Gebruik achterrem bij bv keren op de weg

Gebruik me achterem eigenlijk altijd bij keren op de weg. Keren is wel een stuk moeilijker met supersport. Stuur zit meteen tegen de aanslag en je zit een beetje te ver voorover gebogen.

Verder is de achterem wel gemakkelijk bij langzame krappe bochten. Zelfde verhaal als met keren. Kun je met trekkende motor blijven rijden.

Ook bij hard remmen pak ik voorzichtig de achterrem erbij. De remweg zal er niet echt veel korter door worden, maar de motor voelt iets stabieler aan.

Bij een echte noodstop (gelukkig nog niet vaak hoeven doen) laat ik de achterrem wel voor wat het is. Concentreer ik me liever op de voorrem.

Edit: Sannta bij een chopper is er met de achterrem een grotere remvertraging te halen als met een supersport. Komt door de gewichtsverdeling.
 
Laatst bewerkt:
Gebruikte om te keren meestal niet de achterrem maar de koppeling. Vond ik makkelijker dan de achterrem, ook al heeft ie me dat niet geleerd.
 
Gebruik idd bij het keren op de weg (doe ik nogal eens) m'n achterrem. Maar die andere bijzondere verrichtingen moet ik binnenkort ook maar weer eens gaan oefenen...
Ideetje voor 23 maart: met z'n allen ff naar het stadion in Utrecht om te oefenen? :P
 
Bij een smalle weg zet ik tijdens het keren me beide poten op de weg, en dan lekker keren. Achterrem wat is dat :?

Dit wordt wat op 12 mei met al die bijzondere verichtingen :+
 
Ja maar wat nou als de weg nat is?? Als je dan hard moet remmen glij je toch over je voorwiel weg?? Ik zou dan liever afremmen, maar met een slippend achterwiel. En een slippend achterkantje is niet moeilijk in bedwang te houden, heel makkelijk zelfs. Maargoed als de weg droog is, dan is een voorrem niet zo erg om hard mee te remmen. Het is toch 2/3 van het remvermogen.
 
Gebruikte om te keren meestal niet de achterrem maar de koppeling. Vond ik makkelijker dan de achterrem, ook al heeft ie me dat niet geleerd.

Dat mocht ik dus absoluut niet bij de les. Je raakt de controle dan kwijt over je fiets. Ik heb wel eens bij het draaien van een achtje mijn koppeling gebruikt, toen pleurde ik dus bijna op mijn muil.

Als ik nu een bochtje probeer te draaien met gebruik van de achterrem vind ik het lastig om het gas en rem netjes te doseren. Mijn motor slaat bijna af. Als ik dan weer wat meer gas geef ga ik weer te snel en moet weer bij remmmen. Dat schiet dus niet op :(
 
Laatst bewerkt:
Keren op de weg ging best met lessen, maar op m'n eigen fiets hou ik toch altijd een voetje bij de grond. Zo'n lesmotor kan je nog een keer om laten vallen, maar dat risico wil ik met m'n eigen fiets niet lopen.
weetjewel hoe lullig zo'n flinstones actie eruitziet... })

voor krappe bochten als haarpelden in de bergen etc is het gebruik van je achterrem zeer aan te raden... met trekkende motor door de bocht is veel stabieler
 
Laatst bewerkt:
Ja maar wat nou als de weg nat is?? Als je dan hard moet remmen glij je toch over je voorwiel weg?? Ik zou dan liever afremmen, maar met een slippend achterwiel. En een slippend achterkantje is niet moeilijk in bedwang te houden, heel makkelijk zelfs. Maargoed als de weg droog is, dan is een voorrem niet zo erg om hard mee te remmen. Het is toch 2/3 van het remvermogen.
Volgens mij snap ik iets niet. Hard remmen bij het keren op de weg of gaat dit heel ergens anders over :?

Bij nat weer ook gewoon remmen met je voorrem, die remt tenslotte het beste. Alleen iets minder hard knijpen dan dat je misschien gewent betn.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me dat je bij keren op de weg niet hard hoeft te remmen gezien de snelheid, vandaar mijn vraag.
 
Ja maar wat nou als de weg nat is?? Als je dan hard moet remmen glij je toch over je voorwiel weg?? Ik zou dan liever afremmen, maar met een slippend achterwiel. En een slippend achterkantje is niet moeilijk in bedwang te houden, heel makkelijk zelfs. Maargoed als de weg droog is, dan is een voorrem niet zo erg om hard mee te remmen. Het is toch 2/3 van het remvermogen.

Ook als het nat is heb je met je voorrem het grootste remvermogen, om de doodsimpele reden dat het gewicht bij remmen op het voorwiel gaat hangen. Met je achterrem kun je daar nog iets remvermogen aan toevoegen. Op droog met mijn fiets, en bij maximaal remmen, kun je er dus precies 0,0 aan toevoegen met je achterrem, omdat al het gewicht op m'n voorwiel zit. Bij toerders en choppers ligt die verhouding wat meer naar achteren, maar heb je bij remmen nog steeds het meeste gewicht op de voorkant.
 
Ja maar wat nou als de weg nat is?? Als je dan hard moet remmen glij je toch over je voorwiel weg?? Ik zou dan liever afremmen, maar met een slippend achterwiel. En een slippend achterkantje is niet moeilijk in bedwang te houden, heel makkelijk zelfs. Maargoed als de weg droog is, dan is een voorrem niet zo erg om hard mee te remmen. Het is toch 2/3 van het remvermogen.

Ook bij nat wegdek gewoon de voorrem pakken. Achter haal je toch amper een fatsoenlijke vertraging. Kwestie van doseren. Alleen bij veel rotzooi op de weg is de achterrem verstandiger.
 
Met CBS moet je meer gas geven maar het werkt wel.
De eerste keren is het ff schrikken als de motor voor inveert en bijna omkeilt maar voor de rest is het een fijn systeem. Ik rij er al 3 motoren mee en steeds het nieuwere type, het eerste was inderdaad moeilijker te doseren.
 
- realistische noodstop: je denkt toch niet dat je die voet van de achterrem haalt als het erop aankomt ? Dus je achterwiel blokkeert wat soms onaangename gevolgen kan hebben.

Jawel hoor!!! Tweemaal een heftige noodstop moeten maken waarbij mijn achterwiel begon te blokkeren en naar opzij gleed. Beide keren in een reflex de voetrem losgelaten en voorzichtig teruggelegd. :)
 
Aha heb ik ook weer wat geleerd. Tis dus gewoon een kwestie van doseren. Maargoed bij mijn brommers (schakels) en ook bij mijn motor gebruik ik beiden en ik rem vaak af op de motor.
 
Tuurlijk haal je de meeste remkracht uit je voorrem, daar verplaatst al het gewicht zich immer naartoe. Daarom heeft mijn Intruder alleen aan de voorkant een schijf (helaas van waaibomen kwaliteit) en achter trommeltje. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat een sportmotor relatief minder vertraging uit de achterrem haalt, maar hebben jullie het weleens geprobeerd? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik bedoel: niet met het achterwiel los een noodstop met achterrem en zonder. Lijkt mij dat je ook dan toch meters kan winnen door de achterrem te gebruiken.

Moet je voorstellen: vorig jaar vertelde iemand (net afgereden, huurmotor) mij dat hij de voorrem niet gebruikte omdat je de meeste vertraging uit de achterrem zou halen |( ;(

Toch handig die choppers: kan je bochtjes mee draaien :9 :P
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is erin gestampt dat je de meeste vertraging met de voorrem haalt.
Je kunt alleen een grotere vertraging bereiken door tegen iets aan te rijden. Helaas heeft dat ernstige vervorming van jou en/of je motorfiets tot gevolg. ;)


Bij bv. keren op de weg gebruik ik toch liever m'n achterrem. Eventueel i.c.m. de koppeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan