Garmin 350LM VS TomTom Rider

Xenophoben

MF'er
1 aug 2009
134
0
Udenhout
Hallo allemaal,

Ik ben geintresseerd in navigatie op de motor. Nu heb ik ondertussen veel gelezen over de verschillen tussen tomtom en garmin. Ik kom eigenlijk op 2 modellen uit. De 350LM en rider.

Wat zijn jullie ervaringen met deze apparaten? Is er toevallig iemand die met beide apparaten ervaring heeft?
 
Geen flauw idee, maar ik weet wel dat Tomtom hiermee dikke minpunten scoort ;)
"Maar, helaas: kaartmateriaal dat specifiek rekening houdt met afsluitingen voor motoren bestaat gewoon niet. Niet bij TomTom, maar ook niet bij Garmin."
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben beide. De tomtom is beter van kaart materiaal en GPS positie. De tomtom werkt fijner als je van de route afwijkt en deze vervolgens herberekend. Hier doet de Garmin echt rare fratsen. Dus herberekenen uit. Vragen om herberekenen wordt je weer gek van bij passen. Bij veel haarspeldbochten is hij de kluts kwijt en krijg je elke keer de vraag om te herberekenen. ook vind ik de tomtom fijner met het zoeken van nuttige plaatsen op de route. Deze geeft echt tot veel kilometers weer waar de garmin al snel bij 50km stopt. Ik vind het handig om langs heel mijn route bv de tankstations te zien.

De Garmin is wel mooier van beeldscherm en een stuk groter. Ook heeft de Garmin een stuk betere software voor thuis en ook veel routes zijn in Garmin formaat. Dit bleef voor mij het manco van de TT. Tyre bood wel een hele uitkomst maar je was toch vele uren kwijt aan het omzetten. Wel zijn 48 waypoints voor mij altijd voldoende gebleken. Dit wordt vaak nogal eens als minpunt gezien maar het is gewoon een kwestie van goed je route maken.

De Garmin heeft wel als nadeel dat de stroomkabel vast zit aan de houder. Ik vind dit heel irritant. Bij de TT kan je hem gewoon uit de houder klikken en je rammount bol voor iets anders gebruiken.

Maar veel mensen praten slecht over de TT en persoonlijk vind ik dit geheel onterecht. Maar goed de meestte gaan maar met de meute mee zonder enige ervaring met beide.

Ik zou persoonlijk wel weer voor de 350LM kiezen om.
1 - Mooier en groter beeld.
2 - Snellere hardware op de 350
3 - Meer algemeengoed onder motorrijders
4 - Lifetime map updates
5 - Ik slechte ervaringen heb met hoe TT klanten behandeld

Nu is dit slecht een algemene beoordeling en ga ik niet echt op de details in, maar ik weet niet wat je precies mee van plan bent.
 
Hmmm, toen ik je verhaal las dacht ik aanvankelijk dat je het over een garmin streetpilot had. Dan zou ik althans de opmerking omtrent ontvangst herkennen. Maar uit je opmerking over de steun maak ik op dat het een 550 of 660 betreft. En dan zou de ontvangst echt niet slechter mogen zijn. Advies: update de firmware eens of doe een hard-reset.

Qua herberekenen heb ik overigens nog niet eerder gehoord dat de tomtom daar pluspunten scoort tov de garmin.

In algemene zin is de discussie tomtom/garmin voor op de motor een veelgevoerde. TT heeft wat beperkingen qua routes maar is makkelijker en inzichtelijker. Heeft daarnaast bijvoorbeeld ook nooit conflict tussen mp3-speler en navigatieaanwijzingen (want heeft geen mp3).
En is goedkoper dan een Z660.

Ben je een TT gewend in de auto dan is een rider sowieso een goede afweging; je hoeft dan immers niet aan een ander toestel te wennen.

Omgekeerd: als je bereid bent je een beetje te verdiepen in toestel en, vooral, software dan is de Garmin voor velen de beste keuze. Dat zie je ook aan de verhoudingen in de praktijk. Prijs is al lang de afweging niet meer: de TT is weliswaar goedkoper dan de Z350/660 - de Zumo 210/220 ligt toch weer en stuk ònder de TT.

Zoals Nald al zegt: er is nog véél meer over te vertellen, zowel TT als Garmin, maar dat zal amper bijdragen aan de keuze op dit moment. Van beiden zul je veel plezier hebben, daar gaat het om!
 
Hans het gaat over de 350LM. Hier heb ik pas 2 weken mee gereisd in Zuid Frankrijk. Mijn vrouw heeft de Rider.

Bij de 350LM zit de voedingskabel net zo goed vast aan de houder. En ja de GPS positie van de TT is nauwkeuriger en stabieler. Firmware is up to date en ook de harde reset is gedaan nadat hij op vakantie niet meer wilde koppelen aan de laptop. Dat gaf overigens de oplossing.

Maar het is algemeen bekend dat bij smalle passen de Garmin nog wel eens van slag raakt. Dit mede door kaartmateriaal en positie. Hier heeft de TT nog nooit last van gehad. Ook bij haarspeldbochten schiet hij soms door de bocht als je stevig rijdt. Met herberekenen uit gaat het goed, maar zet hem aub niet aan.

Nu weet ik overigens ook niet of TT wel Glonass en GPS mee neemt in zijn positie bepaling en Garmin alleen GPS gebruikt of niet. Zou een verklaring kunnen zijn voor de nauwkeurigheid en al helemaal in bergachtig gebied.

Morgen weer 3 dagen Dld in. Dus ben weer benieuwd naar de nieuwe avonturen tussen beide systemen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt nald voor je uitgebreide uitleg. Hier kan ik absoluut iets mee! Ik ga morgen naar waypoint om een navigatie systeem te laten bevestignen op mijn zx-6r. Ik ga daar eens kijken naar de verschillende systemen en jouw uitleg houd ik zeker in mijn achterhoofd!
 
Maar het is algemeen bekend dat bij smalle passen de Garmin nog wel eens van slag raakt. Dit mede door kaartmateriaal en positie. Hier heeft de TT nog nooit last van gehad. Ook bij haarspeldbochten schiet hij soms door de bocht als je stevig rijdt. Met herberekenen uit gaat het goed, maar zet hem aub niet aan.

Nu weet ik overigens ook niet of TT wel Glonass en GPS mee neemt in zijn positie bepaling en Garmin alleen GPS gebruikt of niet. Zou een verklaring kunnen zijn voor de nauwkeurigheid en al helemaal in bergachtig gebied.

Morgen weer 3 dagen Dld in. Dus ben weer benieuwd naar de nieuwe avonturen tussen beide systemen.

Sta me toe het iets anders te formuleren: het is algemeen bekend dat ontvangstnauwkeurigheid van een gps bij moeilijke omstandigheden lager wordt. Er is wel een 'puntje' bij de Garmin, maar dat ligt net even anders en is bovendien makkelijk te voorkomen. Bottom line gaat het om de logica van het toestel - als je die begrijpt is het meteen ook opgelost.

In de bergen kan het voorkomen dat het vrije zicht lager aan de horizon afgeschermd wordt, waardoor de gps het moet hebben van de satellieten recht boven je. Die moeten daar dan natuurlijk wèl staan. Maar, zelfs als ze er staan: hoe groter de spreiding aan de hemel, hoe groter de nauwkeurigheid. Ook al hou je ontvangst: de nauwkeurigheid zal wat lager zijn.

Vroeger had je, zeker als je ook nog eens omringd was door natgeregende sparren, zelfs regelmatig signaalverlies. Sinds de komst van de sirf-III chipset kunnen de toestellen echter ook rekenenen met gereflecteerde signalen (bijvoorbeeld tegen bergwanden) en komt geheel wegvallen van het signaal minder vaak voor.

Dit zijn allemaal aspecten waar zowel de garmin als de tomtom mee te maken hebben; op dat punt is er geen significant verschil.

Dat geldt ook voor glonass vs gps. Glonass is lange tijd amper bruikbaar geweest en pas sinds december 2011 weer operationeel. Enkele van de nieuwe garmins kunnen ook met glonass overweg (en daarmee dus meer satellieten zien); ik dacht niet dat dat ook voor de zumo350 gold. En voor de tomtom rider met zekerheid niet: de hard en software daarvan is van een aanzienlijk oudere generatie.

Voor beide toestellen geldt ook: als de ontvangst wegvalt zal het toestel dat niet meteen melden: hij zal even uitgaan van 'gegist bestek'. Je reed net nog met die snelheid in die richting, dan zal dat nog wel zo zijn. Dat verklaart waarom je in een tunnel niet meteen hoort 'gps ontvangst weggevallen. Maar ook zo'n uitschieter in de bocht.

Je hebt overigens gelijk dat er nog wel een gesproken wordt over specifiek het gedrag van de garmin bij haarspeldbochten. Maar dan gaat het om iets anders:
Ook al heb je in de garmin het automatisch herberekenen uitgeschakeld: als je tegen de route inrijdt zal hij toch gaan herberekenen. Vraag me niet waarom, maar dat is al jaren zo. Uitschakelen van herberekenen is op dat probleem dus niet van invloed. De tomtom kent dit effect niet: daar kun je het herberekenen immers helemaal niet uitschakelen.

Op zich is dit helemaal geen probleem. ECHTER: de garmin staat standaard ingesteld op 'vermijd u-bochten'. Dat is een uiterst zinvolle instelling, waarvan ik niet begrijp dat niet elk merk dat standaard gebruikt: het voorkomt immers dat je toestel gaat zeggen 'omkeren, omkeren' zodra je verkeerd rijdt maar komt met een alternatief (links, links, rechts - terug op de route oid). Met vermijd u-bochten voorkom je dus dat je moet keren op de weg.

Ook al zijn haarspeldbochten ook u-bochten: daar heeft het niets mee te maken.

En tòch adviseer ik in de bergen 'vermijd u-bochten' uit te schakelen. En daar ligt ook de oplossing van het probleem dat je noemt.

Wat gebeurt er namelijk (het is misschien wat ingewikkeld, maar eigenlijk ook heel simpel):

- De ontvangst is even deels afgeschermd waardoor de nauwkeurigheid lager
- stel: je rijdt omhoog richting een haarspeld in noord-zuid richting. Na de bocht rij je in zuid-noord. Vaak op slechts enkele meters afstand van de weg net onder je. Maar dus wel in tegengestelde richting
- door de onnauwkeurigheid kan het zijn dat het toestel je op de bovenste weg projecteert terwijl je in noord-zuid richting rijdt
- je rijdt dan volgens het toestel tegen de route in en hij zal gaan herberekenen.

Bij dat herberekenen berekent het toestel een nieuwe route naar het eerstvolgende viapunt. Dat zal vaak aan de andere kant van de pas liggen (er zijn immers vrijwel geen alternatieve wegen).
ECHTER: doordat je vermijd u-bochten aan hebt staan wil hij je niet laten keren op de weg. En zal dus op zoek gaan naar een alternatieve route zònder gebruik te maken van de pas die voor je ligt. Juist in de bergen kan er dan dus een héél andere route ontstaan; vaak een enorme omweg en dat kan even heel verwarrend zijn.

Als je de aanwijzingen op dat moment negeert en gewoon doorrijdt (de weg is niet moeilijk te vinden ;)) lost het probleem zich vanzelf weer op.
Wil je het voorkomen: zet dan in de bergen 'vermijd u-bochten' gewoon uit.

En ook hier: dat de tomtom hier geen last van heeft komt doordat de tomtom minder opties heeft; niet zozeer omdat hij beter zou zijn... ;)
 
1 - Als professional werk ik met GPS. (Weliswaar cm nauwkeurigheid en iets duurdere apparatuur maar de werking is bij mij bekend).
2 - Vermijd U-Bochten stond en staat uit. (Heb alleen vermijd onverhard aan staan)
3 - In Dld geweest en nog steeds niet enthiousast over de Garmin. Ben blij dat de TT erbij was. Als ik voor een wegopbreking kom en zeg vermijd de komende 0,5km moet ik soms gewoon 100km extra omrijden. Ook hier gaat de TT dus echt niet de mist in.

Verder staat er wel eens een Vlaggetje (Waypoint ?) of bolletje (Viapoint ?) op dat stuk en hij blijft me daar terug naar sturen. Lijkt wel de oude rider software waar je geen skip waypoint in had. Overigens kan dit best een stukje onkunde mijnerzijds zijn, maar ik kreeg al rijdende de route niet zover dat hij hem weer oppakte na het opgebroken stuk en ik moest steeds terug. Waardeloos. De Zumo 550 gaat geloof ik wel gewoon verder met de route.

Verder als je halverwege de route bent en je heb de route gewist o.i.d. en je wilt daarna de route weer laden, moet je terug naar je begin punt. Hij pakt hem niet halverwege op. En je kan wel een punt kiezen om de starten echter is het zo onhandig gemaakt dat ik niet kan zien welke de volgende is. Ook dit kan onkunde zijn, maar er hebben ook mensen naar gekeken die een 550 hebben en die kwamen er ook niet uit.

Verder blijft hij af en toe de bocht uitvliegen en compleet naast de weg navigeren. Blijf het zeggen de TT is beter in dat opzicht, of je dat leuk vind of niet.

Oja wel weer een pluspunt. Met een route maken in de Garmin kon ik makkelijk een te vermijden gebied opgeven door 3/tal punten op de kaart te selecteren. Zo kon ik makkelijk terug met vermijd snelwegen en een drietal steden die als te vermijden gebieden waren ingesteld.
 
Zaterdag is er op mijn motor een Garmin 350LM gemonteerd. Ik heb toch voor deze gekozen na advies en uitleg bij waypoint. Ik moet zeggen dat hij tot dusver goed bevalt (heb er pas 500 km mee gereden).

Overigens zijn jouw instructie filmpjes de moeite waard om te kijken hans! Top!
 
Laatst bewerkt:
~
1 - Als professional werk ik met GPS. (Weliswaar cm nauwkeurigheid en iets duurdere apparatuur maar de werking is bij mij bekend).
2 - Vermijd U-Bochten stond en staat uit. (Heb alleen vermijd onverhard aan staan)
3 - In Dld geweest en nog steeds niet enthiousast over de Garmin. Ben blij dat de TT erbij was. Als ik voor een wegopbreking kom en zeg vermijd de komende 0,5km moet ik soms gewoon 100km extra omrijden. Ook hier gaat de TT dus echt niet de mist in.

Verder staat er wel eens een Vlaggetje (Waypoint ?) of bolletje (Viapoint ?) op dat stuk en hij blijft me daar terug naar sturen. Lijkt wel de oude rider software waar je geen skip waypoint in had. Overigens kan dit best een stukje onkunde mijnerzijds zijn, maar ik kreeg al rijdende de route niet zover dat hij hem weer oppakte na het opgebroken stuk en ik moest steeds terug. Waardeloos. De Zumo 550 gaat geloof ik wel gewoon verder met de route.

Verder als je halverwege de route bent en je heb de route gewist o.i.d. en je wilt daarna de route weer laden, moet je terug naar je begin punt. Hij pakt hem niet halverwege op. En je kan wel een punt kiezen om de starten echter is het zo onhandig gemaakt dat ik niet kan zien welke de volgende is. Ook dit kan onkunde zijn, maar er hebben ook mensen naar gekeken die een 550 hebben en die kwamen er ook niet uit.

Verder blijft hij af en toe de bocht uitvliegen en compleet naast de weg navigeren. Blijf het zeggen de TT is beter in dat opzicht, of je dat leuk vind of niet.

Oja wel weer een pluspunt. Met een route maken in de Garmin kon ik makkelijk een te vermijden gebied opgeven door 3/tal punten op de kaart te selecteren. Zo kon ik makkelijk terug met vermijd snelwegen en een drietal steden die als te vermijden gebieden waren ingesteld.[/quote

Ik heb afgelopen vakantie precies het zelfde meegemaakt als door jou omschreven.
Ik miste ook mijn 550.

Henk
 
Verder staat er wel eens een Vlaggetje (Waypoint ?) of bolletje (Viapoint ?) op dat stuk en hij blijft me daar terug naar sturen. Lijkt wel de oude rider software waar je geen skip waypoint in had. Overigens kan dit best een stukje onkunde mijnerzijds zijn, maar ik kreeg al rijdende de route niet zover dat hij hem weer oppakte na het opgebroken stuk en ik moest steeds terug. Waardeloos. De Zumo 550 gaat geloof ik wel gewoon verder met de route.

Begrijp me niet verkeerd: het is geen kwestie van 'of ik het leuk vind' - ik heb noch aandelen in TomTom, noch in Garmin ;) Heb op basis van ervaring wel m'n voorkeur maar geen reden om recht te praten wat krom is.

Wat ik vaak wèl probeer is te helpen beter inzicht te hebben in de routeringslogica van zo'n gps - dat verbetert vaak de relatie.

En bovendien: ik heb zelf nog geen rij-ervaring met de Zumo350; heb een half jaar terug wel een voorloopmodel mogen testen, maar ben er niet de bergen mee in geweest.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat de ontvangst van de Z350 slechter zou zijn dan die van de 550/660 maar kan tegelijk ook niet uitsluiten dat er wellicht nog wat bugjes in de firmware zitten! Zeker omdat Henk aangeeft hetzelfde ervaren te hebben zou ik er zeker even melding van maken naar Garmin.

Omtrent de logica nog even ingaand op wat he schrijft qua viapunt skippen:

Wat de Garmin doet:
Bij herberekenen zal hij herberekenen naar het eerstvolgende, niet bezochte, viapunt. Als dat viapunt in een afgesloten gebied ligt dan blijft hij je daar dus naar toe sturen (en da's vergelijkbaar met het 'tomtom-gedrag'.
Verschil met de TT is echter dat, als je ergens verderop gewoon weer op de route zit, hij de intelligentie heeft te concluderen dat alles verder weer in orde is en dan automatisch dat niet bezochte punt zal skippen. In zo'n situatie dus een kwestie van even uitzoomen en op eigen inzicht een stukje verder op de route naar de roze lijn rijden...

Maaarrrrr: het viapunt gedrag is één van de veranderingen bij de zumo350 c.q. basecamp: er bestaat onderscheid tussen verplicht te bezoeken viapunten en 'softe viapunten'.
Als je een route vanuit mapsource naar de Z350 laadt worden alle via's verplicht en werkt het dus niet meer zoals hierboven omschreven maar, inderdaad, a la de tomtom.

Twee manieren om dat te voorkomen:
1. verstuur je routes vanuit basecamp naar het toestel
2. werk je liever vanuit mapsource: gebruik dan de tool op JaVaWa GPS-tools | MapSource conversie voor zūmo 3x0, 590 - daarmee maak je de via's alsnog 'soft'.
 
De routes waren gemaakt in Basecamp aangezien de 350 mijn eerstte Garmin is en ik nooit met mapsource heb gewerkt. Het zal idd nog wel opgelost worden.

Heb ook echt niks met TT, maar het blijft wel een verrektes fijn ding voor op de motor (En ja voor te reizen want ik gebruikte hem alleen in combinatie met routes). De TT rider verdiend beter. Niet de organisatie TT want geef mij leiding aan de ontwikkel afdeling en klanten service en Garmin kan naar huis ;-)

Normaals als ik weer moet kiezen zou ik toch de 350LM kiezen en hopen dat de minpunten worden opgelost.

Edit. Heb het gemeld bij Garmin. Nu afwachten op hun antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Dus (hans) als ik een 350 heb en ik maak de route's in Basecamp, dan heb ik er géén last van dat ik verplicht alle over alle viapunten moet rijden?
Dit lijkt me namelijk zeer irritant. Als hij de route weer oppakt als je weer op de route zit is er natuurlijk niets aan de hand.
 
Nog geen antwoord van Garmin. Weten we dus ook gelijk weer wat de service van Garmin is. Niks beter als TT. Blijkbaar hoeven ze nog steeds niet aan klanten binding te doen.
 
Ik gebruik tomtom navigator 7 op mn smartphone en ik vind m toch heel erg goed werken hoor.
Paar routes gereden in Ardennen en Eifel. Deze zomer 5 dagen door de Oostenrijkse Alpen waarvan 2 keer stukje door Italie.

Tomtom werkt erg prettig. Volgende maand komt Tomtom voor Android en ik ben erg benieuwd!
Als de optie Kronkelwegen erin zit, ben ik helemaal blij. Ook van de lifetime updates (garmin 350 heeft dit ook) word ik heel vrolijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan