fz1 en fz8 ontmoetingsplek

Dan succes met de zoektocht naar een fz8
Mijn Guzzi blijft nog wel even, ik ben toch gek op oud ijzer. Ben wel om me heen aan het kijken, ik ging er blind vanuit dat ik op termijn weer een nieuwere Guzzi zou kopen als vervanger van de huidige maar de nieuwere bevallen me niet.Yamaha,s waren me in positieve zin bijgebleven.
 
Iemand trouwens nog suggesties over de plaatsing van een USB-lader op een FZ1? Ga een gearindicator installeren en dan meteen een USB-lader zodat ik via de telefoon navigatie en voeding heb.
 
gister nog een toertochtje gedaan met de FZ1N. Ik haal er 1:15 mee ongeveer, dat is met tandwiel voor -1 tand. Met originele vertanding haalde ik er 1:17 mee dacht ik.

Doe je niet verkeerd dan. Ik haal max 1:15 en rijd dan veelal woon/werk verkeer met de FZ1 en dan rij ik vrij rustig. Heeft originele vertanding, wel een custom mapping op PCIII. Als ik tochtje ga door vlammen slurpt ie veel meer…
 
Iemand trouwens nog suggesties over de plaatsing van een USB-lader op een FZ1? Ga een gearindicator installeren en dan meteen een USB-lader zodat ik via de telefoon navigatie en voeding heb.
Ik heb deze erop, voor de tomtom heb ik gewoon een kabel getrokken vanaf de accu. Anders moet je hem ergens aftakken? (Wil je in je kabelboom snijden?)
 

Bijlagen

  • A1852099-C1DA-4462-8D0E-E00382B62496.mov
    10,1 MB
  • 77C7027F-50F2-4F4D-8E61-93849B31341D.jpeg
    77C7027F-50F2-4F4D-8E61-93849B31341D.jpeg
    136,7 KB · Weergaven: 18
  • Leuk
Waarderingen: Smet
Iemand trouwens nog suggesties over de plaatsing van een USB-lader op een FZ1? Ga een gearindicator installeren en dan meteen een USB-lader zodat ik via de telefoon navigatie en voeding heb.
De mijne heb ik op deze manier, toen ik de motor kocht zat ie rechts gemonteerd, maar dichtbij de iphone en heel kort oplaadkabeltje werkt perfect voor mij in ieder geval
 

Bijlagen

  • DA59D872-86FA-416D-8309-64875D930194.jpeg
    DA59D872-86FA-416D-8309-64875D930194.jpeg
    382,2 KB · Weergaven: 25
  • 9997EEB9-1A02-48AF-9E55-095C76BF499A.jpeg
    9997EEB9-1A02-48AF-9E55-095C76BF499A.jpeg
    354,9 KB · Weergaven: 24
  • Leuk
Waarderingen: Smet
Dag Allen,

Ik rij een FZ1 uit 2007 en heb 2 jaar geleden de ECU opgestuurd naar Nippon voor een basic ECU flash. Alle fabrieksrestricties zijn eruit gehaald, denk aan de ais (welke ik ook heb afgedopt) fuel cut off, vermogensrestricties uit de versnellingen etc. Benzine/lucht mengsel is ongewijzigd.

Echter rijdt de FZ1 nog niet naar mijn zin. Nu heb ik een hoop gelezen over de Lars Airbox mod, velocity stacks, kat eruit halen en vervolgens op de dyno zetten en benzine mengsel aanpassen dmv powercommander/rapidbike, ecu flash, you name it. Tandje minder voor wil ik sowieso gaan doen trouwens.

Ik hoor goede verhalen en lees dingen als “had ik veel eerder moeten doen” en “totaal andere motor”.

Echter wat ik wil bereiken is een soepel lopende motor, leuk als er wat vermogen bij komt, maar dit is nog niet eens het hoofddoel. De gas reactie blijft ondanks de ecu flash onberekenbaar (zeker in lage toeren rijdt hij niet fijn) en dit wil ik eruit hebben. Mijn vraag is dus, lukt dit middels bovenstaande methodes? Of krijg je de FZ1 gewoonweg niet zo soepel lopend en blijft het een karakterfiets qua gasreactie om maar zo te zeggen.

Ter info, motor heeft 45.000 gelopen en is verder standaard op de Mivv Suono na en de Basic ECU flash.

Alvast dank.
Ik heb de flash van Ivan Performance. Ivan's Performance Products , dit is wel een package met powercommander 5, k&n inlegfilter, graves velocity stacks, lars airbox en decat. Ivan heeft bewust voor de additionele powercommander gekozen voor de fijnafstelling om tot een optimale gasreactie te komen. /edit: grappig zie nu dat de powercomander obsolete is, dus niet meer nodig.

De motor rijdt net zo smeuig op het gas als een carburateur fiets, aanrader!
ECU opsturen naar de andere kant van de plas vond ik wel wat spannend.

Je kan op FZ1/FZ-10 Mods ook erg veel informatie vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de flash van Ivan Performance. Ivan's Performance Products , dit is wel een package met powercommander 5, k&n inlegfilter, graves velocity stacks, lars airbox en decat. Ivan heeft bewust voor de additionele powercommander gekozen voor de fijnafstelling om tot een optimale gasreactie te komen. /edit: grappig zie nu dat de powercomander obsolete is, dus niet meer nodig.

De motor rijdt net zo smeuig op het gas als een carburateur fiets, aanrader!
ECU opsturen naar de andere kant van de plas vond ik wel wat spannend.

Je kan op FZ1/FZ-10 Mods ook erg veel informatie vinden.
Thx voor je info! Ecu opsturen vond ik inderdaad ook te risicovol dus uiteindelijk daar niet voor gekozen.

Heb nu een custom mapping laten schrijven op de Dyno op een PCIII USB. Naast de winst van 137pk naar 142,73 pk en van 86NM naar 98NM koppel onderschrijf ik volledig je reactie wat betreft de souplesse van het blok met de juist fuel mapping. Op aanraden van de tuner gekozen voor standaard velocity stacks en de cat laten zitten. Maar het resultaat is waanzinnig!
 
Thx voor je info! Ecu opsturen vond ik inderdaad ook te risicovol dus uiteindelijk daar niet voor gekozen.

Heb nu een custom mapping laten schrijven op de Dyno op een PCIII USB. Naast de winst van 137pk naar 142,73 pk en van 86NM naar 98NM koppel onderschrijf ik volledig je reactie wat betreft de souplesse van het blok met de juist fuel mapping. Op aanraden van de tuner gekozen voor standaard velocity stacks en de cat laten zitten. Maar het resultaat is waanzinnig!
Kan een Druijf racing zoiets niet afstellen?
 
Kan een Druijf racing zoiets niet afstellen?
Toevallig heb ik Druijf racing hier destijds over gesproken inderdaad. Wat ik mij kan herinneren maakte Druijf gebruik van andere software om de ECU te flashen dan Nippon waar ik de basis flash heb laten doen. Ze konden dus geen brandstofmengsel aanpassen mits ik hem volledig opnieuw liet flashen met de andere software. (Overigens hoor ik het graag als ik er volledig naast zit, maar dit is wat ik mij herinner)

Gevolg was dat ik dan meer geld kwijt was voor een complete nieuwe flash (immers had de mijne al een basic flash) dan dat ik kwijt was met een Dyno mapping op de PCIII die ik via Marktplaats kon kopen.

Dus ja het kan wel, alleen was het in mijn geval prijs technisch niet het gunstigst.

En had ik achteraf beter gelijk brandstofmengsel mee kunnen pakken in de ECU flash en was ik dan niet nog voordeliger uit? Ja vermoedelijk wel, maar dat is achteraf makkelijk praten 😁
 
Laatst bewerkt:
Vandaag, op terugweg van 3 daagse trip naar de Vogezen, de 200.000 km afgetikt.
Als ik geen goed gevoel had bij mijn FZ8N had ik deze trip al niet gedaan (1840 km in 3 dagen).
Ik ga ook met gerust hart een week naar Schotland (1e week september samen met mijn dochter op haar Honda Hornet 600).
 

Bijlagen

  • 20230811_095218.jpg
    20230811_095218.jpg
    221,2 KB · Weergaven: 6
Vandaag, op terugweg van 3 daagse trip naar de Vogezen, de 200.000 km afgetikt.
Als ik geen goed gevoel had bij mijn FZ8N had ik deze trip al niet gedaan (1840 km in 3 dagen).
Ik ga ook met gerust hart een week naar Schotland (1e week september samen met mijn dochter op haar Honda Hornet 600).
Heel knap!, wat is er tot nu toe vervangen?
 
Vorige week kwam ik op Facebook tegen dat je de achtershock van een r1 2015 pasbaar kunt maken voor de FZ1, voor een handige jongen (niet ik) zou het niet al te veel werk moeten zijn om hem passend te krijgen. Via ebay een splinternieuwe shock gevonden voor weinig, dus maar meteen besteld. Volgende week gaat hij richting m'n onderhoudsmonteur. Ben benieuwd naar het verschil. Verder nog een USB-lader laten plaatsen tijdje terug, telefoonhouder ook laten aansluiten. En een set nieuwe Metzeller M9RR er onder laten zetten. Helaas op m'n derde rit al een schroef in de achterband :(. Prop er in laten zetten door de ANWB en maar verder knallen 8-)
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Goede dag, Tobias hier

Ik heb 2 weken geleden een FZ1 gekocht. Mooie machine. Uit 2012
Nu wil ik eventueel een paar van de wel bekende mods uitvoeren, maar heb een paar vragen

1 Heeft de 2012 ook nog last van de fuel cut ? Ik lees veel dingen over de 2006 en 2007.
2 Is het dan ook zinvol om de ECU te laten flashen bij een 2012 ? En moet dat altijd in combinatie met een PC ?
3 Moet je na een airbox mod altijd een Dyno afstelling doen, of kan dat gelijk mee met een ECU flash ?

Er is al super veel info te vinden maar af en toe lastig zoeken.

Dit is em...

thumbnail_20231028_181123.jpg
 
Ik heb nog een tanktas + quicklock voor de fz1 liggen 50 euro, en ziet er nog netjes uit (past wrs ook op meerdere Yamahas
 

Bijlagen

  • IMG_20231105_103623161_HDR.jpg
    IMG_20231105_103623161_HDR.jpg
    191,3 KB · Weergaven: 1
Goede dag, Tobias hier

Ik heb 2 weken geleden een FZ1 gekocht. Mooie machine. Uit 2012
Nu wil ik eventueel een paar van de wel bekende mods uitvoeren, maar heb een paar vragen

1 Heeft de 2012 ook nog last van de fuel cut ? Ik lees veel dingen over de 2006 en 2007.
2 Is het dan ook zinvol om de ECU te laten flashen bij een 2012 ? En moet dat altijd in combinatie met een PC ?
3 Moet je na een airbox mod altijd een Dyno afstelling doen, of kan dat gelijk mee met een ECU flash ?

Er is al super veel info te vinden maar af en toe lastig zoeken.

Dit is em...
Mooie fiets, ga je veel plezier van hebben!
Volgens mij is na 2007 het aan-uit effect van de injectie verbeterd. Dus zeker bij jouw model zou dat wel opgelost moeten zijn.
Ik weet het niet zeker, maar je laat of je ECU flashen, of je zet er een powercommander of iets dergelijks op. Een powercommander past eigenlijk de signalen aan die je ECU verzendt. Als je je ECU flasht, dan stuur je meteen de 'juiste' signalen uit en hoef je dus geen powercommander.
Als je het maximale wilt halen uit al je aanpassingen, dan zou ik wel een dyno afstelling laten doen. Dan krijg je echt maatwerk voor jouw fiets op basis van hoe hij werkelijk draait. Zomaar een map/flash zal nooit het maximale effect hebben.
 
Overigens rijd ik nu rond met een complete achtershock van een R1 2015. Slechts kort stukje gereden, maar dit lijkt wel een enorme verbetering ten opzichte van de afgeleefde originele shock.
 
Goede dag, Tobias hier

Ik heb 2 weken geleden een FZ1 gekocht. Mooie machine. Uit 2012
Nu wil ik eventueel een paar van de wel bekende mods uitvoeren, maar heb een paar vragen

1 Heeft de 2012 ook nog last van de fuel cut ? Ik lees veel dingen over de 2006 en 2007.
2 Is het dan ook zinvol om de ECU te laten flashen bij een 2012 ? En moet dat altijd in combinatie met een PC ?
3 Moet je na een airbox mod altijd een Dyno afstelling doen, of kan dat gelijk mee met een ECU flash ?

Er is al super veel info te vinden maar af en toe lastig zoeken.

Dit is em...

Bekijk bijlage 1942494

Mooie motor! Heb die van mij afgelopen week ingeruild. Had het 2007 model en ook op de dyno afgesteld.

Je kunt inderdaad een ECU Flash doen of middels een power commander het brandstofmengsel aan laten passen. Voordeel van een ECU flash boven enkel een powercommander is dat je via een ECU flash ook de restricties en emissie systemen “uit kan schakelen”. Standaard heeft de FZ1 een vermogensrestrictie in de eerste versnellingen (welke weet ik zo niet) met een ECU Flash ben je die restrictie kwijt. En de Fuel Cut off ben je kwijt, al is die op het 2012 model al minder aanwezig.

Winst heb je in die zin bij beide altijd wel iets als je hem afstelt op de dyno. En dat zit hem meer in de soepelere vermogensafgifte en de dip die je kwijt bent.
 
Ik doelde meer op winst in hoe het vermogen wordt afgegeven en de gasreactie. Dus een soepeler lopende/trekkende motor. Niet speciaal in PK of koppel.

Al kreeg ik er 5 pk en 12nm bij op de dyno met enkel K&N filter en Mivv Suono demper. Kat is er in gebleven.
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb de motor pas net , zal eens kijken of de kat er nog in zit. Geeft het evt weghalen van de katalysator veel meer herrie ? Vind het geluid nu wel maximaal met de Remus demper eigenlijk :)
 
Kat eruit ga je wel merken in geluid ja.

Overigens werd het mij afgeraden door de tuner om hem eruit te halen. Om diezelfde reden en dat het geen noemenswaardig verschil zou maken qua opbrengst in vermogen in mijn geval.

Overigens vond ik die van mij al luid zat met Mivv Suono. Zonder killer was het helemaal feest. 🥳 Maar moet er niet aan denken de kat er ook nog uit te hebben, maar dat is mijn mening. ☺️
 
Terug
Bovenaan Onderaan