Garmin zumo

Status
Niet open voor verdere reacties.
hmmz ik wil em wel graag hebbe, maar eerst moet die prijs nog ietsje naar benede, of de verkopers moete met mooie aanbieding komen als (garmin zumo+ BT headset+ extra geheugen voor 900 euro ofzo :) )
 
1. je wilt helemaal geen BT headset, snoer set is veel beter
- Ik heb een BT set gehad, je zit constant met de zender te kijken die opgeladen moet worden en niet nat mag worden. Je hebt nog steeds een SNOER, namelijk tussen de zender (in je jas) en de speaker(s). De kwaliteit is vaak om te huilen zo slecht. Geef mij maar een ouderwets snoertje, werkt die niet even een nieuw stekkertje erop en klaar.... (ohja, de zumo heeft OOK een snoer aansluiting)
2. waarvoor heb je dat extra geheugen voor nodig? de 550 heeft voldoende geheugen voor heel europa er in 1 keer opzetten, wil je mp3 dan koop je voor 20 euro een sd kaartje van 1GB(laatst in de aanbieding bij expert), dan ben je nog steeds 30 euro goedkoper....
 
1. je wilt helemaal geen BT headset, snoer set is veel beter
- Ik heb een BT set gehad, je zit constant met de zender te kijken die opgeladen moet worden en niet nat mag worden. Je hebt nog steeds een SNOER, namelijk tussen de zender (in je jas) en de speaker(s). De kwaliteit is vaak om te huilen zo slecht. Geef mij maar een ouderwets snoertje, werkt die niet even een nieuw stekkertje erop en klaar.... (ohja, de zumo heeft OOK een snoer aansluiting)
2. waarvoor heb je dat extra geheugen voor nodig? de 550 heeft voldoende geheugen voor heel europa er in 1 keer opzetten, wil je mp3 dan koop je voor 20 euro een sd kaartje van 1GB(laatst in de aanbieding bij expert), dan ben je nog steeds 30 euro goedkoper....

Hmmz ik heb nergens gelezen dat je er ook een snoer op kan aansluite..maar klikt op zich logisch :P
en het extra geheugen is idd voor mp3's :Y

nou mooie set (garmin zumo 550 + stereo headset + sd kaart+ weet ik veel wat voor goodie er nog bij kan) 800 euro :+

maar goed als iedereen nu al begint met reservere voor die dingen denk ik niet dat er snel al leuke aanbiedingen komen -O-
 
Hmmz ik heb nergens gelezen dat je er ook een snoer op kan aansluite..maar klikt op zich logisch :P

Hier is een demo filmpje van de ZUMO klikkerdeklik waar het ding wordt getoond met commentaar van de mogelijkheden.
Hij zegt duidelijk "It has a standard audio jack out for (bla bla bla)" (op ca 1 minuut) Dat is toch duidelijk een audio uitgang met kabel!

Hier nog een leuk filmpje voor de mensen die denken dat de nadelen van de TTR "verzonnen of overdreven" zijn, een tril test en zie wta er gebeurd met de TTR, denk erbij dat ie bij jou op de motor zit: klikkerklik2
 
Laatst bewerkt:
damn die zumo is VET! waarom ken ik nou niemand bij garmin engineering -O-

nu weet ik waarom een vriend van me al die tie-wraps om zijn TTR heeft zitte _O-
volgens mij heeft ie dit filmpje gezien _O-
 
Hier is een demo filmpje van de ZUMO klikkerdeklik waar het ding wordt getoond met commentaar van de mogelijkheden.
Hij zegt duidelijk "It has a standard audio jack out for (bla bla bla)" (op ca 1 minuut) Dat is toch duidelijk een audio uitgang met kabel!

Hier nog een leuk filmpje voor de mensen die denken dat de nadelen van de TTR "verzonnen of overdreven" zijn, een tril test en zie wta er gebeurd met de TTR, denk erbij dat ie bij jou op de motor zit: klikkerklik2

_O- MWMWMWWWWAAAAHAHAHAHHAAHHAHAAA _O- :+ :}


TomTom is dan wel een nl bedrijf ,, maar ik snap eigenlijk niet waarom ze dan toch zo'n product op de markt brengen ,, ze hadden dit soort dingen toch wel van tevoren kunnen voorzien ??

is Blue tooth echt zo buggy ??

ik weet alleen dat draadloos laptops verbinden erg slecht werkt ...
 
_O- MWMWMWWWWAAAAHAHAHAHHAAHHAHAAA _O- :+ :}


TomTom is dan wel een nl bedrijf ,, maar ik snap eigenlijk niet waarom ze dan toch zo'n product op de markt brengen ,, ze hadden dit soort dingen toch wel van tevoren kunnen voorzien ??

is Blue tooth echt zo buggy ??

ik weet alleen dat draadloos laptops verbinden erg slecht werkt ...

Of een bluetooth verbinding goed werkt of niet hangt helemaal af van de headset
die je gebruikt.
Ik hoor nooit klachten over die bluetooth-telefoon-oortjes waarmee je zoveel mensen in de auto ziet zitten, of over straat ziet lopen.

OK, kan me voorstellen dat het bij 180+ km/u eens wegvalt op de motor....
Maar volgens mij heb je dan de aanwijzingen van je gps ook niet echt nodig.
(over 100m links af... met 180 km/u :? )

Vooral de kwaliteit van de BT-headset zal doorslaggevend zijn.
En daar zijn diverse oplossingen voor te koop.
BMW heeft WCS-1 (zou speciaal voor BMW-helmen zijn, maar daar geloof ik niet echt in.)

Bij Louis:
- ALBRECHT BLUETOOTHHEADSET
- N-COM E-BOX BLUETOOTH () zou speciaal voor nolan helmen zijn, maar daar geloof ik niet zo in.)

En zo zijn er nog wel meer te koop.

Krijg je bij de Zumo trouwens een BT-headset???????
 
OK, kan me voorstellen dat het bij 180+ km/u eens wegvalt op de motor....
Maar volgens mij heb je dan de aanwijzingen van je gps ook niet echt nodig.
(over 100m links af... met 180 km/u :? )

Daar is over nagedacht, hoe hoger de snelheid, des te eerder je de aanwijzing krijgt.

;)
 
Denk er ook aan dat de BT set MUZIEK moet kunnen doorgeven, de Zumo heeft immers ook een MP3 speler. BT is niet echt geschikt voor muziek, meer voor spraak.
Ook komt de BT set er los bij, die zit dus niet in de prijs in begrepen van je Zumo, er zit dus geen helmset bij.

Ook moet je de BT sets opladen of batterijen vervangen, ze mogen meestal niet nat worden dus je moet ze ergens in je jas stoppen en er zit nogsteeds een snoer tussen de speaker (in je helm) en de BT set.

Wat maakt het dus uit dat er een snoertje van je helm gaat naar de Zumo om naar je jas? Tevens kost een snoer helmset een fraktie van de prijs tov een BT helmset (ca 30 euro, BT set toch snel 150 euro)

Geef mij dan maar liever een snoertje hoor.
 
Denk er ook aan dat de BT set MUZIEK moet kunnen doorgeven, de Zumo heeft immers ook een MP3 speler. BT is niet echt geschikt voor muziek, meer voor spraak.
Ook komt de BT set er los bij, die zit dus niet in de prijs in begrepen van je Zumo, er zit dus geen helmset bij.

Ook moet je de BT sets opladen of batterijen vervangen, ze mogen meestal niet nat worden dus je moet ze ergens in je jas stoppen en er zit nogsteeds een snoer tussen de speaker (in je helm) en de BT set.

Wat maakt het dus uit dat er een snoertje van je helm gaat naar de Zumo om naar je jas? Tevens kost een snoer helmset een fraktie van de prijs tov een BT helmset (ca 30 euro, BT set toch snel 150 euro)

Geef mij dan maar liever een snoertje hoor.

Ik zie nog niet helemaal wat het probleem is met het doorgeven van muziek via BT.

Bovengenoemde sets worden allemaal ingebouwd in/aan de helm.
dus ook de batterij komt in de helm te zitten voor zover ik weet.
Dacht gezien te hebben dat deze sets op 1 penlite werken,
dus een reserve batterij is snel weggestopt in tanktas of binnenzak.

Maar ik ben het wel met je eens dat het helemaal geen probleem is om een
snoertje van je helm naar het apparaat te hebben lopen.
Nu met de pmr ook het geval (de ptt-knop in elk geval), en geen probleem mee.
 
De TTR heeft bv een losse ontvanger, die stop je in je jas.
BT ontvangers die aan je helm zitten vind ik niks, veel te gevoelig, er hoeft maar iets tegenaan te komen en het is kapot.

Een batterij is ook klote, elke 2 een batterij vervangen, lekker handig (de TTR ontvanger was oplaadbaar en ging 1 dagje mee) als je op vakantie bent.

Muziek via BT is vaak een probleem omdat de kwaliteit beperkt is, vaak geen stereo of vele hoge en lage tonen eruit gefiltert om bandbreedte te besparen van de zender. Neem je ontvanger die wel geschikt is voor muziek moet je ook direct diep in de buidel tasten.
 
tsja ik weet niet hoe de zumo muziek verstuurd naar een BT headet, maar ik had es die scala rider gekocht en op me telefoon aangeslote. telefoon gesprekke gingen prima maar als ik naar mijn mp3 muziek wilde luisteren die op me telefoon stand..tsja dat pikte hij dus niet. heb de headset dus ook meteen terug gebracht.

btw ik lees op gps.nl dat ie pas begin december komt.
 
Voor dit topic in de vergetelheid verdwijnt zou ik als totale leek op het gebied van elektronische navigatie graag een paar vragen stellen aan ervaren gebruikers. Ik wil er geen nieuw topic voor openen want ik zal vast niet de eerste zijn die hier iets over vraagt; anderzijds is informatie hierover ook heel snel verouderd.

Over het algemeen red ik me prima met kaarten, bewegwijzering en mijn richtingsgevoel, maar soms tijdens een trip door onbekend gebied lijkt een navigatiesysteem me toch wel heel handig. Je moet er alleen een keer aan beginnen.
Nu heb ik er al heel wat over gelezen, maar sommige zaken zijn me toch nog niet duidelijk. Vandaar deze vragen:

Er zijn systemen waarbij je aan kunt geven dat je bijvoorbeeld de snelweg wilt mijden, moet je dat thuis al ingeven bij het voorbereiden, of kun je dat op het apparaat zelf instellen ?

Welke apparaten kunnen dat, en hoever gaat die mogelijkheid. Kan ik bijvoorbeeld een optie kiezen "weinig stoplichten" zodat het apparaat een bijna stoplichtloze route voor mij maakt ? Kan ik zo'n apparaat zo instellen dat ie een voor toerrijders mooie route kiest ?

Ik lees dat Garmin software levert waarmee je thuis routes kunt voorbereiden, ik neem aan dat dit ook werkt op een Apple computer ?

Alvast bedankt !
 
Goeie vragen, hier de antwoorden:

- kan je aangeven autosnelwegen vermijden:
Ja, dit kunnen vrijwel alle apparaten, dit kan op het apparaat of vooraf bij het plannen van een route

- weinig stoplichten
Nee, dit heb ik nog nooit gezien, wel is er sinds kort nieuwe plan software wat je los kan kopen (www.onroute.nl) welke gericht is op het maken van "mooie toerritten" op de motor. Hiermee kun je dus een mooie toerrit maken, deze software moet je los kopen

- Apple: volgens mij is mapsource (is route software voor garmin) alleen beschikbaar voor gebruik op windows
 
Dank je B3rt voor jouw uitleg.

Dat onroute lijkt me een mooi programma, maar dit vond ik bij de f.a.q.:
Werkt OnRoute ook op de Apple Mac??

Nee. Onroute werkt niet op Apple-computers, en we verwachten ook niet dat er een Apple-versie gaat komen. Sorry...

Ik zal hier dus toch rekening mee moeten houden want Apple heeft voor mij veel voordelen, maar hier dus ook een nadeel.... Nogmaals dank.
 
Ik lees dat Garmin software levert waarmee je thuis routes kunt voorbereiden, ik neem aan dat dit ook werkt op een Apple computer ?

Alvast bedankt !

Mapsource komt aan het einde van dit jaar ook beschikbaar voor Mac. Vanaf OSX 10.3.
OnRoute is heel iets anders. Werkt wel samen met Mapsource maar is niet het standaard door Garmin meegeleverde programma, dat is Mapsource. Als je een intel Mac hebt - ik niet - zou je ook windows kunnen draaien onder bootcamp en dan evt. ook OnRoute
 
Mapsource komt aan het einde van dit jaar ook beschikbaar voor Mac. Vanaf OSX 10.3.
OnRoute is heel iets anders. Werkt wel samen met Mapsource maar is niet het standaard door Garmin meegeleverde programma, dat is Mapsource. Als je een intel Mac hebt - ik niet - zou je ook windows kunnen draaien onder bootcamp en dan evt. ook OnRoute

Tja, ik heb niet voor niets een Apple (eerste model iMac G5, Tiger OS 10.4), ben niet zo los op computers... Dit is wel belangrijk om te weten vóór je een navigatiesysteem aanschaft.
Dank je voor de informatie.
 
Een tomtom rider kun je niet vergelijken met een Zumo, dat is hetzelfde als een bromfiets(de TTR) vergelijken met een motor(de Zumo).
Lees eerst maar eens de discussies over de Rider hier op het forum, dan kom je er vanzelf wel achter dat de Rider voor de meeste Toerrijders absoluut niet voldoet als navigatie voor de motor.

maar hoe kom je erbij dat de Zumo duurder is als de Rider?.
Een kale TTR kost 500 en een kale Zumo 700 euro
Om de Rider goed te krijgen heb je extra nodig:
- betere beugel, algemeen bekend dat de standaard beugel afbreekt en spontaan los schiet, wordt zelfs door TT bevestigd. Betere beugel kost 100 euro.
- Fatsoenlijke route software, er zit geen goede (en vooral makkelijke)software bij, 149 euro voor onroute, deze voldoet prima volgens de "geleerden"
Totaal prijs Rider wordt dus 500+100+149 = 750 euro.

De Zumo:
Enige wat je nog moet kopen wat er niet bij zit is een helmset, een draad set kost 30 euro, extra navigatie software is niet nodig er zit al het beroemde mapsource navigatie software bij.
Prijs Zumo 700+30 = 730 euro totaal prijs.

Dus hoezo is de Zumo TE duur tov de Rider, de Rider is zelfs 20 euro duurder!
 
Een tomtom rider kun je niet vergelijken met een Zumo, dat is hetzelfde als een bromfiets(de TTR) vergelijken met een motor(de Zumo).
Lees eerst maar eens de discussies over de Rider hier op het forum, dan kom je er vanzelf wel achter dat de Rider voor de meeste Toerrijders absoluut niet voldoet als navigatie voor de motor.

maar hoe kom je erbij dat de Zumo duurder is als de Rider?.
Een kale TTR kost 500 en een kale Zumo 700 euro
Om de Rider goed te krijgen heb je extra nodig:
- betere beugel, algemeen bekend dat de standaard beugel afbreekt en spontaan los schiet, wordt zelfs door TT bevestigd. Betere beugel kost 100 euro.
- Fatsoenlijke route software, er zit geen goede (en vooral makkelijke)software bij, 149 euro voor onroute, deze voldoet prima volgens de "geleerden"
Totaal prijs Rider wordt dus 500+100+149 = 750 euro.

De Zumo:
Enige wat je nog moet kopen wat er niet bij zit is een helmset, een draad set kost 30 euro, extra navigatie software is niet nodig er zit al het beroemde mapsource navigatie software bij.
Prijs Zumo 700+30 = 730 euro totaal prijs.

Dus hoezo is de Zumo TE duur tov de Rider, de Rider is zelfs 20 euro duurder!

ik denk ook dat de Zumo een betere aanbieding is
veel toerders hebben dat formaat files al omarmt
en als iedereen in deze bestand doet ,, en het lastig is omzetten dan ga je het gewoon niet redden....
 
Wil je vooral toeren en heb je geen zin in conversies/wil je gemak/ben je geen wizkid/heb je het geld ervoor over -> Zumo.

Ben je wat handiger en ben je in staat zelf routes/conversie van bestaande routes (met beperkingen) te maken of wil je alleen van A naar B -> TTR.

Ik heb zelf een PDA met TT en het is goed te doen. OK, ik ben wel (erg) handig met PC's, software, conversies enzovoort, dus daar hoor je mij niet over klagen.

Toch denk ik zelf nu ook na over een Zumo, vanwege het gemak. Ik weet alleen nog niet of ik daar wel zoveel geld voor over heb.

En na de aanschaf van de Zumo moet je wel het kaartmateriaal updaten en dat is alleen de 1ste keer/1e jaar gratis. Bij TT moet je dat ook, maar.... euhhm... a.b.pocketpc.gps O-) .
 
Laatst bewerkt:
Ben je wat handiger en ben je in staat zelf routes/conversie van bestaande routes (met beperkingen) te maken of wil je alleen van A naar B -> TTR.

Die snap ik niet, waarom zou je 20 euro meer uitgeven voor een TTR, de Zumo kan ook van A naar B hoor.

Zumo kost incl headset 730 euro
TTR kost incl betere beugel en software 750 euro (zonder software 600)
Het prijs verschil blijft dus ZEER beperkt......
Ik zou dus altijd voor de Zumo gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan