelijks is inderdaad een optie. Uiteraard ben ik al aan het kijken geweest en heb gemerkt dat dit moment een slecht moment is om iets te kopen. 75% van de artikelen staat gewoon "tijdelijk uitverkocht" bij. Dit bij verschillende shops.

@David_ZZR
Dat de passagier ook "mee" moet rijden is zeker een punt. Gelukkig zit het meerijden bij mijn partner al behoorlijk ingebakken. Als ze in slaap gevallen is, rijdt ze zelfs nog mee.
Ze heeft zelf ook een paar jaar gereden en kan zeker rijden, misschien wel beter dan ikzelf maar ze is erg onzeker. Daarom maar weer achterop
 
Laatst bewerkt:
Als je de sluitertijd maar op 1/1000e sec. of nog korter zet, dan voorkom je de meeste bewegingsonscherpte.
En als dat betekent dat de ISO naar 800 of zelfs 1600 moet: korrel is minder storend dan onscherpe foto’s.
 
heb verschillende passagiers gehad, waarvan 1 nogal foto-happig was.

ik ben nogal conservatief hierin: ik heb liever dat de passagier minstens 1 en liefst beide handen VAST heeft.
Zelfs in de NL snelwegen (of juist in de NL snelwegen, slappe grond) zitten onregelmatigheden die tot rare bewegingen (van passagier) kunnen leiden.

ik had geluk, op 1 na waren alle achterzitters goede meerijders: meekijken en vasthouden, en lekker actief meedenkend en meeleunend.
die fotografe.. tja. geen blijvertje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan