[FR] Berekend risico:Hoe zwaar zijn de snelheidsboetes in FR

Het aller beste (whats in a name) resultaat dat ik ooit behaalde op de weg, was op een terugreis van Griekenland in 1990. Van de boot in Bari, en in één ruk 2000km in 19uur naar huis (van 15uur liggen snurken op de boot ben je uitgeslapen voor 2 dagen). Van die 2000km was er 1500 met een kruissnelheid van 160km/u (toen kon dat nog straffeloos). En toch haalde ik maar 105km/gemiddeld.
Een paar jaar later op een trip naar Ljubljana, deed ik 14 uur over 1300km, met een 1500cc dieseltje, kruissnelheid 110km/u: gemiddelde snelheid: 93km/u. (1300km op 1 volle tank).
En halfweg de jaren 90, een 900km trip naar de ardeche, aan 170 kruissnelheid op de peage, en toch nog 9 uur rijden.

Wat velen niet weten is dat je op de peage ook op snelheid gecontroleerd wordt. De peage kaart
wordt ook gebruikt als traject snelheids meting: zoveel km in zoveel tijd, geeft zo een gemiddelde snelheid. Geen idee waar de normen en grenzen liggen, ik weet wel dat het effectief gebruikt wordt.

TGV :N = enkel goed voor een "valies citytrip", niet voor een 'weekje uit in de provence'

Anyway, de fransen zijn echt bezig met een kruistocht tegen overdreven snelheid. Zolang je niet de snelste van de bende bent en het net onder de 150 houdt zit je redelijk safe en heb je enkel het risico op ne zantje ;) ... voor de rest: elk zijn rijstijl, en have fun ... :W

Trowwes, osje van Bruhhe ziet, moej gie da oas westflut toch ollemoale weetn, ba joaje toch?

_O-
 
In 26 december 2008 werd ik 70km na Parijs bij de Toll aangehouden, ik reed 159 km/u waar je maar 130 mag. Boete was 90€. Betaald en verder naar Portugal gereden.

Eenmaal in Portugal werd ik aanghouden 152 km/u waar je maar 120mag. 320€ Boete.

Als je met de auto naar frankrijk gaat moet je opletten, want ze hebben de flitsers omgedraaid.

Het flits niet meer de snelheid dat je voorbij komt, maar het flist de snelheid dat je aankomt... Dus in feite heb je minder tijd om te remmen. Verleden zomer reed ik nog door Frankrijk en wist ongeveer waar de flitsers zatten... Maar 5 mnd later toch nog een paar keer geflist... omdat de palen omgedraaid waren :(

Voor motorrijders is dit dat wel beter hehehe... omdat je van voren geen kenteken hebt...

Maar van Parijs naar Bordeaux yeahhhhhhhhhhhhhhhhh 500 a 600km vlakke rechte stuk.... yeahhhhhhhh
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Flitskasten zijn in Frankrijk voor de toerist een wassen neus. Afgelopen vakantie met een heel stel auto's en motoren naar spanje gereden. Allemaal wel een paar keer geflitst op de heen en terugweg. Nooit meer wat van gehoord. Andere koek als je wordt gelaserd. Dan is het een sport voor die mannen om je te pakken. 20km te hard kost ongeveer 90 euro.
 
In 26 december 2008 werd ik 70km na Parijs bij de Toll aangehouden, ik reed 159 km/u waar je maar 130 mag. Boete was 90€. Betaald en verder naar Portugal gereden.
Flitskasten zijn in Frankrijk voor de toerist een wassen neus. Afgelopen vakantie met een heel stel auto's en motoren naar spanje gereden. Allemaal wel een paar keer geflitst op de heen en terugweg. Nooit meer wat van gehoord. Andere koek als je wordt gelaserd. Dan is het een sport voor die mannen om je te pakken. 20km te hard kost ongeveer 90 euro.


Ik heb het idee dat de boetes in Frankrijk nogal variëren per agent, en als ik dit zo lees wordt mijn vermoeden bevestigd :X .

Ik was afgelopen week op een grote vastgoedbeurs in Cannes, was erheen gereden met de auto van de baas, een dikke Bentley Arnage :9~ . Op de heenweg van de weg geplukt omdat ik was gelaserd, ik ging 178 waar 130 was toegestaan, ging een correctie van 9 (!) kilometer vanaf, dus 39 te hard :/ . Ik kneep hem wel een beetje, want in Nederland is dat toch wel een dure grap...

Afijn, beetje lopen lullen met die agenten, dat het toch wel très difficile was om met zo'n auto niet te hard te rijden :P . Konden ze wel begrijpen, ze vonden het ook een erg mooie voiture. Toen vroegen ze of ze even in de auto mochten zitten, toen wist ik dat het wel goed zat O-) . Krijg ik de boete, wel 90 hele euro's _O- .

Op de terugweg gister werd ik ook aangehouden, nu 150 waar 130 mag, correctie van 8 kilometer, dus maar 12 te hard. Ik verwachte dus een boete van max 20 euro ofzo, was het 45 :/ . Verder niet over gezeurd en maar gewoon betaald, maar het is wel apart om te zien dat zo'n agent min of meer zelf het boetebedrag bepaald.
 
@Hayabar

Je krijgt als je geflitst wordt volgens mij idd. geen boete, de KLPDs weten nog steeds niet fatsoenlijk met elkaar samen te werken idd. Snap dan wel dat het idd. een sport is om buitenlanders te laseren ja.

Zoals eerder gezegd, maximum boetes. Maar dat ze hoog waren dat wist ik wel... (Fransen zijn wel van de represieve maatregelen als ze iets naleven). In 2001 ging ik met vakantie en flitsten ze nog niet. Fransen reden als idioten (overal 20-50 te hard). 2003 nog een keer, was het net ingevoerd, braver dan braaf. Een beetje zoals het verkeer zich gedraagt op een stuk trajectcontrole zoals de A10. Ondertussen zijn ze er al weer iets meer aan gewend volgens mij maar dat die boetes niet relaxed zijn dat moge duidelijk wezen.

Interessant trouwens dat je een boete krijgt voor ongevallen. Dat is dan wss. een bedrag dat niet door je WA wordt betaalt en je zelf moet dokken, als een soort afschrikking oid.
 
Heb gezocht, maar vind niet zo direct een recent topic.
Binnenkort ga ik voor een paar dagen met de auto naar het Zuiden van Frankrijk, ik heb niet veel zin om daar nutteloos veel tijd aan te spenderen en ga dus het gaspedaal wat dieper indrukken.

Wie heeft recentelijk ervaringen met snelheidsovertredingen op de Péage-wegen?
Mijn doel is met de cruise control rond de 150-155 aan te houden.

Ik weet dat ze controleren want tijdens mijn vorig bezoek aan Parijs heb ik 'sjans' gehad. Tijdens het terugrijden stormde de Mitsubitsu EVO... van de Gendarme rechts van mij naar een verderop rijdende Touran die ook iets te snel reed...

ik ben al 2x op en neer naar zuid france gereden, dit is een klote eind dus meestal rond de 160km/u gereden. Waarbij is volgens mij zeker 1 keer geflits bent maar nog nooit een boete thuis gahad

ik zou zeggen lekker planken *O*
:P
 
ik ben al 2x op en neer naar zuid france gereden, dit is een klote eind dus meestal rond de 160km/u gereden. Waarbij is volgens mij zeker 1 keer geflits bent maar nog nooit een boete thuis gahad

ik zou zeggen lekker planken *O*
:P
Heb het op een beschaafde 147 GPS snelheid gehouden. 7.5 uur voor 885 KM oprijden en gelijkaardig voor afrijden, 1x tanken en 15' pauze inbegrepen.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan