Frame van guzzi afgebroken door zijspan

Zowel kroonwiel als pignon kan je door middel van shims dieper of minder diep in het cardanhuis afstellen. Als je dan een kleurstof op de tanden aanbrengt en je laat de tandwielen op elkaar draaien ontstaat op de tanden een loopbeeld waar aan af te leiden is of de afstelling goed is. Als kleurstof wordt over het algemeen Pruisisch blauw gebruikt.
 
Ik heb dat ooit bij mijn Guzzi SP gedaan
2 dagen over gedaan maar het resultaat was helemaal goed.
Tubetje Pruisisch blauw erbij
Dat was een leuk klusje
 
Kroon en pignonwiel worden geshimd tot ze goed op elkaar ingrijpen, daarna geborgd.

oke, grappig de nieuwe werking van het forum.... Dit antwoord was dus al door Leo gegeven
 
Weet ook niet beter dan dat kroonwiel en pignon bij elkaar horen.
Ik zou niet weten waarom. Ze worden ook niet samen gefreesd. In de fabriek worden ze volgens mij ook willekeurig bij elkaar gezet. Ik zou rustig van twee slopers een nieuwe set samenstellen. Maar de truuk zit dan wel in het shimmen, dat moet gewoon goed gebeuren, anders loopt de boel in elkaar.
 
Bij het shimmen krijg je, als je het goed doet, een elipsvormig draagbeeld, midden op de tanden.
Dat komt door de evolvente en gekromde tandvorm.
Tijdens gebruik slijt die evolvente vorm uit en dat veroorzaakt dan speling.
Volgens mij kun je gebruikte tandwielen, uit 2 verschillende sets, nooit meer fatsoenlijk op elkaar afgesteld krijgen.
En ik weet het niet maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat nieuwe tandwielen inderdaad als set bij elkaar gezocht worden.
 
Ik zou niet weten waarom. Ze worden ook niet samen gefreesd. In de fabriek worden ze volgens mij ook willekeurig bij elkaar gezet. Ik zou rustig van twee slopers een nieuwe set samenstellen. Maar de truuk zit dan wel in het shimmen, dat moet gewoon goed gebeuren, anders loopt de boel in elkaar.
Ik had al geschreven maar blijkbaar worden mijn berichten niet gelezen .
Na het frezen worden de pingon en kroonwiel op elkaar in gelopen met een slijpmiddel vandaar dat ze daarna genummerd worden .
Als je dat niet zou doen en alleen met het uitshimmen op weg zou gaan sta je na tien kilometer met veel ruimte stil mogelijk zelfs met een vast gelopen lager door al het slijpsel van de tanden .

Maar goed jij zal wel een andere ervaring hebben dan ik
 
Nee, ik heb daar geen ervaring mee. Ik ken alleen de handleiding van BMW. Daar wordt niet gesproken over inslijpen en paren. Daar hebben ze het alleen over shimmen. De nummering heb ik ook nooit van gehoord. Ik zal nog eens terug zoeken of ik dat voor BMW ergens terug kan vinden.
 
Ik had al geschreven maar blijkbaar worden mijn berichten niet gelezen .
Na het frezen worden de pingon en kroonwiel op elkaar in gelopen met een slijpmiddel vandaar dat ze daarna genummerd worden .
Als je dat niet zou doen en alleen met het uitshimmen op weg zou gaan sta je na tien kilometer met veel ruimte stil mogelijk zelfs met een vast gelopen lager door al het slijpsel van de tanden .

Maar goed jij zal wel een andere ervaring hebben dan ik

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat in het geval van een motorfiets cardan een tandwielset op elkaar wordt ingelopen. Dat heet leppen.
Maar dat wordt vooral gedaan om de loop beter te krijgen, ideale vermogens overdracht en het terugdringen van geluid.
Als je dat leppen niet doet dan lijkt het mij niet dat er meteen een hoop slijpsel af komt de eerste 10 km.
Als je een gebruikte set gaat mixen en je krijgt het tandbeeld goed dan durf ik wel te zeggen dat hij ook heel blijft.

Ik werk in een fabriek waar landbouwmachines worden gebouwd waar diverse haakse overbrengingen in zitten. Dat zijn wel rechte tanden. Die worden ook samengesteld en met opvulringen zodanig afgesteld dat het tandbeeld in orde is.
Dat zijn tandwielen die los van elkaar gemaakt worden en ieder in eigen pallet aangeleverd worden. Zijn dus ook niet gelept, de freessporen zijn zichtbaar. Die geven gewoon een goed tandbeeld, geen problemen mee. En het is ook niet zo dat de olie vol slijpsel komt te zitten.
 
Ik kan ook bij BMW nergens vinden dat de sets op de fabriek ingelopen worden. Ze worden wel per set verkocht dus het is wel waarschijnlijk dat er paring plaatsvind. Dat insl;ijpen lijkt me ook raar. Dan moet je in een soort proefopstelling de kroon en pignon op draagvlak shimmen, dan x tijd laten draaien om vervolgens de booel weer uit alkaar halen om in een kardanhuis te shimmen.
In Italiaanse efficientie zou het misschien kunnen, maar ik denk dat de Duitsers toch wel iets aan de toleranties zouden doen.
 
Ik kan ook bij BMW nergens vinden dat de sets op de fabriek ingelopen worden. Ze worden wel per set verkocht dus het is wel waarschijnlijk dat er paring plaatsvind. Dat insl;ijpen lijkt me ook raar. Dan moet je in een soort proefopstelling de kroon en pignon op draagvlak shimmen, dan x tijd laten draaien om vervolgens de booel weer uit alkaar halen om in een kardanhuis te shimmen.
In Italiaanse efficientie zou het misschien kunnen, maar ik denk dat de Duitsers toch wel iets aan de toleranties zouden doen.

Die proefopstelling heet een lepmachine.
Wij hebben ook landbouwmachines waar wel tandwielen als set in gaan. Dit hebben we alleen gedaan om het geluid omlaag te krijgen. Het is wel een stuk duurder.
De tandwielen maken wij niet zelf. De fabrikant van de tandwielen zet een set op de lepmachine. Op die machine kunnen de tandwielen precies op de juiste positie gezet worden. Dan worden de wielen aangedreven (tegenwiel wordt geremd) totdat het draagbeeld/ geluid/ speling goed is. Dan kun je op die lepmachine de inbouwmaat aflezen, dat is een afwijking op nominaal.
Die inbouwmaat wordt in de fabriek gebruikt om de juiste opvulringen te gebruiken. De afwijking op het huis (cardanklok) wordt ook meegenomen.
Zo gaat het bij ons, en ik weet dat het zo bij achterassen van bijvoorbeeld een vrachtwagen ook zo gaat.
Dus ik neem aan bij een motorfiets ook.

Ik denk dat ook de Duitsers het maken van tandwielen niet zodanig onder controle krijgen dat de toleranties laag genoeg zijn om niks aan de afstelling te hoeven doen.
 
Ik werk bij een bedrijf dat aandrijvingen maakt voor schepen en waarbij haakse tandwielkasten worden gebruikt. Die tandwielen afstellen is bij ons dagelijks werk. De tandwielen lijken sprekend op de tandwielen uit een Guzzi of BMW, maar dan een slag groter. Hoe precies de fabricage in zijn werk gaat weet ik niet, ik weet wel dat onder geen beding kroonwielen en pignons gemixt mogen worden. We krijgen die ook genummerd aangeleverd.
 
Nee, ik heb daar geen ervaring mee. Ik ken alleen de handleiding van BMW. Daar wordt niet gesproken over inslijpen en paren. Daar hebben ze het alleen over shimmen. De nummering heb ik ook nooit van gehoord. Ik zal nog eens terug zoeken of ik dat voor BMW ergens terug kan vinden.
Kroon- en pignon worden als set gemaakt en daarna gemerkt.
Dat spul hoort dus bij elkaar.

Niet elke set, en de behuizing is 100% gelijk, daarom moet de boel worden uitgeshimmed.
 
Ik denk dat ook de Duitsers het maken van tandwielen niet zodanig onder controle krijgen dat de toleranties laag genoeg zijn om niks aan de afstelling te hoeven doen.
Als het maar nauwkeurig genoeg moet zijn is de afwijking al gauw te groot hè.

Kijk eens naar kogellagers.
Het overgrote deel heeft de gewenste speling maar er blijven er genoeg over die meer of minder speling hebben.
En die worden ook als zodanig verkocht.
Maar dat is dus gewoon een productie afwijking, het is niet zo dat ze bewust een batch produceren met afwijkende speling.
 
Hoi ,
Ik zou graag db killer maken voor op mijn guzzi,
Plan is om 2 ringen te laten laseren van 5 mm dik voorzien van gaten met 5m erin deze worden gelast aan uiteinde dempers. dan enkele plaatjes van 1mm met vulringen ertussen en op het einde een gesloten eindplaat .
Gewoon systeem supertrapp, als ik de vloei van mijn demper wil volgen zou de buitendiameter van die ringen rond de 50 mm zijn .
De uitlaat zelf is 29mm .
Neem ik die 29mm als binnendiameter??
Iemand ervaring hiermee? Tips welkom
Grtz Fox
 
Ik heb je post drie keer gelezen voor ik heb begreep. Kennelijk ben ik niet zo snel.
Voor de plaat die je achterop de demper gaat lassen is 29mm goed, groter kan ook, dat maakt niet uit. Waarom wil je daar M5 in tappen, M6 is toch veel makkelijker? In de vulplaatjes zou ik ook 29mm boren, de truuk met supertrapp is de ruimte die je vrijlaat tussen de plaatjes. Hoe hard kan het gas weg opzij, wat kaatst er terug? Als je de eindplaat weg laat heb je gewoon een stukje verlenging van de demper met dezelfde doorlaat als de demper zelf. Vandaar dat 29 goed is in mijn optiek.

En dan maar prutsen met plaatjes er af en er bij.
Ik vraag me wel af wat Supertrapp doet voor de demping van geluid, ik ken het alleen voor tuning.
 
16537243606247120192534747855292.jpg
 
16549246673442413449595482052651.jpg
Mistral + supertrapp = mistrapp
eerst zaten de plaatjes op 1,5mm van elkaar , weinig verschil .
Dan vulringen tussengestoken van 0,5 mm en het kwam goed .
Weet iemand hoeveel db je mag hebben in Duitsland?
Op internet zijn er die zeggen 80 db terwijl andere bronnen spreken van 106 db
Grtz Fox
 
Bekijk bijlage 1770432Mistral + supertrapp = mistrapp
eerst zaten de plaatjes op 1,5mm van elkaar , weinig verschil .
Dan vulringen tussengestoken van 0,5 mm en het kwam goed .
Weet iemand hoeveel db je mag hebben in Duitsland?
Op internet zijn er die zeggen 80 db terwijl andere bronnen spreken van 106 db
Grtz Fox
De duitsers kennende vinden ze iets, waarbij geen papieren met flink wat stempels erop zit, niet goed. Of het nu stil is of niet....
 
Kan me zo voorstellen dat in Duitsland een vergelijkbare regel geldt voor "oudere" motoren waar geen geluidsgegevens op het kenteken staan en dat e.e.a. afhankelijk is van bouwjaar en cylinderinhoud, maar exact weten doe ik het helaas niet.
Ben er altijd van uit gegaan dat ik met een nederlands gekentekent voertuig wat voldoet aan de nederlandse wet geen extreme problemen kan krijgen elders in de EU
 
Kan me zo voorstellen dat in Duitsland een vergelijkbare regel geldt voor "oudere" motoren waar geen geluidsgegevens op het kenteken staan en dat e.e.a. afhankelijk is van bouwjaar en cylinderinhoud, maar exact weten doe ik het helaas niet.
Ben er altijd van uit gegaan dat ik met een nederlands gekentekent voertuig wat voldoet aan de nederlandse wet geen extreme problemen kan krijgen elders in de EU
Totdat je teveel geluid maakt. Want in Nederland moet je ook een legale demper hebben met E-Keur. En dat zal in Belgie vast ook zo zijn.

Wij , van 3States hebben een zeker S te M, te weten te overtuigen dat zijn eigenbouw schoendoosdemper toch geheel niet paste in het concept van de 3States zijspannen.
Of, zoals ik eens van een vrachtwagenchauffeur hoorde: als je 10 ton te zwaar bent, en 3 uur te lang doorrijdt, dan moet je zorgen dat je ze niet aanhouden vanwege een kapot achterlicchie
 
Terug
Bovenaan Onderaan