Geef ik abs te veel eer?

Eigenlijk wel vergelijkbaar, ook ik heb gelest met ABS. De enige keer dat ik met les de ABS ervoer, was met de noodstop, toen het werkelijk hoosde. En ook toen greep de ABS maar minimaal in.
Ik heb een motor zonder ABS gekocht en hoewel het nooit verkeerd is gegaan, merkte ik dat ik niet optimaal durfde te remmen. Dus na een jaar toch maar motor met gekocht.
Op een rijvaardigheidstraining merkte ik bij droog wegdek geen verschil met de anderen (drie andere rijders allemaal zonder ABS) maar met nat wegdek was mijn remweg bijna de helft korter. Nee, ABS greep niet in, maar het idee van het vangnet van de ABS gaf mij blijkbaar het vertrouwen om toch voluit te remmen. Alleen daarom zou ik al voor ABS pleiten.

Ik verbaas me er trouwens over dat je bij een noodstop onderuit gegaan met een geblokkeerd achterwiel...heb jij niet geleerd om de noodstop puur op de voorrem te doen??
 
Hoi ik weet een mooie Hornet te koop :Y Km stand rond de 14000km.Diverse originele accessoires.En nee hij is niet van mij.Valt binnen je aangegeven budget
 
dus je hebt nooit een fiets gehad met abs maar je weet toch dat het een verminderd remgevoel geeft ? '( .
het word gewoon tijd dat alle fietsen dit krijgen je merkt pas dat je het nodig hebt als het te laat is.
:')
Testritten, huurmotoren, motoren van vrienden zorgen ervoor dat ik op veel motoren kan rijden met ABS en zonder. Hierdoor weet ik dat dus ;)
 
Bij de anwb en knmv voortgezette rijopleiding demonstreren ze de remweg met en zonder abs.
Het verschil was veel groter dan ik dacht. Iedereen die zegt dat hij beter zonder ABS remt is volgens mij de nieuwe rossi.


Shit ik ben te laat geboren. :+
 
Eigenlijk wel vergelijkbaar, ook ik heb gelest met ABS. De enige keer dat ik met les de ABS ervoer, was met de noodstop, toen het werkelijk hoosde. En ook toen greep de ABS maar minimaal in.
Ik heb een motor zonder ABS gekocht en hoewel het nooit verkeerd is gegaan, merkte ik dat ik niet optimaal durfde te remmen. Dus na een jaar toch maar motor met gekocht.
Op een rijvaardigheidstraining merkte ik bij droog wegdek geen verschil met de anderen (drie andere rijders allemaal zonder ABS) maar met nat wegdek was mijn remweg bijna de helft korter. Nee, ABS greep niet in, maar het idee van het vangnet van de ABS gaf mij blijkbaar het vertrouwen om toch voluit te remmen. Alleen daarom zou ik al voor ABS pleiten.

Ik verbaas me er trouwens over dat je bij een noodstop onderuit gegaan met een geblokkeerd achterwiel...heb jij niet geleerd om de noodstop puur op de voorrem te doen??


Bij de enige echte noodstop met vrouwlief achterop was de achterrem nutteloos, het achterwiel kwam de lucht in :+

Heel veel remmen van nieuwere motoren grijpen veel te agressief aan, waardoor het voorwiel blokkeert, voordat het wiel flink druk kan opbouwen op het asfalt door het duiken van de motor. Mijn rem pakt wat geleidelijker aan en er is redelijk wat kracht voor nodig, dus tegen de tijd, dat hij flink aangrijpt, heb ik al druk op het voorwiel.
 
Bij de anwb en knmv voortgezette rijopleiding demonstreren ze de remweg met en zonder abs.
Het verschil was veel groter dan ik dacht. Iedereen die zegt dat hij beter zonder ABS remt is volgens mij de nieuwe rossi.
Nou, zo een hebben we hier op MF ook gehad hoor. Een eigenwijs en pedant mannetje. Kon het nog redelijk verwoorden ook. Uiteindelijk, klem geluld met feiten, wist hij er nog wel uit te brengen dat hij zich in veiligheid kon brengen door zich onderuit te remmen, en dat kon met ABS niet.

Hij was zo eigenwijs dat hij doorlopend met iedereen in de clinch lag en nu niet meer op MF zit.
 
Ik heb ABS gehad.
Inderdaad, het krijgt teveel eer. Het is leuk op een vrije, rechte weg. Dan kan je met vol vertrouwen blokkerend door een plak zand rijden. Net als bij de demo's.
Maar de enige keer dat het bij mij ingegrepen heeft was met remmen en invoegen in de file. Op de witte blokken remde hij ineens niet meer en zat ik bijna in een auto.
Als er een auto uit een zijstraat komt zal ABS je niet redden. Dan zit je er gewoon in. Als de bocht eerder komt net zo min. Je motor kennen en anticiperen is veel meer waard als vertrouwen op een pompje.
 
Wel of geen ABS ga ik niet aan beginnen, ieder voor zich en eindeloos discussiepunt.

Wat ik zelf wel apart vind is dat je het al over 'onderuit remmen' hebt en dergelijke terwijl je nog amper ervaring hebt. Je praat jezelf zowat al een ongeval aan...

En wat dat betreft ben ik het wel eens met halflive hierboven. Leer jezelf kennen en vooral de motor. Ervaar, leer te anticiperen en slim te rijden met eigen motor (ABS of geen ABS).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ABS gehad.
Inderdaad, het krijgt teveel eer. Het is leuk op een vrije, rechte weg. Dan kan je met vol vertrouwen blokkerend door een plak zand rijden. Net als bij de demo's.
Maar de enige keer dat het bij mij ingegrepen heeft was met remmen en invoegen in de file. Op de witte blokken remde hij ineens niet meer en zat ik bijna in een auto.
Als er een auto uit een zijstraat komt zal ABS je niet redden. Dan zit je er gewoon in. Als de bocht eerder komt net zo min. Je motor kennen en anticiperen is veel meer waard als vertrouwen op een pompje.

Dergelijk soort ervaringen heb ik met het koekblik en het met 2 wielen in de berm rijden. Wil je voorzichtig afremmen, remt hij niet, omdat het abs ingrijpt. Komt die kuteik ineens rap op je af. Met het vorige koekblik zonder abs nooit een probleem mee gehad, kan je terwijl je met 2 wielen in de berm rijdt rustig afremmen. Je hebt immers nog 2 wielen op de weg die nog remmen. Tot nu toe zat het abs alleen nog maar in de weg. Gered heeft het mij nog nooit. In sommige situaties kan het helpen, maar het is geen wondermiddel.
 
Over het algemeen merk je inderdaad weinig van wel of geen ABS, maar waarom zou je voor zonder kiezen als je ook met kan krijgen? Ik rij inmiddels een jaar of 4 met ABS en ben sinds een aantal weken geleden in de Eiffel na een inschattingsfoutje/tegemoetkomende auto/bergaf/bochtje toch heel blij dat het erop zit :Y :$
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ABS gehad.
Inderdaad, het krijgt teveel eer. Het is leuk op een vrije, rechte weg. Dan kan je met vol vertrouwen blokkerend door een plak zand rijden. Net als bij de demo's.
Maar de enige keer dat het bij mij ingegrepen heeft was met remmen en invoegen in de file. Op de witte blokken remde hij ineens niet meer en zat ik bijna in een auto.
Als er een auto uit een zijstraat komt zal ABS je niet redden. Dan zit je er gewoon in. Als de bocht eerder komt net zo min. Je motor kennen en anticiperen is veel meer waard als vertrouwen op een pompje.


Eens, ik vind het heel vervelend rijden en schakel het consequent uit als ik niet op mijn eigen motor moet rijden.
 
Nou, zo een hebben we hier op MF ook gehad hoor. Een eigenwijs en pedant mannetje. Kon het nog redelijk verwoorden ook. Uiteindelijk, klem geluld met feiten, wist hij er nog wel uit te brengen dat hij zich in veiligheid kon brengen door zich onderuit te remmen, en dat kon met ABS niet.

Hij was zo eigenwijs dat hij doorlopend met iedereen in de clinch lag en nu niet meer op MF zit.

JBs,..?

Of A B S? })
 
Had ik het vorig jaar maar gehad. Gewoon op een weggetje in de Eifel, schiet er plotseling een auto van links een straatje uit. Door de schrikreactie kneep ik flink de voorrem in. Het was daar als iets gladder doordat het al lange tijd niet had geregend en liep bergaf. Ik lag mooi op de grond te koekeloeren, omdat het voorwiel blokkeerde en ik onderuit klapte. Waarschijnlijk met ABS was me dit niet gebeurd. Mijn volgende wordt er in elk geval eentje met ABS.
 
Ga je heel veel, en vaak rijden, als in dagelijks, dan is ABS een leuke extra maar niet zo spannend. Maak regelmatig noodstoppen / stevige rem acties (rij elke dag, en veel km's), vooral vanwege slecht rijdende auto's in de stad, en als je vaak rijdt ken je je motor door en door.

Ben je mooi weer rijder, rij je niet vaak, en is het daarom wel wat spannend, dan is ABS toch echt aan te raden. Veel mensen die weinig rijden (in ieder geval motorrijders die ik ken) schrikken te veel, handelen te fel of kennen hun motor niet goed genoeg en dan is ABS verdomd handig.

En als de motor voor mij net zo duur / leuk was geweest, had ik ook ABS gekozen. De kans dat je door de ABS valt is aanzienlijk kleiner dan door het niet hebben van ABS (strikt genomen kan je eerder stil staan zonder ABS en sublieme skills).
 
@ lady di en le marc, ik heb mijzelf nog nooit onderuit geremd, alleen 1x geblokkeerd achterwiel

Mijn punt is idd precies zoals lady di omschrijft met haar eerste motor. En de vraag of veel oefenen met remproeven/noodstop dat zou wegnemen, bij haar is dat dus niet het geval geweest. De rest vd reacties geeft aan dat abs in echte noodsituatie toch het verschil kan maken.

De reactie van lady-di en de rest maken mij wel duidelijk dat ik gewoon ga voor motor met abs.
 
De reactie van lady-di en de rest maken mij wel duidelijk dat ik gewoon ga voor motor met abs.

:Y Top!

Lijkt me ook het verstandigst.

Ik ben een ervaren rijder maar mijn volgende motor heeft ook ABS. Niet vanwege ultiem vangnet, maar het zal vastenzeker een keer het verschil kunnen maken.

En mensen die beweren dat ze in paniek NIET blokkeren.....Ik geloof er weinig van.....
 
Als je als (beginnende) motorrijder af en toe een noodstop moet maken, moet je wat aan je rijstijl doen!!
Betent dus dat je niet genoeg anticipeert, en/of je te dicht op je voorganger zit.


Je bent kwetsbaar, daar zou je rekening mee moeten houden...
 
Laatst bewerkt:
Zoveel mogelijk veiligheids-snufjes nemen als je budget toestaat, maar ABS is toch wel het minimale. Als het misgaat en je kan bijv. 6 weken niet werken, kost dat vele malen meer dan die paar honderd die je bespaart, om over het ongemak maar niet te spreken.
 
Vooropgesteld: ABS is zeker een pluspunt en over een paar jaar wordt het gewoon verplicht op een nieuwe motor mbt veiligheid. Echter als ik mijn vorige motor - een GSX-R zonder ABS - vergelijk met mijn huidige motor qua remgedrag - een Fazer met ABS - dan gaat mijn voorkeur toch naar de GSX-R zonder ABS. Gewoonweg omdat die veel betere remmen had en ik dus veel eerder stil stond.
 
We hebben het vrij algemeen over "ABS welles nietes", maar is er bij motoren ook een noemenswaardig kwaliteitsverschil in de ABS unit en het functioneren er van?

In de auto hoek roept ook iedereen "welles", terwijl er per merk toch noemenswaardige verschillen inzitten. Doe maar eens een natte noodstop met een Fiat panda (of vroege nuove 500) en je zal merken dat het op ABS uit 1985 lijkt: Pedaaltje gaat trillen tot je bijna op de bodem zit en dat was het dan.. :/ Dat is een waardeloze ABS.

Neem je een recente Volvo en doe je het zelfde, dan is dat een wereld van verschil (ook als je met 2 wielen in de blubber komt). Vriend van me heeft een recente Alfa die ook alleen nuttige ABS heeft als je lichtjes slipt, maar als je echt voluit de wielen laat blokkeren dan valt de werking weer vies tegen.

Aangezien een motor nog veel genuanceerder is om goed te laten stoppen roept dat toch vragen op.. Iemand?
 
We hebben het vrij algemeen over "ABS welles nietes", maar is er bij motoren ook een noemenswaardig kwaliteitsverschil in de ABS unit en het functioneren er van?

In de auto hoek roept ook iedereen "welles", terwijl er per merk toch noemenswaardige verschillen inzitten. Doe maar eens een natte noodstop met een Fiat panda (of vroege nuove 500) en je zal merken dat het op ABS uit 1985 lijkt: Pedaaltje gaat trillen tot je bijna op de bodem zit en dat was het dan.. :/ Dat is een waardeloze ABS.

Neem je een recente Volvo en doe je het zelfde, dan is dat een wereld van verschil (ook als je met 2 wielen in de blubber komt). Vriend van me heeft een recente Alfa die ook alleen nuttige ABS heeft als je lichtjes slipt, maar als je echt voluit de wielen laat blokkeren dan valt de werking weer vies tegen.

Aangezien een motor nog veel genuanceerder is om goed te laten stoppen roept dat toch vragen op.. Iemand?

Dat is wat ik ook bedoel: Het is maar net waarmee je het vergelijkt. En als je ABS hebt in combi met kwalitatief minder goede remklauwen, dan heb je aan ABS m.i. ook niet zo heel veel. Het is zo goed als de zwakste schakel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan