Geef ik abs te veel eer?

:^Dat is niet helemaal waar :+ Rij het hele jaar door in weer en wind, nog nooit gemist of nodig gehad :P
Sja dat is 't em... ik heb de airbags in mijn auto ook nog nooit nodig gehad.. zelfs de gordel niet! Op de motor heb ik mijn helm nog nooit nodig gehad... (winterse dagen daargelaten :P)
 
Sja dat is 't em... ik heb de airbags in mijn auto ook nog nooit nodig gehad.. zelfs de gordel niet! Op de motor heb ik mijn helm nog nooit nodig gehad... (winterse dagen daargelaten :P)
Ik ben er soms toch wel erg blij mee

biker_bugs.jpg


Maar als je niet weet wat je mist, mis je het niet :)
 
Ik heb zelf gelest met ABS en rij nu zonder. Ik rij redelijk veel, maar niet dagelijks. Heb wel eens te hard in mn rem geknepen, en een geblokkeerd wiel gehad, maar heb me niet onderuit geremd...

Wat je ook in gedachte moet houden is dat ABS niet feilloos werkt als je een bocht rijd (wat niet wil zeggen dat je in een bocht niet kunt remmen!).

Gezien het budget wat je uit wil geven, betwijfel ik of ABS een meerwaarde is. Je gaat waarschijnlijk een motor kopen van een jaar of 10 (of misschien nog iets ouder) en toen werd ABS net geïntroduceerd.

Het blijft een gevoelskwestie, als je denkt dat het je meer vertrouwen geeft moet je niet twijfelen en een motor kopen MET ABS...
 
>>> mensen die het niet hebben, rijden alleen op zomerse dagen van terrasje naar terrasje :z
B| :N
Heb 3 jaar lang geen auto gehad en heb altijd alles op de motor gedaan, zon of regen, sneeuw of hagel ik zat op de motor en zonder ABS
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal ik heb echt jullie advies nodig

Gaat om het volgende ben op zoek naar mn eerste motor dit moet een naked gaan worden. Met lessen gereden op bandit 650 met abs. Tijdens alle remproefen/noodstop nooit abs ingegrepen. 1x gelest op motor zonder abs (wist ik niet) noodstop gedaan toen alleen geblokkeerd achterwiel.

Ik ben weg van een soes sv 650, honda hornet 600 zonder abs maar ook een erg mooie soes gsr 600 uit 2007 (wel geen abs is mij nog niet duidelijk) budget is zn 3000 euro max 3500. (Soes gladius }) staat bovenaan maar net ff te duur)

Mn eerste keus zou zijn de honda hornet echter geen abs. Nu wil ik best gaan oefenen om te kijken hoe ver ik kan gaan voor ik de grens bereik wbt blokkeren echter ik ben bang dat ik toch altijd met lichte angst en dus minder vertrouwen zal rijden :/

Voor de duidelijkheid abs is puur gevoelsmatig zal er niet anders door gaan rijden omdat ik er vanuit ga dat de abs me wel red zn.

Iemand ervaring met soortgelijke hersenspinsel?
Alternatieve motor opties zijn natuurlijk welkom :)

Kijk he, als je abs hebt, moet je abs niet gebruiken.

Maar op het moment dat je abs zou gebruiken op een motor zonder abs, lig je op de grond.

kies zelf maar...

abs geeft je meer marge als het fout loopt!
 
Vroeger had met nooit ABS dus zonder kan prima. Oefenen helpt zeker en kan ook als je het rustig opbouwd op een plek waar zat ruimte is. Ook zal je vrijwel nooit ABS nodig hebben. Maar het is altijd de vraag wat je doet bij een onverwachte gebeurtenis. Een keer niet onderuit en je hebt de extra kosten van ABS er uit.

Als je veel woning-werk gaat doen met file rijden zou ik absoluut ABS nemen.
 
Heb zelf ook die twijfel gehad toen ik voor mijn eerste motor ging kijken. Wilde zelf ook heel graag ABS. Ook mede omdat ik een motor kocht waar ik jaren mee wil doen. (mijn portemonnee laat het niet toe om elke 2/3 jaar wat anders te kopen) Wilde het meteen goed doen zegmaar.

Ik heb nu zelf een GSR600 mét ABS ook uit 2007. Volgens mij heeft alleen de Yoshimura uitvoering uit 2007 ABS. De standaard modellen niet. Vanaf 2008 heeft als ik het goed heb elke GSR standaard ABS.
 
Laatst bewerkt:
Vooropgesteld: ABS is zeker een pluspunt en over een paar jaar wordt het gewoon verplicht op een nieuwe motor mbt veiligheid. Echter als ik mijn vorige motor - een GSX-R zonder ABS - vergelijk met mijn huidige motor qua remgedrag - een Fazer met ABS - dan gaat mijn voorkeur toch naar de GSX-R zonder ABS. Gewoonweg omdat die veel betere remmen had en ik dus veel eerder stil stond.
Heeft een Fazer dan zulke slechte remmen of rem je zo vaak zo hard?

Vroeger had met nooit ABS dus zonder kan prima.
Wat is dat nu weer voor redenatie?
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook die twijfel gehad toen ik voor mijn eerste motor ging kijken. Wilde zelf ook heel graag ABS. Ook mede omdat ik een motor kocht waar ik jaren mee wil doen. (mijn portemonnee laat het niet toe om elke 2/3 jaar wat anders te kopen) Wilde het meteen goed doen zegmaar.

Ik heb nu zelf een GSR600 mét ABS ook uit 2007. Volgens mij heeft alleen de Yoshimura uitvoering uit 2007 ABS. De standaard modellen niet. Vanaf 2008 heeft als ik het goed heb elke GSR standaard ABS.

:N ABS is halverwege 2007 (2e productie jaar) een optie geworden en t/m 2010 (laatste productie jaar) gebleven.
 
>>> mensen die het niet hebben, rijden alleen op zomerse dagen van terrasje naar terrasje :z


Ik weet zeker dat dat niet waar is, kijk maar eens goed wie de doorrijders zijn. Vaak zijn dat oude Japanse semichopperdingen met cardan,... ;) Pekelfietsen :z :z :z
 
dus je hebt nooit een fiets gehad met abs maar je weet toch dat het een verminderd remgevoel geeft ? '( .
het word gewoon tijd dat alle fietsen dit krijgen je merkt pas dat je het nodig hebt als het te laat is.
:^ het zou standaard moeten zijn net zoals op autos en de volgende standaard feature is traction control het is nooit weg voor normale situaties je weet het maar nooit.

Maar je moet het wel kunnen zonder natuurlijk maar het is super fijn dat als er een nood situatie is dat je toch geholpen wordt.
 
We hebben het vrij algemeen over "ABS welles nietes", maar is er bij motoren ook een noemenswaardig kwaliteitsverschil in de ABS unit en het functioneren er van?

In de auto hoek roept ook iedereen "welles", terwijl er per merk toch noemenswaardige verschillen inzitten. Doe maar eens een natte noodstop met een Fiat panda (of vroege nuove 500) en je zal merken dat het op ABS uit 1985 lijkt: Pedaaltje gaat trillen tot je bijna op de bodem zit en dat was het dan.. :/ Dat is een waardeloze ABS.

Neem je een recente Volvo en doe je het zelfde, dan is dat een wereld van verschil (ook als je met 2 wielen in de blubber komt). Vriend van me heeft een recente Alfa die ook alleen nuttige ABS heeft als je lichtjes slipt, maar als je echt voluit de wielen laat blokkeren dan valt de werking weer vies tegen.

Aangezien een motor nog veel genuanceerder is om goed te laten stoppen roept dat toch vragen op.. Iemand?
Ik kan fout zitten maar is abs op dit moment niet nog iets voor vooral de duurdere merken, of dan de niet budget merken. Honda, ktm, yamaha enz.
Ik denk dat de allergrootste verschillen zitten in de generatie van de abs. De oude bmw's met abs zullen niet te vergelijken zijn met het abs van een nieuwe ktm adventure, dat bochten abs.
zolang alle merken (aanname) nog hun systeem door bosch laten maken denk ik dat het nog wel goed zit.
 
Natuurlijk, maar dat was de vraag niet. ;)

Heeft een Fazer dan zulke slechte remmen of rem je zo vaak zo hard?Wat is dat nu weer voor redenatie?

Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg :?

Als je het dan echt letterlijk wil zien: Ja, de Fazer heeft zulke slechte remmen. Doe eens een remproef op een supersport en daarna op een Fazer en je begrijpt wat ik bedoel.
 
Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg :?

Als je het dan echt letterlijk wil zien: Ja, de Fazer heeft zulke slechte remmen. Doe eens een remproef op een supersport en daarna op een Fazer en je begrijpt wat ik bedoel.
Ik weet zeker dat je met een Fazer het achterwiel omhoog kan remmen, of je voorwiel blokkeren. Hoeveel remcapaciteit wou je er dan nog nuttig bij hebben?
Of was het een wedstrijdje ver plassen?
 
Ik weet zeker dat je met een Fazer het achterwiel omhoog kan remmen, of je voorwiel blokkeren. Hoeveel remcapaciteit wou je er dan nog nuttig bij hebben?
Of was het een wedstrijdje ver plassen?

Al eens het verschil in remmen geprobeerd tussen een supersport en een fazer?
Edit: Voorwiel blokkeren zou opmerkelijk zijn, gezien de aanwezigheid van ABS.
 
Laatst bewerkt:
@ reinhoud, goed lezen, heb nooit noodstop, veremming of abs ingreep gehad! (1x geblokk achterwiel tijdens avb rijles)
 
Als je met je rijles nog nooit een abs ingreep hebt gehad, heeft je instructeur je niet hard genoeg laten remmen. Of alleen de oefeningen met mooi droog weer op goed asfalt gedaan. Je moet juist leren hoe het ingrijpt zodat je niet schrikt als het in werking treedt.

Heb een paar jaar met een GS gereden en die meerdere keren in de abs gehad met oefenen. In vgl met mijn huidige motor remt een GS trouwens gruwelijk hard.

ABS is niet heilig maar wel een handig hulpmiddel in noodgevallen. Voor de wat minder geoefende rijder een goede schade beperker.

Ik vind mezelf na 150k km nog steeds een beginner qua remmen. Uit ervaring kan ik zeggen dat de reflex om opbouwend te knijpen in noodgevallen bij mij niet werkt. Daarom heb ik toch liever abs. Het liefst een ktm 1290 adventure. Nog even sparen :X '(
 
Slipcursus motor
Slipcursus motor basis 1 uur
Slipcursus motor basis 1 uur

» Ontvangst koffie/thee
» Noodstop zonder abs
» Noodstop met abs
» Achterwielslip
» Evaluatie

Cadeaubonnen anti-slipcursus motor
Bij de auto trekken ze de stekker van de abs en tractiecontrol eruit.

Je moet een noodstop kunnen maken zonder of met abs.
De rest is gelul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan